Prematur, la 7 luni?
Universuljuridic.ro PREMIUM
Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.
Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.
Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!
La mijlocul săptămânii trecute am încheiat un mandat de exact 7 luni în calitate de secretar de stat la Ministerul Justiției (9 februarie-8 septembrie 2021).
La final de drum, este interesant de făcut o retrospectivă a celor întâmplate în acest interval de timp și o sinteză a proiectelor în derulare.
Este de menționat că, la fel ca în cazul oricărei etape noi, este necesară o perioadă de adaptare, în care efectiv să înțelegi care este rolul tău acolo, ce ai putea să faci și, mai ales, ce trebuie să faci. După ce te dumirești, încerci să demarezi câte ceva, moment în care te lovești de celebrul „nu se poate”, specific oricărui sistem birocratic, a cărui principală caracteristică este inerția. Abia când efectiv începi să înțelegi sistemul, poți începe reformarea acestuia. La mine, lunile februarie și martie au fost cele „de acomodare”.
Din fericire, o decizie a Curții Constituționale din 7 aprilie 2021 privind obligativitatea motivării hotărârii penale la momentul pronunțării a fost un șoc suficient pentru a pune în mișcare o amplă mișcare de reformare a justiției. Atunci, în mai puțin de 3 săptămâni a trebuit să redactăm texte de transpunere a acestei decizii care au schimbat sistemul de pronunțare a hotărârilor penale. Am continuat în același sens, iar astăzi, la final de mandat, există atât un proiect de modificare a procedurii civile în curs de finalizare, cât și o acceptare din partea sistemului judiciar a necesității reformării sistemului de pronunțare a hotărârilor, care va însemna economie de timp pentru judecători și claritate și previzibilitate pentru cetățean. Chiar dacă acest proiect va fi încetinit în perioada următoare, am convingerea că nu mai poate fi întors din drum și că este o chestiune de timp până va fi realizat efectiv.
Dintr-o altă perspectivă, poate și mai importantă, digitalizarea justiției ar trebui să rămână prioritară, deoarece, dacă este realizată „cu cap”, și nu în stil „taliban”, poate aduce multă liniște și satisfacție în sistemul judiciar.
După ce, în lunile februarie și martie, am constatat că în România există patru tipuri de dosar electronic, realizate pe plan local de oameni cu adevărați implicați și sătui de maxima durere în partea dorsală, care a caracterizat Ministerul Justiției până în acest an cu privire la digitalizare, am demarat un proiect de unificare a acestor „voievodate” de facto, prin realizarea unui Dosar Electronic Național, a cărui implementare va aduce beneficii însemnate, în egală măsură pentru judecători, cetățeni și avocați.
La acest moment, principiile DEN sunt aprobate oficial de Ministerul Justiției și presupun o reformare a codurilor în sensul simplificării procedurilor de comunicare a actelor și adaptării la realitățile zilei de azi.
Am convingerea că Înalta Curte de Casația și Justiție, cu care am avut o colaborare extraordinară, va fi factorul decisiv în implementarea acestui proiect, care nu reprezintă altceva decât „normalitatea”.