Eșalonarea la plată, în formă simplificată – benefică în cazul unor dificultăți financiare temporare

Vizualizari: 606

Conform celui mai recent raport de activitate publicat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), pentru primul semestru al anului 2021, direcțiile majore de acțiune ale instituției, în următorii patru ani, vizează continuarea parteneriatului cu contribuabilii, mediul academic și mediul de afaceri, adoptarea de soluții digitale integrate și prevenirea și combaterea evaziunii fiscale. În acest scop, ANAF a implementat o serie de măsuri de stimulare a conformării voluntare care au vizat, printre altele, simplificarea procedurii de eșalonare la plată, alături de anularea obligațiilor de plată accesorii ori restructurarea obligațiilor bugetare.

Potrivit raportului ANAF, rezultatul acestor măsuri s-a concretizat, în primul semestru al anului 2021, în menținerea gradului de conformare voluntară la plată aproape de valoarea înregistrată în perioada similară a anului 2019 (respectiv 85,5%), menținerea gradului de conformare voluntară la declarare la un nivel ridicat (94,3%), creșterea gradului de accesare a facilităților fiscale de la 4,6 miliarde de lei, la 30 iunie 2020, la 15,3 miliarde de lei, la sfârșitul primului semestru din 2021.

Rezultă că măsurile luate în vederea stimulării conformării voluntare și-au dovedit eficiența, acesta fiind și unul dintre motivele pentru care eșalonarea la plată în formă simplificată a devenit permanentă, fiind introdusă în Codul de procedură fiscală.

În acest context, recentul Ordin nr. 1767/2021 pentru aprobarea procedurii de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central, își propune să reducă birocrația în procesul de accesare a înlesnirilor la plată și să ajute contribuabilii care trec printr-o dificultate financiară temporară. Aceștia vor avea dreptul să achite obligațiile restante acumulate în ultimul an într-o perioadă rezonabilă de timp (maximum 12 luni), fără a fi obligați să constituie acele garanții costisitoare solicitate în cazul unei proceduri obișnuite de eșalonare la plată.

Aplicabilitate și incompatibilități

Sfera de aplicare a eșalonării simplificate, astfel cum este detaliată în procedura adoptată, este una extinsă și acoperă, suplimentar față de obligațiile fiscale principale și accesorii, amenzile sau creanțele bugetare stabilite de alte organe și transmise spre recuperare autorităților fiscale (prevăzute de O.G. nr. 11/2021) și creanțele rezultate din săvârșirea unor infracțiuni, respectiv prejudicii, cheltuieli judiciare și amenzi/judiciare penale. Cu toate acestea, nu sunt vizate toate creanțele rezultate din infracțiuni – spre exemplu, eșalonarea nu poate fi dispusă pentru sumele ce fac obiectul confiscărilor sau cele ce reprezintă echivalentul în bani al unor bunuri care au fost considerate produsul unei infracțiuni.

Totodată, eșalonarea la plată, în formă simplificată, este incompatibilă cu procedura restructurării obligațiilor bugetare sau cu amnistia fiscală. Astfel, dacă un contribuabil care a depus o notificare privind intenția de a beneficia de restructurarea obligațiilor bugetare (în temeiul O.G. nr. 6/2018) sau pentru a beneficia de anularea obligațiilor accesorii (în temeiul O.U.G. nr. 69/2020) solicită și eșalonarea la plată, în formă simplificată, riscă să piardă beneficiile aferente acestor proceduri.

Așadar, dacă un contribuabil vrea să beneficieze de restructurarea obligațiilor bugetare sau de amnistia fiscală, dar și-ar dori, din varii motive, să efectueze plata și să profite de efectele eșalonării la plată, în formă simplificată, trebuie să efectueze, în prealabil, o analiză temeinică a îndeplinirii condițiilor legale de acordare a eșalonării simplificate.

Materialul integral poate fi consultat aici.

Eșalonarea la plată, în formă simplificată – benefică în cazul unor dificultăți financiare temporare was last modified: noiembrie 23rd, 2021 by Luiza Ionescu-Donoiu

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autori:

Luiza Ionescu-Donoiu

Luiza Ionescu-Donoiu

Este Managing Associate în cadrul Departamentului de Litigii al Reff și Asociații, avocat membru al Baroului București. Cu o experiență profesională de 10 ani, Luiza reprezintă clienți naționali și internaționali în fața instanțelor de judecată și a tribunalelor arbitrale în litigii civile, de contencios administrativ și fiscal, litigii de muncă și executări silite.
A mai scris:
Laura Epure

Laura Epure

Este Managing Associate în cadrul Reff & Asociatii | Deloitte Legal.
A mai scris:
Ana Petrescu-Mujdei

Ana Petrescu-Mujdei

Este Senior Manager, Taxe Directe, Deloitte România.
A mai scris: