Anularea numărului cadastral în cazul acţiunilor de carte funciară – Scurte consideraţii

21 ian. 2020
Articol UJ Premium
26.404 views
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

1. Circumscriere legală

În Capitolul III, Subcapitolul 6, punctul 3.6, sub denumirea marginală de Anularea numerelor cadastrale, art. 63 din Regulamentul de avizare, recepție și înscriere în evidențele de cadastru și carte funciară (denumit în continuare Regulamentul 2014), aprobat prin Ordinul nr. 700 din 9 iulie 2014 al directorului general al Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară (denumită în continuare ANCPI)[1], prevede că:

(1) Numerele cadastrale se pot anula:

a) la cererea titularului dreptului de proprietate, dacă imobilul nu este înscris în cartea funciară, în baza:

‑ cererii de anulare;

‑ declarației pe proprie răspundere a titularului, în care se va menționa că nu a folosit documentația cadastrală în circuitul civil;

b) la cerere, pe flux integrat, dacă imobilul este înscris în cartea funciară, în baza sentinței definitive care dispune anularea numărului cadastral sau anularea tuturor actelor care au stat la baza înscrierilor în cartea funciară a imobilului. În aceste cazuri, cartea funciară se sistează, cu excepția situației în care imobilele sunt identificate și prin număr topografic.

(2) Numerele cadastrale atribuite imobilelor în faza de recepție a documentației pe flux integrat care au primit încheieri de respingere la cartea funciară se anulează.

(3) După anularea numărului cadastral, inspectorul aplică ștampila «ANULAT» pe planul de amplasament și delimitare la rubrica în care e menționat numărul cadastral și pe ștampila inspectorului, pe toate exemplarele documentației cadastrale, în format analogic[2].

Deși Legea nr. 7/1996 păstrează tăcerea asupra acestui subiect, despre anularea numărului cadastral se face referire și în alte articole ale Regulamentului 2014, și anume în art. 127‑130 (referitor la anularea numărului cadastral în cazul în care imobilul se află în altă unitate administrativ‑teritorială decât cea în care este deschisă cartea funciară), respectiv art. 369 (ce tratează procedura rectificării sau anulării conversiei cărților funciare în cărți funciare electronice).

Sub imperiul Legii nr. 7/1996, conceptul de anulare a numărului cadastral nu apărea în Regulamentul din 22 decembrie 1997 de organizare și funcționare a birourilor de carte funciară de pe lângă judecătorii, aprobat prin Ordinul ministrului justiției nr. 2371/C/1997, însă art. 114 al Regulamentului de organizare și funcționare a birourilor de cadastru și publicitate imobiliară aprobat prin Ordinul directorului general al ANCPI nr. 633 din 13 octombrie 2006[3] face referire la anularea numerelor cadas­trale ale imobilelor aflate în evidența unui teritoriu administrativ, dar al căror amplasa­ment este pe un alt teritoriu administrativ, operațiune pur tehnică de cadastru[4]. De asemenea, art. 28 alin. (2) și (3) al Regulamentului privind conținutul și modul de întocmire a documentațiilor cadastrale în vederea înscrierii în cartea funciară, aprobat prin Ordinul nr. 634 din 13 octombrie 2006 al directorului general al ANCPI[5], stabilea că numărul cadastral ce era emis în situația efectuării unor operațiuni cadastrale de dezlipire sau alipire a unor imobile se putea anula după curgerea unui an de la data acordării lui, dacă lucrarea nu era înscrisă în cartea funciară, la fel și în ipoteza în care numerele cadastrale atribuite imobilelor în faza recepției documentației cadastrale au primit încheieri de respingere a înscrierilor în cartea funciară[6].

Trecând peste comentariul potrivit căruia este o caracteristică unică a dreptului românesc ca un act normativ cu putere inferioară să adauge sau să modifice un act nor­mativ superior, din analiza art. 63 din Regulamentul 2014 rezultă că anularea numărului cadastral poate surveni în două ipoteze majore: (a) la cererea titularului, dacă imobilul nu a fost înscris în cartea funciară și dacă documentația cadastrală nu a fost utilizată în circuitul civil, respectiv (b) prin hotărâre judecătorească definitivă de anulare a numă­rului cadastral sau de anulare a tuturor actelor care au stat la baza înscrierilor în cartea funciară a imobilului.

La o primă vedere, rezultă din analiza acestui text legal că există două proceduri distincte în funcție de existența sau nu a unei cărți funciare deschise având ca obiect un imobil la care se referă numărul cadastral în discuție. În prima ipoteză, ar fi necesară doar o cerere necontencioasă de anulare, însoțită de declarația beneficiarului, care lip­sește de efecte documentația de înscriere în cartea funciară, tocmai din cauza neintro­ducerii în circuitul civil a documentației, în timp ce în a doua variantă este obligatorie o hotărâre judecătorească care să lipsească de efecte civile documentația cadastrală și care să ducă ulterior la sistarea cărții funciare. Este de remarcat faptul că, anterior modi­ficării aduse de Ordinul nr. 1340/2015, anularea documentației cadastrale se putea dispune din oficiu, prin referatul de anulare al inspectorului OCPI, indiferent dacă imobilul era sau nu înscris în cartea funciară [art. 63 alin. (1) lit. b) al Regulamentului, în forma anterioară modificării].

 

2. Anularea numărului cadastral – operațiune tehnică

Pentru a înțelege mai bine operațiunile tehnice cadastrale, vom prezenta pe scurt noțiunile de cadastru (cadastru integrat, cadastru sistematic și cadastru sporadic) și funcțiile sale, noțiunea de imobil în sensul legislației de carte funciară, precum și opera­țiunile de înscriere în cartea funciară prin modalitățile oferite de fluxul integrat și de cel întrerupt.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

 

2.1. Potrivit art. 10 alin. (1), raportat la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 7/1996, cadastrul îndeplinește trei funcții: tehnică, economică și juridică[7].

Funcția tehnică a cadastrului se realizează prin determinarea, pe bază de măsu­rători, a poziției limitelor dintre imobilele învecinate. Lucrările de măsurători se execută prin orice metodă grafică, numerică, fotogrammetrică sau combinate, iar documentațiile cadastrale determină suprafața terenurilor și construcțiilor[8].

Funcția economică a cadastrului constă în evidențierea elementelor tehnice nece­sare pentru a stabili valoarea impozabilă a imobilelor, iar funcția juridică se realizează prin identificarea proprietarilor, respectiv a posesorilor imobilelor și înscrierea acestora în evidențele cadastrale.

Funcția juridică a cadastrului se realizează prin identificarea proprietarilor, res­pectiv a posesorilor imobilelor și prin înscrierea acestora în evidențele cadastrale, în scopul înscrierii în cartea funciară[9].

De asemenea, art. 12 din Legea nr. 7/1996 dispune, printre altele, că documentele tehnice ale cadastrului se întocmesc pentru fiecare sector cadastral [care semnifică, în sensul art. 2 alin. (1) din Legea nr. 7/1996 și al art. 380 al Regulamentului 2014, o divi­ziune tehnică a unității administrativ‑teritoriale, reprezentată de o unitate de suprafață delimitată de detalii liniare –șosele, căi ferate, ape, canale, diguri etc.], evidențiază situația de fapt constatată de comisia care a desfășurat lucrările de cadastru și constituie temeiul înregistrării din oficiu a imobilelor în evidențele de cadastru și în cartea fun­ciară. Documentele sunt: planul cadastral, registrul cadastral al imobilelor, opisul alfa­betic al titularilor drepturilor reale de proprietate, al posesorilor și al altor deținători[10].

Art. 3 al Regulamentului aprobat prin Ordinul nr. 700/2014 al directorului ANCPI stabilește că sistemul integrat de cadastru și carte funciară cuprinde evidența tehnică, economică și juridică a imobilelor din aceeași unitate administrativ‑teritorială (municipiu, oraș, comună) și are la bază două entități: imobilul și proprietarul [art. 1 alin. (7) din Legea nr. 7/1996].

În cadastrul sistematic se înregistrează din oficiu în sistemul integrat de cadastru și carte funciară toate imobilele dintr‑o unitate administrativ‑teritorială sau sector cadastral, în timp ce în cadastrul sporadic imobilele se înregistrează la cerere în sistemul integrat de cadastru și carte funciară[11].

Numărul cadastral al imobilului este definit de art. 51 alin. (2) al Regulamentului ca fiind identificatorul unic de legătură între baza de date grafică și baza de date textuală în sistemul integrat de cadastru și carte funciară.


* Articolul este extras din Revista Română de Drept Privat nr. 2/2018.

[1] Publicat în M. Of. nr. 571 și 571bis din 31 iulie 2014, cu modificările și completările ulterioare, survenite prin Ordinul directorului general al ANCPI nr. 1340 din 26 noiembrie 2015, publicat în M. Of. nr. 914 bis din 10 decembrie 2015, Ordinul directorului general al ANCPI nr. 1608 din 23 decembrie 2016, publicat în M. Of. nr. 66 din 26 ianuarie 2017, și Ordinul directo­rului general al ANCPI nr. 1171 din 21 august 2017, publicat în M. Of. nr. 738 bis din 14 septembrie 2017 (toate privind modificarea Regulamentului de avizare, recepție și înscriere în evidențele de cadastru și carte funciară aprobat prin Ordinul directorului general al ANCPI nr. 700/2014).

[2] Textul articolului este cel modificat prin intermediul pct. 39 al anexei 1 din Ordinul direc­torului general al ANCPI nr. 1340/2015.

[3] Publicat în M. Of. nr. 1049 din 29 decembrie 2006, abrogat de art. 2 lit. A din Ordinul
nr. 700/2014.

[4] Art. 114: „În situațiile în care s‑au înscris în cartea funciară acte juridice referitoare la imo­bile aflate în evidența unui teritoriu administrativ, iar amplasamentul acestora este pe un alt teri­toriu administrativ, punerea în concordanță a situației scriptice cu situația faptică se va realiza la cerere sau din oficiu, după cum urmează:

a) Oficiul teritorial în evidența căruia se află imobilul, în baza documentației de identificare a amplasamentului terenului, va proceda prin referat la anularea numărului cadastral acordat.

b) Atunci când terenul în cauză este situat pe un teritoriu administrativ aflat în raza sa de com­petență, oficiul teritorial va aloca un număr cadastral nou imobilului, corespunzător amplasa­mentului acestuia.

c) Documentația cadastrală însoțită de referatul privind anularea numărului cadastral vor fi transmise biroului teritorial în evidența căruia se află imobilul, pentru efectuarea modificărilor și transferul cărții funciare.

d) În cazul în care unitățile administrativ‑teritoriale de evidență, respectiv de amplasament ale imobilului sunt în raza de activitate ale aceluiași birou teritorial, registratorul va dispune prin înche­iere notarea anulării numărului cadastral și transcrierea imobilului în cartea funciară a unității administrativ‑teritoriale de amplasament a terenului. Totodată se va proceda la închiderea cărții funciare inițiale și la deschiderea unei cărți funciare noi, pe unitatea administrativ‑teritorială afe­rentă amplasamentului terenului. Cartea funciară nou deschisă va prelua descrierea imobilului din documentația cadastrală și situația juridică din cartea funciară închisă. Încheierea va fi comunicată tuturor persoanelor interesate.

e) În situația în care amplasamentul terenului este în raza de competență a altui birou teri­torial decât cel în evidența căruia se află imobilul, dar în subordinea aceluiași oficiu teritorial, regis­tratorul sesizat cu cererea de transfer va dispune prin încheiere notarea anulării numărului cadastral și transcrierea imobilului pe unitatea administrativ‑teritorială aferentă amplasamentului terenului. După închiderea cărții funciare și modificarea celorlalte evidențe, biroul teritorial va transmite încheierea de transfer împreună cu documentația cadastrală și o copie conformă a cărții funciare închise, la biroul teritorial omolog.

f) După primirea documentației, registratorul din cadrul biroului teritorial în evidența căruia se află unitatea administrativ‑teritorială de amplasament a terenului va dispune prin încheiere deschiderea unei cărți funciare noi, pe unitatea administrativ‑teritorială aferentă situării terenului. Elementele de identificare ale imobilului vor fi preluate conform descrierii din documentația cadas­trală, iar situația juridică va fi preluată din cartea funciară transmisă. încheierea se va comunica tuturor persoanelor interesate.

g) Atunci când în procedură sunt implicate două oficii teritoriale, oficiul sesizat va proceda conform prevederilor de la literele b și d. După efectuarea modificărilor, oficiul teritorial va transmite oficiului teritorial corespondent documentația cadastrală însoțită de încheierea de transcriere a imobilului și copia conformă a cărții funciare închise. Oficiul teritorial în raza căruia se află terenul va proceda la recepționarea documentației, alocarea numărului cadastral și va transmite lucrarea la biroul teritorial competent, spre operare. În acest caz se va urma procedura prevăzută la litera f.

h) Prevederile prezentului articol vor fi aplicate prin asemănare și imobilelor aflate sub inci­dența Decretului‑Lege nr. 115/1938, pentru unificarea dispozițiilor privitoare la cărțile funciare”.

[5] Publicat în M. Of. nr. 1048 din 29 decembrie 2006, abrogat prin art. 2 lit. B al Ordinului
nr. 700/2014.

[6] Art. 28: „(2) În cazul dezlipirilor‑alipirilor, numărul cadastral alocat documentației are vala­bilitate de un an de la data acordării acestuia. După expirarea termenului, persoana care a veri­ficat documentația anulează numerele cadastrale acordate, iar la sfârșitul fiecărei luni, inginerul șef verifică valabilitatea numerelor cadastrale alocate.

(3) Numerele cadastrale atribuite imobilelor în faza de recepție a documentației care au primit încheieri de respingere la cartea funciară, vor fi anulate”.

[7] Pentru detalii asupra regimului general al cadastrului și al publicității imobiliare, precum și a cadrului instituțional al activităților cadastrale și de publicitate imobiliară, a se vedea V. Stoica, Drept civil. Drepturile reale principale, ed. a 2‑a, Ed. C.H. Beck, București, 2011, pp. 445‑447.

[8] A se vedea fundamentalul și exhaustivul tratat dedicat publicității imobiliare – M. Nicolae, Tratat de publicitate imobiliară, vol. II, Noile cărți funciare, ed. a 2‑a, revăzută și adăugită, Ed. Universul Juridic, București, 2011, pp. 93‑94; L. Pop, L.‑M. Harosa, Drept civil. Drepturile reale principale, Ed. Universul Juridic, București, 2006, p. 258.

[9] A se vedea V. Stoica, op. cit., p. 445.

[10] A se vedea: I. Sferdian, Drept civil. Drepturile reale principale, Ed. Hamangiu, București, 2013, pp. 702‑703; C. Jora, Drept civil. Drepturile reale în Noul Cod civil, Ed. Universul Juridic, București, 2012, pp. 368‑372.

[11] Pentru scopurile cadastrului, a se vedea C. Bîrsan, Drept civil. Drepturile reale principale în reglementarea noului Cod civil, ed. a 2‑a revăzută și actualizată, Ed. Hamangiu, București, 2015,
pp. 449‑450; adde V. Stoica, op. cit., p. 446; I. Sferdian, op. cit., p. 703; C. Jora, op. cit., pp. 368‑372.

Anularea numărului cadastral în cazul acțiunilor de carte funciară – Scurte considerații was last modified: ianuarie 20th, 2020 by Liviu-Marius Harosa

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice