Statutul UNEJ şi al profesiei de executor judecătoresc – modificări (Hotărârea UNEJ nr. 13/2015)

19 ian. 2016
Vizualizari: 12321

Despre

  • M. Of. nr. 25 din 14 ianuarie 2016
  • Hotărârea UNEJ nr. 13/2015
  • Modificarea şi completarea Statutului UNEJ şi al profesiei de executor judecătoresc

Art. 35 lit. n1) din Statut (modificat prin Hotărârea UNEJ nr. 13/2015)

Noua reglementare

La art. 35, după lit. n) se introduce o nouă literă, lit. n1).

Potrivit noii reglementări, art. 35 lit. n1) dispune: „Colegiul director al Camerei are următoarele atribuții principale:

(…)

n1) avizează cererile de asociere și încetare a asocierii executorilor judecătorești care au sediul biroului în circumscripția aceleiași curți de apel”.

 

Art. 49 din Statut (modificat prin Hotărârea UNEJ nr. 13/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 49 prevedea faptul că pot angaja executori judecătorești stagiari numai executorii judecătorești care îndeplinesc condițiile prevăzute de art. 15 lit. c) din lege și au o vechime neîntreruptă de minimum 10 ani în profesie.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 49 prevede: „(1) Pot angaja executori judecătorești stagiari numai executorii judecătorești care îndeplinesc condițiile prevăzute de art. 15 lit. c) din lege și au o vechime neîntreruptă de minimum 10 ani în profesie.

(2) Perioada în care o persoană a exercitat funcția de executor judecătoresc stagiar nu intră în calculul vechimii prevăzute la alin. (1)”.

 

Secț. a 5-a („Asocierea si încetarea asocierii executorilor judecătorești”) din Statut (modificat prin Hotărârea UNEJ nr. 13/2015)

Noua reglementare

La Cap. III („Structura organizatorică”), după Secț. a 4-a („Executorii judecătorești stagiari”) se introduce o nouă secțiune, Secț. a 5-a, cuprinzând art. 501-504.

Potrivit noii reglementări, art. 501 prevede: „(1) Activitatea unui executor judecătoresc se desfășoară în cadrul unui birou, în care pot funcționa unul sau mai mulți executori judecătorești asociați, sau în cadrul unei societăți profesionale.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(2) Asocierea și încetarea asocierii executorilor judecătorești care au sediul biroului în circumscripția aceleiași curți de apel se avizează de către Colegiului director al Camerei în a cărei rază teritorială își au sediul executorii judecătorești.

(3) În vederea avizării favorabile a asocierii, Colegiul director al Camerei verifică dacă executorii judecătorești asociați au prevăzut în contractul de societate următoarele elemente obligatorii:

a) denumirea și sediul societății profesionale, precum și durata asocierii;

b) modul în care se vor ține registrele prevăzute la art. 84 din regulament;

c) modul în care se vor ține evidențele financiar-contabile si fiscale, respectiv în partidă separată sau în partidă comună. în cazul în care evidențele se țin în partidă comună, se menționează executorul judecătoresc care, după încetarea asocierii, va prelua în întregime arhiva dosarelor și arhiva economico-financiară;

d) care dintre birourile executorilor judecătorești ce se asociază se va închide, după caz;

e) biroul în care își va desfășura activitatea societatea profesională ca urmare a asocierii’, cu mențiunea, dacă este cazul, că acesta va funcționa utilizând registrele deja deschise; la sfârșitul acestora se va încheia un proces-verbal care va cuprinde data și numărul de înregistrare de la care executorii judecătorești și-au început activitatea în asociere;

f) mențiuni cu privire la cota de participare la venituri și cheltuieli.

(4) Dispozițiile alin. (3) se aplică, după caz, în mod corespunzător, și în situația în care unul sau mai mulți executori judecătorești ies din asociere fără ca societatea profesională să se desființeze sau se cooptează noi asociați.

(5) În cazul asocierii, prelungirii sau încetării asocierii, executorii judecătorești vor depune, pentru a fi înaintat Ministerului Justiției, în vederea emiterii ordinului de asociere, prelungire asocierii sau de încetare a asocierii, după caz, un exemplar original al actului juridic prin care părțile dispun asupra asocierii, prelungirii de asociere sau încetării asocierii, sau atunci când acest lucru nu este posibil, o copie legalizată ori un duplicat de pe acesta, după caz. La cererea depusă în original, se vor înainta în mod obligatoriu și următoarele:

a) copia actului/actelor juridice prin care părțile au convenit anterior asupra asocierii, prelungirii de asociere sau încetării asocierii cu unul sau mai mulți asociați;

b) copia ordinelor sau, după caz, a hotărârilor prin care s-a dispus anterior asupra asocierii, prelungirii de asociere sau încetării asocierii cu unul sau cu mai mulți asociați;

c) copia ordinului de numire în funcție sau, după caz, a ultimului ordin de schimbare definitivă a sediului biroului”.

Art. 502 stabilește:

(1) Asocierea și încetarea asocierii executorilor judecătorești care nu au sediul biroului în circumscripția aceleiași curți de apel se aprobă de către Consiliul Uniunii.

(2) Pentru aprobarea cererii menționate la alin. (1), Colegiul director al Camerei din care pleacă executorul judecătoresc emit un aviz în urma verificării îndeplinirii următoarelor condiții:

a) dacă au fost luate măsurile necesare pentru predarea arhivei create anterior asocierii și a dosarelor aflate pe rolul biroului;

b) efectuarea plăților scadente către Cameră, Uniune și către Casa de Asigurări a Executorilor Judecătorești.

(3) Neîndeplinirea cumulativă a condițiilor prevăzute la alin. (2) atrage respingerea avizării cererii de asociere până la data la care executorul judecătoresc în cauză face dovada îndeplinirii acestora.

(4) Cererea de asociere în vederea obținerii avizului prevăzut la alin. (2) se depune la Camera în raza căreia își are sediul executorul judecătoresc care solicită să își schimbe sediul prin asociere, fin vederea avizării. Pentru avizarea favorabilă a cererii, Colegiul director al Camerei verifică îndeplinirea tuturor condițiilor prevăzute la alin. (2). Cererea, împreună cu avizul favorabil, se transmite, în vederea aprobării, Consiliului Uniunii.

(5) Consiliul Uniunii aprobă cererea de asociere după verificarea îndeplinirii condițiilor legale prevăzute la art. 501 alin. (3). Dispozițiile art. 501 alin. (4) și (5) se aplică în mod corespunzător.

(6) Asocierea se dispune prin ordin al ministrului justiției, în baza hotărârii Consiliului Uniunii de aprobare a cererii”.

Art. 503 dispune: „Ulterior emiterii ordinului ministrului justiției de asociere, Colegiul director al Camerei unde s-a făcut asocierea va acorda avizul prevăzut la art. 51 alin. (2), numai după ce executorul judecătoresc al cărui birou se închide face dovada predării arhivei create, precum și dosarele aflate în lucru pe rolul acelui birou către Colegiul director al Camerei în circumscripția căruia și-a desfășurat activitatea anterior”.

Art. 504 prevede: „Prin asociere, executorul judecătoresc nu își pierde dreptul la birou individual, dar pe durata asocierii nu își poate desfășura activitatea concomitent într-un birou individual și într-o altă formă de asociere prevăzută la art. 501 alin. (1)”.

 

Art. 51 alin. (2) din Statut (modificat prin Hotărârea UNEJ nr. 13/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 51 alin. (2) dispunea faptul că persoanele care dobândesc calitatea de executor judecătoresc, indiferent de forma prin care acced, trebuie să își înceapă activitatea primind avizul Camerei pentru înscrierea biroului executorului judecătoresc la curtea de apel, după ce fac dovada achitării unei taxe de înscriere în cuantumul propus de către Colegiile directoare ale Camerelor, cu aprobarea Consiliului Uniunii.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 51 alin. (2) dispune: „Persoanele care dobândesc calitatea de executor judecătoresc, indiferent de forma prin care acced, trebuie să își înceapă activitatea ulterior obținerii avizului Camerei pentru înscrierea biroului executorului judecătoresc la curtea de apel, după ce fac dovada achitării unei taxe de înscriere în cuantumul propus de către Colegiile directoare ale Camerelor, cu aprobarea Consiliului Uniunii”.

 
Art. 53 din Statut (modificat prin Hotărârea UNEJ nr. 13/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 53 prevedea faptul că membrii Uniunii au următoarele drepturi:

(…)

e) să beneficieze anual de concediu de odihnă.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 53 prevede: „Membrii Uniunii au următoarele drepturi:

(…)

e) să beneficieze anual de concediu de odihnă de 30 de zile lucrătoare”.

 

Art. 53 lit. e1) din Statut (modificat prin Hotărârea UNEJ nr. 13/2015)

Noua reglementare

La art. 53, după litera e) se introduce o nouă literă, lit. e1).

Potrivit noii reglementări, art. 53 prevede: „Membrii Uniunii au următoarele drepturi:

(…)

e1) să beneficieze de concediu pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, până la împlinirea vârstei de 3 ani, în condițiile legii”.

 

Art. 54 din Statut (modificat prin Hotărârea UNEJ nr. 13/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 54 dispunea faptul că obligațiile membrilor Uniunii sunt următoarele:

a) să respecte dispozițiile legii, precum și ale regulamentului;

b) să respecte dispozițiile prezentului statut și hotărârile Uniunii și ale Camerelor;

c) să acționeze pentru realizarea scopului Uniunii;

d) să respecte normele eticii și principiile deontologiei profesionale;

e) să participe la adunările și manifestările inițiate de organele de conducere ale Uniunii și Camerelor, la activitățile profesionale, precum și la ședințele organelor de conducere din care fac parte;

f) să păstreze secretul profesional;

g) să achite cu regularitate cotele de contribuție și cotizațiile stabilite de Uniune, de Camere și de Casa de Asigurări a Executorilor Judecătorești, pentru formarea bugetelor acestora;

h) să aibă un comportament demn atât în afara profesiei, cât și în exercitarea acesteia;

i) să răspundă în termenul stabilit la toate solicitările Camerei sau ale Uniunii.

j) abrogat

k) să nu emită acte de publicitate cu privire la oferta serviciilor pe care le prestează;

l) abrogat;

m) să se asigure pentru malpraxis, urmând a face dovada în acest sens Camerei din cadrul căreia face parte.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 54 dispune: „Obligațiile membrilor Uniunii sunt următoarele:

a) să respecte dispozițiile legii, precum și ale regulamentului;

b) să respecte dispozițiile prezentului statut, hotărârile Congresului, ale Consiliului și ale Camerelor, precum și ale Statutului Casei de Asigurări a Executorilor Judecătorești;

c) să acționeze pentru realizarea scopului Uniunii;

d) să respecte dispozițiile legale privind evidența financiar – contabilă a încasărilor din executare silită în cadrul biroului, prevăzute în cap. V1;

e) să păstreze față de terți confidențialitatea dezbaterilor, opiniilor și voturilor exprimate în cadrul organelor de conducere;

f) să își perfecționeze continuu pregătirea profesională, participând la programe de pregătire profesională organizate de Centrul Național de Pregătire Profesională a Executorilor Judecătorești;

g) să respecte normele eticii și principiile deontologiei profesionale;

h) să participe la adunările și manifestările inițiate de organele de conducere ale Uniunii și Camerelor, la activitățile profesionale, precum și la ședințele organelor de conducere din care fac parte;

i) să păstreze secretul profesional;

j) să achite cu regularitate cotele de contribuție și cotizațiile stabilite de Uniune, de Camere și de Casa de Asigurări a Executorilor Judecătorești, pentru formarea bugetelor acestora;

k) să aibă un comportament demn atât în afara profesiei, cât și în exercitarea acesteia;

l) să răspundă în termenul stabilit la toate solicitările Camerei sau ale Uniunii;

m) să nu emită acte de publicitate cu privire la oferta serviciilor pe care le prestează;

n) să se asigure pentru malpraxis, urmând a face dovada în acest sens Camerei din cadrul căreia face parte;

o) să respecte hotărârile Congresului și ale Consiliului Uniunii referitoare la publicarea de date și informații în toate registrele electronice ținute de Uniune care vizează activitatea de executare silită ori statutul profesiei de executor judecătoresc;

p) să înștiințeze Camera în circumscripția căreia își desfășoară activitatea în legătură cu perioada în care va efectua concediul de odihnă;

q) să înainteze organelor de control ale Uniunii, în termenul stabilit, o copie «conform cu originalul» de pe dosarul de executare silită solicitat, ori, după caz, să-l prezinte acestora, în original, spre consultare”.

 
Art. 56 din Statut (modificat prin Hotărârea UNEJ nr. 13/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 56 prevedea faptul că nerespectarea prevederilor prezentului statut constituie abatere disciplinară.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 56 prevede: „(1) Nerespectarea cu rea-credință a prevederilor art. 54 lit. d) constituie abatere disciplinară gravă și se sancționează cu excluderea din profesie, prevăzută la art. 49 lit. e) din lege.

(2) Nerespectarea prevederilor art. 54 lit. f) constituie abatere disciplinară și se sancționează conform dispozițiilor art. 49 lit. c)-e) din lege.

(3) Nerespectarea prevederilor art. 54 lit. q) constituie abatere disciplinară gravă și se sancționează cu excluderea din profesie, prevăzută la art. 49 lit. e) din lege.

(4) Nerespectarea hotărârilor Congresului și a prevederilor prezentului statut constituie abatere disciplinară”.

 
Art. 62 din Statut (modificat prin Hotărârea UNEJ nr. 13/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 62 dispunea faptul că neparticiparea la pregătirea profesională înăuntrul termenului de 3 ani la Centrul Național de Pregătire și Perfecționare a Executorilor Judecătorești duce la sesizarea Colegiului director al Camerei din care face parte executorul judecătoresc respectiv, cu propunerea de aplicare a unei sancțiuni conform legii și art. 46 din lege.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 62 dispune: „(1) Neparticiparea la pregătirea profesională înăuntrul termenului de 3 ani la Centrul Național de Pregătire și Perfecționare a Executorilor Judecătorești duce la sesizarea Colegiului director al Camerei din care face parte executorul judecătoresc respectiv, cu propunerea de aplicare a unei sancțiuni disciplinare, în condițiile art. 56 alin. (2).

(2) Nepromovarea testelor organizate la două sesiuni consecutive reprezintă abatere disciplinară și se sancționează conform dispozițiilor art. 49 lit. c) din lege”.

Statutul UNEJ și al profesiei de executor judecătoresc – modificări (Hotărârea UNEJ nr. 13/2015) was last modified: ianuarie 18th, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.