Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind biletele de valoare

11 ian. 2019
Vizualizari: 4722
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

H.G. nr. 1.045/2018 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind  acordarea biletelor de valoare [*intrare in vigoare: 9 ianuarie 2019 (cu excepția voucherelor de vacanță), M. Of. nr. 24 din 9 ianuarie 2019]

Potrivit Legii nr. 165/2018, în categoria biletelor de valoare se includ: tichete de masă, tichete de creșă, tichete cadou, vouchere de vacanță, tichete culturale.

 1. Tratamentul fiscal. Regimul fiscal aplicabil biletelor de valoare este (atât pentru beneficiari, cât și pentru angajatori/plătitori de venituri) cel prevăzut de Codul fiscal. În ce privește regimul fiscal al tichetelor culturale, acestea reprezintă cheltuieli cu deductibilitate limitată pentru angajator/plătitor de venituri [conform art. 25 alin. (3) lit. b) pct. 3 C. fisc] și avantaje în natură la stabilirea impozitului pe venit pentru beneficiari [conform art. 76 alin. (3) C. fisc].

2. Regimul de utilizare a biletelor de valoare. Biletele de valoare pot fi folosite doar în unitățile afiliate și exclusiv pentru achiziționarea produselor/serviciilor prevăzute de lege. Unui salariat i se pot acorda concomitent mai multe categorii de bilete de valoare.

3. Valabilitatea biletelor de valoare. Biletele de valoare, cu excepția tichetelor de masă, sunt valabile un an de la data emiterii/alimentării. Tichetele de masă sunt valabile în anul calendaristic în care au fost emise/alimentate prima dată, cu excepția celor emise în perioada 1 noiembrie – 31 decembrie ce pot fi utilizate până la 31 decembrie anul următor.

4. Modul de acordare a biletelor de valoare. Angajatorii stabilesc împreună cu organizațiile sindicale/reprezentanții salariaților:

– achiziționarea de bilete de valoare cu una sau mai multe unități emitente,

– clauze privind acordarea acestor bilete,

– clauze privind încheierea contractelor cu unitățile emitente.

5. Evidența biletelor de valoare. Angajatorii au obligația de a organiza evidența proprie a biletelor de valoare, atât pentru cele emise pe suport hârtie, cât și pentru cele pe suport electronic, conform anexelor la această hotărâre de guvern.

Evidența și gestionarea mișcării biletelor de valoare pe suport hârtie se face la valoarea nominală a acestora, de către persoane împuternicite de către conducerea angajatorilor, a unităților emitente. Evidența tranzacțiilor cu bilete de valoare pe suport electronic se face de către unitățile emitente prin intermediul unui sistem informatic care să permită stocarea datelor pentru o perioadă de cel puțin 5 ani.

Angajatorii și unitățile emitente au obligația de a pune la dispoziția organelor de control documentele solicitate în acțiunea de control.

6. Reguli speciale pentru angajatori.

6.1. Angajatorii au obligația de a evidenția în bugetele proprii, în poziții distincte de cheltuieli, sumele necesare acoperirii valorii nominale a biletelor de valoare. Pentru determinarea acestor sume, se au în vedere:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(i) valoarea nominală a biletului de valoare, (ii) numărul biletelor de valoare, (iii) numărul de salariați, iar în cazul tichetelor de masă/tichetelor de creșă se iau în calcul și numărul de zile lucrătoare/numărul de luni aferente perioadei pentru care se acordă.

6.2. În cazul tichetelor de masă, nu se consideră zile lucrate:

(i) zilele de concediu de odihnă, (ii) zilele libere plătite în cazul unor evenimente familiale deosebite, zilele festive și de sărbătoare legală, (iii) zilele de delegare/detașare în afara localității, (iv) zilele de concediu pentru incapacitate temporară de muncă, zilele de absență de la muncă.

6.3. Nu se acordă tichete de masă personalului care beneficiază de indemnizație de hrană conform Legii-cadru nr. 153/2017.

6.4. Pentru salariații a căror durata zilnică a timpului de muncă depășește 8 ore (regim de tură), numărul de zile pentru care se acordă tichete de masă se calculează împărțind numărul de ore în care salariatul a fost prezent la lucru la 8 ore, iar fracțiile rezultate se consideră zi prezență la lucru cu condiția ca totalul zilelor rezultat să nu depășească numărul de zile lucrătoare din luna respectivă.

6.5. În cazul contractelor individuale de muncă cu timp parțial sau în cazul cumulului de funcții, biletele de valoare (cu excepția tichetelor cadou și tichetelor culturale) se acordă de către angajatorii unde se află funcția de bază. Dacă nu se poate stabili unde este funcția de bază, beneficiarul va alege angajatorul care îi va acorda biletele de valoare și va anunța, în maxim 10 zile lucrătoare, ceilalți angajatori asupra opțiunii.

7. Intrare în vigoare. Abrogări. Prevederile H.G. nr. 1.045/2018 nu se aplică voucherelor de vacanță până la data de 1 ianuarie 2021, dată la care se abrogă H.G. nr. 215/2009 aprobarea Normelor metodologice privind acordarea voucherelor de vacanță. H.G. nr. 1.045/2018 abrogă, la data intrării în vigoare:

– H.G. nr. 23/2015 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă; și

– H.G. nr. 1.317/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a dispozițiilor Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou și a tichetelor de creșă.

 

Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018 privind biletele de valoare was last modified: ianuarie 10th, 2019 by Emilian Duca

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autori:

Emilian Duca

Emilian Duca

Este doctor în economie și are studii juridice, este consultant fiscal, membru al Camerei Consultanților fiscali din România. Cu aproape 20 de ani de experientă în consultanță fiscală și de afaceri, atât în sectorul public cât și în companii private, participă frecvent ca lector la conferințe și seminarii pe teme economice și de fiscalitate, precum și la emisiuni TV pe teme economice.
A mai scris:
Alina Duca

Alina Duca

Are pregătire universitară economică și juridică. Are experiență semnificativă în domeniul economic, al legislației vamale, fiscale și contabile.
A mai scris: