Temeri privind Inteligenţa Artificială
Inteligența Artificială, într-o definiție largă, este un instrument informatic performant ce asigură utilizatorilor, prin intermediul internetului, accesul instantaneu la bazele de date informatice, selecția informațiilor și oferirea unui răspuns adecvat.
Există mai multe modele de Inteligență Artificială. Spre exemplu, un grup de cercetători, cunoscuți sub sintagma OpenAI, a realizat un model denumit GPT-2, fără a publica rezultatul cercetărilor pentru a nu fi folosite la crearea și difuzarea de informații false, însă după ce au realizat modelele GPT-3 și GPT-4, au permis accesul public la o interfață, cunoscută sub denumirea ChatGPT. Potrivit cotidianului Le Point, citând un studiu al companiei Resume Builder, circa 49% din firmele americane folosesc zilnic ChatGPT.
Ne aflăm în fața unei mutații ample în domeniul informaticii, cu profunde consecințe asupra existenței umane, sistemele de Inteligență Artificială provocând mari temeri:
– o temere prezentă privește locurile de muncă a sute de milioane de oameni ale căror sarcini pot fi îndeplinite de Inteligența Artificială; în studiul menționat, aproape jumătate din firmele ce apelează la ChatGPT afirmă că ar putea reduce locurile de muncă folosind sisteme de Inteligență Artificială. Vor fi afectate locurile de muncă cu activitate repetitivă, dar și meserii din domeniul serviciilor și creației, nu însă cele în care importanța interpretării este primordială (judecători, avocați, medici, creatori de conținut ș.a.) care își vor potența competența prin apelare la informații adecvate deținute de aceasta.
– o altă temere majoră privește folosirea Inteligenței Artificiale pentru producerea de informații false ori contrafaceri, internetul fiind invadat de muzică similară cu cea a vedetelor, filme deepfake cu evenimente ce nu există, fotografii care nu există, discursuri, conversații, glume, recitări, sfaturi ș.a. ce par a fi ale unor celebrități. Este cunoscut răspunsul dat de Partidul Republican din USA, la anunțul actualului președinte de a candida la viitoarele alegeri, cu un spot video care prezintă ca fiind reale evenimente ce nu au avut loc – o confruntare cu China, un colaps bancar și o criză de proporții a imigranților – pentru a infuența masiv și a induce în eroare alegătorii.
Click aici pentru a citi articolul integral.