Dreptul transnațional al insolvenței în experiența italo-română

 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

3. Modele teoretice pentru managementul insolvenței transnaționale

Căutarea unei soluții la problemele generate de insolvența transnațională a determinat doctrina să dezvolte mai multe modele teoretice pe care să se bazeze un sistem de insolvență multinațională cât mai eficient. Aceste modele, în timp, au devenit din ce în ce mai sofisticate, suferind, așa cum se va vedea, un proces de „hibridizare”, încercând să asigure un echilibru între diferitele interese implicate în criza întreprinderii transfrontaliere.

A. Inițial, problematica a fost configurată prin juxtapunerea modelelor „pure” de teritorialitate și universalism și, prin urmare, a avantajelor și dezavantajelor pe care adoptarea unuia sau a altuia dintre modele le-ar fi generat pentru sistemul național unic.

a) Modelul „universalismului pur” prevede o procedură colectivă unică reglementată de o singură lege aplicabilă, cea a statului de origine al debitorului, în cadrul căreia sunt administrate și puse în comun toate bunurile debitorului, indiferent de locul în care se găsesc acestea. Autoritățile judiciare străine trebuie să recunoască și să execute automat hotărârea de deschidere a procedurii (cu singura limită a respectării ordinii publice interne) și toți creditorii, naționali și străini, participă la distribuirea sumelor rezultate din valorificarea bunurilor, fără nicio distincție bazată pe naționalitatea lor diferită[18].

b) Modelul „teritorialismului pur”, dimpotrivă, prevede deschiderea unei proceduri colective în fiecare stat față de care debitorul prezintă un anumit factor de legătură. Acești factori de legătură sunt stabiliți de normele interne ale sistemelor juridice relevante. Ei pot fi legați atât de structura activelor debitorului (cu titlu de exemplu, prezența pe teritoriul statului, altul decât statul de origine, a unui sediu secundar, a unei sucursale sau a unor active), cât și de activitatea concretă desfășurată de debitor, cum ar fi existența unor tranzacții care intră sub jurisdicția statului străin. În plus, fiecare procedură este reglementată de legea statului de deschidere și se aplică activelor și creditorilor localizați sau rezidenți în acest stat, „fărâmițând” astfel activele și pasivele în atâtea subseturi câte proceduri sunt deschise împotriva aceluiași debitor. În sfârșit, nu este prevăzută nicio formă de cooperare între autorități și/sau între organele care aplică procedurile naționale, care rămân, astfel, independente și fără legătură între ele[19].

c) Din punct de vedere practic, nu există nicio îndoială că acest din urmă model este cel mai ușor de adoptat de către legislațiile naționale: întrucât nu prevede nicio formă de cooperare sau, mai simplu, de contaminare între diferitele proceduri deschise împotriva aceluiași debitor. Este clar, într-adevăr, că utilizarea sa este complet deconectată de un sistem ipotetic de drept internațional al insolvenței și de procesul – deși minim – de coordonare procedurală pe care acesta l-ar impune[20]. Teritorialismul (sau „teritorialitatea”), nu întâmplător, a fost cea urmată inițial de aproape toate sistemele juridice evoluate[21], fiind și astăzi acceptată pe scară largă[22], așa cum arată, printre altele, experiența italiană.

Pe de altă parte însă, același model prezintă serioase dezavantaje din punctul de vedere al gestionării eficiente a dificultăților financiare, având în vedere că adoptarea sa:

(i) generează o multiplicare a costurilor din cauza deschiderii unor proceduri multiple;

(ii) îngreunează realizarea unei vânzări în bloc, la valoarea „going concern”, a afacerii debitorului;

(iii) îngreunează încercarea de redresare a societății multinaționale[23].

În cele din urmă, existența mai multor proceduri de insolvență necoordonate creează premisele tratamentului inegal al creditorilor, existând șanse mari de a înclina balanța în favoarea creditorilor puternici, din punctul de vedere al resurselor de care dispun, să poată obține satisfacerea creanțelor lor prin recurgerea la mai multe proceduri, spre deosebire/în detrimentul celorlalți[24].

Deși avantajele, din punct de vedere economic, asociate cu adoptarea modelului opus al universalismului pur sunt bine cunoscute și evidente[25], acesta din urmă nu a avut succesul scontat[26]. Chiar și universalismul (sau „universalitatea”), într-adevăr, prezintă dezavantaje de o importanță deloc de neglijat.

