Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României – modificări (Legea nr. 148/2019)

7 aug. 2019
Vizualizari: 3100
Art. 22 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României (modificat prin Legea  nr. 148/2019)

  

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 22, alin. (1) prevedea:

„(1) În cel mult două zile de la expirarea termenului prevăzut la art. 21 alin. (9), formațiunile politice care au propus candidați sunt obligate să comunice biroului electoral județean, respectiv biroului electoral al sectorului, în cazul municipiului București, lista reprezentanților lor în birourile electorale ale secțiilor de votare, sub forma unui tabel care cuprinde următoarele: numărul secției de votare, numele, prenumele, codul numeric personal, domiciliul sau reședința și modalitatea de contact, respectiv numărul de telefon, de fax sau adresa de e-mail. O formațiune politică poate avea într-un birou electoral al unei secții de votare cel mult 2 reprezentanți”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 22, alin. (1) se modificăși va avea următorul conținut:

„(1) În cel mult două zile de la expirarea termenului prevăzut la art. 21 alin. (2), formațiunile politice care au propus candidați sunt obligate să comunice biroului electoral județean, respectiv biroului electoral al sectorului, în cazul municipiului București, lista reprezentanților lor în birourile electorale ale secțiilor de votare, sub forma unui tabel care cuprinde următoarele: numărul secției de votare, numele, prenumele, codul numeric personal, domiciliul sau reședința și modalitatea de contact, respectiv numărul de telefon, de fax sau adresa de e-mail. O formațiune politică poate avea într-un birou electoral al unei secții de votare cel mult 2 reprezentanți”.

 

Art. 23-24 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României (modificat prin Legea  nr. 148/2019)

  

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 23-24 prevedeau:

„Art. 23

(1) Fiecare birou electoral al secției de votare din străinătate este constituit dintr-un președinte, desemnat de șeful reprezentanței diplomatice, de regulă din cadrul acesteia, și din 2 până la 6 reprezentanți ai formațiunilor politice care au propus candidați. Birourile electorale pentru secțiile de votare din străinătate nu pot funcționa cu mai puțin de 3 membri, președinte și 2 reprezentanți ai formațiunilor politice care au propus candidați.

(2) Completarea birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate cu reprezentanții formațiunilor politice care au propus candidați se face de către președintele biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate și se consemnează într-un proces-verbal care reprezintă actul de învestire. În această componență, birourile electorale ale secțiilor de votare din străinătate îndeplinesc toate atribuțiile prevăzute de prezenta lege. Dispozițiile art. 22 alin. (2)-(4) se aplică în mod corespunzător.

(3) În cazul în care numărul persoanelor propuse de formațiunile politice este insuficient pentru completarea birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate, acestea sunt completate cu persoane cu o bună reputație, fără apartenență politică și care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 13 alin. (2), dintr-o listă întocmită de Ministerul Afacerilor Externe. Lista este transmisă spre avizare Autorității Electorale Permanente de către Ministerul Afacerilor Externe, în formatul solicitat de aceasta, în termen de două zile de la întocmire. Avizul Autorității Electorale Permanente se comunică Ministerului Afacerilor Externe până cel mai târziu cu 5 zile înaintea desemnării președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare.

(4) Termenele pentru desemnarea președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate, respectiv pentru comunicarea reprezentanților formațiunilor politice în birouri, precum și pentru completarea birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate sunt cele prevăzute de prezenta lege pentru birourile electorale ale secțiilor de votare din țară.

(5) Toate cheltuielile privind transportul, cazarea, masa și alte cheltuieli curente ale membrilor birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate se suportă de către cei care îi desemnează.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(6) La solicitarea scrisă a reprezentanților formațiunilor politice în biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate, președintele pune la dispoziția acestora copii certificate ale proceselor-verbale de completare a birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate.

Art. 24

(1) Cu două zile înainte de data alegerilor, birourile electorale ale secțiilor de votare primesc, pe bază de proces-verbal, de la birourile electorale județene sau de la birourile electorale ale sectoarelor municipiului București, prin intermediul primarilor, următoarele:

a) două copii de pe listele electorale permanente, care cuprind alegătorii din secția de votare; un exemplar este pus la dispoziția alegătorilor pentru consultare și un exemplar este utilizat în data alegerilor;

b) buletinele de vot, ștampila de control și ștampilele cu mențiunea „VOTAT”;

c) formularele tabelelor prevăzute la art. 9, formularele pentru încheierea proceselor-verbale, alte imprimate și materiale necesare desfășurării procesului electoral, precum și un buletin de vot anulat, după caz, de către președintele biroului electoral județean, respectiv al biroului electoral al sectorului municipiului București, pe care îl vor afișa la sediul secției de votare într-un loc vizibil, în ziua premergătoare alegerilor.

(2) După primire, materialele prevăzute la alin. (1) lit. a)-c) se sigilează de către președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare și se păstrează, până la transportul lor la localurile secțiilor de votare, sub pază, într-un singur spațiu pus la dispoziție de primarul unității administrativ-teritoriale în care acestea își desfășoară activitatea.

(3) Birourile electorale ale secțiilor de votare din străinătate primesc, pe bază de proces-verbal, de la biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, buletinele de vot, ștampila de control, ștampilele cu mențiunea „VOTAT”, formularele tabelelor prevăzute la art. 9 alin. (1), formularele pentru încheierea proceselor-verbale, alte imprimate și materiale necesare desfășurării procesului electoral, precum și un buletin de vot anulat de către președintele biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate, pe care îl vor afișa la sediul secției de votare într-un loc vizibil, în ziua premergătoare. După primire, acestea se sigilează de către președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare și se păstrează, până la transportul lor la localurile secțiilor de votare, într-un singur spațiu pus la dispoziție de șeful reprezentanței diplomatice din statul respectiv.

(4) Birourile electorale ale secțiilor de votare au următoarele atribuții:

a) asigură buna organizare și desfășurare a operațiunilor electorale în raza lor teritorială de competență;

b) rezolvă întâmpinările referitoare la propria lor activitate, precum și contestațiile cu privire la procesul de votare;

b^1) furnizează, în ziua alegerilor, date privind prezența populației la vot, conform unui program stabilit de Biroul Electoral Central;

c) numără voturile și consemnează rezultatele votării în procesele-verbale prevăzute la art. 49 alin. (1); poate decide renumărarea voturilor, la solicitarea oricărui membru, înainte de consemnarea rezultatului numărătorii în procesul-verbal prevăzut la art. 49 alin. (1);

d) îndeplinesc orice alte atribuții stabilite prin prezenta lege sau prin hotărâri și decizii ale birourilor electorale ierarhic superioare.

(5) După încheierea votării și consemnarea rezultatelor votării, birourile electorale ale secțiilor de votare efectuează următoarele activități:

a) predau birourilor electorale județene sau, după caz, biroului electoral al sectorului următoarele: procesele-verbale cuprinzând rezultatele votării, buletinele de vot nule și cele contestate, împreună cu întâmpinările, contestațiile și materialele la care acestea se referă, de competența acestora, dosarele cuprinzând copiile de pe listele electorale permanente și tabelele utilizate în cadrul secției de votare, precum și declarațiile pe propria răspundere prevăzute de art. 44 alin. (4), după caz; birourile electorale ale secțiilor de votare din străinătate predau, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate sau, în cazul în care acesta și-a încetat activitatea, Tribunalului București procesele-verbale cuprinzând rezultatele votării, buletinele de vot nule și cele contestate, împreună cu întâmpinările, contestațiile și materialele la care acestea se referă și predau Autorității Electorale Permanente, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, dosarele cuprinzând tabelele utilizate în cadrul secțiilor de votare din străinătate, precum și declarațiile pe propria răspundere prevăzute de art. 44 alin. (5);

b) predau, pe bază de proces-verbal, reprezentantului judecătoriei în a cărei rază teritorială își au sediul și care se află la sediul biroului electoral județean sau, după caz, la sediul biroului electoral al sectorului municipiului București, buletinele de vot întrebuințate și necontestate, precum și cele anulate, ștampilele și celelalte materiale utilizate în desfășurarea votării; birourile electorale ale secțiilor de votare din străinătate înaintează aceste materiale reprezentanțelor diplomatice, care, în termen de 3 luni de la publicarea rezultatului alegerilor în Monitorul Oficial al României, Partea I, le predau în vederea topirii de către operatorii economici specializați.

(6) În exercitarea atribuțiilor care îi revin, biroul electoral al secției de votare adoptă decizii. Deciziile sunt obligatorii pentru toate părțile la care se referă și se aduc la cunoștința publică prin afișare la loc vizibil la sediul biroului electoral al secției de votare”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 23-24 se modificăși vor avea următorul conținut:

„Art. 23

(1) Birourile electorale ale secțiilor de votare din străinătate sunt alcătuite din 9 membri, din care un președinte, un locțiitor al acestuia și cel mult 7 membri propuși de formațiunile politice care participă la alegeri. Birourile electorale ale secțiilor de votare din străinătate nu pot funcționa cu mai puțin de 3 membri.

(2) Președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate și locțiitorii acestora sunt desemnați de șefii misiunilor diplomatice sau ai oficiilor consulare, după caz, până cel mai târziu cu 40 de zile înaintea datei votării.

(3) În cel mult 48 de ore de la data rămânerii definitive a candidaturilor, formațiunile politice care au propus candidați transmit Ministerului Afacerilor Externe, prin mijloace electronice, listele reprezentanților lor în secțiile de votare din străinătate, cuprinzând numele, prenumele și codurile numerice personale ale titularului și supleanților, însoțite de declarațiile lor de acceptare. O formațiune politică poate avea un titular și 2 supleanți pentru fiecare secție de votare.

(4) În cel mult 48 de ore de la data expirării termenului prevăzut de alin. (3), birourile electorale ale secțiilor de votare din străinătate se completează de către președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare cu reprezentanții formațiunilor politice care au propus candidați și se consemnează într-un proces-verbal care reprezintă actul de învestire. În această componență, birourile electorale ale secțiilor de votare din străinătate îndeplinesc toate atribuțiile prevăzute de prezenta lege.

(5) În cazul în care numărul persoanelor propuse de formațiunile politice este insuficient pentru completarea birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate, acestea sunt completate cu cetățeni români cu drept de vot propuși de către șefii misiunilor diplomatice sau ai oficiilor consulare, după caz.

(6) Prin excepție de la prevederile alin. (1), dacă președintele biroului electoral al unei secții de votare din străinătate constată, în preziua sau ziua votării, că numărul membrilor biroului electoral este insuficient pentru buna desfășurare a votării, acesta poate suplimenta numărul membrilor biroului electoral respectiv, până la cel mult 15 membri, cu aprobarea biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate. Completarea se poate face cu supleanții propuși de către partidele politice sau, dacă numărul acestora nu este suficient, cu orice cetățean român cu drept de vot, fiind consemnată într-un proces-verbal.

(7) Toate cheltuielile privind transportul, cazarea, masa și alte cheltuieli curente ale membrilor birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate se suportă de către cei care îi desemnează.

Art. 24

(1) În ziua premergătoare zilei votării, birourile electorale ale secțiilor de votare din țară primesc, pe bază de proces-verbal, următoarele:

a) un exemplar al listei electorale permanente;

b) buletinele de vot;

c) ștampila de control;

d) ștampilele cu mențiunea «VOTAT»;

e) formularele pentru încheierea proceselor-verbale pentru consemnarea rezultatelor votării;

f) formularele listei electorale suplimentare și ale extrasului din listele electorale;

g) formularele necesare pentru consemnarea situațiilor semnalate de Sistemul informatic pentru monitorizarea prezenței la vot și prevenirea votului ilegal;

h) alte materiale stabilite prin hotărâre a Autorității Electorale Permanente;

i) un buletin de vot anulat de către președintele biroului electoral județean, al sectorului municipiului București sau al biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate, după caz, pe care îl vor afișa la sediul secției de votare.

(2) Predarea materialelor prevăzute la alin. (1) se asigură de către primari.

(3) În ziua premergătoare primei zile a votării, birourile electorale ale secțiilor de votare din străinătate primesc materialele prevăzute la alin. (1), cu excepția celor de la lit. a) și f), prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe.

(4) Birourile electorale ale secțiilor de votare îndeplinesc următoarele atribuții:

a) asigură buna organizare a votării;

b) verifică, prin mijloace electronice, îndeplinirea condițiilor prevăzute de lege pentru exercitarea dreptului de vot conform metodologiei stabilite prin hotărâre a Autorității Electorale Permanente;

c) numără voturile și consemnează rezultatele votării în procesele-verbale prevăzute la art. 49 alin. (1); pot decide renumărarea voturilor, la solicitarea oricărui membru, înainte de consemnarea rezultatului numărătorii în procesul-verbal prevăzut la art. 49 alin. (1);

d) verifică, prin mijloace electronice, corelațiile din procesele-verbale de consemnare a rezultatelor votării, conform metodologiei stabilite prin hotărâre a Autorității Electorale Permanente;

e) rezolvă întâmpinările referitoare la propria lor activitate;

f) îndeplinesc orice alte atribuții stabilite potrivit prezentei legi.

(5) Președintele biroului electoral al secției de votare ia toate măsurile de ordine în localul de vot și în jurul acestuia.

(6) Membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare efectuează sub coordonarea președintelui biroului electoral al secției de votare operațiunile necesare pentru exercitarea dreptului de vot de către alegătorii care se prezintă la urne, precum și pentru consemnarea și centralizarea rezultatelor votării.

(7) Birourile electorale ale secțiilor de votare predau, pe bază de proces-verbal, birourilor electorale județene sau, după caz, birourilor electorale ale sectoarelor municipiului București procesele-verbale cuprinzând rezultatele votării, buletinele de vot nule și cele contestate, împreună cu întâmpinările, contestațiile și materialele la care acestea se referă, precum și dosarele cuprinzând listele electorale utilizate în cadrul secției de votare, îndosariate pe tipuri de liste; birourile electorale ale secțiilor de votare din străinătate predau procesele-verbale cuprinzând rezultatele votării, buletinele de vot nule și cele contestate, împreună cu întâmpinările, contestațiile și materialele la care acestea se referă, Ministerului Afacerilor Externe.

(8) Birourile electorale ale secțiilor de votare predau separat, pe bază de proces-verbal, birourilor electorale județene sau, după caz, birourilor electorale ale sectoarelor municipiului București buletinele de vot întrebuințate și necontestate, buletinele de vot anulate, ștampilele și celelalte materiale utilizate în desfășurarea votării. Birourile electorale ale secțiilor de votare din străinătate predau aceste materiale reprezentanțelor diplomatice, care, în termen de 3 luni de la publicarea rezultatului alegerilor în Monitorul Oficial al României, Partea I, le predau în vederea topirii de către operatorii economici specializați.

(9) Birourile electorale ale secțiilor de votare îndeplinesc orice alte atribuții care le revin potrivit legii.

(10) Prefecții iau măsurile necesare pentru a asigura transportul materialelor prevăzute la alin. (1) până în interiorul localului de vot, precum și transportul materialelor prevăzute la alin. (7) și (8) din interiorul localului de vot până în sediul biroului electoral județean sau al biroului electoral al sectorului municipiului București, după caz.

(11) În cazul secțiilor de votare din străinătate, după primire, materialele prevăzute la alin. (3) se sigilează de către președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare și se păstrează, până la transportul lor în localurile de vot, într-un singur spațiu pus la dispoziție de șeful reprezentanței diplomatice din statul respectiv.

(12) Birourile electorale județene și birourile electorale ale sectoarelor municipiului București au obligația de a stabili, cu consultarea prefecților, calendarul operațiunilor prevăzute la alin. (1), (7) și (8), astfel încât să asigure realizarea optimă a acestora. În cazul secțiilor de votare din străinătate, calendarul operațiunilor prevăzute la alin. (1), (7) și (8) este stabilit de biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate cu consultarea Ministerului Afacerilor Externe”.

 

Art. 27 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României (modificat prin Legea  nr. 148/2019)

  

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 27, alin. (1) prevedea:

„(1) Propunerile de candidați pentru alegerea Președintelui României se depun la Biroul Electoral Central, cel mai târziu cu 40 de zile înainte de data alegerilor”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 27, alin. (1) se modificăși va avea următorul conținut:

„(1) Propunerile de candidați pentru alegerea Președintelui României se depun la Biroul Electoral Central, cel mai târziu cu 50 de zile înainte de data alegerilor”.

 

Art. 43 alin. (10) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României (modificat prin Legea  nr. 148/2019)

  

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 43, alin. (10) prevedea:

„(10) În afară de membrii biroului electoral al secției de votare, de candidați și de persoanele acreditate, nicio altă persoană nu poate staționa în locurile publice din zona de votare sau în localul de vot mai mult decât timpul necesar pentru votare”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 43, alin. (10) se modifică și va avea următorul conținut:

„(10) În afară de membrii biroului electoral al secției de votare, de operatorii de calculator, de persoanele însărcinate cu menținerea ordinii, de persoanele prevăzute la art. 47 alin. (1) și de personalul tehnic desemnat să asigure remedierea deranjamentelor sistemelor informatice și de comunicații utilizate în procesul electoral, nicio altă persoană nu poate staționa în locurile publice din zona de votare sau în localul de vot mai mult decât timpul necesar pentru votare”.

Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României – modificări (Legea nr. 148/2019) was last modified: august 7th, 2019 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.