Normele metodologice pentru aplicarea O.U.G. nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale – modificări (H.G. nr. 804/2017)

27 nov. 2017
28.366 views
Art. 41 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificate prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 41 prevedea:

„Sigilarea memoriei fiscale se face de către distribuitorul autorizat sau, după caz, de către unitatea de service acreditată, în prezența organului fiscal teritorial, cu respectarea prevederilor art. 47 alin. (6) și (7) și ale art. 49 alin. (1) și (2)”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 41 se modifică și va avea următorul cuprins:

Sigilarea memoriei fiscale se face de către distribuitorul autorizat sau, după caz, de către unitatea de service acreditată, cu respectarea prevederilor art. 47 alin. (6) și (7) și ale art. 49 alin. (1) și (2)”.

 

Art. 43 alin. (1^1) din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificate prin H.G. nr. 804/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 43, după alin. (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:

„(1^1) Aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanța de urgență înregistrează în memoria fiscală, pe lângă datele menționate la alin. (1), și următoarele:

a) numărul de bonuri fiscale care conțin codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului;
b) valoarea totală zilnică a operațiunilor și totalul taxei pe valoarea adăugată pentru bonuri fiscale care conțin codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului;
c) identificatorul dispozitivului de memorare a jurnalului electronic cu data și ora de inițializare;
d) amprenta Secure Hash Algorithm 2, denumită în continuare SHA-2, la nivel de zi de lucru a jurnalului electronic și a raportului de închidere zilnică”.

 

Art. 44 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificate prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 44 prevedea:

„În memoria fiscală a aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activităților de taximetrie, pe lângă datele prevăzute la art. 43 alin. (1) lit. a)-h) și alin. (2), se vor înregistra și stoca și următoarele date:

a) coeficientul «K» al taximetrului;
b) seturile de tarife de lucru și modificările lor;
c) parcursul total zilnic, în km;
d) parcursul total zilnic cu călători, în km;
e) valoarea totală zilnică încasată;
f) valoarea totală zilnică a taxei pe valoarea adăugată”.


Noua reglementare

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Potrivit noii reglementări, art. 44 se modifică și va avea următorul cuprins:

În memoria fiscală a aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activităților de taximetrie, pe lângă datele prevăzute la art. 43 alin. (1) lit. a)-h) și alin. (2), se înscriu la nivel de zi de lucru și următoarele date:

a) constanta «K» a taximetrului;
b) seturile de tarife de lucru și modificările lor;
c) parcursul total zilnic, în km;
d) parcursul total zilnic cu călători, în km;
e) valoarea totală încasată zilnic;
f) valoarea totală zilnică a taxei pe valoarea adăugată”.

 

Art. 45 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificate prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 45 prevedea:

„În memoria fiscală a aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activității de schimb valutar, pe lângă datele prevăzute la art. 43 alin. (1) lit. a)-h) și alin. (2), se vor înregistra și se vor stoca și următoarele date:

a) valoarea totală zilnică a comisionului obținut din vânzarea și cumpărarea de valută, inclusiv taxa pe valoarea adăugată;
b) valoarea totală zilnică a taxei pe valoarea adăugată rezultată din valoarea totală a comisionului;
c) valoarea totală zilnică a sumelor obținute din vânzarea de valută, exclusiv comisionul;
d) valoarea totală zilnică a sumelor obținute din cumpărarea de valută, exclusiv comisionul”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 45 se modifică și va avea următorul cuprins:

În memoria fiscală a aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activității de schimb valutar, pe lângă datele prevăzute la art. 43 alin. (1) lit. a)-h) și alin. (2), se înregistrează și se stochează și următoarele date:

a) valoarea totală zilnică a comisionului obținut din vânzarea și cumpărarea de valută, inclusiv taxa pe valoarea adăugată;
b) valoarea totală zilnică a taxei pe valoarea adăugată rezultată din valoarea totală a comisionului;
c) valoarea totală zilnică a sumelor obținute din vânzarea de valută, exclusiv comisionul;
d) valoarea totală zilnică a sumelor obținute din cumpărarea de valută, exclusiv comisionul;
e) identificatorul dispozitivului de memorare a jurnalului electronic cu data și ora de inițializare;
f) amprenta SHA-2 la nivel de zi de lucru a jurnalului electronic și a raportului de închidere zilnică”.

 

Art. 46 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificate prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 46 prevedea:

„(1) Memoria fiscală trebuie să aibă o capacitate pentru a stoca minimum:

a) 30 de înregistrări de modificări de cote de taxă pe valoarea adăugată;
b) 60 de înregistrări de modificare a coeficientului «K» al taximetrului și a setului de tarife, în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activității de taximetrie;
c) 1.830 de înregistrări de închidere zilnică;
d) 200 de înregistrări de semnalizare a evenimentului reset.

(2) Fiecare înregistrare este identificabilă cu data calendaristică și cu valoarea contorului Z, iar evenimentul reset și raportul Z sunt însoțite și de oră. Înregistrarea datelor trebuie completată cu indicatori care să permită asigurarea mecanismului de control al integrității datelor înregistrate”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 46 se modifică și va avea următorul cuprins:

(1) Memoria fiscală trebuie să aibă capacitatea de a stoca minimum:

a) 30 de înregistrări de modificări de cote de taxă pe valoarea adăugată;
b) 60 de înregistrări de modificare a constantei «K» a taximetrului și a setului de tarife, în cazul aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activității de taximetrie;
c) 1.830 de înregistrări de închidere zilnică;
d) 200 de înregistrări de semnalizare a evenimentului reset;
e) 30 de înregistrări de inițializare a dispozitivului de memorare a jurnalului electronic, pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanța de urgență.

(2) Memoria fiscală trebuie să aibă capacitatea de a stoca maximum 16 înregistrări de modificare a antetului bonului fiscal, pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanța de urgență.

(3) Fiecare înregistrare din memoria fiscală este identificabilă cu data calendaristică și cu valoarea contorului Z, iar evenimentul reset și raportul Z sunt însoțite și de oră. Înregistrarea datelor trebuie completată cu indicatori care să permită asigurarea mecanismului de control al integrității datelor înregistrate”.

 

Art. 47 alin. (3), (4), (7) și (9) din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 47, alin. (3), (4), (7) și (9) prevedea:

„(…)

(3) La aparatele de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. a), b) și e) sigiliul se aplică pe șuruburile de prindere a părților componente ale carcasei casei de marcat electronice sau imprimantei fiscale, astfel încât să nu permită dezasamblarea aparatului și accesul la componentele acestuia în urma sigilării.

(4) Suplimentar față de modul de sigilare prevăzut la alin. (3), la aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităților de taximetrie sigiliul se aplică astfel încât să nu se permită accesul la regimul de lucru programare în urma sigilării.

 

(…)

(7) Sigiliul se aplică prin amprentare pe o pastilă de ceară sau plastilină ori plumb, amplasată în locurile prevăzute la alin. (3)-(6).

(…)

(9) Unitățile de service acreditate sunt obligate ca, de îndată ce prin intermediul tehnicianului de service au constatat orice intervenție neautorizată asupra aparatului de marcat electronic fiscal, să sesizeze asupra acestui fapt în scris, prin telex, fax sau altele asemenea, organul teritorial al Gărzii Financiare în a cărui rază se află unitatea utilizatorului în cauză.

(…)”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 47, alin. (3), (4), (7) și (9) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(3) La aparatele de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 17 lit. a), b), e) și f) sigiliul se aplică pe șuruburile de prindere a părților componente ale carcasei casei de marcat electronice sau imprimantei fiscale, astfel încât să nu se permită dezasamblarea aparatului și accesul la componentele acestuia în urma sigilării.

(4) Suplimentar față de modul de sigilare prevăzut la alin. (3), la aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităților de taximetrie sigiliul se aplică astfel încât accesul la regimul de lucru «programare» să nu mai poată fi posibil decât după distrugerea sigiliului.

(…)

(7) Sigiliul se aplică prin amprentare pe o pastilă de ceară ori plumb, amplasată în locurile prevăzute la alin. (3)-(6).

(…)

(9) Unitățile de service acreditate sunt obligate ca, de îndată ce prin intermediul tehnicianului de service au constatat orice intervenție neautorizată asupra aparatului de marcat electronic fiscal, să sesizeze asupra acestui fapt în scris, prin poștă electronică, fax sau altele asemenea, organul cu competențe de control din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală în a cărui rază se află unitatea utilizatorului în cauză”.

 

Art. 48 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 48 prevedea:

„Pe carcasa aparatului livrat utilizatorului se aplică vizibil o etichetă care indică distribuitorul autorizat și, dacă este cazul, unitatea acreditată pentru distribuție, unitatea de service acreditată, marca și seria aparatului, numărul avizului eliberat de comisie”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 48 se modifică și va avea următorul cuprins:

Pe carcasa aparatului livrat utilizatorului se aplică vizibil o etichetă care indică producătorul, distribuitorul autorizat cu datele sale de contact, seria de fabricație a aparatului, precum și numărul autorizației eliberate de comisie”.

 

Art. 49 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 49 prevedea:

„(1) Sigilarea aparatelor de marcat electronice fiscale și a memoriei fiscale se efectuează cu sigiliul fiscal înainte de livrarea aparatelor de către distribuitorii autorizați, în prezența organului fiscal teritorial la care aceștia sunt înregistrați ca plătitori de impozite și taxe.

(2) În cazul aparatelor de marcat electronice fiscale aduse în parametrii tehnici ai modelului avizat conform art. 110-114, înstrăinate de utilizatori în condițiile prevăzute la art. 116 alin. (1) sau transferate de la un punct de lucru la altul aparținând aceluiași utilizator, sigilarea aparatului de marcat electronic fiscal și a memoriei fiscale se face cu sigiliul fiscal sau, după caz, cu sigiliul de identificare a tehnicianului de service, în prezența organului fiscal în a cărui rază teritorială se instalează aparatul.

(3) La sigilare se întocmește, în două exemplare, un proces-verbal care se semnează de reprezentantul distribuitorului autorizat sau, după caz, al unității de service acreditate, precum și de organul fiscal.

(4) Reprezentantul organului fiscal teritorial este obligat ca înainte de sigilare să verifice dacă pentru aparatele de marcat electronice fiscale a fost obținut avizul de distribuție și de utilizare eliberat de comisie”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 49 se modifică și va avea următorul cuprins:

(1) Sigilarea aparatelor de marcat electronice fiscale și a memoriei fiscale se efectuează cu sigiliul fiscal înainte de livrarea aparatelor de către distribuitorii autorizați.

(2) În cazul aparatelor de marcat electronice fiscale înstrăinate de utilizatori în condițiile prevăzute la art. 116 alin. (1) sau transferate de la un punct de lucru la altul aparținând aceluiași utilizator, sigilarea aparatului de marcat electronic fiscal și a memoriei fiscale se face cu sigiliul fiscal sau, după caz, cu sigiliul de identificare al tehnicianului de service.

(3) La sigilare se întocmește, în două exemplare, un proces- verbal care se semnează de reprezentantul distribuitorului autorizat sau, după caz, al unității de service acreditate, un exemplar fiind transmis organului fiscal competent”.

 

Art. 50 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 50 prevedea:

„(1) Sigiliul fiscal are amprenta de forma unei elipse cu axele de 8 mm și 6 mm, cu inscripția literelor M și F, sub care sunt înscrise două caractere alfabetice reprezentând județul sau municipiul București în care își are sediul distribuitorul autorizat și două caractere numerice reprezentând numărul de ordine atribuit fiecărui sigiliu de către comisie.

(2) Sigiliul fiscal se păstrează de către distribuitorul autorizat.

(3) Înlăturarea sigiliului fiscal prevăzut la alin. (1) se efectuează numai de către tehnicianul unității de service acreditate de care aparține utilizatorul aparatului, cu ocazia operațiunilor de întreținere sau de reparare a acestuia, cu obligația ca la finalizarea operațiunilor respective acesta să aplice sigiliul de identificare prevăzut la alin. (4) și să completeze cartea de intervenții a aparatului.

(4) Sigiliul de identificare a tehnicianului de service are inscripționat un simbol caracteristic al unității de service, constând în două caractere alfabetice și trei caractere numerice, reprezentând numărul de identificare a tehnicianului de service, atribuite de către comisie.

(5) Numărul de identificare a tehnicianului de service se înscrie în legitimația acestuia, confecționată de unitatea de service acreditată, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3.

(6) Legitimațiile tehnicienilor de service se prezintă, prin intermediul distribuitorilor autorizați, pentru înregistrare la comisie”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 50 se modifică și va avea următorul cuprins:

(1) Sigiliul fiscal are amprenta de forma unei elipse cu axele de 8 mm și 6 mm, cu inscripția literelor M și F, sub care sunt înscrise două caractere alfabetice reprezentând județul sau municipiul București în care își are sediul distribuitorul autorizat și cel mult trei caractere numerice, reprezentând numărul de ordine atribuit fiecărui sigiliu de către comisie.

(2) Sigiliul fiscal se păstrează de către distribuitorul autorizat.

(3) Înlăturarea sigiliului fiscal prevăzut la alin. (1) se efectuează de către tehnicianul distribuitorului autorizat sau al unității de service acreditate de care aparține utilizatorul aparatului, cu ocazia operațiunilor de întreținere sau de reparare ale acestuia, cu obligația ca la finalizarea operațiunilor respective acesta să aplice sigiliul de identificare prevăzut la alin. (4) și să completeze cartea de intervenții a aparatului.

(4) Sigiliul de identificare a tehnicianului de service are inscripționat un simbol caracteristic al unității de service, constând în două caractere alfabetice și trei caractere numerice, reprezentând numărul de identificare a tehnicianului de service, atribuite de către comisie.

(5) Distribuitorul autorizat sau unitatea de service acreditată, după caz, are obligația de a emite legitimații pentru toți salariații înregistrați la comisie ca tehnicieni de service și de a înscrie în legitimații numărul de identificare atribuit de către comisie tehnicienilor în cauză”.

 

Art. 51 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 51 alin. (2) prevedea:

„(2) Confecționarea sigiliilor fiscale și a sigiliilor de identificare a tehnicienilor de service se efectuează de către Regia Autonomă „Monetăria Statului”, la comanda distribuitorilor autorizați, vizată de către secretarul comisiei”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 51, alin. (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(2) Confecționarea sigiliilor fiscale și a sigiliilor de identificare a tehnicienilor de service se efectuează de către Regia Autonomă «Monetăria Statului», în baza înscrisului conținând comanda distribuitorilor autorizați, vizată de către direcția de specialitate cu atribuții de management al domeniilor reglementate specific din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, denumită în continuare direcție de specialitate”.

 

Art. 52 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 52 prevedea:

„(1) Pierderea sau furtul sigiliilor de identificare ori al legitimațiilor tehnicienilor de service se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, și se comunică în scris comisiei, în termen de maximum 10 zile de la data producerii evenimentului.

(2) Comunicarea prevăzută la alin. (1) va fi însoțită de copia documentului prin care se atestă efectuarea demersurilor de publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a pierderii sau furtului”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 52 se modifică și va avea următorul cuprins:

Pierderea sau furtul sigiliului fiscal, precum și a sigiliilor de identificare alocate tehnicienilor de service se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, și se comunică în scris comisiei, în termen de maximum 10 zile de la data producerii evenimentului. Comunicarea va fi însoțită de copia documentului care atestă publicarea”.

 

Art. 54 din Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 28/1999 (modificată prin H.G. nr. 804/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 54 prevedea:

(1) Bonul fiscal este documentul emis numai de aparatul de marcat electronic fiscal cu ocazia efectuării livrărilor de bunuri sau prestărilor de servicii și cuprinde detalierea datelor referitoare la acestea, în funcție de specificul activității desfășurate.

(2) Tipărirea bonului fiscal se efectuează în următoarea structură:

a) antet;
b) conținut;
c) parte finală.

(3) Pe bonurile fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităților de comercializare a mărfurilor în aeroporturile internaționale și în regim de duty-free, în funcție de tipul magazinului, se tipărește și:

a) sintagma «DUTY-FREE EXPORT», în cazul magazinelor duty-free;
b) textul «Mărfuri numai pentru uzul reprezentanțelor diplomatice și al personalului acestora», în limbile română și engleză, în cazul magazinelor duty-free diplomatice;
c) sintagma «EXPORT»,în cazul magazinelor situate în aeroporturile internaționale”.


Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 54 se modifică și va avea următorul cuprins:

(1) Bonul fiscal este documentul emis numai de aparatul de marcat electronic fiscal cu ocazia încasării contravalorii livrărilor de bunuri sau prestărilor de servicii și cuprinde detalierea datelor referitoare la acestea, în funcție de specificul activității desfășurate.

(2) Tipărirea bonului fiscal se efectuează în următoarea structură:

a) antet;
b) conținut;
c) parte finală.

(3) Pe bonurile fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităților de comercializare a mărfurilor în aeroporturile internaționale se tipărește sintagma «EXPORT».

(4) Bonurile fiscale pot să evidențieze în valută contravaloarea bunurilor livrate și serviciilor prestate clienților de către operatorii economici care realizează activități în conformitate cu prevederile Regulamentului Băncii Naționale a României nr. 4/2005, republicat, cu modificările și completările ulterioare”.

 

Normele metodologice pentru aplicarea O.U.G. nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale – modificări (H.G. nr. 804/2017) was last modified: noiembrie 27th, 2017 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.