Adoptarea acestui model necesită, în primul rând, crearea unui sistem de norme supranaționale de drept internațional privat în materie de insolvență, la care toate națiunile ar trebui să tindă să adere, în caz contrar, riscul unui comportament oportunist al unor state în detrimentul altora este real. Acest model impune, de altfel, o reducere substanțială a suveranității naționale atât în ceea ce privește stabilirea jurisdicției, cât și în ceea ce privește reglementarea răspunderii patrimoniale a debitorului (vom reveni asupra acestui aspect mai jos), întrucât depinde de eficacitatea extrateritorială imediată a lex concursus-ului străin[27]. În sfârșit, aceasta presupune identificarea statului de origine – sau, cu alte cuvinte, a centrului intereselor principale ale debitorului (COMI), care în realitate poate să nu fie ușor de determinat, mai ales în cazul unui grup multinațional insolvent[28].

Dintre toate cele enumerate, nu există nicio îndoială totuși că motivul principal al lipsei de succes global a modelului universalismului se bazează, în mare măsură, pe diversitatea sistemelor de clasificare a creanțelor ce caracterizează fiecare sistem juridic în parte[29].

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

d) Având în vedere că cele două modele „pure” descrise mai sus au o utilitate limitată, acestea au fost abandonate de ceva vreme, ca fiind de un folos practic redus[30]. În prezent, sunt preferate modele mai flexibile[31], cum ar fi „modelele hibride”, care îmbină atât elementele de universalism, cât și cele de teritorialitate.

Modelele – ce pot fi definite drept „modele de compromis” – care au primit cel mai mare consens[32] sunt cele cunoscute sub numele de „universalism modificat”[33] și „teritorialism cooperant”[34], ce au ca numitor comun – deși cu nuanțe, accente și intensități diferite – cooperarea între instanțe și/sau între practicienii în insolvență din procedurile deschise în diferite jurisdicții, împotriva debitorului insolvent.

d1. Primul model menționat mai sus, deși adoptă principiile fundamentale ale universalismului, permite autorităților judiciare să „evalueze caracterul echitabil al procedurilor din țara de origine și să protejeze interesele creditorilor locali”[35].

Acesta se bazează pe dihotomia procedură principală/procedură ne-principală: o dihotomie care, la rândul său, și după cum se va observa mai bine mai târziu, se învârte în jurul identificării centrului intereselor principale ale debitorului[36].

Protejarea intereselor locale are loc prin deschiderea unei proceduri secundare – o procedură deschisă într-un sistem diferit de cel din statul de origine al debitorului – care, deși „subordonată” procedurii principale, are ca efect împiedicarea practicianului în insolvență din procedura principală să preia și să lichideze activele situate pe teritoriul competent și să distribuie produsul vânzării în conformitate cu sistemul de clasificare al statului în care se află centrul intereselor principale ale debitorului[37].

În plus, spre deosebire de modelul inițial, universalismul „modificat” include, de asemenea, în scopul identificării legii aplicabile, alte criterii de conexiune (de exemplu, lex contractus, lex rei sitae etc.) care, pentru anumite relații specifice, derogă de la cel al lex concursus[38].

Chiar și acest model nu este însă scutit de unele critici, care derivă, în esență, din natura sa „hibridă”, care nu ar permite sistemului bazat pe acesta să obțină avantajele care ar decurge din adoptarea unuia dintre cele două modele definite anterior ca fiind „pure”[39].

d2. Cel de-al doilea model, pe de altă parte, pornește de la principiul pur al teritorialității, care totuși este temperat prin includerea unor norme care permit cooperarea între diferitele autorități ale statelor implicate în insolvență[40].

În acest model, nu există proceduri principale și secundare, ci, cel mult, proceduri paralele coordonate, cu consecința că nu este recunoscută nicio putere autorităților din procedura străină, chiar dacă aceasta din urmă trebuie considerată „obiectiv” ca fiind o procedură principală (deoarece este deschisă în locul în care se află sediul legal și operațional al societății). În plus, cooperarea este doar posibilă, deoarece autoritatea judiciară și reprezentantul procedurii interne trebuie să evalueze dacă este sau nu eficient din punct de vedere economic să se „coordoneze” cu omologii străini, pentru a realiza mai bine interesele locale[41].

Se poate spune că „universalismul urmărește cooperarea prin angajamente ex ante, în timp ce teritorialismul cooperant urmărește cooperarea ex post[42]. Dacă acest lucru este adevărat, este evident că este deosebit de dificil să se realizeze o evaluare sumară a eficienței modelului, deoarece, în viața reală, cooperarea ar putea fi negată, chiar dacă, ipotetic vorbind, sunt prezente condițiile care ar face-o convenabilă din punct de vedere economic[43].


[17] L.M. LoPucki, Universalism Unravels, 2005, p. 158.

[18]The core concept of universalism is that a single court should have control over the assets of a bankrupt multinational firm. This court should apply its nation’s laws to decide between reorganization and liquidation and to determine priorities among creditors. It should control the administration of the assets of the debtor and should make the distributions to creditors worldwide. The role of other courts should be merely to render assistance to representatives of the home court. Under universalism, one court plays the tune and everyone else dances”. (L.M. LoPucki, op. cit., p. 699). E.H. Biery, J.L. Boland, J.D. Cornwell, A Look at Transnational Insolvencies & Chapter 15 of the Bankruptcy Abuse Prevention and Consumer Prot. Act of 2005, 47 B.C. L. Rev., 2005, p. 23; J.L. Westbrook, op. cit., p. 2276; D.T. Trautman, J.L. Westbrook, E. Gaillard, Four Model for International Bankruptcy, 41 Am. J. Comp. Law, 1993, p. 573; L. Perkins, Note. A Defense of Pure Universalism in Cross-Border Corporate Insolvencies, 32 N.Y.U. J. Int’l L. & Pol., 2000, p. 787; A.T. Guzman, International Bankruptcy: In Defense of Universalism, 98 Mich. L. Rev., 2000, p. 2177. Pure universalism „is not a single-court system, but a dominant-court system” (L.M. LoPucki, The Case for Cooperative Territoriality, 98 Mich. L. Rev., 2000, p. 2221).

[19] L. Salafia, Cross-Border Insolvency Law in the United States & its Application to Multinational Corporate Groups, 21 Conn. J. Int’l L., 2006, p. 287; L.M. Clark, K. Goldstein, Sacred Cows: How to Care for Secured Creditors’ Rights in Cross-Border Bankruptcies, 46 Tex. Int’l L.J., 2011, p. 513.

[20] J.M. Garrido, op. cit., p. 467.

[21] A.T. Guzman, op. cit., p. 2177.

[22] F. Tung, Is International Bankruptcy Possible? 23 Mich. J. Int’l L., 2001, 39; A.M. Kipnis, Beyond UNCITRAL: Alternatives to Universality in Transnational Insolvency, Denver Journal of International Law and Policy, 2008, p. 166.

[23] J.L. Howell, op. cit., p. 115: „when applying a territorial approach, courts require multinational debtors to reorganize piecemeal under conflicting laws of several countries. And, because territorialism requires a multinational debtor to commence separate insolvency proceedings in each country, it creates increased costs to both the debtor and the debtor’s multinational creditors. Further, individual countries suffer from increased judicial expenses because of duplicative insolvency proceedings. In sum, a court’s decision to adopt a territorial approach, while satisfying the interests of local creditors, will be overly burdensome for the debtor and multinational creditors, result in duplicative proceedings, and unnecessarily dissipate judicial resources”. Moreover, not dissimilar observations had already been made at the end of the 19th century by J.L. Lowell, Conflict of Laws as Applied to Assignments for Creditors, în 1 Harv. L. Rev., 1888, 259 ss., spec. 264. Cu toate acestea, există și unele avantaje asociate cu adoptarea modelului teritorialismului, după cum reiese din A.M. Kipnis, op. cit., p. 168: „Territoriality offers three distinct advantages as a regime of international bankruptcy. First, it is significantly more predictable and flexible than the other regimes discussed in this paper. Second, despite the multiplicity of proceedings in multiple countries that are necessary in a regime of territoriality, the costs of such proceedings are contained because each country’s court is dealing only with domestic assets and applying domestic laws. Third, it allows local creditors to litigate in a closer and more convenient forum than they would be able to under a regime of universality”.

[24] Pentru a evita acest rezultat, care este în mod evident contrar par condicio creditorum, cele mai importante texte de drept uniform al insolvenței includ așa-numita hotchpot rule, pe care o regăsim atât în Legea Model UNCITRAL din 1997, cât și în Regulamentul (UE) 2015/848.

[25] E. Adams, J. Fincke, op. cit., pp. 49-50: „The case for pure universalism is easy to state in economic terms. The minimization or elimination of transaction costs produces the most efficient economic transactions that create the greatest economic value. Bankruptcy systems are designed to reduce transaction costs, specifically debt collection costs, through collective action. However, multiple bankruptcy cases tend to defeat the benefits of collective action by multiplying the costs of participation and administration. Thus, where a single main insolvency case can be entrusted to protect creditors, to reorganize or to liquidate business, to protect jobs, and to provide for an orderly and economical administration of the case, economic efficiencies are created”; L.A. Bebchuk, A.T. Guzman, An Economic Analysis of Transnational Bankruptcies, 42 J. L. & Econ., 1999, p. 775.

[26] R.K. Rasmussen, op. cit., 2007, p. 983: „The near consensus in the academy had little impact on practice. Countries clung stubbornly to territorialism. Each country asserted primary jurisdiction over the assets found within its borders. The cries of the academic commentators went unheeded”. E. Adams, J. Fincke, op. cit., p. 53; G. McCormack, Universalism in Insolvency Proceedings and the Common Law, 32 Oxford Journal of Legal Studies, 2012, p. 325.

[27] F. Tung, op. cit., p. 46.

[28] E. Adams, J. Fincke, op. cit., p. 54: „Finally, one of the biggest criticisms of the universalism is the uncertainty surrounding how to determine the home country of a multinational corporation”.

[29] J.M. Garrido, op. cit., p. 470: „One of the most important obstacles to universalism is the existence of different priority regimes. Universalism «create incentives for priority inflation»: if the priorities created by a legal system are recognized to have a worldwide effect, the chances of priorities being effective increase, and the legislator may feel prone to expand the categories of protected creditors as much as possible”; J.L. Westbrook, op. cit., 2009, p. 869; E. Adams, J. Fincke, op. cit., p. 46.

[30] J.L. Howell, op. cit., p. 113; J.H. Dalhuisen, International Insolvency and Bankruptcy, Bender ed., 1986, p. 190.

[31] K.H. Nadelmann, Solomons v. Ross and International Bankruptcy Law, 9 Mod. L.R., 1946, pp. 167-168: „Flexibility in the rules appears to be indispensable in international bankruptcy. The situations which arise are so varied that any one rigid rule cannot solve all of them satisfactorily (…) Neither the theory of territoriality not the theory of ubiquity can cope adequately with the divergent situations”.

[32] Printre acestea – pe lângă universalismul modificat și teritorialitatea cooperantă, care vor fi discutate în text – se numără și așa-numitul „contractualism” (dezvoltat de R.K. Rasmussen, op. cit., p. 1), un model în care însăși societatea debitoare este cea care, în statut (și, deci, ex ante), stabilește care va fi, în caz de insolvență, judecătorul competent să deschidă procedura colectivă, precum și lex concursus aplicabilă.

[33] J.L. Westbrook, op. cit., 1996, p. 2531.

[34] L.M. LoPucki, op. cit., p. 742.

[35] L. Perkins, op. cit., p. 791.

[36] Di Sano, COMI: the sun around which cross-border insolvency proceedings revolve, în Journal of International Banking Law Regulation, 2009, p. 88.

[37] D. Neiman, International Insolvency and Environmental Obligations: A Prelude to Resolving the Conflicting Policies of a Clean Slate Versus a Clean Site in Transnational Bankruptcies, în 8 Fordham J. Corp. & Fin. L., 2003, p. 826; K. Anderson, The Cross-Border Insolvency Paradigm: A Defense of the Modified Universal Approach Considering the Japanese Experience, în 21 U. Pa. J. Int’l Econ. L., 2000, p. 691, care subliniază că un astfel de model „retains some of the efficiencies of pure universalism while incorporating the flexibility and discretion of the territorial approaches”.

[38]Modified universalism is universalism tempered by what is practical at the current stage of International legal development” (D. Neiman, op. cit., p. 826).

[39] L. Perkins, op. cit., p. 732.

[40] Farley, An Overview, Survey, and Critique of Administering Cross-Border Insolvencies, 27 Hous. J. Int’l L., 2004, p. 199.

[41] L.M. LoPucki, op. cit., pp. 742-743: „Under the cooperative territoriality system I propose, the bankruptcy courts of a country will administer the assets of a multinational debtor within the borders of that country as a separate estate. If a debtor had significant assets in several countries, several independent bankruptcy cases might result. None would be main, secondary, or ancillary. Each of the courts would decide, according to local law and practices, whether the assets within its country’s borders would be reorganized or liquidated. If a court chose to liquidate the assets, it would distribute the proceeds according to its own rules of priority”; Idem, op. cit., 2005, p. 96.

[42] R.K. Rasmussen, op. cit., 2007, p. 987.

[43] L. Perkins, op. cit., p. 823.

Dreptul transnațional al insolvenței în experiența italo-română was last modified: ianuarie 10th, 2024 by Daniele Vattermoli

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autori:

Daniele Vattermoli

Daniele Vattermoli

Professore ordinario di Diritto commerciale nell’Università La Sapienza di Roma.
A mai scris:
Antonino La Malfa

Antonino La Malfa

Presidente Sezione Procedure Concorsuali del Tribunale di Roma.
Angela Marinangeli

Angela Marinangeli

Specialista giuridico presso Presidenza del Consiglio.
Nicoleta Mirela Năstasie

Nicoleta Mirela Năstasie

Este avocat și practician în insolvență, doctor în drept comercial și fost judecător la Tribunalul Bucureşti.
A mai scris: