Provocări actuale în profesia de executor judecătoresc

15 iun. 2020
Vizualizari: 1345

Nicolae Cîrstea: Bine v-am regăsit, doamnelor și domnilor! Suntem împreună la Craiova, cu dl vicepreședinte UNEJ, Dragoș Ivanovici, și discutăm despre provocările actuale în rândul colegilor executori judecătorești. Bine vă găsim, dle vicepreședinte!

Dragoș Ivanovici: Bine ați venit! Vă mulțumesc și eu pentru oportunitatea de a explica un pic din situația executorilor judecătorești. Într-adevăr, sunt momente care au pus întreaga profesie la executare alături de altele din domeniul juridic.

Nicolae Cîrstea: Cum a fost această perioadă a stării de urgență, a stării de alertă pentru profesia de executor judecătoresc?

Dragoș Ivanovici: Încă este, și anume grea. La noi au intervenit restricții de natură legală, interdicții dintr-un punct de vedere dispuse de legislativ. Pe de altă parte, în ideea de a menține și de a avea siguranța activității și de a nu cumva ajunge la răspândirea acestei epidemii prin actele de executare, și Uniunea a dispus suspendarea unor categorii de executări silite, respectiv cele care reprezentau un risc mai mare din acest punct de vedere, și anume executările directe în principal, dar la un moment dat prin deciziile Biroului Executiv, ulterior ratificate prin Hotărârea Consiliului Uniunii, a revenit obligația executorilor de a suspenda și de a nu face acte de executare care ar putea avea astfel de riscuri.

Nicolae Cîrstea: Peste această situație a pandemiei, a riscurilor pentru sănătate s-a suprapus și o Ordonanță de urgență a Guvernului care a suspendat o parte din activitatea dvs. Dați-ne câteva detalii.

Dragoș Ivanovici: Vorbim, în primul rând, despre suspendarea executărilor silite prin poprire. Acum au fost și niște clarificări. Uniunea la rândul ei a solicitat anumite calificări, din punctul de vedere al interpretării și aplicabilităților acelor dispoziții legale, dar în final, în mare parte, lucrurile s-au clarificat. Vorbim de suspendarea executărilor silite prin popririle înființate asupra pensiilor pe care debitorii le obțin de la Casele teritoriale și cele sectoriale de pensii. Această interdicție a fost dispusă prin Ordonanța Guvernului pe toată perioada stării de urgență și ulterior încă 60 de zile se va menține această interdicție. Măsura a fost aplicată în mod direct de către terții popriți, respectiv de către Casele de Pensii, așa încât nu a mai fost nevoie pentru operativitate de un alt act al executorului judecătoresc, respectiv o încheiere de suspendare a acestui tip de executări sau o adresă de suspendare.

Nicolae Cîrstea: Cât de mult afectează activitatea colegilor această decizie a Guvernului?

Dragoș Ivanovici: Activitatea, evident, că este afectată și încă în mod serios. Au fost căderi, care s-au reflectat nu numai în încasările noastre. Executorii judecătorești au această singură sursă de venit, încasările pe care le obțin din dosarele de executare. Au fost colegi care mi-au spus că au avut căderi până la 85% în aprilie-mai. Opinia generală este că efectele se vor resimți încă de aici înainte, în situația actuală, dacă nu va mai interveni altă dispoziție legală care să mai impună anumite restricții, se vor face simțite efectele încă 2-3 luni după.

Nicolae Cîrstea: Dacă în starea de urgență Guvernul a suportat acel șomaj tehnic, cum se descurcă colegii în perioada următoare stării de urgență? Sau adresat și Uniunii? Are Uniunea câteva alternative pentru a susține activitatea și pentru a-i ține în viață pe colegii care nu se descurcă în această perioadă?

Dragoș Ivanovici: Mi-ați adus aminte, am uitat să precizez că, într-adevăr, a mai intervenit o restricție din punctul de vedere al executării și cu privire la acest șomaj tehnic. Inițial, au fost discuții cu privire la sensibilitatea acestui tip de ajutor. Până la urmă este un ajutor pe care Guvernul l-a acordat angajatorului, care nu mai beneficia de munca salariatului. Ori, nu angajatorul era debitorul, astfel încât să fie scutit de la urmărirea silită. Debitorul era salariatul care primea acel șomaj tehnic, fără să mai presteze munca. În fine, s-a intervenit cu o modificare legislativă și s-a reglementat această situație în sensul că nu vor fi urmărite nici aceste ajutoare, șomajul tehnic, indiferent din fondul din care este plătit. Șomajul tehnic la executor, îmi permit să spun, că în limita acelei sume stabilite este aproape o glumă pentru că noi din încasările, din punct de vedere financiar vorbesc, nu avem cum să susținem cheltuielile unui birou din acel șomaj tehnic. Trebuie avut în vedere că prin aceleași dispoziții legale sau de aceeași natură, respectiv Ordonanța de urgență, a fost impusă obligativitatea pentru executorii judecătorești de a continua activitatea în cadrul biroului și activitatea de executare silită. Cu alte cuvinte, noi am fost obligați să susținem activitatea în condițiile în care, din păcate, ne-au fost grav afectate veniturile. Sigur, am înțeles situația, este normal. Toată lumea a avut de suferit în acest context epidemiologic, motiv pentru care în ajutorul colegilor au venit măsuri de sprijin, atât din partea Uniunii, cât și din partea Camerelor Executorilor Judecătorești. Acestea au constat în scutirea, deci nu amânarea, nu diminuarea, nu restrângerea sau eliminarea penalităților ci în totalitate scutirea de plată a contribuțiilor profesionale. După cum probabil bine știți sunt de 2 categorii, de 2 feluri. Contribuția profesională către Camera Executorilor Judecătorești, fiecare executor și tot așa, fiecare executor judecătoresc are obligația de plată a contribuției profesionale către Uniune. Prin deciziile Biroului executiv s-a dispus suspendarea, scutirea de plată a contribuțiilor pe lunile martie-aprilie-mai. În mod similar au procedat la nivel local, din câte știu eu, cam toate Camerele Executorilor Judecătorești. Așa încât să poată interveni, cât de cât, o compensare a diminuării veniturilor.

Nicolae Cîrstea: În perioada imediat următoare, până la data de 1 septembrie, activitatea totuși este aproape blocată în multe dintre birourile executorilor judecătorești.

Dragoș Ivanovici: Da, nu înțeleg de ce ați făcut referire la data de 1 septembrie.

Nicolae Cîrstea: Știu că era o prevedere legală că, până la data respectivă, se suspendă executările directe.

Dragoș Ivanovici: Ca să fim un pic tehnici, am înțeles despre ce vorbiți, nu putem spune că este neapărat în acest moment o prevedere legală, atât timp cât nu este lege. Lege o să fie, dacă o să fie, atunci când va fi promulgată și publicată în Monitorul Oficial. În acest moment vorbim de o propunere legislativă, sigur, a fost votată, și vom vedea dacă va intra sau nu va intra în vigoare. Deci, în momentul acesta nu produce efecte această propunere legislativă. Mai concret, Pl-x nr. 281/2020.

Nicolae Cîrstea: Am văzut că Uniunea a făcut ceva demersuri către Avocatul Poporului, către Președenția României. Sunt șanse sau ați primit răspuns la aceste adrese?

Dragoș Ivanovici: Deocamdată nu am primit nici un răspuns, iar noi credem în șansele demersurilor noastre, pentru că este evident căva  fi grav afectată profesia, dar demersul UNEJ nu a vizat neapărat situația profesiei, noi acolo ne-am referit în memoriul făcut și în motivele de neconstituționalitate învederate părților, persoanelor care ar avea calitatea procesual activă pentru a iniția acest demers către Curtea Constituțională… Revin, noi am avut în vedere, în primul rând, niște principii constituționale care nu vizează neapărat un anumit corp profesional. Noi vorbim de egalitate în fața legii, vorbim de situația creditorilor. Sunt multe aspecte care ar trebui cântărite mai bine și sperăm că vor fi auzite și înțelese și nu este o problemă, ca în multe alte situații, să se revină sau să se reformuleze sau să se găsească o soluție echitabilă pentru toți actorii implicați în actul de justiție, mai precis în această a doua fază a procesului civil în executarea silită.

Nicolae Cîrstea: Din punct de vedere al respectării normelor de sănătate ș.a.m.d., cum reușesc colegii executori judecătorești să facă față? Este posibil să respecți toate normele despre care se vorbește în spațiul public, în activitatea unui birou de executor judecătoresc?

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Dragoș Ivanovici: Ca dovadă a faptului că este posibil, nu am cunoștință să fie vreun caz de COVID-19 printre executorii judecătorești. Cu alte cuvinte, toți executorii judecătorești au înțeles situația și și-au luat măsurile de prevedere. Unele au fost cu titlu de recomandare, dar sunt convins că fiecare la nivelul biroului în care funcționează a luat toate măsurile. A contat, evident, foarte mult diminuarea contactului cu publicul, dar se poate ține foarte bine legătura și cu creditorii, și cu debitorii în format online, prin poștă, fax, email, în orice altă modalitate. Cu excepția, sigur, situațiilor urgente în care ne-am luat toate măsurile, și distanțarea socială impusă, și măști, și dezinfectanți. Nu s-au reflectat până acum în cuantumul cheltuielilor de executare toate aceste cheltuieli așa cum am văzut în alte domenii.

Nicolae Cîrstea: Din punctul dvs. de vedere, cât timp credeți că va lua activității dvs. să revină la o normalitate după această criză sanitară, să zic?

Dragoș Ivanovici: Sincer, chiar îmi este greu să anticipez. Este clar că efectele se vor mai resimți încă, măcar 2-3 luni, cu excepția situațiilor în care vom avea alte inițiative legislative care vor schimba datele problemei. Să nu uităm că a mai fost și încă mai este o inițiativă legislativă care presupunea întreruperea executărilor silite până la 31 decembrie. Este greu de crezut că ar mai fi suportat, ar mai fi trecut mulți executori de această perioadă și să rămână încă în funcție. Pe de o parte ești obligat să funcționezi, nu știu ce să mai funcționezi, dar pe de altă parte se suspendă executările silite până la 31 decembrie. În fine, lucrurile se reglează. Important este să existe dialog și noi sperăm ca pe viitor profesia să fie din ce în ce mai mult consultată atunci când se adoptă dispoziții cu privire sau care afectează executarea silită, și executorii judecătorești, ca și corp profesional. Nu putem face abstracție de această situație. Până la urmă este normal, iar Uniunea Națională a Executorilor Judecătorești are prin lege atribuția de a reprezenta toți membrii Uniunii, așa încât vom urmări și vom încerca să fim prezenți atât cât putem și pe unde putem atunci când se iau hotărâri care afectează executarea silită în general și persoana și activitatea.

Nicolae Cîrstea: Din punctul de vedere al examenelor de admitere în profesie, de definitivat, aveți ceva noutăți? Vă adaptați cu tipul de examene online sau mai degrabă preferați să așteptați să se calmeze puțin această situație pentru decizii în acest sens?

Dragoș Ivanovici: Nu s-a hotărât încă modalitatea în care vor fi susținute examenele anul acesta, dar, cu siguranță, vor fi susținute examene în a doua parte a anului. Presupunerea mea este că vor fi organizate în format clasic, pentru că, din păcate, avem destule restricții de natură legală. Modalitatea de organizare și de susținere a examenului este prevăzută și reglementată de lege, deci nu am putea opta pentru o altă modalitate decât prin modificarea legii. Pe de altă parte, comisiile în fața cărora se susțin și care organizează presupun participarea unor cadre universitare, executori judecătorești și reprezentanți ai Ministerului Justiției. Așa încât, într-un format online, nu prea știu cum s-ar putea respecta aceste dispoziții, care, până la urmă, garantează corectitudinea și seriozitatea examenelor sau concursurilor, după caz.

Nicolae Cîrstea: Sunteți din 2019 vicepreședinte al Uniunii. Care a fost motivația dvs. pentru a accepta această provocare profesională? Care este viziunea dvs. pentru ceea ce este de făcut în profesie? Ce v-ați dori să rămână ca lucruri realizate la sfârșitul celor 3 ani de mandat, sau aproape 3 ani de mandat?

Dragoș Ivanovici: Mărturisesc că, atunci când am candidat pentru poziția de reprezentant al Camerei Executorilor Judecătorești Craiova în Consiliul Uniunii, nici măcar nu m-am gândit la poziția de vicepreședinte, vicepreședinții fiind aleși dintre reprezentanții în Consiliu. M-am bucurat de această numire, pentru că, până la urmă, obiectivele sunt aceleași. Toate vizează, în primul rând, profesia. Și dacă am crezut că pot face ceva pentru profesie, în primul rând, pentru Camera Executorilor Craiova, pentru că așa am candidat, cu siguranță m-am bucurat și am reprezentarea că pot face, pot să depun eforturi și să îmi aduc și eu sprijinul la modernizarea și securizarea profesiei. Să știți că sunt multe de făcut. De altfel, chiar s-au și făcut pași importanți, eu i-am simțit și mă bucur de activitatea mea de un an și ceva. Atât de activitatea mea, cât și ce s-a întâmplat în cadrul Uniunii, și cu profesia și cu facilitățile pe care le-am obținut în continuare pentru executori și pentru actul de executareîn general. Pretențiile creditorilor sunt din ce în ce mai exacte, mai din scurt sunt solicitate a fi luate măsurile. Ori, și noi trebuie să ținem pasul, iar modalitățile de informare, de adunare a informațiilor despre patrimoniu urmăribil al debitorilor, trebuie repede, repede, adunate. Pentru aceasta trebuie și modalități moderne, trebuie legături și colaborări cu instituțiile implicate și care dețin bazele de date. Lucrurile acestea se mișcă, se simt și va continua. Poate că este cumva cinic spus, dar epidemia aceasta a avut și anumite aspecte pozitive. S-a dovedit că se poate în format online și încercăm să finalizăm, să începem dar și să finalizăm anumite proiecte care țin în special de digitalizarea profesiei. Cele mai concrete în momentul actual sunt cele care vizează înființarea popririlor. Dacă ANAF și-a înființat, și-a pus pe roți un sistem care presupune înființarea, ridicarea, în general administrarea popririlor foarte rapid, același lucru îl urmărim și noi în raport cu terții propriți, respectiv cu băncile. Discuțiile se poartă de ceva timp. Sperăm să avem o formă cât de curând în această modalitate, prin email, dar visul nostru este să avem o formulă mult mai evoluată la nivelul unei aplicații care să permită instantaneu aplicarea, ridicarea, gestionarea propririlor. Mai avem până atunci. O să fie nevoie și de ceva modificări legislative, nu numai de înțelegerea dintre părți.

Nicolae Cîrstea: Care sunt lucrurile pe care țineți foarte mult să le aveți implementate, rezolvate la finalul mandatului?

Dragoș Ivanovici: Sunt câteva aspecte care țin, în primul rând, de dezvoltarea profesiei. Un proiect major, nu al meu, ci al Uniunii, dar pe care eu îl sprijin și pe care îl urmărim toți, este modernizarea și actualizarea cadrului legislativ care implementează activitatea de executare silită, și vorbim de acel proiect de lege, de modificare a Legii nr. 188/2000. Se lucrează de ceva timp, la un moment dat va apărea și acel lucru. Mai sunt câteva aspecte care țin de modificări legislative, precum Codul de procedură civilă. Sunt unele neconcordanțe… Au fost constatate, încercăm să le centralizăm cumva, și, la un moment dat, o să avem o inițiativă de genul acesta să vedem dacă și cum se pot rezolva și aceste aspecte. Multe, multe proceduri, din punctul nostru de vedere, sau condiții impuse de lege sunt desuete. În zilele actuale nu mai au rost, nu-și mai găsesc nici eficiența.

Nicolae Cîrstea: Un mesaj pentru colegii executori judecătorești care ne privesc acum live, sau care vor citi interviul pe universuljuridic.ro?

