Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă – modificări (H.G. nr. 80/2018)

16 mart. 2018
Vizualizari: 16754
Art. 45^11 alin. (3) și (6) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 (modificate prin H.G. nr. 80/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 45^11 alin. (3) și (6) prevedeau:

„(3) În situația în care documentele transmise în termen, prin modalitățile prevăzute la alin. (2), nu sunt lizibile, agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană sau a municipiului București solicită persoanei redepunerea acestora în termen de 5 zile de la data primirii solicitării, iar documentele transmise ca urmare a acestei solicitări sunt considerate a fi depuse în termen.

(…)

(6) În situația în care persoana nu redepune documentele care nu sunt lizibile în termenul de 5 zile prevăzut la alin. (3), aceasta poate solicita acordarea drepturilor prevăzute art. 75 din lege, prin depunerea unei noi cereri însoțite de documentele prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), precum și de documentele prevăzute la art. 45 alin. (1) lit. b) -l), în termenul de decădere din dreptul de a beneficia de prima de instalare de 60 de zile prevăzut la alin. (1)”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 45^11, alin. (3) și (6) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(3) În situația în care documentele transmise în termen, prin modalitățile prevăzute la alin. (2), nu sunt lizibile sau persoana nu a transmis toate documentele, agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană sau a municipiului București solicită persoanei redepunerea acestora, respectiv transmiterea documentelor care lipsesc în termen de 5 zile de la data primirii solicitării, iar documentele transmise ca urmare a acestei solicitări sunt considerate a fi depuse în termen.

(…)

(6) În situația în care persoana nu redepune documentele care nu sunt lizibile sau nu transmite documentele care lipsesc, în termenul de 5 zile prevăzut la alin. (3), aceasta poate solicita acordarea drepturilor prevăzute art. 75 din lege prin depunerea unei noi cereri însoțite de documentele prevăzute la alin. (1), în termenul prevăzut la alin. (1)”. 

 

Art. 46^3 alin. (2) lit. c) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 (modificate prin H.G. nr. 80/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 46^3 alin. (2) lit. c) prevedea:

„(2) Nu beneficiază de prima de relocare prevăzută la art. 76^2 din lege:

(…)

c) persoanele al căror soț, a căror soție, ale căror copii aflați în întreținere sau orice altă persoană care împreună cu acestea constituie o familie în sensul art. 2 din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare, după caz, dețin în proprietate sau coproprietate o locuință în localitatea în care persoana își schimbă domiciliul sau își stabilește reședința sau în localitățile învecinate acesteia, ca urmare a încadrării în muncă”.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 46^3 alin. (2), lit. c) se modifică și va avea următorul cuprins:

„c) persoanele care dețin în proprietate sau coproprietate o locuință în localitatea în care se încadrează în muncă sau în localitățile învecinate acesteia, precum și persoanele ale căror soț, soție, copii aflați în întreținere sau orice altă persoană care împreună cu acestea constituie o familie în sensul art. 2 din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare, după caz, dețin în proprietate sau coproprietate o locuință în localitatea în care persoana își schimbă domiciliul sau își stabilește reședința sau în localitățile învecinate acesteia, ca urmare a încadrării în muncă”. 

 

Art. 46^4 alin. (1) lit. h) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 (modificate prin H.G. nr. 80/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 46^4 alin. (1) lit. h) prevedea:

„(1) Pentru acordarea primei de relocare prevăzute la art. 76^2 din lege, persoana va depune la agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană sau a municipiului București, unde se află în evidență, în termen de 60 de zile de la data încadrării în muncă, următoarele documente, după caz:

(…)

h) declarație pe propria răspundere a persoanei încadrate în muncă din care să rezulte că autoritatea publică locală sau centrală asigură sau nu asigură locuință de serviciu ori suportă sau nu suportă cheltuielile aferente din fonduri publice persoanei respective ori familiei acesteia, precum și că persoana solicitantă ori soțul, soția acesteia, copii aflați în întreținere sau orice altă persoană care împreună cu aceasta constituie o familie în sensul art. 2 din Legea nr. 416/2001, cu modificările și completările ulterioare, după caz, nu dețin în proprietate sau coproprietate o altă locuință în localitatea în care persoana își schimbă domiciliul sau își stabilește reședința ori în localitățile învecinate acesteia, ca urmare a încadrării în muncă;”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 46^4 alin. (1), lit. h) se modifică și va avea următorul cuprins:

„h) declarație pe propria răspundere a persoanei încadrate în muncă din care să rezulte că autoritatea publică locală sau centrală asigură sau nu asigură locuință de serviciu ori suportă sau nu suportă cheltuielile aferente din fonduri publice persoanei respective ori familiei acesteia, că persoana și, după caz, soțul, soția acesteia, copiii aflați în întreținere sau orice altă persoană care, împreună cu aceasta, constituie o familie în sensul art. 2 din Legea nr. 416/2001, cu modificările și completările ulterioare, nu se află în una dintre situațiile prevăzute la art. 76^3 alin. (3) lit. g) din lege, precum și că persoana și, după caz, soțul, soția acesteia nu au beneficiat de primă de relocare sau de una dintre primele de mobilitate în ultimele 36 de luni premergătoare solicitării;”.

 

Art. 46^4 alin. (3) și (9) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 (modificate prin H.G. nr. 80/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 46^4 alin. (3) și (9) prevedeau:

„(3) În situația în care documentele transmise în termen, prin modalitățile prevăzute la alin. (2), nu sunt lizibile, agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană sau a municipiului București solicită persoanei redepunerea acestora, în termen de 5 zile de la data primirii solicitării, iar documentele transmise ca urmare a acestei solicitări sunt considerate a fi depuse în termen.

(…)

(9) În situația în care persoana nu redepune documentele care nu sunt lizibile în termenul de 5 zile prevăzut la alin. (3), aceasta poate solicita acordarea primei de relocare prevăzută la art. 76^2 din lege, prin depunerea unei noi cereri însoțită de toate documentele prevăzute la alin. (1), în termenul de decădere din drepturi de 60 de zile prevăzut la alin. (1)”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 46^4, alin. (3) și (9) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(3) În situația în care documentele transmise în termen, prin modalitățile prevăzute la alin. (2), nu sunt lizibile sau persoana nu a transmis toate documentele, agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană sau a municipiului București solicită persoanei redepunerea acestora, respectiv transmiterea documentelor care lipsesc, în termen de 5 zile de la data primirii solicitării, iar documentele transmise ca urmare a acestei solicitări sunt considerate a fi depuse în termen.

(…)

(9) În situația în care persoana nu redepune documentele care nu sunt lizibile sau nu transmite documentele care lipsesc, în termenul de 5 zile prevăzut la alin. (3), aceasta poate solicita acordarea primei de relocare prevăzute la art. 76^2 din lege prin depunerea unei noi cereri însoțite de toate documentele prevăzute la alin. (1), în termenul prevăzut la alin. (1)”. 

 

Art. 46^6 alin. (4) și (5) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 (modificate prin H.G. nr. 80/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 46^6 alin. (4) și (5) prevedeau:

„(4) În situația în care documentele transmise în termen, prin modalitățile prevăzute la alin. (3), nu sunt lizibile, agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană sau a municipiului București solicită persoanei redepunerea acestora în termen de 5 zile de la data primirii solicitării, iar documentele transmise ca urmare a acestei solicitări sunt considerate a fi depuse în termen.

(5) În situația în care persoana nu redepune documentele solicitate care nu sunt lizibile, în termenul prevăzut la alin. (4), plata drepturilor lunare prevăzute la art. 76^2 din lege se va face odată cu achitarea indemnizațiilor de șomaj cuvenite șomerilor pentru luna în care beneficiarul a prezentat documentele lizibile”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 46^6, alin. (4) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(4) În situația în care documentele transmise în termen, prin modalitățile prevăzute la alin. (3), nu sunt lizibile sau persoana nu a transmis toate documentele, agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană sau a municipiului București solicită persoanei redepunerea acestora, respectiv transmiterea documentelor care lipsesc, în termen de 5 zile de la data primirii solicitării, iar documentele transmise ca urmare a acestei solicitări sunt considerate a fi depuse în termen.

(5) În situația în care persoana nu redepune documentele solicitate care nu sunt lizibile sau persoana nu a transmis toate documentele, în termenul prevăzut la alin. (4), plata drepturilor lunare prevăzute la art. 76^2 din lege se va face odată cu achitarea indemnizațiilor de șomaj cuvenite șomerilor pentru luna în care beneficiarul a prezentat documentele lizibile sau a transmis documentele care lipsesc”.

 

Art. 46^7 alin. (2) lit. b) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 (modificate prin H.G. nr. 80/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 46^7 alin. (2) lit. b) prevedea:

„ (2) Cheltuielile necesare pentru plata chiriei și a utilităților prevăzute la 76^2 alin. (4) din lege cuprind:

(…)

b) cheltuielile pentru plata facturilor emise de furnizorii de utilități, respectiv: energie electrică, energie termică, gaz, apă, canal, deșeuri menajere, după caz, pentru spațiul locativ care face obiectul contractului de închiriere înregistrat la organul fiscal competent, sau cheltuielile pentru plata utilităților prevăzute în lista de plată cu cotele de contribuție la plata cheltuielilor asociației de proprietari/locatari și evidențiate în documentul prevăzut la art. 46^6 alin. (1) lit. b), în situația în care suma reprezentând 75% din chiria lunară stabilită în acest contract este mai mică de 900 lei/lună”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 46^7 alin. (2), lit. b) se modifică și va avea următorul cuprins:

„b) cheltuielile pentru plata facturilor emise de furnizorii de utilități, respectiv: energie electrică, energie termică, gaz, apă, canal, deșeuri menajere, după caz, pentru spațiul locativ care face obiectul contractului de închiriere înregistrat la organul fiscal competent sau cheltuielile pentru plata utilităților prevăzute în lista de plată cu cotele de contribuție la plata cheltuielilor asociației de proprietari/locatari și evidențiate în documentul prevăzut la art. 46^6 alin. (1) lit. b), în situația în care suma reprezentând 75% din chiria lunară stabilită în acest contract este mai mică de 900 lei/lună. În situația facturilor emise de furnizorii de utilități care cuprind o perioadă de facturare mai mare sau mai mică decât perioada pentru care se acordă prima de relocare, cuantumul cheltuielilor pentru plata acestor facturi se stabilește proporțional cu numărul de zile calendaristice din luna pentru care se acordă prima de relocare”.

 

Art. 51 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 (modificate prin H.G. nr. 80/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 51 prevedea:

„(1) Prin sintagma «contribuțiile de asigurări sociale datorate de angajatori, aferente acestuia», prevăzută la art. 77^2 alin. (2) lit. b) din lege, se înțelege contribuția de asigurări sociale de stat, contribuția de asigurări pentru șomaj, contribuția de asigurări pentru accidente de muncă și boli profesionale, contribuția pentru asigurări sociale de sănătate, inclusiv contribuția pentru concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate datorate de angajatori, contribuția datorată de angajator la Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale, care se calculează la valoarea indicatorului social de referință în vigoare în luna în care se încheie contractul de finanțare prevăzut la art. 49 alin. (1).

(2) Cotele contribuțiilor de asigurări sociale prevăzute la alin. (1) sunt cele în vigoare în luna în care se încheie contractul de finanțare prevăzut la art. 49 alin. (1)”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 51 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Contribuția asiguratorie pentru muncă, prevăzută la art. 77^2 alin. (2) lit. b) din lege, se calculează la valoarea indicatorului social de referință în vigoare în luna în care se încheie contractul de finanțare prevăzut la art. 49 alin. (1).

(2) Cota contribuției asiguratorii pentru muncă, prevăzută la alin. (1), este cea în vigoare în luna în care se încheie contractul de finanțare prevăzut la art. 49 alin. (1)”. 

 

Art. 54 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 (modificate prin H.G. nr. 80/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 54 alin. (3) prevedea:

„(3) Contribuția prevăzută la art. 80 alin. (1) din lege reprezintă contribuția angajatorului aferentă absolvenților încadrați în condițiile art. 80 din lege, pe care acesta este obligat să o vireze lunar la bugetul asigurărilor pentru șomaj, potrivit art. 26 din lege”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 54, alin. (3) se abrogă.

 

Art. 54 alin. (4), (5), (5^1) și (8) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 (modificate prin H.G. nr. 80/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 54 alin. (4), (5), (5^1) și (8) prevedeau:

„(4) Pentru verificarea și acordarea sumei lunare cuvenite potrivit art. 80 din lege, precum și a scutirii de la plata contribuției prevăzute la alin. (3) pentru angajatorii care beneficiază în temeiul convențiilor încheiate, în conformitate cu prevederile legale, de această scutire, angajatorii vor depune, potrivit prevederilor legale, declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate aferentă lunii respective, prevăzută în Legea nr. 571/2003, cu modificările și completările ulterioare, iar la agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană, respectiv a municipiului București, un tabel nominal întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr. 16, însoțit de extras în copie certificată de angajator pentru conformitate cu originalul după pontaj și după statul de plată.

(5) Pentru luna pentru care angajatorii nu depun documentele prevăzute la alin. (4) până la expirarea termenului prevăzut de lege pentru depunerea declarației lunare privind evidența nominală a asiguraților și a obligațiilor de plată la bugetul asigurărilor pentru șomaj aferente lunii respective sau le completează altfel decât potrivit prevederilor legale ori cu date eronate, măsurile de stimulare prevăzute la art. 80 din lege nu se acordă.

(5^1) Prin excepție de la prevederile alin. (5), măsurile de stimulare prevăzute la art. 80 din lege se acordă pentru luna pentru care documentele prevăzute la alin. (4) sunt corectate și depuse până la expirarea termenului prevăzut de lege pentru depunerea declarației lunare privind evidența nominală a asiguraților și a obligațiilor de plată la bugetul asigurărilor pentru șomaj aferente lunii respective.

(…)

(8) În situația în care documentele transmise în termen, prin modalitățile prevăzute la alin. (7), nu sunt lizibile, agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană, respectiv a municipiului București solicită angajatorului redepunerea acestora până la data de 1 a lunii următoare expirării termenului prevăzut de lege pentru depunerea declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate aferente lunii respective, prevăzută în Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 54, alin. (4), (5), (5^1) și (8) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(4) Pentru verificarea și acordarea sumei lunare cuvenite potrivit art. 80 din lege, angajatorii depun până la data de 25 inclusiv a lunii următoare lunii pentru care solicită această sumă, la agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană, respectiv a municipiului București, un tabel nominal întocmit, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 16, însoțit de copia certificată de angajator pentru conformitate cu originalul a extraselor din pontaj și din statul de plată.

(5) Pentru luna pentru care angajatorii nu depun documentele până la expirarea termenului prevăzut la alin. (4) sau le completează cu încălcarea prevederilor legale ori cu date eronate, măsurile de stimulare prevăzute la art. 80 din lege nu se acordă.

(5^1) Prin excepție de la prevederile alin. (5), măsurile de stimulare prevăzute la art. 80 din lege se acordă pentru luna pentru care documentele prevăzute la alin. (4) sunt corectate și depuse până în ultima zi a lunii următoare lunii pentru care solicită acordarea acestor măsuri de stimulare.

(…)

(8) În situația în care documentele transmise în termen, prin modalitățile prevăzute la alin. (7), nu sunt lizibile, agenția pentru ocuparea forței de muncă județeană, respectiv a municipiului București solicită angajatorului redepunerea acestora, până în ultima zi a lunii următoare lunii pentru care solicită acordarea măsurii de stimulare”.

Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă – modificări (H.G. nr. 80/2018) was last modified: martie 15th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.