Normele metodologice pentru aplicarea O.U.G. nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale – modificări (H.G. nr. 804/2017)

27 nov. 2017
28.281 views
Art. 86 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 86 prevedea:

„(1) Testarea operării în cadrul unui sistem de gestiune se efectuează prin simularea funcționării terminalului aparatului de marcat electronic fiscal într-o configurație identică cu cea prevăzută pentru utilizarea tipului respectiv, prin verificarea programului de operare a sistemului care trebuie să corespundă cerințelor unei case de marcat electronice fiscale și prin listarea documentelor în concordanță cu prevederile ordonanței de urgență.

(2) Modulul fiscal al terminalului aparatului de marcat electronic fiscal trebuie să fie instalat astfel încât să nu permită accesul la el fără înlăturarea sigiliului.

(3) Setul integral de comenzi al interfețelor de comunicație trebuie specificat detaliat. El nu trebuie să permită comenzi care ar necesita cooperarea cu modulul fiscal fără a coopera cu acesta și afectarea datelor înregistrate în modulul fiscal în alt mod decât prin procedurile normale de lucru. Trebuie asigurată autonomia de funcționare a terminalului aparatului de marcat electronic fiscal pentru realizarea funcțiilor obligatorii”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 86 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 86

(1) Testarea operării în cadrul unui sistem informatic se efectuează prin simularea funcționării terminalului aparatului de marcat electronic fiscal definit la art. 3 alin. (1) din ordonanța de urgență într-o configurație identică cu cea prevăzută pentru utilizarea tipului respectiv, prin verificarea programului de operare a sistemului care trebuie să corespundă cerințelor unei case de marcat electronice fiscale și prin listarea documentelor în concordanță cu prevederile ordonanței de urgență.

(2) Modulul fiscal al terminalului aparatului de marcat electronic fiscal trebuie să fie instalat astfel încât să nu permită accesul la el fără înlăturarea sigiliului.

(3) Setul integral de comenzi al interfețelor de comunicație trebuie specificat detaliat. El nu trebuie să permită comenzi care ar necesita cooperarea cu modulul fiscal fără a coopera cu acesta și afectarea datelor înregistrate în modulul fiscal în alt mod decât prin procedurile normale de lucru. Trebuie asigurată autonomia de funcționare a terminalului aparatului de marcat electronic fiscal pentru realizarea funcțiilor obligatorii”.

 

Art. 87 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 87 prevedea:

„Verificarea posibilităților de înlăturare a situațiilor de pană constă în provocarea unor situații de întrerupere a funcționării aparatului de marcat electronic fiscal și de blocare a operării acestuia, conform prevederilor art. 38 alin. (1) și alin. (2) lit. b), precum și în urmărirea comportării aparatului, în sensul neafectării datelor stocate și asigurării continuității înregistrărilor”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 87 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 87

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Verificarea posibilităților de înlăturare a situațiilor de pană constă în provocarea unor situații de întrerupere a funcționării aparatului de marcat electronic fiscal definit la art. 3 alin. (1) din ordonanța de urgență și de blocare a operării acestuia, conform prevederilor art. 38 alin. (1) și alin. (2) lit. b), precum și în urmărirea comportării aparatului, în sensul neafectării datelor stocate și asigurării continuității înregistrărilor”.

 

Art. 88 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 88 prevedea:

„(1) După efectuarea testelor și a verificărilor, dacă aparatul de marcat electronic fiscal corespunde tuturor cerințelor, se eliberează avizul tehnic privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic fiscal.

(2) Avizul tehnic favorabil prevăzut la alin. (1) va fi emis în termen de maximum 5 zile de la data finalizării testelor care atestă îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 79-87.

(3) O copie a avizului tehnic, certificată pentru conformitate de către persoana juridică notificată de Ministerul Economiei și Comerțului, va fi transmisă prin grija acesteia comisiei, în termen de 3 zile de la data emiterii avizului tehnic.

(4) Modelul aparatului de marcat electronic fiscal avizat tehnic va fi înseriat de către persoana juridică notificată de Ministerul Economiei și Comerțului, care aplică o etichetă ce cuprinde numărul seriei, data și numărul avizului tehnic. Eticheta este asigurată de către persoana juridică notificată și va fi aplicată astfel încât să nu poată fi înlocuită”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 88 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 88

(1) După efectuarea testelor și a verificărilor, dacă aparatul de marcat electronic fiscal definit la art. 3 alin. (1) din ordonanța de urgență corespunde tuturor cerințelor, se eliberează avizul tehnic privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic fiscal.

(2) Avizul tehnic favorabil prevăzut la alin. (1) va fi emis în termen de maximum 5 zile de la data finalizării testelor care atestă îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 79-87.

(3) O copie a avizului tehnic, certificată pentru conformitate de către Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI București, va fi transmisă prin grija acestuia comisiei, în termen de 3 zile de la data emiterii avizului tehnic.

(4) Modelul aparatului de marcat electronic fiscal avizat tehnic va fi înseriat de către Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI București, care aplică o etichetă ce cuprinde numărul avizului tehnic. Eticheta este asigurată de către Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI București și va fi aplicată astfel încât să nu poată fi înlocuită”.

 

Art. 89 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 89 prevedea:

„În vederea obținerii avizului privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale, agenții economici care au obținut avizul tehnic favorabil prevăzut la art. 78 alin. (1) lit. a) prezintă comisiei următoarele documente:

a) cererea prin care solicită eliberarea avizului privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale, care trebuie să conțină datele de identificare a distribuitorului, tipul aparatului și denumirea comercială a acestuia, numărul și data avizului tehnic, prezentarea tabelară, pe județe, a rețelei de distribuție și service, care va cuprinde denumirea, adresa sediului social, codul fiscal/codul unic de înregistrare, numărul de telefon și de fax ale unității incluse în rețea, tipul activității desfășurate, lista tehnicienilor de service și, după caz, elementele de identificare a tehnicienilor de service, precum și numărul și data avizului cu care a fost acreditată unitatea;

b) declarația pe propria răspundere a distribuitorului privind existența capacității profesionale a tehnicienilor de service de a asigura întreținerea și repararea aparatelor de marcat electronice fiscale;

c) copia certificatului de înregistrare conținând codul fiscal/codul unic de înregistrare – pentru distribuitor și pentru unitățile acreditate;

d) copia actului constitutiv al societății comerciale – pentru distribuitor și pentru unitățile acreditate;

e) certificatul de atestare fiscală pentru persoane juridice, în original sau în copie legalizată, din care să rezulte că agentul economic nu are datorii fiscale restante la bugetul de stat – pentru distribuitori și pentru unitățile acreditate pentru comercializare. Nu se consideră obligații fiscale restante la bugetul general consolidat sumele pentru care agenții economici au obținut înlesnire la plată potrivit legii, precum și sumele stabilite în urma controalelor efectuate de organele fiscale și care se află în diferite stadii de contestare sau judecată în ceea ce privește impozitele și taxele cuvenite bugetului general consolidat;

f) declarația pe propria răspundere a distribuitorului și a unității acreditate privind existența contractelor ferme de comercializare și/sau service încheiate în condițiile prevăzute la art. 78 alin. (1) lit. f). În această declarație părțile vor specifica zonele de comercializare și/sau service stabilite în contracte;

g) fișa de personal, semnată și ștampilată de unitatea de service, pentru fiecare tehnician de service angajat cu contract individual de muncă, pentru care se solicită înregistrarea, care cuprinde: numele și prenumele, domiciliul, seria și numărul documentului de identitate;

h) certificatul de cazier judiciar pentru tehnicienii de service, în original sau în copie legalizată;

i) copia avizului de fabricație sau de import de taximetre, emis de Biroul Român de Metrologie Legală – pentru distribuitorii de aparate de marcat electronice fiscale destinate activității de taximetrie;

j) copiile avizelor pentru activitățile de vânzare și, respectiv, de montare și reparare a taximetrelor, emise de Biroul Român de Metrologie Legală – pentru unitățile acreditate pentru comercializare și/sau service de aparate de marcat electronice fiscale destinate activității de taximetrie”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 89 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 89

(1) În vederea obținerii autorizației de distribuție a aparatelor de marcat electronice fiscale, operatorii economici care au obținut avizul tehnic prevăzut la art. 78 alin. (1) lit. a) sau b), după caz, trebuie să depună la comisie următoarele documente:

a) cererea prin care solicită eliberarea autorizației de distribuție a aparatelor de marcat electronice fiscale, care trebuie să conțină: datele de identificare ale operatorului economic solicitant, tipul aparatului de marcat electronic fiscal și denumirea comercială a acestuia, lista operatorilor economici propuși ca unități acreditate pentru comercializare și/sau service, lista tehnicienilor de service și, după caz, elementele de identificare a tehnicienilor de service;
b) declarația pe propria răspundere a reprezentantului legal sau a unui împuternicit al operatorului economic solicitant privind existența capacității profesionale a tehnicienilor de service incluși în lista operatorilor economici propuși ca unități acreditate pentru service de a asigura întreținerea și repararea aparatelor de marcat electronice fiscale pentru care se solicită autorizația. Declarația pe propria răspundere dată prin intermediul unui împuternicit este însoțită de o procură specială în formă autentică;
c) copia certificatului de înregistrare eliberat de Oficiul Național al Registrului Comerțului atât pentru operatorul economic solicitant, cât și pentru operatorii economici propuși ca unități acreditate, potrivit reglementărilor legale în vigoare;
d) avizul tehnic favorabil emis în condițiile art. 78 alin. (1) lit. a) sau b), după caz, din prezentele norme metodologice;
e) declarațiile pe propria răspundere ale reprezentanților legali ai operatorului economic solicitant și ai operatorilor economici propuși ca unități acreditate privind existența contractelor de comercializare și/sau service încheiate în condițiile prevăzute la art. 78 alin. (1) lit. g);
f) certificatul constatator eliberat de Oficiul Național al Registrului Comerțului atât pentru operatorul economic solicitant, cât și pentru operatorii economici propuși ca unități acreditate, din care să rezulte capitalul social, asociații, administratorii și obiectul de activitate;
g) certificatele de cazier judiciar ale administratorilor, atât pentru operatorul economic solicitant, cât și pentru operatorii economici propuși ca unități acreditate de către acesta, inclusiv pentru tehnicienii de service. Pentru obținerea certificatelor de cazier judiciar se aplică în mod corespunzător dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017;
h) declarația pe propria răspundere a reprezentantului legal sau a unui împuternicit al operatorului economic solicitant privind existența capacității acestuia de a îndeplini condițiile prevăzute la art. 78 alin. (1) lit. e), pentru modelul și tipul de aparate de marcat electronice fiscale pentru care se solicită autorizația. Declarația pe propria răspundere dată prin intermediul unui împuternicit este însoțită de o procură specială în formă autentică;
i) copiile avizelor pentru exercitarea activității de montare și, respectiv, de reparare de mijloace de măsurare, emise atât pentru operatorul economic solicitant, cât și pentru operatorii economici propuși ca unități acreditate de service la aparatele de marcat electronice fiscale destinate activității de taximetrie.

(2) În vederea verificării îndeplinirii condiției prevăzute la art. 78 alin. (1) lit. d) și alin. (3) se solicită certificatul de atestare fiscală, respectiv certificatul de cazier fiscal, de către direcția de specialitate din cadrul Ministerului Finanțelor Publice cu atribuții de management al domeniilor reglementate specific, potrivit reglementărilor legale în vigoare.

(3) Procedura de autorizare a distribuitorilor pentru aparate de marcat electronice fiscale nu intră sub incidența prevederilor legale privind procedura aprobării tacite”.

 

Art. 90 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 90 prevedea:

„În cazul în care distribuitorii autorizați pentru distribuția unor aparate de marcat electronice fiscale solicită eliberarea avizului pentru alte tipuri și modele de aparate la care comercializarea și service-ul vor fi asigurate prin agenți economici înregistrați anterior la comisie, aceștia depun documentele prevăzute la art. 89 lit. a), b), e), f), h) și, după caz, lit. i) și j), precum și un document datat, emis sub semnătura și ștampila unităților acreditate anterior, din care să rezulte denumirea, adresa sediului social, codul fiscal sau, după caz, codul unic de înregistrare, numărul de telefon/fax, lista tehnicienilor de service acreditați care vor efectua service la noul tip de aparat și elementele de identificare a acestora”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 90 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 90

(1) În cazul în care distribuitorii autorizați pentru distribuția unor aparate de marcat electronice fiscale solicită eliberarea autorizației pentru alte tipuri și modele de aparate la care comercializarea și service-ul vor fi asigurate exclusiv prin operatori economici înregistrați anterior la comisie, aceștia depun documentele prevăzute la art. 89 alin. (1) lit. a), b), d), g) și, după caz, lit. i), respectiv alin. (2).

(2) În situația în care intervin modificări față de datele menționate în autorizație cu privire la modificarea denumirii, a formei de organizare sau a adresei sediului social, distribuitorul autorizat are obligația ca, în termen de 30 de zile de la data înregistrării modificării, să depună la comisie, pe lângă cererea prin care solicită modificarea, și actul adițional/hotărârea asociaților, certificatul de înscriere de mențiuni la oficiul registrului comerțului și certificatul de înregistrare la oficiul registrului comerțului. Dacă intervin modificări și în ceea ce privește structura de administrare, se vor anexa și cazierele judiciare ale noilor administratori.

(3) Orice modificare intervenită asupra autorizațiilor de distribuție în perioada de valabilitate a acestora nu atrage prelungirea perioadei de valabilitate.

(4) În cazul în care distribuitorii autorizați solicită înregistrarea unor noi operatori economici ca unități acreditate pentru comercializare și/sau pentru service, aceștia depun cererea și documentele prevăzute la art. 89 alin. (1) numai pentru unitățile acreditate, iar, în cazul în care solicită înregistrarea unor noi tehnicieni de service pentru unitățile acreditate, aceștia depun cererea și documentele prevăzute la art. 89 alin. (1) lit. b) și e), precum și certificatele de cazier judiciar pentru tehnicienii propuși. Operatorii economici propuși ca unități acreditate pentru comercializare și/sau pentru service trebuie să îndeplinească condiția prevăzută la art. 78 alin. (1) lit. d).

(5) Modificările propuse asupra listei de unități acreditate pentru comercializare și/sau service se consideră înregistrate la data confirmării înregistrării propunerii la comisie. Prin data confirmării înregistrării propunerii se înțelege data la care se eliberează documentul prin care se atestă înregistrarea propunerii”.

 

Art. 2 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 91 se abrogă.

 

Art. 92 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 92 prevedea:

„(1) Comisia analizează cererile depuse și, în termen de 30 de zile de la data depunerii documentației complete, se pronunță asupra aprobării sau respingerii solicitării.

(2) Hotărârea comisiei este adusă la cunoștință solicitantului.

(3) Avizul privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale se eliberează numai după confecționarea sigiliilor fiscale și a sigiliilor de identificare a tehnicienilor de service și înregistrarea la comisie a legitimațiilor acestora”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 92 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 92

(1) Comisia analizează cererile depuse și se pronunță asupra aprobării sau respingerii solicitării.

(2) Hotărârea comisiei este adusă la cunoștința solicitantului.

(3) Autorizația de distribuție a aparatelor de marcat electronice fiscale se eliberează numai după confecționarea sigiliilor fiscale și a sigiliilor de identificare a tehnicienilor de service”.

 

Art. 93 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 93 prevedea:

„(1) Avizul privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale este valabil, începând cu data eliberării, pe o perioadă de:

a) 2 ani, în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activității de taximetrie;

b) 3 ani, pentru alte aparate de marcat electronice fiscale decât cele prevăzute la lit. a).

(2) Valabilitatea avizului privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale se poate prelungi, la cererea distribuitorului autorizat, pe perioade succesive, conform alin. (1), începând cu ziua următoare celei până la care avizul a fost favorabil.

(3) Până la expirarea perioadei de valabilitate a avizului privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale, distribuitorii autorizați pot solicita prelungirea acesteia prezentând documentele prevăzute la art. 90.

(4) Nesolicitarea prelungirii valabilității avizului privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale ori respingerea de către comisie a acestei prelungiri atrage retragerea dreptului de distribuție și comercializare a aparatelor, obținut în baza avizului respectiv”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 93 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 93

(1) Perioada de valabilitate a autorizației de distribuție a aparatelor de marcat electronice fiscale este de 5 ani. Autorizația de distribuție a aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activității de taximetrie își păstrează valabilitatea cu condiția reînnoirii avizelor pentru exercitarea activității de montare și, respectiv, de reparare de mijloace de măsurare.

(2) Distribuitorii autorizați care doresc continuarea activității de distribuție depun la comisie, cu cel puțin 60 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a autorizației, o cerere de reautorizare, la care se anexează documentele prevăzute la art. 89 alin. (1) lit. a), b), g) și, după caz, lit. i) și alin. (2), precum și documentele din care rezultă modificarea datelor avute în vedere anterior la autorizare, dacă este cazul.

(3) În situația prevăzută la alin. (2), perioada de valabilitate a autorizației de distribuție se prelungește până la data soluționării cererii de reautorizare.

(4) În situația în care operatorul economic nu solicită reautorizarea sau aceasta este respinsă de către comisie, dreptul de distribuție și comercializare a aparatelor, obținut în baza autorizației respective, se consideră retras de drept”.

 

Art. 94 și art. 95 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 94 și art. 95 se abrogă.

 

Art. 96 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 96 prevedea:

„(1) În cazul retragerii dreptului de distribuție și de comercializare a aparatelor de marcat electronice fiscale, în condițiile prevăzute la art. 93 alin. (3) și la art. 94 alin. (1), distribuitorii autorizați sunt obligați să asigure service pentru toate aparatele livrate până la data retragerii acestui drept.

(2) Activitățile de service vor fi asigurate prin tehnicienii proprii ai distribuitorului autorizat sau prin tehnicienii de service ai unităților aflate în rețeaua de service a acestuia la data retragerii dreptului prevăzut la alin. (1), precum și prin tehnicieni ai unor noi unități acreditate ulterior acestei date”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 96 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 96

(1) În cazul retragerii dreptului de distribuție și de comercializare pentru respectivul tip/model de aparat de marcat electronic fiscal, distribuitorii autorizați sunt obligați să asigure service pentru toate aparatele livrate până la data retragerii acestui drept, potrivit prevederilor ordonanței de urgență.

(2) Activitățile de service vor fi asigurate prin tehnicienii proprii ai distribuitorului autorizat sau prin tehnicienii de service ai unităților aflate în rețeaua de service a acestuia la data retragerii dreptului prevăzut la alin. (1), precum și prin tehnicieni ai unor noi unități acreditate ulterior acestei date”.

Normele metodologice pentru aplicarea O.U.G. nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale – modificări (H.G. nr. 804/2017) was last modified: noiembrie 27th, 2017 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.