Digitalizarea profesiei de practician în insolvenţă: sedis, platforma de licitaţii online, platforma de anunţuri online

8 mart. 2023
Vizualizari: 1206
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Grafic, evoluția societăților reinserate în circuitul economic în urma finalizării cu succes a unei proceduri de reorganizare judiciară, în perioada 2016‑2021, se prezintă alăturat:

Rata reinserțiilor în circuitul economic (Rrci), calculată ca raport dintre societățile reinserate în circuitul economic în urma unei proceduri de reorganizare cu plan confirmat (Rci) și totalul procedurilor de reorganizare judiciară (Rj), din perioada 2016‑2021, este de 31%.

Rrci = Rci/Rj*100

Rata reinserțiilor în circuitul economic prezintă o însem­nătate deosebită pentru analiza eficienței procedurilor de reorga­nizare în România.

Până în prezent, informațiile din diferitele surse media estimau diferite procente de reinserție (de la 0,5% la 5%), pe baza unui eșantion limitat (deținut de diferiți creditori). Numărul companiilor reinserate era raportat la totalul companiilor intrate în procedura de insolvență, ceea ce nu reflecta situația reală a companiilor reorganizate cu succes din totalul companiilor care intrau în această procedură. Raportarea numerică a companiilor reinserate la numărul total al dosarelor de insolvență nu prezintă relevanță din varii motive: nu toate companiile care intră în insolvență au capacitatea de reorganizare, debitorii insolvenți nu îndeplinesc condițiile legale sau nici măcar nu intenționează a accesa această procedură etc.

Apreciem că cea mai mare relevanță o are indicatorul reinserțiilor în circuitul economic, raportat la totalul companiilor care intră într‑o procedură de reorganizare. Societățile care nu au reușit reinserția în circuitul economic urmează calea procedurii de faliment.

Evoluția societăților reinserate în circuitul economic, în perioada 2016‑2021, se prezintă alăturat numeric și grafic:

 

Evoluția procentului privind reinserția în circuitul economic a societăților reorganizate cu succes în perioada 2016‑20212016201720182019202020212016‑2021

CUMULAT

Procentul privind reinserția în circuitul economic a societăților reorganizate cu succes 37%32%32%28%31%28%31%

 

3. Platforma de licitații online (https://www.lici tatii-unpir.ro/) și Platforma de anunțuri online (https://www.licitatii-insolventa.ro/)

Practicienii în insolvență pot opta pentru organizarea ședințelor de licitație în format clasic sau online, prin intermediul platformei https://www.licitatii‑unpir.ro/. Licitatii‑unpir.ro repre­zintă platforma pe care practicienii organizează licitații online pentru activele valorificabile aflate în patrimoniul debitorilor insolvenți.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Înregistrarea practicienilor în insolvență, pe portalul licitații, presupune completarea unui formular de înregistrare, care se obține comunicând o solicitare scrisă către comunicare@ unpir.ro. Odată cu formularul, este comunicat și Manual de folosire a portalului de licitații online – pentru practicienii în insolvență.

Produsele vândute în licitații aparțin unor societăți aflate în insolvență, astfel încât procedura de desfășurare a licitațiilor este una în conformitate cu Legea nr. 85/2014. Bunurile valorificabile pot fi adăugate în subcategorii (de exemplu, Auto ® Autoturisme). În categoriile principale, adăugarea produselor nu este posibilă (de exemplu, Auto). Adăugarea pozelor este obligatorie pentru toate tipurile de produse.

Adăugarea ședinței de licitație reprezintă o operațiune importantă, întrucât mențiunile completate în formular se vor prelua în procesul‑verbal al licitației și nu vor putea fi editate ulterior.

Durata licitațiilor nu poate depăși 1 zi.

Vor fi primite copii ale e‑mailurilor transmise către participanți, pentru a putea afla, în timp real, notificări asupra evenimentelor din sistem.

Se pot adăuga programări viitoare ale licitației, astfel încât, dacă nu se înscriu participanți confirmați la licitație cu 1 oră înainte de începerea licitației, aplicația va trece automat la următoarea programare.

Raportul licitației se poate descărca oricând, odată ce licitația a fost creată.

Procesul‑verbal al licitației este creat în urma adjudecării bunului.

Detalii despre înregistrarea utilizatorilor/ofertanților se regăsesc pe platformă, accesând opțiunea Contul meu. Platforma dispune de o secțiune de întrebări frecvente, pentru a lămuri cele mai uzuale situații și condiții, o secțiune care detaliază termenii și condițiile generale de utilizare a site‑ului, precum și politica de confidențialitate.

Platforma a fost lansată la finalul anului 2020 și are cca. 1.200 de utilizatori unici lunar. De la începutul anului și până în prezent, s‑au adjudecat licitații în valoare de 15.887.326 lei. Licitațiile aflate în curs însumează 82.734.286 lei.

Aplicația a fost concepută să completeze, din punct de vedere procedural, Platforma de anunțuri online (https://www.licitatii-insolventa.ro/), un proiect mai vechi al UNPIR, pus cu succes în practică și care se adresează atât practicienilor în insolvență (care publică anunțurile de vânzare a activelor din patrimoniul debito­rilor insolvenți), cât și întregului mediu de afaceri (interesat de cumpărarea activelor).

4. Discuții și concluzii

Modelele tradiționale de organizare a activității economice devin în prezent constrânse de nevoia de adaptare la schimbările continue și la dinamica macro‑ și microeconomică a zilelor noastre.

Digitalizarea a trecut rapid de la moft la necesitate în mai toate domeniile vieții economice, instituții și companii private, fiind direct legată de creșterea gradului de competitivitate în mediul actual.

Într‑un asemenea mediu, singura alternativă, inclusiv în secto­rul profesiilor liberale, a fost de adaptare și demarare a unor ample proiecte digitale care să faciliteze buna desfășurare a activității.

În activitatea de insolvență, SEDIS (portalul de date al UNPIR), alături de Portalul de licitații și anunțuri online, reprezintă o evoluție necesară, din multiple perspective: asigură optimizarea timpului de lucru, prin implementarea modului online versus prezența fizică, creează condiții pentru situații în care prezența fizică nu reprezintă o alternativă (licitații online), înlocuiește formele tradiționale de raportare statistică, creează un mecanism coroborat și unitar privind desfășurarea activității și, nu în ultimul rând, asigură nevoia de date statistice la nivel indi­vidual (pentru formele de organizare), centralizat (în interesul profesiei) și macroeconomic (pentru analiza trendului pieței de insolvență, analiza eficienței legislației specifice, identificarea unor soluții rapide în mediul de afaceri, după caz).

Soft‑urile permit soluții de îmbunătățire conform exigențelor profesionale, având în vedere instrumente moderne folosite în proiectarea și administrarea acestora.

5. Testimoniale

Pentru că în ultima perioadă proiectele UNPIR merg în direcția digitalizării, iar digitalizarea devine o necesitate cu beneficii multiple în sfera profesiilor liberale, mesajul meu către practicieni este un îndemn de a le utiliza și de a le implementa în activitatea curentă. Avem nevoie de date care să permită analiza eficienței legislației în sector și susținerea unor măsuri de îmbunătățire. Obținerea acestor date depinde de fiecare dintre noi și de modul în care înțelegem să evoluăm împreună. Beneficiile digitalizării sunt în primul rând pe termen lung și au în vedere dezvoltarea în ansamblu a activității noastrepreședintele UNPIR, Niculae Bălan, Congresul UNPIR 2022.

Digitalizarea este calea spre a ne ușura viața, a fost, este și va fi o nevoie, și nu un slogan. Buletinul Procedurilor de Insolvență a fost primul pas specific insolvenței spre digitalizare, primit cu rezervă inițial, iar acum nu am concepe activitatea fără el, risipind timpul prin arhive și dosare. SEDIS este pasul care ne ușurează viața în viitor; după implementare, greu vom concepe activitatea fără facilitățile luiprim‑vicepreședintele UNPIR, av. Stan Tîrnoveanu, Congresul UNPIR 2022.

În mod special am ținut să felicit UNPIR pentru pașii concreți și consistenți pe care i‑a făcut în parcursul de digitalizare a activității profesionale, existând acum posibi­litatea de gestionare a dosarelor în format electronic, de organizare licitații și anunțuri vânzări online pe portalul oficial al Uniunii Naționale a Practicienilor în Insolvență din Româniamesajul Ministerului Finanțelor de Ziua Practicianului în Insolvență, 8 mai 2022.

Evoluția digitală recentă a modificat activitatea economică până la baze, iar aplicațiile online au devenit, fără să ne propunem, motoare ale dezvoltării economice, schimbând lumea în care trăim. Avem în vedere dezvoltarea activității de insolvență într‑un sistem online, prin uzul informației și tehnologiei comunicațiilor. Pentru România, acest soft prezintă o mare importanță nu numai pentru a identifica din timp trendul activității de insolvență și propune soluții rapide pentru mediul de afaceri, ci și pentru a furniza date de cercetare în sectorul analizei eficienței legislației de insolvență și fundamentării opiniilor exprimate de către organismul profesional. Utilizarea digitalizării este o caracteristică a țărilor prospere economic și a instituțiilor cu perspectiva orientată spre «mai bine». Desigur, digitalizarea trebuie să fie responsabilă și să nu neglijeze pe nimeni” – Comisia SEDIS UNPIR, Congresul UNPIR 2022.

SEDIS: https://unpir.ro/sedis

Licitații: https://www.licitatii‑unpir.ro/

Anunțuri: https://www.licitatii‑insolventa.ro/

Digitalizarea profesiei de practician în insolvență: sedis, platforma de licitații online, platforma de anunțuri online was last modified: august 6th, 2023 by Cristina Stroie

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice