Noi instrumente digitale în sectorul procedurilor de insolvență
Universuljuridic.ro PREMIUM
Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.
Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.
Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!
Noi instrumente digitale în sectorul procedurilor de insolvență: https://www.unpir.ro/sedis/statistică
Introducere
Schimbările din sectorul procedurilor de insolvență, generate ca urmare a transpunerii Directivei (UE) 2019/1023 în legislația națională, coroborate cu evolutia tehnologică, economică, globalizarea și recentele crize, au declanșat ample proiecte de digitalizare menite să sprijine profesia de practician în insolvență și să aducă îmbunătățiri cadrului desfășurării activității de insolvență.
Proiectele digitale lansate de către UNPIR acoperă trei paliere principale: necesitatea de publicitate unitară a anunțurilor de valorificare a activelor din patrimoniul debitorilor aflați în procedura de insolvență (https://www.licitatii‑insol venta.ro/), necesitatea de valorificare a activelor debitorilor insolvenți prin licitație publică realizată online (https://www.licitatii‑unpir.ro/) și cel mai amplu proiect digital al UNPIR (https://www.unpir.ro/sedis), platforma de gestiune a dosarelor de insolvență.
Platforma SEDIS a fost lansată, din 2021, spre a fi utilizata gratuit de către practicienii în insolvență, pentru gestiunea online a dosarelor de insolventa; recent, începând cu data de 2 iunie 2023, prin utilizarea platformei, practicienii în insolvență își îndeplinesc și obligația de raportare statistică față de organismul profesional, UNPIR, înlocuind formatul anterior de raportare, care se realiza pe suport fizic.
Într‑o perioadă relativ scurtă (iunie‑august 2023), numărul dosarelor de insolvență gestionate prin intermediul platformei s‑a triplat (de la 553 de dosare la 1844 de dosare).
Fig. 1 – Imagine „Evoluție număr dosare de insolvență/lichidare gestionate prin SEDIS în perioada iunie‑august 2023”
Proiectul SEDIS este unul amplu, până în prezent fiind lansate următoarele module:
i. Modulul nr. 1: gestiunea online a dosarelor de insolvență/lichidare, prin intermendiul căruia practicienii în insolvență întocmesc proceduri de bază și minimale în legatură cu portofoliul de insolvență (întocmirea notificărilor, tabelelor de creanță, gestiunea activelor, întocmirea și gestiunea programului de plăți specific procedurilor de reorganizare, plan de distribuire a creanțelor etc.); dosarele de insolvență sau lichidare gestionate prin SEDIS rămân accesibile, chiar și după radierea debitorilor (având rolul unei arhive electronice);
ii. Modulul nr. 2: gestiunea online a Tabloului UNPIR, ceea ce a făcut posibilă eliberarea certificatelor/extraselor din Registrul Formelor de Organizare UNPIR;
iii. Modulul nr. 3: privind raportările specifice față de organismul profesional, respectiv depunerea online a declarației anuale de venituri din desfășurarea activității de insolvență.
Modulul „STATISTICI”
Prezenta lucrare aduce în atenția practicienilor un nou instrument: Modul nr. 4: „STATISTICI”.
Modulul „STATISTICI” a fost creat pornind de la nevoia implementării unei alternative digitale la vechea formă de raportare statistică a dosarelor de insolvență/lichidare, care să simplifice și să ușureze obligațiile statutare ale practicienilor în insolvență.
În varianta anterioară, aceste situații statistice se solicitau de regulă la intervale de 6 luni, dar complexitatea și diversitatea datelor solicitate, timpul limitat al practicienilor și modul empiric de centralizare a datelor (comunicate prin fax sau email, de regulă), aveau drept consecință statistici denaturate.
Structura platformei garantează confidențialitatea și protecția datelor. Confidențialitatea este garantată prin algoritmul de analiză a datelor, ce procesează doar valori agregate. Practicienii au acces la propriul portofoliu de dosare și statistică generate la nivelul formei de organizare, în timp ce UNPIR/ filialele au acces doar la date statistice centralizate ale dosarelor introduse. Interfața SEDIS pentru practicieni este diferită de interfața filialelor și a UNPIR. UNPIR și filialele nu pot accesa datele din dosarele individuale ale practicienilor în insolvență.
Practicienii în insolvență accesează SEDIS în baza unui username și a unei parole. Detalii despre cum se obțin datele de acces se găsesc pe site‑ul UNPIR (https://www.unpir.ro/ma nualul‑sedis‑cum‑se‑foloseste‑sistemul‑electronic‑de‑gestionare‑dosarelor‑de‑insolventa).
Modulul „STATISTICI” cuprinde cinci categorii statistice principale:
1. Situații statistice privind membrii UNPIR;
2. Structură dosare de insolvență;
3. Statistici privind debitorii aflați în insolvență;
4. Statistici privind creditorii, parte în dosarele de insolvență;
5. Statistici privind masa credală și recuperări, în procedura insolvenței.
Fiecare categorie principală cuprinde, la rândul său, mai multe situații statistice, astfel:
1. Situații statistice privind membrii UNPIR, care cuprind:
– Statistici globale practicieni bazate pe status/gen; datele cuprind valoarea centralizată numeric a practicienilor în insolvență, clasificați în practicieni compatibili, incompatibili și stagiari, precum și clasificarea practicienilor compatibili în funcție de sex; reprezentarea datelor este redată în format numeric/tabelar și grafic; deopotrivă, este analizată evoluția numerică a practicienilor între diferite perioade cu reprezentarea grafică;
– Statistici filiale practicieni bazate pe status/gen; datele structurează practicienii în insolvență compatibili, incompatibili și stagiari în funcție de filiala de care aparțin; reprezentarea datelor este redată în format numeric/tabelar și grafic;
– Statistici practicieni bazate pe status/medie de vârstă; sunt clasificați practicienii în insolvență pe categorii de vârstă în funcție de filiala de care aparțin; reprezentarea datelor este redată în format numeric/tabelar și grafic;
– Statistici practicieni bazate pe tipul organizației; sunt clasificate formele de organizare în funcție de filiala de care aparțin; reprezentarea datelor este redată în format numeric/tabelar și grafic;
– Statistici practicieni bazate pe profesie; datele structurează practicienii în insolvență în funcție de profesia de bază (economist, jurist, avocat, inginer); reprezentarea datelor este redată în format numeric/tabelar și grafic.
Situațiile statistice sunt accesibile doar la nivel centralizat, UNPIR și filialelor.
Fig. 2 – Imagine „Statistici globale practicieni bazate pe tipul organizației”
Fig. 3 – Imagine „Statistici globale practicieni bazate pe media de vârstă”
2. Structură dosare de insolvență
Această categorie statistică permite generarea unor situații statistice privind structura dosarelor de insolvență (portofoliul propriu de insolvență, la nivelul formei de organizare), pentru o anumită perioadă de referință și/sau la un anumit moment definit, astfel:
– Statistici globale (la o anumită dată de referință): centralizarea prezintă numeric dosarele de insolvență și lichidare aflate în lucru și stadiul procedurii (separat pentru: insolvență generală – în funcție de cele trei faze: observație, reorganizare și faliment, insolvență simplificată și procedurile de lichidare), precum și modul în care aceste proceduri sunt gestionate: individual sau în consorțiu, la o anumită perioadă definită (datele sunt prezentate la începutul și finalul unui interval de referință);
– Statistici pe județe (la o dată de referință): prezintă repartizarea dosarelor pe județe, la începutul și finalul intervalului de referință;
– Situație statistică privind cauzele care generează falimentul companiilor (caz analizat: faliment fără reorganizare); sunt predefiniți o serie de factori întâlniți în literatura științifică, dar pot fi detaliate și cazuri particulare:
a) Lipsa disponibilității;
b) Dependența față de un unic client/furnizor/imposibilitatea negocierii contractelor;
c) Lipsa unui plan de business;
d) Impredictibilitate economică, fiscală și/sau politică, ce îngreunează implementarea unui plan de afaceri;
e) Insolvența debitorilor/imposibilitatea recuperării creanțelor;
f) Reticența privind procedura insolvenței (a furnizorilor care înăspresc condițiile de colaborare, solicitare plată în avans sau termene mai scurte, reticența salariaților de a lucra într‑o companie insolventă etc.);
g) Imposibilitate contractare împrumuturi financiare în cadrul procedurii;
h) Acumulare obligații curente;
i) Management defectuos;
j) Lipsă forță de muncă calificată;
k) Alt motiv identificat în mod particular în procedură (descriptiv).
– Situație statistică privind cauzele nereușitei unui plan de reorganizare (caz analizat: faliment din reorganizare); sunt predefiniți o serie de factori întâlniți în literatura științifică, dar pot fi detaliate și cazuri particulare:
a) Lipsa disponibilității;
b) Dependența față de un unic client/furnizor/imposibilitatea negocierii contractelor;
c) Impredictibilitate economică, fiscală și/sau politică, ce îngreunează implementarea planului de reorganizare;
d) Insolvența debitorilor/imposibilitatea recuperării creanțelor;
e) Reticența privind procedura insolvenței (a furnizorilor care înăspresc condițiile de colaborare, solicitare plată în avans sau termene mai scurte, reticența salariaților de a lucra într‑o companie insolventă etc.);
f) Imposibilitate contractare împrumuturi financiare în cadrul procedurii;
g) Acumulare obligații curente;
h) Management defectuos;
i) Lipsă forță de muncă calificată;
j) Alt motiv identificat în mod particular în procedură (descriptiv).
– Evoluția numărului de dosare (lunar, pentru intervalul de referință selectat) – pe baza procedurii (insolvență generală, simplificată sau dosare de lichidare) sau pe baza stadiului procedurii de insolvență generală (observație, reorganizare și faliment); analiza evoluției structurii numerice a dosarelor, care este redată tabelar, lunar (în cadrul intervalului de referință selectat) și grafic;
– Dosare – Medie durată închidere (zile) – analiză efectuată pe un interval de analiză și în funcție de stadiul procedurii (insolvență generală, simplificată sau lichidare);
– Dosare în curs (deschise în interval), modificări de procedură/stadiu: evoluția stadiului acestor dosare într‑un interval de referință;
– Dosare închise – Statistici situație la închidere: prezintă numeric dosarele închise, într‑un interval de referință, cu evidențierea procedurii/stadiului în care procedura a fost închisă;
– Insolvență Generală – o analiză realizată doar pe dosare închise, într‑un interval selectat și care urmărește procedurile generale din mai multe perspective:
○ dacă s‑a exprimat intenția de reorganizare judiciară (opțiune da/nu);
○ câte dintre dosarele închise s‑au finalizat cu reinserția debitoarei în circuitul economic (caz în care se analizează și numeric situația salariaților la deschiderea procedurii și la data reinserției debitorului în circuitul economic);
○ câte dosare s‑au închis prin faliment, caz în care sunt prezentate numeric dosarele în care:
• s‑a realizat un transfer de business al afacerii soldat cu falimentul debitoarei (există dezvoltată o analiză a locurilor de muncă salvate prin transferul afacerii);
• dosarele de reorganizare eșuate (se analizează și impactul social din perspectiva locurilor de muncă pierdute prin eșuarea planului de reorganizare);
• debitorii intrați în faliment direct din observație (caz în care se analizează impactul social din perspectiva locurilor de muncă pierdute prin faliment).
– Evoluția numărului de dosare închise în funcție de tipul de dosar (individual/consorțiu) și în funcție de stadiul procedurii în care se afla societatea debitoare;
– Dosare nou deschise într‑un interval selectat, statistici globale bazate pe stadiul/tipul procedurii derulate (insolvență generală: observație, reorganizare și faliment; insolvență simplificată; lichidare voluntară), precum și modul de gestiune a acestor dosare (individual/consorțiu) – statistică numerică, redată grafic;
– Evoluție număr de dosare nou deschise (dintr‑un interval) pe baza procedurii, pe baza modului de gestiune a dosarului (individual/consorțiu);
– Număr dosare nou deschise, ce au fost închise în perioada pentru care se generează statistica; cu analiza modalității în care s‑a înschis procedura de insolvență: reinserție în circuitul economic/faliment;
3. Statistici privind debitorii aflați în insolvență
✔ Situația debitorilor în funcție de codul CAEN, top 10 domenii raportat la numărul de debitori și la masa credală; situațiile sunt prezentate tabelar și grafic;
✔ Situația dosarelor din portofoliu în funcție de instanța la care este instrumentat dosarul;
✔ Situația societăților debitoare din portofoliu în funcție de forma juridică a acesteia (SRL, SA etc.).
4. Statistici privind creditorii, parte în dosarele de insolvență
✔ Clasamentul creditorilor pe categorii, în funcție de masa credală și situația numerică a dosarelor în care aceștia sunt parte; situațiile sunt prezentate tabelar și grafic;
✔ Situația creditorilor care au declanșat procedura insolvenței în funcție de categoria creditorilor din care fac parte conform Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență.
5. Statistici privind masa credală și recuperări, în procedura insolvenței
Statistica privind situația masei credale este dezvoltată pentru fiecare tip de procedură (insolvență generală, insolvență simplificată, lichidare voluntară, clasament per județ, cu reprezentare tabelară și grafică) și analizată în funcție de un interval de referință stabilit, astfel:
Statistica 1: dosare deschise la începutul intervalului de referință;
Statistica 2: dosare deschise la finalul intervalului de referință;
Statistica 3: dosare închise în intervalul de referință (dar pentru care procedurile pot fi declanșate și anterior intervalului selectat);
Statistica 4: dosare deschise și închise în intervalul de analiză.
Fig. 4 – Imagine „Evoluție masă credală pe baza procedurii”
Această categorie statistică cuprinde, pe lângă situațiile statistice referitoare la masa credală, și date despre distribuții de fonduri și recuperări, în procedura insolvenței.
Situațiile statistice din această categorie urmăresc fondurile distribuite pentru acoperirea creanțelor înscrise la masa credală, gradul de acoperire al masei credale, respectiv gradul de recuperare a creanțelor, pe categorii.
Concluzii
Colectarea datelor statistice în legatură cu piața insolvenței și digitalizarea profesiei de practician în insolvență reprezintă o evoluție necesară, din multiple perspective legate de optimizarea timpului de lucru și eficiența utilizării datelor stocate atât la nivel microeconomic (pentru profesioniști sau organismul profesional), cât și la nivel macroeconomic (prin utilizarea datelor statistice generate în sectorul procedurilor de insolvență).
Statistica se generează la nivel de formă de organizare (pentru portofoliul propriu de insolvență) atât la nivel local (pentru filialele UNPIR), cât și la nivel central (pentru UNPIR), prin cumularea raportărilor individuale.
Având în vedere complexitatea procedurii insolvenței, a volumului de date gestionate prin SEDIS (date privind dosarele de insolvență), generarea datelor statistice se poate realiza, pentru datele introduse în luna în curs, începând cu luna următoare. Cu alte cuvinte, datele introduse în SEDIS în luna septembrie 2023 vor fi accesibile, din punct de vedere statistic, începând cu luna octombrie 2023. Datele introduse în SEDIS anterior lunii septembrie 2023 pot fi utilizate din punct de vedere statistic.
Pe parcursul lunii septembrie vor exista calibrări ale algoritmilor și interfeței în cadrul platformei SEDIS, astfel încât anumite date pot suferi modificări de valoare sau formă.
Ce urmează…
SEDIS este un proiect la care se efectuează operațiuni de îmbunătățire constant, astfel încât în ultimele 5 luni au fost realizate actualizări de cod și librării pentru a asigura o procesare rapidă a datelor și un grad de securitate crescut.
În prezent se lucrează la implementarea, în format online, a gestiunii Fondului de lichidare (atât din perspectiva gestiunii fondului, relația practician‑filiale, cât și din perspectiva administrării fondului, respectiv relația filiale‑UNPIR), astfel încât practicienii în insolvență să deconteze onorariile și cheltuielile de procedură mult mai simplu, evitând deplasarea la sediul filialelor, iar evidența dintre filiale și UNPIR să se realizeze cât mai eficient.
O altă direcție de dezvoltare a platformei vizează integrarea relațiilor de raportare internă, dintre filiale și UNPIR, precum și interconectarea platformelor ONRC – SEDIS pentru obținerea/transmiterea de date structurate reciproce; în acest sens, se are în vedere dezvoltarea SEDIS, astfel încât să permită publicarea actelor de procedură generate în aplicație (de exemplu, notificări, tabele de creanțe), direct în portalul ONRC.
ONRC are în desfășurare un proiect de digitalizare al Buletinului Procedurilor de Insolvență (BPI), prin care se dorește utilizarea unei platforme online pentru publicarea actelor de procedură, cu incorporarea unei semnături electronice calificate.
Prin utilizarea SEDIS, practicienii vor putea publica în Portalul ONRC – BPI, de exemplu, tabelul de creanțe generat în aplicație, fără a mai completa din nou, și în platforma ONRC – BPI, datele tuturor creditorilor din tabel.
* Articolul este extras din Revista Phoenix nr. 85/2023 (iulie-septembrie 2023).
* Materialul a fost realizat cu sprijinul acordat de Petrescu Claudiu, Consultant IT SEDIS.