Normele metodologice pentru aplicarea O.U.G. nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale – modificări (H.G. nr. 804/2017)

27 nov. 2017
28.372 views
Titlul cap. VIII din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, titlul cap. VIII era:

„Cap. VIII („Comisia de avizare a distribuitorilor și a aparatelor de marcat electronice fiscale”)”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, titlul cap. VIII se modifică și va avea următorul cuprins:

„CAPITOLUL VIII („Autorizarea distribuitorilor de aparate de marcat electronice fiscale”)”.

 

Art. 75 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 75 prevedea:

„Atribuțiile comisiei sunt următoarele:

a) analizează documentele depuse de agenții economici, în scopul verificării îndeplinirii condițiilor impuse de ordonanța de urgență și de prezentele norme metodologice;
b) emite avizul privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8;
c) stabilește elementele necesare pentru realizarea sigiliilor fiscale și a celor de identificare a tehnicienilor de service;
d) înregistrează legitimațiile tehnicienilor de service din unitățile de service acreditate;
e) formulează propuneri privind perfecționarea cadrului legislativ existent în domeniu;
f) informează conducerile instituțiilor reprezentate în comisie despre problemele apărute în activitatea de avizare;
g) retrage dreptul de distribuție și comercializare a aparatelor, obținut în baza avizelor privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale, distribuitorilor autorizați care nu respectă condițiile care au stat la baza acordării acestor avize;
h) înregistrează unitățile pe care distribuitorul autorizat le-a acreditat pentru comercializare și/sau service;
i) anulează înregistrarea unităților de comercializare și/sau service ale căror contracte cu distribuitorul autorizat au fost reziliate;
j) transmite spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I, lista cuprinzând distribuitorii autorizați și tipurile și modelele de aparate de marcat electronice fiscale avizate, precum și lista distribuitorilor autorizați cărora li s-a retras dreptul de distribuție și comercializare a acestor aparate”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 75 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 75

(1) Atribuțiile comisiei prevăzute la art. 5 alin. (1) din ordonanța de urgență sunt următoarele:

a) analizează propunerile din notele de prezentare puse la dispoziție de secretariatul comisiei din cadrul direcției de specialitate;
b) aprobă emiterea autorizației de distribuție a aparatelor de marcat electronice fiscale;
c) aprobă retragerea dreptului de distribuție și comercializare a aparatelor, obținut în baza avizelor/autorizațiilor de distribuție a aparatelor de marcat electronice fiscale, distribuitorilor autorizați care nu respectă condițiile care au stat la baza acordării acestor avize/autorizații;
d) aprobă înregistrarea unităților pe care distribuitorul autorizat le-a acreditat pentru comercializare și/sau service;
e) aprobă anularea înregistrării unităților de comercializare și/sau service ale căror contracte cu distribuitorul autorizat au fost reziliate.

(2) În toate cazurile prevăzute la alin. (1), notele de prezentare se întocmesc de secretariatul comisiei în urma analizării documentației depuse de operatorii economici și conțin propuneri motivate de soluționare.

(3) Notele de prezentare întocmite de secretariatul comisiei se prezintă în plenul comisiei de către președintele sau vicepreședintele acesteia, după caz. În cazul în care din analiza notelor de prezentare reies elemente care sunt de natură a nu permite luarea unei decizii, membrii comisiei solicită secretariatului refacerea notei. Membrii comisiei nu au competența de a analiza documentația care stă la baza întocmirii notelor de prezentare.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(4) Procedurile de lucru ale comisiei prevăzute la art. 5 alin. (1) din ordonanța de urgență se stabilesc prin ordin al ministrului finanțelor publice”.

 

Art. 76 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 76 prevedea:

„Membrii comisiei au următoarele atribuții și competențe:

A. președintele comisiei:

a) coordonează activitatea comisiei;
b) reprezintă comisia în relațiile cu terții;
c) semnează avizele eliberate de comisie, pe baza proceselor-verbale încheiate în ședințele de lucru, alte acte emise de comisie, precum și circularele emise de Ministerul Finanțelor Publice în vederea aplicării deciziilor comisiei;
d) propune ordinea de zi a ședinței de lucru și temele de lucru ale comisiei între ședințe;
e) se pronunță prin vot asupra problemelor în legătură cu care comisia trebuie să ia hotărâri;

B. vicepreședintele comisiei:

a) participă la ședințele de lucru ale comisiei;
b) suplinește pe președinte și îi preia atribuțiile în lipsa acestuia;
c) se pronunță prin vot asupra problemelor în legătură cu care comisia trebuie să ia hotărâri;

C. membrii:

a) participă la dezbaterile din cadrul ședințelor de lucru;
b) se pronunță prin vot asupra problemelor în legătură cu care comisia trebuie să ia hotărâri;

D. secretarul:

a) contrasemnează avizele emise de comisie;
b) convoacă comisia în ședințe de lucru;
c) pregătește documentația de avizare și orice alte materiale pe care le prezintă în ședințele de lucru”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 76 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 76

Membrii comisiei au următoarele atribuții și competențe:

A. președintele comisiei:
a) coordonează activitatea comisiei;
b) reprezintă comisia în relațiile cu terții;
c) semnează autorizațiile eliberate de comisie, pe baza proceselor-verbale încheiate în ședințele de lucru, alte acte emise de comisie, precum și circularele emise de Ministerul Finanțelor Publice în vederea aplicării deciziilor comisiei;
d) propune ordinea de zi a ședinței de lucru și temele de lucru ale comisiei între ședințe;
e) se pronunță prin vot asupra problemelor în legătură cu care comisia trebuie să ia hotărâri;

B. vicepreședintele comisiei îl suplinește pe președinte și îi preia atribuțiile în lipsa acestuia;

C. membrii:
a) participă la dezbaterile din cadrul ședințelor de lucru;
b) se pronunță prin vot asupra problemelor în legătură cu care comisia trebuie să ia hotărâri”.

 

 

Art. 77 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 77 alin. (2) prevedea:

„(2) Hotărârile comisiei se iau cu votul majorității simple din numărul total al membrilor comisiei, în ședințele de lucru, la care este obligatorie prezența președintelui sau a vicepreședintelui și a secretarului”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 77, alin. (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(2) Hotărârile comisiei se iau cu votul majorității simple din numărul total al membrilor comisiei, în ședințele de lucru, la care este obligatorie prezența președintelui sau a vicepreședintelui”.

 

Art. 78 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 78 prevedea:

„(1) Pot solicita eliberarea avizului privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale agenții economici care îndeplinesc următoarele condiții:

a) dețin avizul tehnic favorabil privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic fiscal, prevăzut în anexa nr. 9, eliberat de persoana juridică notificată în acest sens de Ministerul Economiei și Comerțului;
b) au prevăzută în obiectul lor de activitate comercializarea cu ridicata și cu amănuntul a aparatelor de marcat electronice fiscale și a tehnicii de calcul – cod CAEN 5184/5186 și 5248;
c) nu au datorii fiscale restante la bugetul general consolidat;
d) asigură în județele și în municipiul București în care distribuie aparate de marcat electronice fiscale asistența tehnică și întreținerea aparatelor prin cel puțin două unități specializate de service;
e) asigură piesele de schimb pentru perioada de garanție și postgaranție pe perioada normală de funcționare a aparatelor de marcat electronice fiscale, conform Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale și necorporale, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
f) acreditează unitățile de comercializare și/sau service pe baza unor contracte ferme cu clauza expresă privind municipiul/județul în care se vor desfășura aceste activități.

(2) Pe lângă condițiile prevăzute la alin. (1), agenții economici care solicită eliberarea avizului privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activității de taximetrie trebuie să aibă cel puțin o unitate acreditată pentru comercializare în județele și în municipiul București în care distribuie astfel de aparate.

(3) Condiția prevăzută la alin. (1) lit. b) referitoare la comercializarea cu amănuntul a aparatelor de marcat electronice fiscale, precum și condiția prevăzută la alin. (1) lit. c) sunt obligatorii și în cazul unităților acreditate pentru comercializare”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 78 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 78

(1) Pot solicita eliberarea autorizației de distribuție a aparatelor de marcat electronice fiscale operatorii economici care îndeplinesc următoarele condiții:

a) dețin avizul tehnic favorabil privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic fiscal prevăzut în anexa nr. 9, eliberat de Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI București pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1) din ordonanța de urgență;
b) dețin avizul tehnic favorabil privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic fiscal, eliberat de instituția publică/instituția de drept public, desemnată prin ordin al ministrului comunicațiilor și pentru societatea informațională, pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanța de urgență;
c) au prevăzută în obiectul lor de activitate comercializarea cu ridicata și cu amănuntul a calculatoarelor, echipamentelor periferice și software-ului – cod CAEN 4651/4652 și 4741/4742;
d) nu înregistrează obligații fiscale restante de natura celor administrate de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, în sensul art. 157 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, condiție care trebuie îndeplinită și de către operatorii economici propuși ca unități acreditate pentru comercializare și/sau service;
e) asigură pentru aparatele de marcat electronice fiscale comercializate asistență tehnică și întreținerea aparatelor prin cel puțin două unități acreditate pentru service;
f) asigură piesele de schimb pentru perioada de garanție și postgaranție pe perioada normală de funcționare a aparatelor de marcat electronice fiscale, conform Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale și necorporale, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
g) acreditează unitățile de comercializare și/sau service pe bază de contracte.

(2) Pe lângă condițiile prevăzute la alin. (1), operatorii economici care solicită eliberarea autorizației de distribuție a aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activității de taximetrie trebuie să aibă cel puțin o unitate acreditată pentru comercializare.

(3) Operatorii economici care solicită autorizație de distribuție a aparatelor de marcat electronice fiscale nu pot fi autorizați în situația în care aceștia/administratorul/directorul economic și/sau financiar înregistrează fapte în cazierul fiscal.

(4) Condiția prevăzută la alin. (1) lit. c) referitoare la comercializarea cu amănuntul a aparatelor de marcat electronice fiscale este obligatorie și în cazul unităților acreditate pentru comercializare”.

 

Art. 79 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 79 prevedea:

„Agenții economici care solicită emiterea avizului tehnic prevăzut la art. 78 alin. (1) lit. a) trebuie să depună la persoana juridică notificată în acest sens de Ministerul Economiei și Comerțului următoarele:

a) cererea prin care solicită eliberarea avizului tehnic;
b) un aparat, ca model de referință, pentru efectuarea testelor și o memorie fiscală goală, accesibilă;
c) manualele de utilizare, programare și documentația de service, în original, precum și manualul de utilizare în limba română, pentru aparatele de marcat electronice fiscale, provenite din import;
d) rapoartele de testare privind rezistența la condițiile de mediu, obținute de producător la certificarea aparatului de marcat electronic fiscal, traduse în limba română, în cazul celor provenite din import;
e) copia certificatului aprobării de model al taximetrului inclus în aparatul de marcat electronic fiscal destinat activității de taximetrie, emis de Biroul Român de Metrologie Legală”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 79 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 79

Operatorii economici care solicită emiterea avizului tehnic prevăzut la art. 78 alin. (1) lit. a) trebuie să depună la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI București următoarele:

a) cererea prin care solicită eliberarea avizului tehnic;
b) un aparat, ca model de referință, pentru efectuarea testelor și o memorie fiscală goală, accesibilă;
c) manualele de utilizare, programare și documentația de service, în original, precum și manualul de utilizare în limba română, pentru aparatele de marcat electronice fiscale provenite din afara țării;
d) rapoartele de testare privind rezistența la condițiile de mediu, obținute de producător la certificarea aparatului de marcat electronic fiscal, traduse în limba română, în cazul celor provenite din afara țării;
e) copia certificatului de conformitate examinare CE de tip a taximetrului, pentru aparatul de marcat electronic fiscal destinat activității de taximetrie, emis de organismul european notificat”.

 

Art. 80 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 80 prevedea:

„Persoana juridică notificată de Ministerul Economiei și Comerțului să elibereze avizul tehnic privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic fiscal va verifica și/sau va testa:

a) îndeplinirea funcțiilor și condițiilor tehnice prevăzute de prezentele norme metodologice, cu excepția celor prevăzute la art. 23 lit. b), c) și e) și la art. 33 pct. A lit. f) pentru care verificarea se asigură de Biroul Român de Metrologie Legală;
b) îndeplinirea cerințelor generale prevăzute la art. 81;
c) programarea aparatului de marcat electronic fiscal;
d) funcțiile obligatorii;
e) imposibilitatea accesului la funcțiile interzise, cu excepția celei prevăzute la art. 35 lit. a) pentru care verificarea se asigură de Biroul Român de Metrologie Legală;
f) memoria fiscală;
g) funcționarea în cadrul unui sistem de gestiune, dacă este cazul;
h) inaccesibilitatea la componentele aparatului de marcat electronic fiscal și programul de operare;
i) posibilitatea ieșirii din situațiile de pană”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 80 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 80

Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI București, care eliberează avizul tehnic favorabil pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1) din ordonanța de urgență, va verifica și/sau va testa:

a) îndeplinirea funcțiilor și condițiilor tehnice prevăzute de prezentele norme metodologice, cu excepția celor prevăzute la art. 23 lit. b), c) și e) și la art. 33 pct. A lit. f), pentru care verificarea se asigură de organismul notificat care a eliberat certificatul de conformitate examinare CE de tip;
b) îndeplinirea cerințelor generale prevăzute la art. 81;
c) programarea aparatului de marcat electronic fiscal;
d) funcțiile obligatorii;
e) imposibilitatea accesului la funcțiile interzise, cu excepția celei prevăzute la art. 35 lit. a), pentru care verificarea se asigură de organismul notificat care a eliberat certificatul de conformitate examinare CE de tip;
f) memoria fiscală;
g) funcționarea în cadrul unui sistem informatic, dacă este cazul;
h) inaccesibilitatea la componentele aparatului de marcat electronic fiscal și programul de operare;
i) posibilitatea ieșirii din situațiile de pană”.

 

Art. 81 alin. (2) lit. a) din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 81 alin. (2) lit. a) prevedea:

„(2) Rapoartele de testare privind parametrii de funcționare trebuie să ateste operarea corectă și sigură a aparatului în următoarele condiții:

a) temperatura mediului înconjurător cuprinsă între +5°C și +40°C, cu excepția aparatelor portabile și a celor destinate activității de taximetrie, care trebuie să funcționeze la temperaturi cuprinse între -10°C și +40°C și, respectiv, între -30°C și +55°C;”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 81 alin. (2),  lit. a) se modifică și va avea următorul cuprins:

„a) temperatura mediului înconjurător cuprinsă între +5 grade C și +40 grade C, cu excepția aparatelor portabile care trebuie să funcționeze la temperaturi cuprinse între -10 grade C și +40 grade C;”.

 

Art. 82 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 82 prevedea:

„Testarea programării aparatului de marcat electronic fiscal constă în programarea parametrilor, în listarea documentelor și în verificarea respectării prevederilor prezentelor norme metodologice”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 82 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 82

Testarea programării aparatului de marcat electronic fiscal definit la art. 3 alin. (1) din ordonanța de urgență constă în programarea parametrilor, în listarea documentelor și în verificarea respectării prevederilor prezentelor norme metodologice”.

 

Art. 83 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 83 prevedea:

„Testarea funcțiilor obligatorii se efectuează prin apelarea funcțiilor obligatorii prevăzute la art. 33 și prin verificarea rezultatelor obținute”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 83 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 83. – Testarea funcțiilor obligatorii ale aparatelor de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1) din ordonanța de urgență se efectuează prin apelarea funcțiilor obligatorii prevăzute la art. 33 și prin verificarea rezultatelor obținute”. 

 

Art. 84 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 84 prevedea:

„Programul aparatului de marcat electronic fiscal corespunde cerințelor, dacă îndeplinește condițiile prevăzute la art. 24-29 și nu permite accesul la funcțiile interzise”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 84 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 84

Programul aparatului de marcat electronic fiscal definit la art. 3 alin. (1) din ordonanța de urgență corespunde cerințelor dacă îndeplinește condițiile prevăzute la art. 24-29 și nu permite accesul la funcțiile interzise”.

 

Art. 85 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 85 prevedea:

„Testarea memoriei fiscale constă în activarea acesteia și în efectuarea programului de înregistrare, pe baza instrucțiunilor de folosire a aparatului de marcat electronic fiscal.

Se verifică rezultatele înregistrărilor cu prevederile prezentelor norme metodologice și se fac încercări de schimbare a înregistrărilor din memoria fiscală sau de ștergere a acestora.

Memoria fiscală va corespunde numai dacă satisface prevederile referitoare la securitatea datelor înregistrate”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 85 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 85

(1) Testarea memoriei fiscale a aparatelor de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1) din ordonanța de urgență constă în activarea acesteia și în efectuarea programului de înregistrare, pe baza instrucțiunilor de folosire a aparatului de marcat electronic fiscal.

(2) Se verifică rezultatele înregistrărilor cu prevederile prezentelor norme metodologice și se fac încercări de schimbare a înregistrărilor din memoria fiscală sau de ștergere a acestora.

(3) Memoria fiscală va corespunde numai dacă satisface prevederile referitoare la securitatea datelor înregistrate”. 

 

Normele metodologice pentru aplicarea O.U.G. nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale – modificări (H.G. nr. 804/2017) was last modified: noiembrie 27th, 2017 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.