Statutul UNEJ şi al profesiei de executor judecătoresc – modificări (Hotărârea UNEJ nr. 13/2015)

19 ian. 2016
Vizualizari: 12319

Despre

  • M. Of. nr. 25 din 14 ianuarie 2016
  • Hotărârea UNEJ nr. 13/2015
  • Modificarea şi completarea Statutului UNEJ şi al profesiei de executor judecătoresc

n) desemnează 2 dintre membrii săi să facă parte din Biroul executiv al Consiliului Uniunii;

o) repartizează sarcini și responsabilități Biroului executiv al Consiliului Uniunii;

p) organizează și coordonează activitatea de editare a Buletinului executorilor judecătorești din România;

q) aprobă programul de pregătire și perfecționare a executorilor judecătorești și cheltuielile Centrului Național de Pregătire și Perfecționare a Executorilor Judecătorești;

r) aprobă afilierea Uniunii la organizațiile profesionale internaționale ale executorilor judecătorești și cotele de contribuție la acestea;

s) acceptă donațiile și legatele făcute Uniunii și aprobă sponsorizări;

t) îndeplinește orice alte atribuții prevăzute de lege, de regulament sau de prezentul statut;

u) stabilește cuantumul taxelor de înscriere și participare la examene;

v) întocmește și actualizează permanent liste cuprinzând:

– executorii judecătorești incompatibili, indicând temeiul incompatibilității;

– executorii judecătorești care sunt suspendați din funcție în temeiul art. 23 lit. a) și lit. b) teza a doua, lit. c), d) și e) din lege;

– executorii judecătorești stagiari, indicând biroul în care sunt angajați și data încheierii contractului individual de muncă.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 21 prevede: „Consiliul Uniunii are următoarele atribuții:

a) solicită ministrului justiției numirea, suspendarea, revocarea ori încetarea funcției de executor judecătoresc;

b) întocmește Tabloul executorilor judecătorești, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și se actualizează anual;

c) propune ministrului justiției numărul necesar de birouri de executori judecătorești și condițiile de desfășurare a următoarelor examene sau concursuri:

(i) admitere în profesie pentru executorii judecătorești stagiari;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(ii) definitivat, pentru executorii judecătorești stagiari;

(iii) schimbări de sediu dintr-o circumscripție în alta;

(iv) admitere în profesia de executor judecătoresc pentru persoanele care au exercitat timp de 3 ani funcții de specialitate juridică;

d) avizează proiectul de modificare și/sau completare a regulamentului;

e) înaintează ministrului justiției propuneri de modificare și completare ale regulamentului;

f) aprobă proiectul de modificare și/sau completare a Statutului Uniunii între congrese, după consultarea Adunărilor generale ale Camerelor;

g) soluționează contestațiile și plângerile prealabile formulate împotriva hotărârilor Consiliului Uniunii;

h) exercită controlul actelor de procedură întocmite de un executor judecătoresc în cadrul unui dosar de executare, solicitat, spre analiză, de către conducerea Uniunii;

i) aprobă proiectele de modificare și/sau completare aduse actelor normative care reglementează activitatea de executare silită, statutul profesiei de executor judecătoresc, sau formulează puncte de vedere pe marginea proiectelor de modificare și/sau completare a oricăror acte normative care au incidență în domeniul de activitate al executorilor judecătorești;

j) adoptă hotărâri de îndrumare în vederea unificării practicii execuționale;

k) avizează cererile executorilor judecătorești care solicită dobândirea calității de administrator și lichidator al procedurii insolvenței persoanelor fizice;

l) avizează cererile executorilor judecătorești de schimbare a sediului biroului dintr-o circumscripție în alta;’

m) repartizează executorii judecătorești care au promovat examenul de admitere ca stagiar ținând cont de media și opțiunea candidaților, precum și de posturile vacante de executor judecătoresc stagiar;

n) reprezintă Uniunea în raporturile cu terții pe plan intern și internațional, prin președinte sau, în lipsa acestuia, prin unul dintre cei 2 vicepreședinți;

o) aprobă încheierea de protocoale de colaborare cu instituții sau autorități publice ori cu orice entități cu atribuții în domeniu, prin președinte sau, în lipsa acestuia, prin unul dintre cei 2 vicepreședinți;

p) stabilește și aprobă cuantumul cotelor de contribuție ale executorilor judecătorești la Uniune și la Casa de Asigurări a Executorilor Judecătorești;

q) aprobă taxele aferente organizării și susținerii cursurilor de pregătire profesională a executorilor judecătorești;

r) întocmește regulamentul de organizare și funcționare al Comisiei superioare de disciplină, pe care îl propune spre aprobare Congresului Uniunii;

s) stabilește și aprobă modelul sigiliului executorilor judecătorești, al siglei și emblemei Uniunii, modelul ștampilei, al firmelor destinate birourilor de executori judecătorești și Camerelor, precum și al legitimaților executorilor judecătorești;

ș) exercită cel puțin o dată la 2 ani controlul profesional- administrativ asupra Camerelor și asupra birourilor executorilor judecătorești, efectuând controlul actelor de procedură întocmite de către executorii judecătorești, în limitele prevăzute de dispozițiile legale în materie, calitatea acestora, conservarea arhivei, gestiunea financiar-contabilă și conduita executorilor în îndeplinirea atribuțiilor profesionale. Consiliul poate delega Colegiului director al Camerei efectuarea controlului profesional, în conformitate cu prevederile art. 62 din lege;

t) stabilește și aprobă indemnizațiile de conducere ale președintelui și vicepreședinților Consiliului Uniunii, ale organelor de conducere ale Casei de Asigurări a Executorilor Judecătorești, ale organelor de conducere și membrilor Comisiei Științifice ai Centrului Național de Pregătire și Perfecționare a Executorilor Judecătorești, ale organelor de control ale Consiliului Uniunii, precum și indemnizațiile de ședință ale membrilor Consiliului Uniunii;’

ț) aprobă formatorii Centrului Național de Pregătire și Perfecționare a Executorilor Judecătorești la propunerea conducătorului științific și indemnizațiile acestora Ja propunerea conducerii Centrului;

u) numește/revocă din funcție conducătorul științific al Centrului Național de Pregătire și Perfecționare a Executorilor Judecătorești și membrii Comisiei științifice a acestuia;

v) aprobă regulamentul de organizare și funcționare al Comisiei de cenzori a Uniunii și al Comisiei de cenzori a Casei de Asigurări a Executorilor Judecătorești;

w) aprobă organigrama și statul de funcții ale personalului de specialitate și administrativ al Uniunii și al Casei de Asigurări a Executorilor Judecătorești;

x) desemnează 2 dintre membrii săi să facă parte din Biroul executiv al Consiliului Uniunii;

y) repartizează sarcini și responsabilități Biroului executiv al Consiliului Uniunii;

z) organizează și coordonează activitatea de editare a Buletinului executorilor judecătorești din România;

aa) aprobă programul de pregătire și perfecționare a executorilor judecătorești și proiectul de venituri și cheltuieli al Centrului Național de Pregătire și Perfecționare a Executorilor Judecătorești, care va face parte integrantă din bugetul consolidat al UNEJ;

ab) realizează și asigură managementul activităților de pregătire profesională continuă;

ac) aprobă modulele de pregătire profesională, numărul de participanți și perioada de desfășurare, înaintate de conducerea Centrului Național de Pregătire și Perfecționare a Executorilor Judecătorești;

ad) consultă Comisia științifică a Centrului Național de Pregătire și Perfecționare a Executorilor Judecătorești în probleme de modificări legislative, analize științifice și studii comparative în ceea ce privește orice aspecte consideră a fi necesare privind activitatea de executare silită sau statutul executorilor judecătorești;

ae) aprobă afilierea Uniunii la organizațiile profesionale internaționale ale executorilor judecătorești și cotele de contribuție la acestea;

af) aprobă planul anual de control;

ag) acceptă donațiile și legatele făcute Uniunii și aprobă sponsorizări;

ah) stabilește cuantumul taxelor de înscriere și participare la examenele și concursurile profesionale;

ai) aprobă, pentru cazuri temeinic justificate, restituirea, în tot sau în parte, a taxelor de înscriere și participare la examenele și concursurile profesionale;

aj) stabilește cuantumul indemnizațiilor acordate membrilor comisiilor de examene și concursuri profesionale;

ak) desemnează membrii comisiilor de organizare a alegerilor organelor de conducere la nivelul Uniunii;

al) întocmește și actualizează permanent listele cuprinzând:

(i) executorii judecătorești aflați în stare de incompatibilitate, indicând și temeiul legal al incompatibilității;

(ii) executorii judecătorești care sunt suspendați din funcție în temeiul art. 24 lit. a) și lit. b) teza a doua și lit. c)-e) din lege;

(iii) executorii judecătorești stagiari, indicând biroul în care sunt angajați și data încheierii contractului individual de muncă;

(iv) executorii judecătorești a căror calitate a încetat și temeiul legal al încetării;

(v) situația controalelor profesionale efectuate;

(vi) situația privind sancțiunile disciplinare aplicate executorilor judecătorești.

am) aprobă cererile de asociere și încetare a asocierii executorilor judecătorești care nu au sediul biroului în circumscripția aceleiași curți de apel;

an) stabilește și actualizează anual cuantumul cheltuielilor de executare;

ao) îndeplinește orice alte atribuții prevăzute de lege, de regulament sau de prezentul statut”.

 

Art. 22 din Statut (modificat prin Hotărârea UNEJ nr. 13/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 22 prevedea faptul că Biroul executiv se compune din președinte, cei 2 vicepreședinți și 2 membri ai Consiliului Uniunii.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 22 prevede: „Biroul executiv se compune din președinte, cei 2 vicepreședinți și 2 membri ai Consiliului Uniunii desemnați de către acesta”.

 

Art. 23 din Statut (modificat prin Hotărârea UNEJ nr. 13/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 23 stabilea faptul că Biroul executiv al Consiliului Uniunii are următoarele atribuții principale:

a) asigură activitatea permanentă a Consiliului Uniunii;

b) pregătește proiectele de documente ce vor fi prezentate spre dezbatere și aprobare Consiliului Uniunii;

c) elaborează proiectul raportului anual de activitate al Uniunii;

d) elaborează proiectul de buget al Uniunii;

e) propune cotele de contribuție ale executorilor judecătorești la Uniune, în raport cu venitul realizat de aceștia;

f) propune Consiliului Uniunii cotele de contribuție ale executorilor judecătorești la Casa de Asigurări a Executorilor Judecătorești, pentru garantarea responsabilității civile a acestora;

g) ține evidența executorilor judecătorești și a birourilor de executori judecătorești și centralizează datele statistice privind activitatea execuțională pe baza rapoartelor anuale ale Camerelor;

h) duce la îndeplinire hotărârile Consiliului Uniunii și exercită orice alte atribuții stabilite de acesta;

l) în exercitarea atribuțiilor sale, Biroul executiv emite decizii.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 23 stabilește: „(1) Biroul executiv al Consiliului Uniunii are următoarele atribuții principale:

a) asigură activitatea permanentă a Consiliului Uniunii;

b) pregătește proiectele de documente ce vor fi prezentate spre dezbatere și aprobare Consiliului Uniunii;

c) ia orice măsuri urgente ce se impun cu privire la activitatea de executare silită și la statutul executorului judecătoresc, în perioada cuprinsă între ședințele de Consiliu;

d) elaborează proiectul raportului anual de activitate al Uniunii;

e) elaborează proiectul de buget al Uniunii;

f) propune Consiliului cuantumul cotelor de contribuție ale executorilor judecătorești la Uniune, în raport cu venitul realizat de aceștia;

g) propune Consiliului Uniunii cotele de contribuție ale executorilor judecătorești la Casa de Asigurări a Executorilor Judecătorești, pentru garantarea responsabilității civile a acestora;

h) elaborează și supune aprobării Consiliului Uniunii planul anual de control;

i) ține evidența executorilor judecătorești și a birourilor de executori judecătorești și centralizează datele statistice privind activitatea execuțională pe baza rapoartelor anuale ale Camerelor;

j) duce la îndeplinire hotărârile Consiliului Uniunii și exercită orice alte atribuții stabilite de acesta;

(2) În exercitarea atribuțiilor sale, Biroul executiv emite decizii”.