Dragoș Ivanovici: Eu aș dori să aibă, în primul rând, încredere că Uniunea face tot ce poate să îi reprezinte așa cum știe, cum poate. Avem capacitatea, avem în cadrul Uniunii oameni pregătiți și dispuși să muncească. În această perioadă, vă spun, au fost foarte greu de gestionat lucrurile la nivelul Uniunii. Am avut o activitate intensă, pentru că și acele, și ordonanțe și cum se numeau, așa repede le-am uitat… ordonanțe militare … dar presupuneau acțiuni imediate și din partea Uniunii. Acțiunile care au fost întreprinse de Uniune, au fost către mai multe autorități și în principal au vizat siguranța executorului și a executării și la nivel personal și profesional. A trebuit să ținem foarte din scurt memorii, comunicate, interpelări. Am apelat pentru anumite interpretări ale dispozițiilor legale și la colaboratorii Uniunii și la Centrul de Pregătire al UNEJ. Nu s-au întâmplat la nivel legislativ lucruri foarte, foarte grave, însă cu siguranță am fost grav afectați, pentru că acesta a fost cursul și nu numai pentru noi.

Nicolae Cîrstea: Colegii ar trebui să priveasvă cu încredere, totuși, către viitor. Lucrurile probabil că vor reveni la un moment dat pe făgașul normal pentru fiecare dintre ei…

Dragoș Ivanovici: Noi sperăm că vor reveni cât de repede se poate. Știm că este greu, și nouă ne este greu, nu suntem peste. Au scăzut încasările, a scăzut fluxul de înregistrare a dosarelor. Și creditorii au fost mai reticenți în a trimite spre executare. Să nu uităm că a fost o perioadă în care ni s-a refuzat soluționarea cererilor de încuviințare a executării silite. Pur și simplu, executările silite nu mai erau soluționate, cererile de încuviințare nu mai erau soluționate. A trebuit, a fost necesar o intervenție și o hotărâre a CSM-ului, căruia chiar îi mulțumim, că a calificat și a realizat necesitatea soluționării acestor cereri și importanța lor pentru circuitul juridic în general. Mesajul, într-adevăr, acesta ar fi, totuși, să aibă încredere, nu ne putem permite să fim pesimiști. Nu este roz, dar nu este chiar negru-negru acum.

Nicolae Cîrstea: Pentru că vorbeați de CSM, chiar înainte de pandemie, cred că dumnealor au finalizat acel Ghid de bune practici de bună colaborare între profesiile juridice pe care și Uniunea l-a sprijinit și cred că a și contribuit la finalizarea în forma finală a acestuia. Cum se transferă lucrurile din acel protocol în activitatea curentă a colegilor dvs.? Ajută acest protocol sau este doar o chestiune de recomandare și atât?

Dragoș Ivanovici: Este evident că este o chestiune de recomandare. Lucrurile începuseră deja să se clarifice în ceea ce privește relația dintre executorul judecătoresc și instanțe. De altfel, mulți au spus că este aproape trist că a fost nevoie de un astfel de Ghid de bune practici. Bunele practici trebuie să existe și să se manifeste în baza legii și în baza bunelor relații de colaborare. Oricum, este bine că există. Încet-încet, încep să se facă simțite dispozițiile de acolo. Din păcate nu în totalitate, pentru că una dintre recomandările foarte bune din acel ghid este cea privind întâlnirile pe grupuri de lucru la nivelul Curților de Apel. Deocamdată, situația nu ne-a permis, așa încât așteptăm să vedem, să treacă situația aceasta de criză, să se securizeze întâlnirile, și vor începe cu siguranță întâlniri la nivel local pentru a clarifica practica instanțelor, nu multe 2-3 aspecte care vizează executorii judecătorești.

Nicolae Cîrstea: Dle vicepreședinte Dragoș Ivanovici, vă mulțumesc pentru această discuție. Cred că este primul interviu la universuljuridic.ro, sper să fie de bun augur și să ne vedem în vremuri mai bune pentru profesia de executor judecătoresc.

Doamnelor și domnilor, vă dăm în continuare întâlnire pe universuljuridic.ro pentru informații, articole și opinii juridice, și, de asemenea, pe ujmag.ro, cea mai mare librărie online specializată pe carte juridică din România.

În încheiere, să nu uităm că măreția dreptului este dată de interpretări, de momentul în care se fac, dar, mai ales, de oamenii care îl fac. La revedere!

Provocări actuale în profesia de executor judecătoresc was last modified: iunie 16th, 2020 by Dragoș Ivanovici

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice