Telemunca vs. munca de la birou și portul măștilor: câteva dispoziții legale

3 aug. 2021
1 vot, medie: 5,00 din 51 vot, medie: 5,00 din 51 vot, medie: 5,00 din 51 vot, medie: 5,00 din 51 vot, medie: 5,00 din 5 (1 votes, average: 5,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
190 views

Revenirea la birou, inclusiv fără obligația de a purta masca de protecție la locul de muncă în spațiile închise, este posibilă în anumite condiții, în noul context sanitar din România și după publicarea Hotărârii Guvernului nr. 730 din 8 iulie 2021 și a Ordinului comun al ministrului Sănătății și al ministrului de Interne nr. 1.204/99 din 9 iulie 2021.

Telemunca/munca la domiciliu vs. munca de la birou

Conform Hotărârii Guvernului nr. 730/2021 – prin care starea de alertă în România a fost prelungită la 12 iulie cu încă 30 de zile – angajatorii sunt obligați să respecte toate măsurile de protecție sanitară impuse în contextul pandemiei.

Regula este că aceștia au obligația de a organiza activitatea salariaților în regim de telemuncă/muncă la domiciliu. Totuși, dacă specificul postului de lucru nu permite desfășurarea activității la distanță, prezența fizică la locul de muncă este permisă, cu obligația pentru angajator de a lua o serie de măsuri specifice pentru asigurarea sănătății și securității în muncă.

Pentru toți angajatorii cu peste 50 de angajați, actul normativ suscitat prevede în mod expres obligația de a organiza programele de lucru astfel încât să împartă personalul în grupe care să înceapă și, respectiv, să termine activitatea la o diferență de cel puțin o oră.

Portul măștii la locul de muncă în spațiile închise

Conform Ordinului nr. 1.204/99/2021, purtarea măștii de protecție nu mai este obligatorie pentru angajații care își desfășoară activitatea în spații închise, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:

− Prezența în spațiul respectiv a unui număr de maximum 10 persoane pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare;

− Asigurarea unei distanțe de un 1 metru între persoane;

− Acces interzis în zonă al publicului sau al altor lucrători.

ATENȚIE! Această excepție nu se aplică în cazul spațiilor închise comune și al spațiilor comune deschise (open space).

 Măsuri de respectat de angajatori

 Vă reamintim, mai jos, măsurile ce trebuie respectate de angajatori la locul de muncă, în conformitate cu Ordinul nr. 832 din 15 mai 2020 privind măsurile pentru prevenirea contaminării cu noul Coronavirus SARS CoV-2 și pentru asigurarea desfășurării activităților în condiții de siguranță sanitară în domeniul economiei, pe durata stării de alertă, aplicabil spațiilor organizate sub formă de open space:

− Program de lucru decalat pentru angajați, pentru a evita aglomerările la intrarea/ ieșirea din incintă și pentru a limita numărul de angajați prezenți în același timp în aceeași incintă (aplicabil indiferent de numărul de angajați, dacă lucrează în spațiu deschis);

− Organizarea spațiului de lucru astfel încât să fie asigurată o distanță de minimum 1,5 metri între angajații care lucrează în birouri orientata față-spate și spate-spate,

− Pentru birourile orientate față-față, se va asigura separarea acestora cu paravane care se vor dezinfecta zilnic cu soluții pe bază de alcool;

− Asigurarea dezinfecției suprafețelor de lucru la începerea programului de lucru și ulterior odată la 4 ore;

− Organizarea pauzelor de masă eșalonat astfel încât să poată fi respectată distanța fizică de minimum 2 metri între angajați;

− Asigurarea unei aerisiri periodice a locurilor de muncă;

− În cazul încăperilor climatizate cu recircularea aerului, angajatorii vor realiza nebulizarea o data pe săptămână și vor efectua dezinfecția instalației de climatizare conform instrucțiunilor producătorului.

La aceste prevederi se adaugă și dispozițiile generale ale Ordinului nr. 874/2020 privind triajul epidemiologic pe care angajatorii trebuie să îl organizeze.

Având în vedere că masca de protecție este considerată echipament de protecție, angajatorul trebuie să furnizeze/să pună la dispoziția angajaților acest tip de echipament, chiar și în cazul persoanelor vaccinate.

În fine, dată fiind rata de infectare scăzută din București, putem lua în considerare, de exemplu, ținând cont și de dimensiunea spațiilor deținute de fiecare angajator, perspectiva organizării activității într-un sistem hibrid, care ar putea veni totodată în sprijinul echipelor pentru a depăși un anumit sentiment de izolare și o pierdere a sens pe care munca la distanță o poate provoca.

Telemunca vs. munca de la birou și portul măștilor: câteva dispoziții legale was last modified: august 3rd, 2021 by Dana Gruia Dufaut

Vă recomandăm:

Abonează-te la newsletter