Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă – modificări (H.G. nr. 80/2018)

16 mart. 2018
Vizualizari: 16726
Art. 19^1 alin. (1^1) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 (modificate prin H.G. nr. 80/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 19^1, după alin. (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:

„(1^1) Baza de calcul al indemnizației de șomaj și baza lunară de calcul al contribuției asiguratorii pentru muncă, pentru fiecare lună din ultimele 12 luni în care s-a realizat stagiu de cotizare, sunt cele din cuprinsul declarației lunare privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate, prevăzută la art. 147 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, depusă potrivit prevederilor legale și pusă la dispoziția agențiilor pentru ocuparea forței de muncă, pe cale electronică, din sistemul informatic al Ministerului Finanțelor Publice”. 

 

Art. 19^1 alin. (2) și (9) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 (modificate prin H.G. nr. 80/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 19^1 alin. (2) și (9) prevedeau:

„(2) Pentru persoanele care au fost asigurate în baza unui contract de asigurare pentru șomaj, la determinarea sumei calculate prin aplicarea unei cote procentuale diferențiate în funcție de stagiul de cotizare, prevăzută la art. 39 alin. (2) lit. b) din lege, se va avea în vedere venitul lunar declarat în contractul de asigurare pentru șomaj la care aceste persoane s-au asigurat, potrivit legii, și la care s-a calculat și s-a plătit contribuția datorată bugetului asigurărilor pentru șomaj prevăzută la art. 28 din lege.

(…)

(9) În situația consilierilor locali, județeni sau ai municipiului București, care realizează venituri reprezentând indemnizație de ședință, în condițiile în care pentru aceste persoane și asupra veniturilor respective există obligația de plată a contribuțiilor la bugetul asigurărilor pentru șomaj, conform prevederilor legale, perioada reprezentând luna în care se realizează astfel de venituri și în care se datorează contribuțiile la bugetul asigurărilor pentru șomaj, conform prevederilor legale, constituie stagiu de cotizare în sistemul asigurărilor pentru șomaj”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 19^1, alin. (2) și (9) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(2) Pentru persoanele care au fost asigurate facultativ în baza unui contract de asigurare pentru șomaj, la determinarea sumei calculate prin aplicarea unei cote procentuale diferențiate în funcție de stagiul de cotizare, prevăzută la art. 39 alin. (2) lit. b) din lege, se va avea în vedere venitul lunar declarat în contractul de asigurare pentru șomaj la care aceste persoane s-au asigurat, potrivit legii, și la care s-a calculat și s-a plătit contribuția la bugetul asigurărilor pentru șomaj prevăzută la art. 20 alin. (2) din lege.

(…)

(9) În situația consilierilor locali, județeni sau ai municipiului București, care realizează venituri reprezentând indemnizație de ședință, în condițiile în care aceste persoane nu au calitatea de pensionar, perioada reprezentând luna în care se realizează astfel de venituri constituie stagiu de cotizare în sistemul asigurărilor pentru șomaj”. 

 

Art. 31 alin. (3) și (4) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 (modificate prin H.G. nr. 80/2018)

 

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 31, după alin. (2) se introduc două noi alineate, alin. (3) și (4), cu următorul cuprins:

„(3) Cererea prevăzută la alin. (2) se depune fie personal, fie prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, prin fax sau e-mail.

(4) În situația în care cererea transmisă prin modalitățile prevăzute la alin. (3) nu este lizibilă sau completă, agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană sau a municipiului București solicită persoanei redepunerea acesteia în termen de 5 zile de la data primirii solicitării”. 

 

Art. 40 alin. (1^2) și (1^4) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 (modificate prin H.G. nr. 80/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 40 alin. (1^2) și (1^4) prevedeau:

„(1^1) În situația în care documentele transmise în termen, prin modalitățile prevăzute la alin. (11), nu sunt lizibile sau persoana nu a transmis toate documentele, agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană sau a municipiului București solicită persoanei redepunerea acestora, respectiv transmiterea documentelor care lipsesc, în termen de 5 zile de la data primirii solicitării, iar documentele transmise ca urmare a acestei solicitări sunt considerate a fi depuse în termen. 

(…)

(1^4) În situația în care persoana nu redepune documentele care nu sunt lizibile în termenul de 5 zile prevăzut la alin. (1^2), aceasta poate solicita acordarea drepturilor prevăzute la art. 72 din lege, prin depunerea unei noi cereri însoțită de toate documentele prevăzute la alin. (1), în termenul de decădere din drepturi de 60 de zile prevăzut la alin. (1)”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 40, alin. (1^2) și (1^4) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(1^2) În situația în care documentele transmise în termen, prin modalitățile prevăzute la alin. (11), nu sunt lizibile sau persoana nu a transmis toate documentele, agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană sau a municipiului București solicită persoanei redepunerea acestora, respectiv transmiterea documentelor care lipsesc, în termen de 5 zile de la data primirii solicitării, iar documentele transmise ca urmare a acestei solicitări sunt considerate a fi depuse în termen.

(…)

(1^4) În situația în care persoana nu redepune documentele care nu sunt lizibile sau nu transmite documentele care lipsesc în termenul de 5 zile prevăzut la alin. (1^2), aceasta poate solicita acordarea drepturilor prevăzute la art. 72 din lege prin depunerea unei noi cereri însoțite de toate documentele prevăzute la alin. (1), în termenul de decădere din drepturi de 60 de zile prevăzut la alin. (1)”.

 

Art. 43^1 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 (modificate prin H.G. nr. 80/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 43^1 prevedea:

„(1) Dreptul sub formă de primă, prevăzut la art. 73^1 alin. (1) din lege, se acordă absolvenților care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

a) sunt absolvenți ai instituțiilor de învățământ sau absolvenți ai școlilor speciale, în vârstă de minimum 16 ani, înregistrați la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, respectiv a municipiului București, în a căror rază teritorială își au domiciliul sau, după caz, reședința;

b) nu se regăsesc în una dintre situațiile prevăzute la art. 73^1 alin. (5) din lege;

c) nu au avut raporturi de muncă sau de serviciu în perioada cuprinsă între absolvirea studiilor și încadrarea în muncă;

d) se încadrează în muncă potrivit art. 73^1 alin. (1) din lege în termen de 12 luni de la data absolvirii.

(2) Pentru acordarea primei prevăzute la art. 73^1 alin. (1) din lege, persoanele îndreptățite vor depune la agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană, respectiv a municipiului București, unde se află în evidență, în termen de maximum 60 de zile de la data angajării după absolvirea studiilor, următoarele documente:

a) cerere conform modelului prevăzut în anexa nr. 23;

b) actul de identitate al absolventului, în copie;

c) actul de absolvire a instituției de învățământ, în copie;

d) «abrogat» înștiințare emisă de angajator privind încadrarea în muncă;

e) actul în baza căruia absolventul a fost încadrat în muncă, în copie;

f) declarație pe propria răspundere a absolventului că la data absolvirii studiilor și în perioada cuprinsă între această dată și încadrarea în muncă nu a avut raporturi de muncă sau de serviciu, precum și că la data solicitării dreptului nu urmează o formă de învățământ;

g) declarație pe propria răspundere a angajatorului din care să rezulte că în ultimii 2 ani acesta nu a mai fost în raporturi de muncă sau de serviciu cu persoana respectivă și nu are obligația, potrivit legii, de a o angaja;

h) angajamentul absolventului pentru respectarea art. 76 alin. (1) din lege, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 13, care constituie titlu executoriu, potrivit legii.

(3) Termenul prevăzut la alin. (2) este termen de decădere din dreptul de a beneficia de prima prevăzută la art. 73^1 alin. (1) din lege.

(4) Absolvenții prevăzuți la art. 73^1 alin. (1) din lege beneficiază de dreptul sub formă de primă, prevăzut la art. 73^1 alin. (1) din lege, o singură dată pentru fiecare dintre următoarele niveluri din cadrul sistemului național de învățământ reglementat prin Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare:

a) învățământ secundar superior – ciclul inferior al liceului;

b) învățământ secundar superior – ciclul superior al liceului sau învățământ profesional;

c) învățământ terțiar nonuniversitar – învățământ postliceal;

d) învățământ superior.

(5) Documentele prevăzute la alin. (2) se pot depune personal, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, fax sau e-mail.

(6) În situația în care documentele transmise în termen, prin modalitățile prevăzute la alin. (5) nu sunt lizibile, agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană sau a municipiului București solicită persoanei redepunerea acestora în termen de 5 zile de la data primirii solicitării, iar documentele transmise ca urmare a acestei solicitări sunt considerate a fi depuse în termen.

(7) În situația în care persoana nu redepune documentele care nu sunt lizibile în termenul de 5 zile prevăzut la alin. (6), aceasta poate solicita acordarea drepturilor prevăzute art. 73^1 alin. (1) din lege, prin depunerea unei noi cereri însoțită de toate documentele prevăzute la alin. (2), în termenul de decădere din drepturi de 60 de zile prevăzut la alin. (2).

(8) În cazul în care persoanele optează pentru depunerea documentelor la agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană, respectiv a municipiului București, actul de identitate se prezintă în original sau în copie legalizată în vederea efectuării, de către personalul agenției, a unei copii certificate pentru conformitate cu originalul prezentat. În cazul în care persoanele optează pentru transmiterea documentelor prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, fax sau e-mail, actul de identitate și celelalte documente se transmit și se acceptă în copie certificată pentru conformitate cu originalul de către titular”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 43^1 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Dreptul sub formă de primă de inserție, prevăzut la art. 73^1 alin. (1) din lege, se acordă absolvenților care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

a) sunt absolvenți ai instituțiilor de învățământ sau absolvenți ai școlilor speciale, în vârstă de minimum 16 ani, și se înregistrează în termen de 60 de zile de la absolvire la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, respectiv a municipiului București, în a căror rază teritorială își au domiciliul sau, după caz, reședința;

b) nu se regăsesc în una dintre situațiile prevăzute la art. 73^1 alin. (3) din lege;

c) nu au avut raporturi de muncă sau de serviciu în perioada cuprinsă între absolvirea studiilor și încadrarea în muncă;

d) se încadrează în muncă potrivit art. 73^1 alin. (1) din lege în termen de 60 de zile de la data absolvirii ulterior înregistrării la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, respectiv a municipiului București, în a căror rază teritorială își au domiciliul sau, după caz, reședința;

e) în perioada cuprinsă între data absolvirii și data solicitării dreptului nu au fost admiși în unul dintre nivelurile de învățământ, conform prevederilor legale.

(2) Pentru acordarea primei de inserție prevăzute la art. 73^1 alin. (1) din lege, persoanele îndreptățite vor depune la agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană, respectiv a municipiului București, unde se află în evidență, în termen de maximum 60 de zile de la data angajării, următoarele documente:

a) cerere al cărei model este prevăzut în anexa nr. 23;

b) actul de identitate al absolventului, în copie;

c) actul de absolvire a instituției de învățământ, în copie;

d) actul în baza căruia absolventul a fost încadrat în muncă, în copie;

e) declarație pe propria răspundere a absolventului că la data absolvirii studiilor și în perioada cuprinsă între această dată și încadrarea în muncă nu a avut raporturi de muncă sau de serviciu, precum și că în perioada cuprinsă între data absolvirii și data solicitării dreptului nu a fost admis în unul dintre nivelurile de învățământ, conform prevederilor legale;

f) declarație pe propria răspundere a angajatorului din care să rezulte că în ultimii 2 ani acesta nu a mai fost în raporturi de muncă sau de serviciu cu persoana respectivă, cu excepția situației în care, pentru persoanele respective, acești angajatori au încheiat contracte individuale de muncă pe perioada vacanțelor, în condițiile Legii nr. 72/2007 privind stimularea încadrării în muncă a elevilor și studenților, cu modificările ulterioare, precum și că nu are obligația, potrivit legii, de a o angaja;

g) angajamentul absolventului asumat în conformitate cu prevederile art. 76 alin. (1) din lege, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 13 și care constituie titlu executoriu, potrivit legii.

(3) Termenul prevăzut la alin. (2) este termen de decădere din dreptul de a beneficia de prima de inserție prevăzută la art. 73^1 alin. (1) din lege.

(4) Absolvenții prevăzuți la art. 73^1 alin. (1) din lege beneficiază de dreptul sub formă de primă de inserție o singură dată pentru fiecare dintre următoarele niveluri din cadrul sistemului național de învățământ reglementat prin Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare:

a) învățământ secundar superior – ciclul inferior al liceului;

b) învățământ secundar superior – ciclul superior al liceului sau învățământ profesional;

c) învățământ terțiar nonuniversitar – învățământ postliceal;

d) învățământ superior.

(5) Documentele prevăzute la alin. (2) se pot depune personal, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, fax sau e-mail.

(6) În situația în care documentele transmise în termen, prin modalitățile prevăzute la alin. (5), nu sunt lizibile sau persoana nu a transmis toate documentele, agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană sau a municipiului București solicită persoanei redepunerea acestora, respectiv transmiterea documentelor care lipsesc, în termen de 5 zile de la data primirii solicitării, iar documentele transmise ca urmare a acestei solicitări sunt considerate a fi depuse în termen.

(7) În situația în care persoana nu redepune documentele care nu sunt lizibile sau nu transmite documentele care lipsesc în termenul de 5 zile prevăzut la alin. (6), aceasta poate solicita acordarea drepturilor prevăzute art. 73^1 alin. (1) din lege prin depunerea unei noi cereri însoțite de toate documentele prevăzute la alin. (2), în termenul de decădere din drepturi de 60 de zile prevăzut la alin. (2).

(8) În cazul în care persoanele optează pentru depunerea documentelor la agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană, respectiv a municipiului București, actul de identitate se prezintă în original sau în copie legalizată în vederea efectuării de către personalul agenției a unei copii certificate pentru conformitate cu originalul prezentat. În cazul în care persoanele optează pentru transmiterea documentelor prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, fax sau e-mail, actul de identitate și celelalte documente se transmit și se acceptă în copie certificată pentru conformitate cu originalul de către titular.

(9) Termenul de 60 de zile, prevăzut la alin. (1) și la art. 73^1 alin. (1) din lege, se împlinește la ora 24,00 a celei de a 60-a zile, calculată de la data absolvirii.

(10) În situația în care termenul calculat conform alin. (9) se împlinește într-o zi nelucrătoare, acesta se prelungește până la sfârșitul primei zile lucrătoare care urmează, ora 24,00”. 

 

Art. 43^2 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 (modificate prin H.G. nr. 80/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 43^2 prevedea:

„(1) În cazul încadrării în muncă într-o localitate din alt județ, dreptul sub formă de primă, prevăzut la art. 73^1 alin. (1) din lege, se acordă de agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană, respectiv a municipiului București, unde beneficiarul s-a aflat în evidență, urmând ca dosarul acestuia să fie transferat la agenția pentru ocuparea forței de muncă în a cărei rază își stabilește noul domiciliu, care va acorda, după caz, și celelalte drepturi prevăzute de lege și va urmări respectarea obligațiilor ce decurg din acordarea drepturilor.

(2) Trimestrial, până la data de 15 a lunii pentru trimestrul anterior, beneficiarii drepturilor prevăzute la art. 73^1 alin. (1) din lege sunt obligați să prezinte la agențiile pentru ocuparea forței de muncă la care sunt înregistrați sau, după caz, la care le-a fost transferat dosarul dovezile emise de angajator că sunt încadrați, precum și, în situația prevăzută la art. 73^1 alin. (6) din lege, documentele prevăzute la art. 43^1 alin. (2) lit. e) și g).

(3) Documentele prevăzute la alin. (2) se prezintă fie personal, fie prin scrisori recomandate cu confirmare de primire, fie prin fax sau e-mail.

(3^1) În situația în care documentele transmise în termen prin modalitățile prevăzute la alin. (3), nu sunt lizibile, agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană sau a municipiului București solicită persoanei redepunerea acestora în termen de 5 zile de la data primirii solicitării, iar documentele transmise ca urmare a acestei solicitări sunt considerate a fi depuse în termen.

(4) Beneficiarilor care nu prezintă sau nu transmit documentele menționate la alin. (2) li se va cere, în scris, de către agenția pentru ocuparea forței de muncă să prezinte aceste documente în termen de 15 zile de la data primirii comunicării.

(5) Dacă în urma solicitării prevăzute la alin. (3^1) sau alin. (4), absolventul nu redepune documentele care nu sunt lizibile, respectiv nu prezintă actele doveditoare, agenția pentru ocuparea forței de muncă va contacta angajatorul cu care s-a încheiat raportul de muncă sau de serviciu pentru clarificarea statutului acestuia și, în funcție de constatările făcute, se vor adopta măsuri în conformitate cu prevederile legale”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 43^2 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) În aplicarea art. 73^1 alin. (2) din lege, prima de inserție prevăzută la art. 73^1 alin. (1) din lege se plătește în două tranșe, astfel:

a) prima tranșă, egală cu 50% din cuantumul stabilit, se plătește în luna următoare lunii în care s-a solicitat acordarea acestei prime de inserție, odată cu achitarea indemnizațiilor de șomaj cuvenite șomerilor;

b) a doua tranșă, egală cu 50% din cuantumul stabilit, se plătește în luna următoare lunii în care expiră perioada de 12 luni de la angajare, odată cu achitarea indemnizațiilor de șomaj cuvenite șomerilor.

(2) Perioada de 12 luni de la angajare, prevăzută la alin. (1) lit. b), expiră la sfârșitul zilei corespunzătoare datei încadrării în muncă din cea de-a 12-a lună calculată începând cu data încadrării în muncă.

(3) În situația prevăzută la art. 73^1 alin. (4) din lege, perioada de 12 luni de la angajare, prevăzută la alin. (1) lit. b), se calculează conform alin. (2) de la încadrarea în muncă la primul angajator.

(4) Plata celei de a doua tranșe a primei de inserție se efectuează de către agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană sau, după caz, a municipiului București, unde beneficiarul s-a aflat în evidență și care a plătit prima tranșă a primei de inserție”.

 

Art. 43^3 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 (modificate prin H.G. nr. 80/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 43^3 prevedea:

„(1) Dreptul prevăzut la art. 73^1 alin. (2) din lege se acordă absolvenților care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

a) li s-a stabilit dreptul la indemnizație de șomaj, potrivit legii;

b) nu se regăsesc în una dintre situațiile prevăzute la art. 73^1 alin. (5) din lege;

c) se încadrează în muncă potrivit art. 73^1 alin. (1) din lege;

d) le încetează plata indemnizației de șomaj potrivit art. 44 lit. a) din lege, ca urmare a încadrării în muncă;

e) își mențin raporturile de muncă sau de serviciu cu angajatorul la care s-au încadrat în muncă, pentru o perioadă de cel puțin 12 luni de la data angajării.

(2) Pentru acordarea dreptului prevăzut la art. 73^1 alin. (2) din lege, persoanele îndreptățite vor depune la agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană, respectiv a municipiului București, unde s-au aflat în evidență sau, după caz, la care le-a fost transferat dosarul, în termen de maximum 60 de zile de la expirarea celor 12 luni de la data angajării, următoarele documente:

a) cerere conform modelului prevăzut în anexa nr. 24;

b) actul de identitate al absolventului, în copie;

c) «abrogat» carnetul de muncă, în copie, certificat și datat de angajator pe fiecare pagină, sau, în cazul în care nu s-a întocmit carnetul de muncă, copie din registrul general de evidență a salariaților care să cuprindă elementele de identificare, prevăzute de lege, ale absolventului;

d) declarație pe propria răspundere a absolventului că la data absolvirii studiilor nu avea raporturi de muncă sau de serviciu, precum și că la data solicitării dreptului și în perioada în care se află în plata indemnizației de șomaj nu urma o formă de învățământ;

e) declarație pe propria răspundere a angajatorului din care să rezulte că în ultimii 2 ani de la data angajării acesta nu a mai fost în raporturi de muncă sau de serviciu cu persoana respectivă, nu avea obligația, potrivit legii, de a o angaja și a menținut raporturile de muncă sau de serviciu ale persoanei pentru o perioadă de 12 luni, pentru absolvenții care nu au beneficiat de prima prevăzută la art. 73^1 alin. (1) din lege. În situația în care absolvenții au beneficiat de prima prevăzută la art. 73^1 alin. (1) din lege, condiția privind menținerea raporturilor de muncă sau de serviciu pentru o perioadă de 12 luni se verifică pe baza informațiilor care se pun la dispoziția agențiilor pentru ocuparea forței de muncă de inspecția muncii.

(3) Termenul prevăzut la alin. (2) este termen de decădere din dreptul de a beneficia de suma prevăzută la art. 73^1 alin. (2) din lege.

(4) Dreptul prevăzut la art. 73^1 alin. (2) din lege se acordă după menținerea cu angajatorul la care s-au încadrat în muncă a raporturilor de muncă sau de serviciu pentru o perioadă de cel puțin 12 luni de la data angajării de către agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană, respectiv a municipiului București, unde absolventul s-a aflat în evidență sau, după caz, i-a fost transferat dosarul.

(5) Dreptul prevăzut la art. 73^1 alin. (2) din lege se poate cumula cu dreptul sub formă de primă prevăzut la art. 73^1 alin. (1) din lege, precum și cu prima de încadrare prevăzută la art. 74 din lege sau cu prima de instalare prevăzută la art. 75 din lege.

(6) Documentele prevăzute la alin. (2) se pot depune personal, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, fax sau e-mail.

(7) În situația în care documentele transmise în termen, prin modalitățile prevăzute la alin. (6), nu sunt lizibile, agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană sau a municipiului București solicită persoanei redepunerea acestora în termen de 5 zile de la data primirii solicitării, iar documentele transmise ca urmare a acestei solicitări sunt considerate a fi depuse în termen.

(8) În situația în care persoana nu redepune documentele care nu sunt lizibile în termenul de 5 zile prevăzut la alin. (7), aceasta poate solicita acordarea drepturilor prevăzute art. 73^1 alin. (2) din lege, prin depunerea unei noi cereri însoțită de toate documentele prevăzute la alin. (2), în termenul de decădere din drepturi de 60 de zile prevăzut la alin. (2).

(9) În cazul în care persoanele optează pentru depunerea documentelor la agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană, respectiv a municipiului București, actul de identitate se prezintă în original sau în copie legalizată în vederea efectuării, de către personalul agenției, a unei copii certificate pentru conformitate cu originalul prezentat. În cazul în care persoanele optează pentru transmiterea documentelor prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, fax sau e-mail, actul de identitate și celelalte documente se transmit și se acceptă în copie certificată pentru conformitate cu originalul de către titular”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 43^3 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) În cazul încadrării în muncă într-o localitate din alt județ, dreptul sub formă de primă de inserție, prevăzut la art. 73^1 alin. (1) din lege, se acordă de agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană, respectiv a municipiului București, unde beneficiarul s-a aflat în evidență, urmând ca dosarul acestuia să fie transferat la agenția pentru ocuparea forței de muncă în a cărei rază își stabilește noul domiciliu sau noua reședință, care va acorda, după caz, celelalte drepturi prevăzute de lege și va urmări respectarea obligațiilor ce decurg din acordarea drepturilor.

(2) Trimestrial, până la data de 15 a lunii următoare fiecărui trimestru, beneficiarii dreptului prevăzut la art. 73^1 alin. (1) din lege sunt obligați să prezinte la agențiile pentru ocuparea forței de muncă la care sunt înregistrați sau, după caz, la care le-a fost transferat dosarul dovezile emise de angajator că sunt încadrați, precum și, în situația prevăzută la art. 73^1 alin. (4) din lege, documentele prevăzute la art. 43^1 alin. (2) lit. d) și f).

(3) Documentele prevăzute la alin. (2) se prezintă fie personal, fie prin scrisori recomandate cu confirmare de primire, fie prin fax sau e-mail.

(4) În situația în care documentele transmise în termen prin modalitățile prevăzute la alin. (3) nu sunt lizibile, agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană sau a municipiului București solicită persoanei redepunerea acestora în termen de 5 zile de la data primirii solicitării, iar documentele transmise ca urmare a acestei solicitări sunt considerate a fi depuse în termen.

(5) Beneficiarilor care nu prezintă sau nu transmit documentele prevăzute la alin. (2) li se va cere, în scris, de către agenția pentru ocuparea forței de muncă să prezinte aceste documente în termen de 15 zile de la data primirii comunicării.

(6) Dacă în urma solicitării prevăzute la alin. (4) sau (5), absolventul nu redepune documentele care nu sunt lizibile, respectiv nu prezintă actele doveditoare, agenția pentru ocuparea forței de muncă va contacta angajatorul cu care s-a încheiat raportul de muncă sau de serviciu pentru clarificarea statutului acestuia și, în funcție de constatările făcute, se vor adopta măsuri în conformitate cu prevederile legale.

(7) În situația prevăzută la alin. (1), documentele prevăzute la alin. (2) se transmit de agenția pentru ocuparea forței de muncă în a cărei rază persoana are stabilit noul domiciliu sau reședința agenției pentru ocuparea forței de muncă județene sau, după caz, a municipiului București, unde beneficiarul s-a aflat în evidență, în vederea efectuării plății celei de a doua tranșe a primei de inserție”.

Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă – modificări (H.G. nr. 80/2018) was last modified: martie 15th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.