Comunicare prin mijloace electronice între organele fiscale și persoane fizice, persoane juridice/entități fără personalitate juridică

23 mai 2017
Vizualizari: 1142

(Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 660/2017 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanță între Ministerul Finanțelor Publice/organul fiscal central și persoanele fizice, persoanele juridice și alte entități fără personalitate juridică – intrare în vigoare: 1 iunie 2017).

Față de reglementarea anterioară (OMFP nr. 1154/2014), principala modificare vizează faptul că sistemul de comunicare prin mijloace electronice reglementat de OMFP nr. 660/2017 se adresează nu numai persoanelor fizice, dar și persoanelor juridice, precum și entităților fără personalitate juridică. Se definesc termeni și expresii noi: certificat calificat, date de identificare, document electronic, NPOTP (identificator și cod de autentificare (parolă) însoțită de OTP – cod de autentificare de unică folosință, parolă valabilă pentru o singură sesiune de lucru sau o tranzacție). Se completează lista documentelor ce pot fi comunicate prin SPV în cazul persoanelor fizice și se stabilește lista documentelor ce pot fi comunicate prin SPV în cazul persoanelor juridice/entităților fără personalitate juridică.

Principalele caracteristici ale sistemului de comunicare prin mijloace electronice sunt următoarele:

1. Comunicarea se realizează prin serviciul „Spațiu privat virtual” (SPV) care este un serviciu de distribuție electronică ce permite transmiterea de date între terți.

2. Accesul la SPV se realizează:
(i) direct sau prin împuternicit pentru persoana fizică; și
(ii) prin reprezentant legal, reprezentant desemnat sau prin împuternicit pentru persoana juridică ori entitatea fără personalitate juridică.

Persoana fizică, persoana juridică sau entitatea fără personalitate juridică poate cere oricând renunțarea la SPV.

Accesul la SPV poate fi oprit din oficiu de MFP/ANAF în situații precum: (i) decesul persoanei fizice, (ii) radierea persoanei fizice ce desfășoară activități independente sau profesii libere, (iii) radierea persoanei juridice/entității fără personalitate juridică.

3. Persoanele juridice, entitățile fără personalitate juridică, precum și persoanele fizice care au calitatea de reprezentant/împuternicit al unei persoane fizice, juridice sau entitate fără personalitate juridică se identifică electronic cu certificate calificate.

4. Documentele transmise de MFP/ANAF prin SPV sunt semnate cu semnătură electronică extinsă conform Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică și Regulamentului (UE) nr. 910/2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă și de abrogare a Directivei 1999/93/CE. Începând cu data de 30 iunie 2018, documentele comunicate de MFP/ANAF prin SPV vor fi semnate cu sigiliu electronic calificat, emis conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014.

Comunicare prin mijloace electronice între organele fiscale și persoane fizice, persoane juridice/entități fără personalitate juridică was last modified: mai 23rd, 2017 by Emilian Duca

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autori:

Emilian Duca

Emilian Duca

Este doctor în economie și are studii juridice, este consultant fiscal, membru al Camerei Consultanților fiscali din România. Cu aproape 20 de ani de experientă în consultanță fiscală și de afaceri, atât în sectorul public cât și în companii private, participă frecvent ca lector la conferințe și seminarii pe teme economice și de fiscalitate, precum și la emisiuni TV pe teme economice.
A mai scris:
Alina Duca

Alina Duca

Are pregătire universitară economică și juridică. Are experiență semnificativă în domeniul economic, al legislației vamale, fiscale și contabile.
A mai scris: