Anularea numărului cadastral în cazul acţiunilor de carte funciară – Scurte consideraţii

21 ian. 2020
Articol UJ Premium
26.503 views
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Noțiunea de imobil, așa cum o prezintă Codul civil, în art. 876 alin. (3) – prin imobil (…) se înțelege una sau mai multe parcele[12] de teren alăturate, indiferent de categoria de folosință, cu sau fără construcții, aparținând aceluiași proprietar, situate pe teritoriul unei unități administrativ‑teritoriale și care sunt identificate printr‑un număr cadastral unic[13] –, este depășită de modificările aduse Legii nr. 7/1996 (de unde, de altfel, a preluat defi­niția) prin Legea nr. 133/2012[14]. Astfel, prevederile art. 1 alin. (5), (6) și (7) din Legea nr. 7/1996, după modificare, definesc imobilul ca fiind terenul, cu sau fără construcții, de pe teritoriul unei unități administrativ‑teritoriale, aparținând unuia sau mai multor proprietari, care se identifică printr‑un număr cadastral unic, imobil ce se înscrie într‑o carte funciară.

Ca urmare a acestor modificări, în art. 1 alin. (7) din Legea nr. 7/1996 se arată că entitățile de bază ale acestui sistem sunt imobilul și proprietarul, parcela fiind exclusă, în timp ce fostul art. 1 alin. (2) din Legea nr. 7/1996 menționa că entitățile de bază ale sistemului cadastral erau parcela, construcția și proprietarul[15].

În aceste condiții, imobilul devine unitatea materială și juridică fundamentală a sistemului de cadastru și a sistemului de publicitate imobiliară prin cărți funciare[16].

O parte exclusiv tehnică a procedurii înregistrării cadastrale este cea prevăzută în Regulament de legiuitor prin clasificarea procedurilor de întocmire a documentațiilor cadastrale, de recepție a lucrărilor și de înscriere a lor în cartea funciară prin inter­mediul fluxului integrat[17], respectiv al fluxului întrerupt[18] de cadastru și carte funciară.

Fluxul integrat de cadastru și carte funciară presupune parcurgerea următoarelor etape:

(i) la înregistrarea în registrul general de intrare, cererea electronică este alocată în mod aleatoriu inspectorului, asistentului registrator și registratorului, după caz;

(ii) în cazul imobilelor înscrise în cartea funciară pe hârtie, înaintea procesării cererii de către inspector se efectuează conversia cărții funciare în format electronic de către asistentul registrator;

(iii) în funcție de obiectul cererii, inspectorul accesează modulul de cadastru al siste­mului integrat, parcurgând etapele din aplicația informatică;

(iv) dacă, din punct de vedere tehnic, documentația îndeplinește cerințele impuse, inspectorul integrează imobilul în baza de date și alocă număr cadastral, după caz;

(v) dacă se impun completări, rectificări ale documentației cadastrale, se emite nota de completare din referatul generat de aplicație;

(vi) documentația cadastrală însoțită de referat se transmite serviciului de publi­citate imobiliară în vederea efectuării eventualelor completări;

(vii) persoana autorizată și beneficiarii pot urmări în sistem electronic starea cererilor înregistrate la oficiul teritorial în baza numărului de înregistrare;

(viii) dacă în termenul stabilit prin referat se efectuează completările solicitate, inspectorul soluționează cererea;

(ix) dacă documentația cadastrală este incorectă sau nu au fost aduse completările solicitate în termenul stabilit, se completează nota de respingere din referatul generat de aplicație;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(x) inspectorul soluționează cererea prin admitere sau respingere;

(xi) după soluționarea cererii de către inspector, cererea electronică se transmite serviciului de publicitate imobiliară, împreună cu documentația analogică;

(xii) serviciul de publicitate imobiliară emite încheierea de carte funciară de admi­tere sau de respingere.

Întocmirea documentațiilor cadastrale, recepția și înscrierea în cartea funciară pe flux integrat de cadastru și carte funciară presupune parcurgerea următoarelor etape:
a) identificarea amplasamentului imobilului de către proprietar, indicarea limitelor acestuia persoanei autorizate și documentarea tehnică; b) executarea măsurătorilor; c) întocmirea documentației cadastrale; d) înregistrarea cererii la oficiul/biroul teri­torial; e) recepția documentației cadastrale; f) înscrierea în cartea funciară a dreptului real asupra imobilului (art. 30 din Regulament).

Întocmirea documentațiilor cadastrale și înscrierea în cartea funciară pe flux întrerupt presupune parcurgerea etapelor prevăzute la înscrierea în cartea funciară pe flux integrat, cu precizarea că recepția documentațiilor se finalizează cu transmiterea referatului către compartimentul registratură, care îl comunică persoanei autorizate sau beneficiarului, urmând ca înscrierea în cartea funciară să se efectueze după întocmirea actului autentic. De asemenea, compartimentul registratură va înregistra referatul în regis­trul general de intrare pentru efectuarea notării în cartea funciară a propunerii de alipire ori de dezlipire sau a respingerii acesteia. Documentațiile cadastrale pe flux întrerupt se referă la operațiuni de dezlipire/alipire teren sau apartamentare/reapartamentare condo­miniu, subapartamentare/alipire a unităților individuale și la cele de atribuire număr cadastral în conformitate cu protocoalele de colaborare (art. 31 din Regulament).

Două modalități de înregistrare a imobilelor în cadastru care pot avea implicații directe asupra unei eventuale anulări a numărului cadastral sunt cele prevăzute atât de Legea cadastrului, cât și de Regulament (art. 3 din Regulament) și se referă la înregis­trarea sistematică a imobilelor[19], respectiv înregistrarea sporadică a acestora[20].

În primul rând, înregistrarea sistematică în cadastru poate da naștere celor mai multe situații în care, din eroare sau în baza unor înscrisuri ulterior contestate, imobilele identificate prin numere cadastrale se suprapun, virtual sau real.

Înregistrarea sistematică a imobilelor în cadastru se realizează potrivit dispozițiilor Legii nr. 7/1996 [art. 1 alin. (3) raportat la art. 12 alin. (10)], așa cum au fost modificate prin O.U.G. nr. 31/2018[21], precum și prin H.G. nr. 294/2015 privind aprobarea Progra­mului național de cadastru și carte funciară 2015‑2023[22], și constă în efectuarea lucră­rilor tehnice necesare procesului de cadastrare unitară, culminând cu înscrierea în cartea funciară a tuturor imobilelor aparținând unei unități administrativ‑teritoriale sau unui sector cadastral. Potrivit normelor legale, lucrările sistematice de cadastru consti­tuie un ansamblu de activități ce au ca scopuri principale:

a) identificarea imobilelor, măsurarea, descrierea și înregistrarea lor în documen­tele tehnice cadastrale, reprezentarea acestora pe planuri cadastrale, precum și stocarea datelor pe suporturi informatice;

b) identificarea proprietarilor, a posesorilor și a altor deținători de imobile, în vederea înscrierii în cartea funciară;

c) afișarea publică a rezultatelor obținute în urma executării lucrărilor sistematice de cadastru, rectificarea erorilor semnalate de către deținători și deschiderea noilor cărți funciare[23].

O parte dintre lucrările arătate mai sus țin de identificarea imobilelor, a limitelor acestora (ori prin intermediul declarațiilor proprietarilor sau posesorilor, ori prin consultarea documentelor) și a amplasării lor, urmând ca imobilele astfel identificate din punct de vedere cadastral să fie asociate unui număr cadastral.

Lucrările de cadastru sistematic vor interfera într‑un mod aproape inevitabil cu lucrările de cadastru sporadic, apărute ca o consecință a aplicării fără o viziune clară de către legiuitor a extinderii și modernizării sistemului de carte funciară. Aparentele supra­puneri sau erori ale amplasării imobilelor, reprezentate, în spiritul sistemului integrat de cadastru și carte funciară – art. 3 alin. (6) din Regulament –, printr‑un poligon închis căruia îi este atribuit un număr cadastral unic și pentru care este deschisă o carte funciară, generează deja necesitatea crescândă de a se proceda la anularea numerelor cadastrale care se suprapun sau care traversează limitele a două sau mai multor unități administrative teritoriale.

 

2.2. Cazuri de anulare a numerelor cadastrale prevăzute în Regulamentul 2014. În afară de cazul de anulare prevăzut în art. 63, Regulamentul mai prevede situații în care numărul cadastral este anulat, de cele mai multe ori pe cale pur necontencioasă.

Astfel, în ipoteza prevăzută în Secțiunea 6 a Subcapitolului 2 din Capitolul IV al Regulamentului (art. 127‑130), referitoare la înscrierea în evidențele de cadastru și carte funciară a imobilelor aflate în evidența unui teritoriu administrativ, al căror amplasament se află în alt teritoriu administrativ, dacă un imobil se află înscris în cartea funciară a unei alte unități administrativ‑teritoriale decât cea pe care este amplasat sau dacă, în urma unor operațiuni de rectificare, actualizare sau modificare a limitelor uni­tăților administrativ‑teritoriale, imobilele în cauză își schimbă apartenența teritorială, se realizează o operațiune de punere în concordanță cu noua situație, procedură strict tehnică (art. 127‑129 din Regulament)[24].

Potrivit art. 130 din Regulament, cererea de anulare a numărului cadastral se înregistrează la biroul teritorial în evidența căruia a fost înscris imobilul. În urma acestei cereri se eliberează referatul de constatare și anulare număr cadastral, întocmit de inspectorul de cadastru și aprobat de inginerul‑șef, care se înregistrează, din oficiu, în Registrul general de intrare, în baza căruia se sistează cartea funciară veche.

Documentația prevăzută la art. 129 din Regulament se înregistrează la biroul teritorial în evidența căruia este situat imobilul. În baza acestei documentații se va atribui număr cadastral și se va deschide o nouă carte funciară. Cartea funciară nou deschisă va prelua descrierea imobilului din documentația cadastrală și situația juridică din cartea funciară sistată. Încheierea va fi comunicată tuturor persoanelor interesate.

Din cele expuse mai sus rezultă că această operațiune tehnică de punere în concor­danță a informațiilor despre un imobil precedă anularea numărului cadastral de la biroul teritorial în evidența căruia a fost înscris anterior imobilul și înregistrarea sa, prin atribuirea unui nou număr cadastral și deschiderea unei cărți funciare noi, la biroul teritorial de cadastru în evidența căruia este situat imobilul.


[12] Parcela este definită prin art. 380 din Regulamentul 2014 ca suprafața de teren cu o sin­gură categorie de folosință.

[13] A se vedea: M. Nicolae, op. cit., p. 135; V. Stoica, op. cit., pp. 447‑448; C. Bîrsan, op. cit., p. 466; I. Sferdian, op. cit., pp. 703‑704.

[14] A se vedea, pentru o extinsă și întemeiată critică: A.‑A. Chiș, Publicitatea imobiliară în concepția noului Cod civil, Ed. Hamangiu, București, 2012, pp. 23‑24; C. Bîrsan, op. cit., pp. 466‑467. Într‑o opinie contrară, se susține că parcela ar reprezenta unitatea materială și juridică fundamen­tală a cadastrului general. A se vedea, în acest sens, V. Stoica, Drept civil. Drepturile reale principale, Ed. C.H. Beck, București, 2009, p. 428. Pentru o comparație extinsă a dispozițiilor de carte funciară din noul Cod civil în comparație cu cele din Legea nr. 7/1996, a se vedea M. Nicolae, op. cit., pp. 86‑89.

[15] I. Sferdian, op. cit., p. 703.

[16] Ibidem; A.‑A. Chiș, op. cit., pp. 24‑35; C. Bîrsan, op. cit., p. 466.

[17] Potrivit art. 380 din Regulament, flux integrat semnifică procesarea cererii atât de către serviciul cadastru, cât și de serviciul publicitate imobiliară.

[18] Potrivit art. 380 din Regulament, flux întrerupt semnifică procesarea cererii doar de către serviciul cadastru sau doar de serviciul publicitate imobiliară.

[19] În cadastru sistematic se înregistrează din oficiu în sistemul integrat de cadastru și carte funciară toate imobilele dintr‑o unitate administrativ‑teritorială sau sector cadastral.

[20] În cadastru sporadic imobilele se înregistrează la cerere în sistemul integrat de cadastru și carte funciară.

[21] O.U.G. nr. 31/2018 privind modificarea și completarea Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, publicată în M. Of. nr. 353 din 23 aprilie 2018.

[22] Publicată în M. Of. nr. 309 din 6 mai 2015, cu modificările și completările ulterioare.

[23] Conform art. 284 din Regulament, etapele de realizare a lucrărilor sistematice de cadastru sunt:

a) organizarea și desfășurarea campaniei de informare publică la nivel național și local, în vederea înștiințării cetățenilor cu privire la începerea lucrărilor de înregistrare sistematică;

b) realizarea lucrărilor premergătoare cadastrului: identificarea limitelor unităților administrativ‑teritoriale și a intravilanelor componente, stabilirea sectoarelor cadastrale, anali­zarea și integrarea informațiilor preluate de la oficiul teritorial, primărie sau alte instituții și autorități publice, ori din alte surse;

c) derularea lucrărilor de specialitate: realizarea interviurilor la teren având ca scop iden­tifi­carea amplasamentelor imobilelor, realizarea măsurătorilor cadastrale, identificarea deținătorilor legali ai imobilelor și colectarea actelor juridice;

d) sesizarea camerei notarilor publici de către oficiul teritorial, în cazul succesiunilor nedez­bătute, în vederea repartizării cauzei succesorale notarului public competent;

e) actualizarea informațiilor culese din teren cu cele din înregistrarea sporadică și întocmirea documentelor tehnice ale cadastrului;

f) recepția documentelor tehnice cadastrale de către personalul de specialitate desemnat în acest scop;

g) publicarea și afișarea, în condițiile legii, a documentelor tehnice cadastrale;

h) înregistrarea și soluționarea cererilor de rectificare a documentelor tehnice cadastrale publicate;

i) modificarea conținutului documentelor tehnice ale cadastrului, în urma soluționării cere­rilor de rectificare și ca urmare a integrării lucrărilor sporadice înregistrate în perioada de afișare publică;

j) închiderea lucrărilor sistematice de cadastru, în vederea înscrierii imobilelor în sistemul integrat de cadastru și carte funciară;

k) deschiderea cărților funciare electronice;

l) închiderea vechilor evidențe de cadastru și carte funciară, prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agenției Naționale;

m) comunicarea, în condițiile legii, a extrasului de carte funciară pentru informare și a extra­sului din noul plan cadastral;

n) arhivarea documentelor care stau la baza înregistrării imobilelor în sistemul integrat de cadastru și carte funciară;

o) eliberarea de către notarul public, în condițiile legii, a certificatului pentru înscrierea în cartea funciară a posesorilor ca proprietari.

[24] Procedura de punere în concordanță a informațiilor se realizează în urma cererii modifi­catoare UAT și a referatului de constatare întocmit de inspectorul de cadastru și aprobat de inginerul‑șef [art. 127 alin. (1) din Regulament], însoțite de măsurătorile de identificare în teren (dacă nu poate fi identificată poziția imobilului de către oficiul teritorial – art. 128 din Regulament) și de documentația cadastrală al cărei conținut este reglementat de art. 129 din Regulament.

Anularea numărului cadastral în cazul acțiunilor de carte funciară – Scurte considerații was last modified: ianuarie 20th, 2020 by Liviu-Marius Harosa

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice