Sistemul contractelor individuale de muncă din sectorul privat și public versus sistemul actelor administrative de numire în funcția publică
Universuljuridic.ro PREMIUM
Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.
Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.
Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!
1. Sistemul contractelor individuale de muncă și subsistemele sale
La o primă vedere, definiția contractului individual de muncă cuprinsă în art. 10 C. muncii[1] ar corespunde contractului individual de muncă „standard”[2], arhetipul contractelor individuale de muncă speciale, cu care formează un sistem din ce în ce mai mare.
De fapt, aceste prevederi creionează fizionomia juridică a oricărui contract individual de muncă, care ca act juridic, în sine, numit, este acoperitor doar pentru o parte a domeniului raporturilor juridice individuale de muncă, pentru că, asemenea raporturi pot fi și cele „neîntemeiate pe un contract individual de muncă” (ci pe alte acte juridice reglementate de legi speciale) care tot „raporturi juridice de muncă” se numesc[3] fiindu-le recunoscută natura contractuală (cum este cazul raporturilor de serviciu), inclusiv de Înalta Curte de Casație și Justiție prin Decizia nr. 14/2008 a Secțiilor Unite[4].
Pentru ultima situație, pe bună dreptate s-a pus în discuție în literatura juridică[5] conceptul de „contract individual administrativ” adecvat soluției de denumire a Înaltei Curți de Casație și Justiție care, în decizia amintită, se referă la „contract administrativ”[6]; acesta este „sursa raportului juridic de funcție”[7].
Acesta s-ar traduce într-o sumă de manifestări de voință pe mai multe nivele, care se încheie cu consimțământul de a ocupa funcția respectivă exprimat prin jurământul consemnat în scris, în urma emiterii actului administrativ (emis tot în scris) și, după caz, a perioadei de stagiu, în formarea raportului de serviciu, ca instrumente corespondente contractului individual de muncă.
Codul administrativ[8], preluând concepția vechiului Statut al funcționarilor publici adoptat prin Legea nr. 188/1999[9] nu îl recunoaște – se referă de exemplu la modificarea sau încetarea raportului de serviciu, spre deosebire de Codul muncii care face distincție între raport și contract (sunt noțiuni diferite care nu se pot compara), reglementând modificarea sau încetarea contractului și nu a raportului… Chiar într-o logică simplă, dacă raportul de muncă se compară cu raportul de serviciu, la fel și contractul individual de muncă ar trebui să se compare cu un contract (scris) unic care să consfințească atât actul administrativ de numire în funcția publică, cât și consimțământul celui în cauză, exprimat prin depunerea jurământului ce se consemnează în scris. Pentru că este vorba de o simplă adeziune[10] și nu de o negociere propriu-zisă asupra conținutului actului administrativ de numire, legiuitorul omite, probabil, intenționat, încă, să denumească un contract unic special, fapt pentru care ne vom referi, totuși, nu la un sistem de raporturi de serviciu, ci la un sistem al actelor administrative de numire în funcția publică, alegând astfel o cale de mijloc. Aceasta pentru că, „riguros vorbind, sunt necesare doar formularul de înscriere la concursul de recrutare și actul de numire în respectiva funcție publică, pentru realizarea raportului de serviciu, așa cum se arată în decizia nr. 14 din 18 februarie 2008, pronunțată în Secțiile Unite, de către Înalta Curte de Casație și Justiție”[11]. De aceea actul administrativ are rol primordial; într-adevăr, statutul de funcționar public „se dobândește prin numire, prin emiterea actului de numire, dar se poate exercita după depunerea jurământului”[12].
Teoretic și mai ales didactic subliniem, însă, totuși denumirea de subsistem al „contractelor individuale administrative”, după conceptul doctrinar amintit, pentru a i se înțelege mai bine locul și fizionomia distinctă în cadrul vastului sistem de contracte individuale de muncă sau, măcar, legătura cu acesta.
Nu avem în vedere pentru descrierea fizionomiei contractelor pe subsisteme situația „muncii la distanță” – a muncii la domiciliu și a telemuncii – din perioada stării de urgență și de alertă a anului 2020 – întrucât modificarea contractelor individuale de muncă, respectiv a actelor de numire în funcția publică s-a bazat pe actul de voință al angajatorului și pe acceptul/adeziunea angajaților ca o soluție de ieșire din criză (deci impusă în condițiile unor alte opțiuni limitate de manifestare), nu pe consimțământul lor propriu-zis; nemaivorbind de faptul că potrivit Codului administrativ nici nu poate fi vorba de act administrativ de numire în funcția publică pentru telemuncă. De aceea sperăm și credem că nu se va prelungi situația încât să ne gândim la o încadrare a acestor contracte modificate în clasificarea pe care o avem în vedere.
Înainte de a ilustra tabloul elementelor pe subsisteme și întrucât s-a aprofundat de-a lungul timpului tipologia contractelor individuale de muncă din sectorul privat, trecem în discuție noutățile legislative pentru administrația publică în materie aduse prin Codul administrativ.
- Noutățile legislative în materie pentru administrația publică aduse prin Codul administrativ
Codul administrativ face referire în art. 540 lit. b)-d) la faptul că pentru ocuparea posturilor cu personal contractual se pot încheia, pe lângă contractul individual de muncă pe durată nedeterminată, următoarele contracte individuale de muncă speciale:
– contractul individual de muncă pe durată determinată (care se putea încheia, de altfel, anterior);
– contractul individual de muncă cu timp parțial;
– contractul individual de muncă la domiciliu.
Constatăm astfel o îmbogățire a subsistemului contractelor individuale de muncă din sectorul public, după modelul subsistemului contractelor individuale de muncă similare din sectorul privat.
Pe de altă parte, observăm că ultimul tip de contract (la domiciliu) este permis numai personalului contractual, nu și funcționarilor publici.
Dreptul comun în materie îl reprezintă, desigur, art. 108 – art. 110 C. muncii.
Pe de altă parte, pentru că în baza art. 110 alin. (2) C. muncii, de drept comun, se poate conveni asupra „altor condiții specifice de muncă la domiciliu” pentru angajatul bugetar, inclusiv privind „îndeplinirea atribuțiilor specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puțin o zi pe lună, folosind tehnologia informației și comunicațiilor”[13], se ajunge de fapt la un contract individual de telemuncă ce se regăsește reglementat ca atare în Legea nr. 81/2018[14] și care nu face distincție între sectorul privat și public. Până la adoptarea ei[15], încheierea unui asemenea contract își găsea izvorul în prevederile Codului muncii, fiind considerat „nenumit” și grefat pe primul[16].
Cum activitatea administrației publice este în general informatizată inclusiv pentru personalul contractual, cu greu în fapt munca la domiciliu ar putea „scăpa” telemuncii, motiv pentru care ar fi de dorit să existe recunoaștere expresă în acest sens inclusiv cu condiții legale adaptate specificului, „ca să nu mai vorbim de faptul că anumite categorii de angajați din această categorie, prin natura obligațiilor contractuale, desfășoară dintotdeauna chiar preponderent, în fapt, muncă la domiciliu, respectiv telemuncă – cum este cazul unor cadre didactice”[17]. Dar, cele două contracte nu se mai pot „confunda” – contractul individual de telemuncă și contractul individual de muncă la domiciliu sunt contracte distincte, „numite” , cu legi distincte.
Diferențierea dintre categoria personalului contractual și funcționarii publici nu mai este reținută în ceea ce privește munca cu timp parțial care, de asemenea, este o noutate pentru administrația publică din România – a se vedea art. 540 lit. c), respectiv art. 378 alin. (1) din Codul administrativ – dar cu un anumit specific, desigur, față de dreptul comun[18].
Ca și în cazul funcțiilor contractuale, chiar înainte de intrarea în vigoare a Codului administrativ se puteau ocupa funcții publice pe durată determinată; referirea strictă a art. 375 este de „raporturi de serviciu pe perioadă determinată”.
În concluzie, subsistemul actelor administrative de numire în funcția publică (sau, didactic, după conceptul teoretic la care ne-am referit la punctul 1, subsistemului „contractelor individuale administrative”) sunt ușor diversificate, cuprinzând în afară de actul administrativ de numire în funcția publică pe durată nedeterminată („raporturi de serviciu pe perioadă nedeterminată” în exprimarea art. 374 din Codul administrativ):
– actul administrativ de numire în funcția publică pe durată determinată (care se putea încheia, de altfel, anterior);
– actul administrativ de numire în funcția publică pentru muncă cu timp parțial („raport de serviciu cu timp parțial” în denumirea art. 378 din Codul administrativ).
Acestea se vor compara, pentru distingerea conținutului lor, atât cu contractele individuale de muncă similare din sectorul public, cât și cu contractele individuale de muncă similare din sectorul privat.
Se observă, astfel, în reglementarea de ansamblu o mai mare deschidere a legiuitorului român spre forme flexibile de muncă pentru administrația publică. Dar, pentru că, încă, nu se distinge între actul juridic ce stă la baza raportului juridic și însăși raportul juridic, exprimarea legiuitorului este în continuare de „raporturi de serviciu pe perioadă determinată” și „raporturi de serviciu cu timp parțial”.
- Detalierea sistemului contractelor individuale de muncă din sectorul privat și public și a sistemului actelor administrative de numire în funcția publică
Pentru a ilustra „tabloul” complet al contractelor individuale de muncă și a actelor administrative de numire în funcția publică ce se pot încheia în condiții normale în România, le redăm astfel:
– contractul individual de muncă pe durată nedeterminată „standard” (arhetipul celor speciale);
– contractul individual de muncă pe durată determinată;
– contractul individual de muncă temporară;
– contractul individual de muncă pe durată nedeterminată special (dintre agentul de muncă temporară și salariatul temporar, ca un contract-cadru al celui precedent);
– contractul individual de muncă cu timp parțial;
– contractul individual de muncă la domiciliu;
– contractul individual de telemuncă;
– convenția individuală de muncă[19] pe durată[20] nedeterminată;
– convenția individuală de muncă la domiciliu;
– convenția individuală de muncă cu fracțiune de normă;
– contractul de ucenicie;
– contractul individual de muncă al asistentului maternal profesionist (o specie a contractului individual de muncă la domiciliu dar din sectorul public[21]);
– contractul individual de muncă al asistentului personal profesionist (tot o specie a contractului individual de muncă la domiciliu din sectorul public[22]);
– contractul individual de muncă pe durată nedeterminată (special) pentru ocuparea unei funcții contractuale în administrația publică;
– contractul individual de muncă pe durată determinată (special) pentru ocuparea unei funcții contractuale în administrația publică;
– contractul individual de muncă cu timp parțial (special) pentru ocuparea unei funcții contractuale în administrația publică;
– contractul individual de muncă la domiciliu (special) pentru ocuparea unei funcții contractuale în administrația publică;
– actul administrativ de numire în funcția publică pe durată nedeterminată/„raportul de serviciu pe perioadă nedeterminată” (care se putea încheia, de altfel, anterior);
– actul administrativ de numire în funcția publică pe durată determinată/„raportul de serviciu pe perioadă determinată”;
– actul administrativ de numire în funcția publică pentru muncă cu timp parțial/„raportul de serviciu cu timp parțial”.
Concluzii
Toate aceste contracte și acte fac parte din vastul sistem al contractelor individuale de muncă, care se divide în:
– subsistemul contractelor individuale de muncă din sectorul privat;
– subsistemul contractelor individuale de muncă din sectorul public și
– sistemul actelor administrative de numire în funcția publică.
Sistemul actelor administrative de numire în funcția publică nu e altceva decât tot un subsistem al vastului sistem de contracte individuale de muncă. Într-adevăr, legislația muncii, cu titlu de drept comun pentru cea specifică funcției publice este argumentul de bază.
Pe de altă parte, acceptând conceptul doctrinar de „contract individual administrativ” ca instrument corespondent pentru suma actelor juridice ce materializează acordurile de voință în formarea raportului de serviciu (în esență actul administrativ de numire în funcția publică și jurământul consemnat în scris), ca un contract individual de muncă special, putem să-i distingem în conținutul său elementele atât pe baza legii speciale, cât și pe baza legislației muncii cu titlu de drept comun în măsura în care reglementările speciale nu sunt complete și aplicarea lor nu este incompatibilă cu specificul raporturilor de muncă respective.
Favorabilă până la urmă pentru concepția de unificare a subsistemului contractelor individuale de muncă din sectorul privat, a subsistemului contractelor individuale de muncă din sectorul public și a sistemului actelor administrative de numire în funcția publică în sistemul contractelor individuale de muncă este Codul administrativ. De altfel, la fel ca vechiul Statut adoptat prin Legea nr. 188/1999, recunoaște în art. 367 alin. (2) faptul că „dispozițiile prezentei părți se completează cu prevederile legislației muncii, precum și cu reglementările de drept comun civile, administrative sau penale, după caz”; iar partea în discuție – Partea VI – reușește în premieră să reunească în același act normativ problematica generală a funcționarilor publici și a personalului contractual, fiind numită „Statutul funcționarilor publici, prevederi aplicabile personalului contractual din administrația publică și evidența personalului plătit din fonduri publice”.
* Este extras din Revista Română de Dreptul Muncii nr. 5/2020.
[1] Legea nr. 53/2003 – Codul muncii (republicată în M. Of. nr. 345 din 18 mai 2011, modificată ulterior).
[2] Am preluat atributul „standard” din M. Ioan, Contractul individual de muncă și convenția civilă de prestări servicii, Ed. Wolters Kluwer România, București, 2009, p. 57.
[3] A se vedea art. 278 alin. (2) C. muncii: „Prevederile prezentului cod se aplică cu titlu de drept comun și acelor raporturi juridice de muncă neîntemeiate pe un contract individual de muncă, în măsura în care reglementările speciale nu sunt complete și aplicarea lor nu este incompatibilă cu specificul raporturilor de muncă respective”.
[4] Publicată în M. Of. nr. 853 din 18 decembrie 2008.
[5] A se vedea I.T. Ștefănescu, Tratat teoretic și practic de drept al muncii, ed. a IV-a, Ed. Universul Juridic, București, 2017, p. 24.
[6] A se vedea și Nota 9 din prezenta lucrare.
[7] D. Apostol Tofan, Drept administrativ, ed. 4, Vol. I, Ed. C.H. Beck, București, 2018, p. 431.
[8] Codul administrativ a fost adoptat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57 din 2019 (publicată în M. Of. nr. 555 din 5 iulie 2019).
[9] Republicată în M. Of. nr. 365 din 29 mai 2007, modificată ulterior. A rămas parțial în vigoare.
[10] Consimțământul persoanei numită în funcția publică nu oferă posibilitatea negocierii atribuțiilor, responsabilităților și celorlalte condiții; „contractul” care se formează astfel apare ca un contract de adeziune, singura opțiune fiind aceea de a-l accepta sau nu, in corpore (R. Paul Postelnicu, Statutul funcționarilor publici, Ed. Universitară, „Carol Davila”, București, 2006, p. 191), fapt pentru care, în concepția Înaltei Curți de Casație și Justiție (exprimată tot prin Decizia nr. 14/2008 a Secțiilor Unite) acest contract constituie un „contract administrativ”.
[11] Al. Țiclea (coordonator), L. Georgescu, A. Cioriciu Ștefănescu, B. Vlad, Dreptul public al muncii, Ed. Wolters Kluwer România, București, 2010, p. 88.
[12] V. Vedinaș, Tratat teoretic și practic de drept administrativ, Vol. I, Ed. Universul Juridic, București, 2018, p. 452.
[13] A se vedea art. 2 lit. a) din Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă (publicată în M. Of. nr. 296 din 2 aprilie 2018).
[14] Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă, publicată în M. Of. nr. 296 din 2 aprilie 2018.
[15] Așa cum se arată (Al. Țiclea, L. Georgescu, A.O. Duțu, Codul muncii. Legislație conexă. Comentarii. Jurisprudență, Ed. Universul Juridic, București, 2020, p. 553), „adoptarea acestui act normativ a fost generată de necesități practice, evidente, având în vedere dezvoltarea fără precedent a tehnologiei informației și comunicațiilor care a permis, chiar în lipsa unei reglementări, utilizarea, în activitatea unor angajatori, a noii modalități de prestare a muncii. S-au aplicat prin analogie dispozițiile Codul muncii privind munca la domiciliu (art. 108-110) și s-a ținut seama de Acordul-cadru asupra telemuncii încheiat la 16 iulie 2002 între Uniunea Industriașilor din Comunitatea Europeană, Uniunea Europeană a Artizanilor și a Întreprinderilor Mici și Mijlocii, Centrul European al Întreprinderilor cu Participare Publică și a Întreprinderilor de Interes Economic General și Confederația Europeană a Sindicatelor”. Acordul se poate consulta pe http://www.teleorg.org/ro/index.htm
[16] A se vedea A. Ștefănescu, Considerații generale privind reglementarea muncii la domiciliu în administrația publică din România prin Codul administrativ, în R.R.D.M. nr. 6/2019, p. 42.
[17] Idem, p. 46.
[18] Idem, p. 45.
[19] Convenția individuală de muncă este tot un contract individual de muncă, special, în baza căruia ia naștere raportul juridic individual de muncă, grefat pe raportul juridic cooperatist, dintre un membru cooperator și reprezentantul societății cooperative.
[20] Potrivit Anexei la Hotărârea Consiliului Național nr. 11/15.XII.2006 (Norme de reglementare a raporturilor de muncă ce au ca temei legal convenția individuală de muncă, republicată în baza Hotărârii nr. 1 din 19 martie 2015 modificată în baza Hotărârii nr. 6 din 22 septembrie 2016 și Hotărârii nr. 1 din 23 martie 2017) nu se poate încheia convenție individuală de muncă pe durată determinată.
[21] A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 679/2003 privind condițiile de obținere a atestatului, procedurile de atestare și statutul asistentului maternal profesionist (publicată în M. Of. nr. 443 din 23 iunie 2003).
[22] A se vedea Secțiunea a III-a din Legea nr. 448 din 6 decembrie 2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap (republicată în M. Of. nr. 1 din 3 ianuarie 2008, modificată ulterior).
Jurisprudență
- Invocarea săvârşirii unor fapte de discriminare întrucât părţile reclamate, aflate într-o poziţie de superioritate ierarhică faţă de petent, au dispus măsuri având ca efect dislocarea acestuia din locul de muncă anterior. Respingerea recursurilor declarate ca fiind nefondate
- Criticarea faptului că instanţa de recurs în casaţie nu a dispus reţinerea cauzei de reducere a pedepsei şi nu a procedat la schimbarea de încadrare juridică a faptei. Respingerea contestației la executare ca fiind nefondată
- Competenţa de soluţionare a cererilor având ca obiect exercitarea autorităţii părinteşti numai de către unul dintre părinţi
- Solicitare în vederea obligării pârâtei la acordarea grupei a II-a de muncă şi eliberarea unei adeverinţe în acest sens. Constatarea recursului declarat de de recurentul-reclamant ca fiind perimat
- Cerere vizând existenţa unei cauze de micşorare a pedepsei aplicată contestatorului condamnat printr-o hotărâre judecătorească pronunţată în Italia. Respingerea contestației formulate
- Invocarea nemotivării sentinţei instanţei de fond, raportat la apărările şi probele expres indicate, discuţiile prin care beneficiarul recunoaşte restanţele la plată şi greşita aplicare a dispoziţiilor legale privind rezoluţiunea. Respingerea recursului ca fiind nefondat
PARTENERI INSTITUȚIONALI
Revista de seară
- Cele mai importante știri ale zilei văzute de Claudiu Pamuc
- Val de reacții la decizia CCR
- Respingerea candidaturii Dianei Șoșoacă dinamitează coaliția PSD-PNL
- Ponta deschide lista candidaților PSD Dâmbovița pentru Camera Deputaților
- Opt, pentru președinția României
- Nicolae Ciucă și Mircea Geoană și-au depus candidaturile la președinție
Opinii
Eficacitatea dreptului de proprietate periodică a unităţilor administrat… (citește)
Actualitate legislativă
- Rubrică realizată de Redacția ProLege
- Decizia ÎCCJ (Complet DCD) nr. 49/2024 (Comunicat): art. 198 alin. (1) C. pen., art. 19 alin. (2) C. proc. pen. şi art. 1370 C. civ.
- ASF. Proiect: Normă pentru modificarea Normei nr. 7/2007 privind prospectul schemei de pensii private
- Decizia ÎCCJ (Complet RIL) nr. 17/2024 (Comunicat): Art. 587 alin. (3) din Codul de procedură penală
- Decizia ÎCCJ (Complet RIL) nr. 18/2024 (Comunicat): Art. 103 alin. (1) lit. d) din O.U.G. nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice
- CDEP. Modificarea Codului Muncii și alte acte normative incluse pe ordinea de zi din 14 octombrie 2024
Jurisprudență CEDO
- Hotărârea CEDO din 1 martie 2022 în Cauza S. împotriva României (Cererea nr. 23.126/16)
- Efectuarea percheziţiei domiciliare în viziunea jurisprudenţei Curţii Europene a Drepturilor Omului
- CSM. Cauze CEDO 2018-2022
- Hotărârea CEDO din 25 ianuarie 2022 în cauza D. împotriva României (Cererea nr. 54.780/15)
- Standardul european de avut în vedere în cauzele privind stabilirea drepturilor parentale ale persoanelor cu afecțiuni psihice
Conferințe
- Universul Juridic
- UNBR. Conferința „Aspecte practice generate de aplicarea codurilor fundamentale”
- [UPDATE: Cum a fost] Invitație la Conferința anuală de Achiziții publice a Facultății de Drept din cadrul Universității din București
- [UPDATE: Cum a fost] Conferința anuală a Profesiilor Juridice – avocați-notari
- [UPDATE: Cum a fost] Cea de-a treia ediție a Conferinței Naționale de Contencios Administrativ
Noutati editoriale
- Noutati editoriale ujmag
- Asociația de proprietari. Președintele asociației. Ghid teoretic și practic
- Ștefan Iordache. Destinul unui „golan de Rahova“
- Studii de caz privind managementul organizatiilor din Romania in contextul transformarilor si crizelor actuale
- Dreptul european al afacerilor
- Excepțiile procesuale in Codul de procedura civila
- Achiziții publice
- Arbitraj şi Mediere
- Drept Administrativ şi Constituţional
- Drept Civil şi Procesual Civil
- Executare silită
- Dreptul Familiei
- Drept Financiar, Fiscal şi Bancar
- Drept Internaţional
- Drept Penal şi Procesual Penal
- Proprietate Intelectuală
- Dreptul Muncii şi Dialogului Social
- Societăţi, Afaceri şi Insolvenţă
Rămâi la curent cu noutățile juridice
Despre autor:
Ana Ştefănescu
Este conf. univ. dr. la Facultatea de Ştiinţe Juridice, Sociale şi Politice în cadrul Universității „Dunărea de Jos” din Galaţi, precum și expert în legislația muncii.- Asemănări şi deosebiri între contractul individual de telemuncă şi contractul individual de muncă la domiciliu – cu accent pe abrogarea lit. c) de la alin. (2) al art. 5 din Legea nr. 81/2018
- Regimul juridic al raporturilor de muncă întemeiate și neîntemeiate pe un contract individual de muncă
- Considerații privind interdicția expresă a clauzei de confidențialitate în contractul individual de muncă al personalului contractual din administrația publică
- Sistemul contractelor individuale de muncă din sectorul privat și public versus sistemul actelor administrative de numire în funcția publică
- Considerații generale privind reglementarea muncii la domiciliu în administrația publică din România prin Codul administrativ
- Flexibilitatea funcţională sau cum acoperim nevoia de forţa de muncă: cumul de funcţii, cumul de atribuţii sau ore suplimentare?
- Contractul individual de telemuncă al telesalariaților UE și al telesalariaților non-UE. Legea aplicabilă obligațiilor contractuale și implicațiile locurilor de telemuncă
- Considerații privind standardele ce ar trebui stabilite de universități pentru ocuparea posturilor didactice
- Considerații privind indicarea contractului colectiv de muncă aplicabil în contractul individual de muncă
- Considerații privind unele implicații și condiții ale preavizului ca act procedural prealabil deciziei de concediere individuală determinată de desființarea postului
- „Dimensiuni” privind specificul contractului individual de muncă cu timp parțial
- Considerații privind modificarea duratei contractului din „nedeterminată” în „determinată”, implicațiile REVISAL-ului/REGES-lui și a termenului extinctiv cert sau incert
- Considerații privind legalitatea și enumerarea exhaustivă a abaterilor disciplinare din perspectiva sistemului actelor cu caracter normativ și individual de drept al muncii
- Actualitatea „dezrobitului modern” în dreptul muncii și exemplul exploatării cadrelor sanitare din perspectiva gărzilor
- Beneficiile de asigurări sociale din perspectiva încadrării în muncă – studiu de bază (II)
- Beneficiile de asigurări sociale din perspectiva încadrării în muncă – studiu de bază (I)
- „Detașarea” lucrătorilor români în țările UE – reglementare, noţiune, subdiviziuni, specific, „nucleu dur”, alocații specifice, procedură
Despre concurență sine ira et studio
- Seria Profesioniștii Legal Point
- Practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar
- Consiliul Concurenței. Concurs pentru ocuparea unei funcții contractuale de execuție vacante de consilier – 17 decembrie 2021
- Consiliul Concurenței. Recomandare privind elaborarea unei reglementări unitare privind domeniul deșeurilor medicale
- Consiliul Concurenței. Derularea unei investigaţii pe piața comercializării și execuției mijloacelor de semnalizare rutieră
- Consiliul Concurenței. Bilanțul activității – 2020
Ora Arbitrajului
- Seria Profesioniștii Legal Point
- „Cele două noi cursuri I.N.P.P.A. de specializare în arbitraj comercial deschid participanților oportunități nebănuite”
- Emisiunea „Ora arbitrajului” 20 cu av. dr. Cosmin Vasile. Seria Profesioniștii Legal Point
- Emisiunea „Ora arbitrajului” 19 cu av. dr. Cosmin Vasile. Seria Profesioniștii Legal Point – Alexandru Stănescu, Partener SLV Legal
- Emisiunea „Ora arbitrajului” 18 cu av. dr. Cosmin Vasile. Seria Profesioniștii Legal Point – dr. Bazil Oglindă: Arbitrajul în timpul stării de urgență
- Emisiunea „Ora arbitrajului” 17 cu av. dr. Cosmin Vasile. Seria Profesioniștii Legal Point – Markus Burgstaller: The future of investment arbitration in post Achmea era
Legal Point
- Un proiect marca „Universul Juridic”
- Acces VIDEO: Lansarea REVISTEI LEGAL POINT nr 1-2/2023
- [IN MEMORIAM] Omul care stă de vorbă cu veșnicia: Mihai Șora
- [IN MEMORIAM] Poveste despre Copiii Pământului: Ovidiu Bojor
- „Ucenicul îngerilor”. Interviu cu Andrei Pleșu, scriitor și eseist român, estetician și istoric al artei
- „Jobul meu: România”. Interviu cu Andrei Păunescu, muzician, scriitor, jurnalist, cadru didactic
Agenda Juridică
- [CUM A FOST] – Conferința Națională de Drept Civil – 26-27 septembrie 2024
- Hexagonul Facultăților de Drept – 2025
- International Conference on „International Law and Diplomacy in the Black Sea Region”-1st Edition
- „Ajutorul public judiciar în materia taxelor judiciare de timbru – garanție a dreptului de acces la o instanță”
- Conferința Națională de Drept Penal al Afacerilor, ediția a XV-a
Gânduri (ne)juridice DIN LUMEA JURIDICA
- Vocația construcției (II)
- Despre prietenia sinceră
- La Universitatea Titu Maiorescu se face carte
- O lecție despre libertate
- O lecție de generozitate
Gânduri nejuridice
- Cine sunt (azi)? (II)
- Lipsiți de substanță
- Ce aveți, domnilor, cu „Școala de la Frankfurt”?
- Sexul prin perete
- Homo Cliens și Homo Iratus
Content parteneri
- [IN MEMORIAM] Omul care stă de vorbă cu veșnicia: Mihai Șora
- „Ucenicul îngerilor”. Interviu cu Andrei Pleșu, scriitor și eseist român, estetician și istoric al artei
- „Jobul meu: România”. Interviu cu Andrei Păunescu, muzician, scriitor, jurnalist, cadru didactic
- „Drumul”. Interviu cu prof. univ. dr. Cristina Rotaru-Radu, judecător și directorul Institutului Național al Magistraturii
- „Dania lui Ursulescu”. Interviu cu Octavian Ursulescu, jurnalist și prezentator de televiziune
Coduri principale
Vezi totUltimele comentarii
- Ioan cabinet de avocat Bosa Ioan la Acţiune în constatarea nulităţii absolute a contractului de schimb, radierea înregistrărilor din cartea funciară, repunerea părţilor în situaţia anterioară şi obligarea pârâtelor la plata de daune materiale şi morale
- Antoanetanedelcu@yahoo.com la Acces VIDEO: Dezbaterea „Profilul magistratului de mâine. Proba interviului”, 26 Ianuarie 2024
- roxanacoltea.avocat@yahoo.com la Acces VIDEO: Conferința ”GDPR – Data Privacy Observer 2024”, 25 ianuarie 2024
- mateybogdan100@yahoo.com la Dreptate și nedreptate
- PETU PARASCHIV PERSOANA FIZICA AUTORIZATA la Aprobarea O.U.G. nr. 94/2022 pentru modificarea Codului administrativ (Legea nr. 275/2023)