 

Art. 24 din Statut (modificat prin Hotărârea UNEJ nr. 13/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 24 dispunea la primul alineat faptul că președintele Uniunii are următoarele atribuții principale:

a) reprezintă Uniunea în raporturile cu autoritățile publice din România, cu organizațiile guvernamentale și neguvernamentale, cu cele profesionale și cu alte persoane juridice, interne și internaționale;

b) stabilește atribuțiile celor 2 vicepreședinți ai Consiliului Uniunii;

c) angajează personalul de specialitate și administrativ al Uniunii și stabilește prin negociere salariile acestora, propunându-le spre aprobare Consiliului Uniunii;

d) convoacă, prin intermediul Camerelor, ședințele Consiliului Uniunii și ale Biroului executiv, comunicând în acest sens ordinea de zi, și conduce aceste ședințe;

e) ordonanțează cheltuielile bugetare ale Uniunii;

f) comunică executorilor judecătorești, prin intermediul Camerelor, toate actele cu caracter normativ adoptate de Consiliul Uniunii;

g) exercită orice alte atribuții prevăzute de lege, de regulament sau de prezentul statut.

La alineatul următor stabilea faptul că vicepreședintele desemnat de președinte sau de Consiliul Uniunii exercită atribuțiile președintelui în lipsa acestuia.

În continuare, prevedea faptul că funcțiile de președinte și vicepreședinte nu pot fi exercitate decât pe durata a două mandate, care pot fi și succesive. Durata unui mandat este de 3 ani. Mandatul nefinalizat se consideră efectuat și va fi continuat de către un delegat interimar desemnat de Consiliul Uniunii.

La alineatul următor, prevedea faptul că în exercitarea atribuțiilor sale, președintele emite dispoziții.

În sfârșit, la ultimul alineat dispunea faptul că pe perioada mandatului atât președintele, cât și vicepreședinții au obligația de a exercita funcția de executor judecătoresc.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 24 prevede: „(1) Președintele Uniunii este și președintele Consiliului și are următoarele atribuții principale:

a) reprezintă Uniunea în raporturile cu autoritățile publice din România, cu organizațiile guvernamentale și neguvernamentale, cu cele profesionale și cu alte persoane juridice, interne și internaționale;

b) stabilește atribuțiile celor 2 vicepreședinți ai Consiliului Uniunii și ale celor 2 membri ai Biroului executiv;

c) angajează personalul de specialitate și administrativ al Uniunii și stabilește prin negociere salariile acestora, cu respectarea organigramei și a statului de funcții, aprobate de către Consiliul Uniunii;

d) convoacă, prin intermediul Camerelor, și conduce ședințele Congresului, ale Consiliului Uniunii și ale Biroului executiv, comunicând în acest sens ordinea de zi;

e) ordonanțează cheltuielile bugetare ale Uniunii; președintele poate delega această atribuție unuia dintre vicepreședinți;

f) comunică executorilor judecătorești, prin intermediul Camerelor, toate actele cu caracter normativ adoptate de Consiliul Uniunii și deciziile Biroului executiv;

g) coordonează activitatea tuturor entităților înființate în cadrul Uniunii;

h) exercită orice alte atribuții prevăzute de lege, de regulament sau de prezentul statut.

(2) Vicepreședintele desemnat de președinte sau de Consiliul Uniunii exercită atribuțiile președintelui în lipsa acestuia.

(3) Funcțiile de președinte și vicepreședinte nu pot fi exercitate decât pe durata a două mandate, care pot fi și succesive. Durata unui mandat este de 3 ani. în cazuri excepționale, când președintele sau vicepreședintele se află în imposibilitatea de a-și mai exercita mandatul, acesta va fi considerat efectuat și va fi continuat de către un delegat interimar desemnat de către Consiliul Uniunii, până la alegerea unui nou președinte sau vicepreședinte, după caz, de către Congres.

(4) În exercitarea atribuțiilor sale, președintele emite dispoziții.

(5) Pe perioada mandatului atât președintele, cât și vicepreședinții au obligația de a exercita funcția de executor judecătoresc”.

 
Art. 31 din Statut (modificat prin Hotărârea UNEJ nr. 13/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 31 dispunea faptul că Adunarea generală a Camerei are următoarele atribuții principale:

a) alege și revocă președintele Colegiului director;

b) alege și revocă membrii Colegiului director și reprezentantul Camerei în consiliul Uniunii;

c) alege și revocă Comisia de cenzori;

d) aprobă bugetul de venituri și cheltuieli anual al Camerei și raportul Comisiei de cenzori;

e) stabilește cotele de contribuție ale executorilor judecătorești la Cameră;

f) aprobă propunerile Colegiului director cu privire la structura organizatorică;

g) alege și revocă reprezentanții Camerei în Consiliul Uniunii, în Comisia Superioară de Disciplină și în Consiliul de disciplină al Camerei;

h) desemnează membrii comisiilor de organizare a alegerilor organelor de conducere la nivelul Camerelor;

i) îndeplinește orice alte atribuții prevăzute de lege, de regulament si de prezentul statut.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 31 dispune: „Adunarea generală a Camerei are următoarele atribuții principale:

a) alege și revocă președintele Colegiului director;

b) alege și revocă membrii Colegiului director și reprezentantul Camerei în consiliul Uniunii;

c) alege și revocă Comisia de cenzori;

d) aprobă bugetul de venituri și cheltuieli anual al Camerei și raportul Comisiei de cenzori;

e) stabilește cotele de contribuție ale executorilor judecătorești la Cameră;

f) aprobă propunerile Colegiului director cu privire la structura organizatorică;

g) alege si revocă reprezentanții Camerei în Consiliul Uniunii, în Comisia Superioară de Disciplină și în Consiliul de disciplină al Camerei;

h) desemnează membrii comisiilor de organizare a alegerilor organelor de conducere la nivelul Camerelor;

i) îndeplinește orice alte atribuții prevăzute de lege, de regulament si de prezentul statut”.

 
Art. 32 din Statut (modificat prin Hotărârea UNEJ nr. 13/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 32 prevedea faptul că alegerea președintelui, a vicepreședintelui și a reprezentanților în Consiliul Uniunii și în Consiliul de disciplină al Camerei, precum și a membrilor Colegiului director se face de Adunarea generală a Camerei prin vot secret, cu majoritate simplă, dintre membrii Camerei cu o vechime neîntreruptă în activitatea de executor judecătoresc de cel puțin 10 ani și care îndeplinesc condițiile prevăzute de art. 15 lit. c) din lege.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 32 prevede: „Alegerea președintelui, a vicepreședintelui și a reprezentanților în Consiliul Uniunii, în Comisia Superioară de disciplină și în Consiliul de disciplină al Camerei, precum și a membrilor Colegiului director al Camerei se face de Adunarea generală a Camerei prin vot secret, cu majoritate simplă, dintre membrii Camerei cu o vechime neîntreruptă în activitatea de executor judecătoresc de cel puțin 7 ani și care se bucură de o bună reputație profesională”.

 

Art. 35 lit. l) și n) din Statut (modificat prin Hotărârea UNEJ nr. 13/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 35 lit. l) și n) dispuneau: Colegiul director al Camerei are următoarele atribuții principale:

(…)

l) ține evidența veniturilor și cheltuielilor Camerei și a contribuției membrilor săi, prezentând Adunării generale a Camerei rapoarte în acest sens;

(…)

n) stabilește indemnizația președintelui și vicepreședintelui Colegiului director al Camerei și salarizarea personalului angajat.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 35 lit. l) și n) dispun: „Colegiul director al Camerei are următoarele atribuții principale:

(…)

l) ține evidența veniturilor și cheltuielilor Camerei și a contribuției membrilor săi, aprobă și cuprinde în buget cheltuielile necesare asigurării pregătirii profesionale a membrilor săi, a schimburilor de experiență cu alte Camere din țară, precum și a organizării de activități culturale, turistice și sportive, prezentând Adunării generale a Camerei rapoarte în acest sens;

(…)

n) stabilește indemnizația președintelui, vicepreședintelui, celorlalți membri ai Colegiului director al Camerei, și a reprezentatului Camerei la Consiliul Uniunii, atunci când acesta participă la ședințele Colegiului director, precum și salarizarea personalului angajat”.

Statutul UNEJ și al profesiei de executor judecătoresc – modificări (Hotărârea UNEJ nr. 13/2015) was last modified: ianuarie 18th, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.