Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital și alte acte normative – modificări (Legea nr. 268/2015)

20 nov. 2015
Vizualizari: 2480

Despre

  • M. Of. nr. 857 din 18 noiembrie 2015
  • Legea nr. 268/2015
  • O.U.G. nr. 90/2014 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital

Modificarea O.U.G. nr. 90/2014

Vă prezentăm, în continuare, modificările aduse O.U.G. nr. 90/2014 prin Legea nr. 268/2015:

Art. II O.U.G. nr. 90/2014 (modificată prin Legea nr. 268/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. II prevedea la primul alineat faptul că operatorii de piață iau măsuri de modificare a statutelor sau actelor constitutive, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a respectivei ordonanțe de urgență, în vederea alinierii la prevederile art. 129 și 2863 din Legea nr. 297/2004, cu modificările și completările ulterioare.

În continuare, stabilea faptul că, prin derogare de la prevederile art. 113 din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, modificările ce vor fi efectuate la actele constitutive ale operatorilor de piață, exclusiv pentru încadrarea acestora în prevederile art. 129 și art. 2863 se înregistrează la Oficiul Național al Registrului Comerțului, în baza hotărârii Consiliului de administrație al operatorului de piață, ulterior obținerii autorizației din partea ASF

Potrivit următorului alineat, nerespectarea de către membrii Consiliului de administrație unui operator de piață a obligațiilor de modificare a statutelor sau a actelor constitutive proprii, conform prevederilor alin. (1), constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 10.000 lei la 100.000 lei.

În continuare, stabilea faptul că ulterior îndeplinirii obligațiilor prevăzute la art. 2863 din Legea nr. 297/2004, cu modificările și completările ulterioare, potrivit prevederilor alin. (1), operatorii de piață pot stipula în actul constitutiv cerințe de cvorum și de majoritate mai mari.

Noua reglementare

Art. II – Abrogat.

 

Modificarea O.U.G. nr. 32/2012

Vă prezentăm, în continuare, modificările aduse O.U.G. nr. 32/2012 prin Legea nr. 268/2015:

Art. 80 O.U.G. nr. 32/2012 (modificată prin Legea nr. 268/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 80 la primul alineat dispunea faptul că Adunarea generală a acționarilor se va desfășura potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990, ale prezentei ordonanțe de urgență și ale reglementărilor C.N.V.M.

În continuare, prevedea faptul că, prin derogare de la prevederile art. 122 din Legea nr. 31/1990, acționarii unei societăți de investiții pot vota și prin corespondență, prin mijloace electronice de transmitere sau pot fi reprezentați în adunarea generală a acționarilor de persoane, altele decât acționarii, pe baza unei procuri speciale. În cazul în care pe ordinea de zi a adunării generale a acționarilor se află rezoluții care necesită votul secret, votul prin corespondență va fi exprimat prin mijloace care nu permit deconspirarea acestuia decât membrilor secretariatului însărcinat cu numărarea voturilor secrete exprimate și numai în momentul în care sunt cunoscute și celelalte voturi exprimate în secret de acționarii prezenți sau de reprezentanții acționarilor care participă la ședință. C.N.V.M. va emite reglementări privind această procedură.

Potrivit alineatului următor, în situația în care votul este transmis prin poștă sau prin mijloace electronice de transmitere, convocatorul adunării generale a acționarilor va cuprinde întregul text al rezoluției propuse spre aprobare. Convocatorul trebuie publicat cu cel puțin 30 de zile înaintea adunării generale a acționarilor și într-un cotidian de circulație națională.

La următorul alineat stabilea faptul că voturile trimise prin poștă sau prin mijloace electronice de transmitere și anulate datorită nerespectării procedurii elaborate de C.N.V.M. nu vor fi luate în considerare atunci când punctul de pe ordinea de zi la care se referă este adoptat, dar vor fi luate în calculul cvorumului adunării generale a acționarilor.

În sfârșit, la ultimul alineat prevedea faptul că rezoluția supusă aprobării adunării generale a acționarilor va fi redactată și supusă votului, în timpul desfășurării adunării generale a acționarilor, în mod identic cu întregul text al rezoluției publicate, conform prevederilor alin. (2) și (3).

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II
Noua reglementare

Art. 80 – Abrogat.

 

Modificarea Legii nr. 74/2015

Vă prezentăm, în continuare, modificările aduse Legii nr. 74/2015 prin Legea nr. 268/2015:

Art. 50 alin. (2) lit. e1) Legea nr. 74/2015 (modificată prin Legea nr. 268/2015)

Noua reglementare

La art. 50 alin. (2), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. e1).

Potrivit noii reglementări, art. 50 alin. (2) lit. e1) prevede: „ASF este învestit cu toate competențele de supraveghere și de investigare necesare pentru exercitarea funcțiilor sale. Aceste competențe se exercită în oricare dintre următoarele moduri:

(…)

e1) de a solicita autorităților judiciare competente indisponibilizarea sau punerea sub sechestru a activelor FIA administrate de AFIA subiecți ai prezentei legi”.

 

Art. 511 Legea nr. 74/2015 (modificată prin Legea nr. 268/2015)

Noua reglementare

După art. 51 se introduce un nou articol, art. 511.

Potrivit noii reglementări, art. 511 dispune: „(1) Încălcarea dispozițiilor Regulamentului (UE) nr. 345/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2013 privind fondurile europene cu capital de risc și ale reglementărilor adoptate în aplicarea acestuia se constată și se sancționează de către ASF, în calitate de autoritate competentă, și atrage răspunderea contravențională, în condițiile legii.

(2) Constituie contravenții faptele prevăzute la art. 21 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 345/2013, săvârșite de către administratorul EuVECA, depozitarii EuVECA și/sau de către membrii Consiliului de administrație ori ai Consiliului de supraveghere al administratorului EuVECA, directorii sau membrii directoratului administratorului EuVECA și reprezentanții compartimentului de control intern ai unui administrator EuVECA, precum și de către persoanele fizice care exercită funcții de conducere ori exercită cu titlu profesional activități reglementate de Regulamentul (UE) nr. 345/2013, în funcție de obligațiile aflate în sarcina lor, conform prevederilor aceluiași regulament.

(3) Încălcarea dispozițiilor Regulamentului (UE) nr. 346/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2013 privind fondurile europene de antreprenoriat social și a reglementărilor adoptate în aplicarea acestuia se constată și se sancționează de către ASF, în calitate de autoritate competentă, și atrage răspunderea contravențională, în condițiile legii.

(4) Constituie contravenții faptele prevăzute la art. 22 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 346/2013, săvârșite de către administratorul EuSEF, depozitarii EuSEF și/sau de către membrii Consiliului de administrație ori ai Consiliului de supraveghere al administratorului EuSEF, directorii sau membrii directoratului administratorului EuSEF și reprezentanții compartimentului de control intern ai unui administrator EuSEF, precum și de către persoanele fizice care exercită funcții de conducere ori exercită cu titlu profesional activități reglementate de Regulamentul (UE) nr. 346/2013, în funcție de obligațiile aflate în sarcina lor, conform prevederilor aceluiași regulament”.

 

Art. 52 alin. (1) partea introductivă Legea nr. 74/2015 (modificată prin Legea nr. 268/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 52 alin. (1) în partea introductivă avea următorul conținut: Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) din O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, săvârșirea contravențiilor prevăzute la art. 51 se sancționează după cum urmează.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 52 alin. (1) în partea introductivă are următorul conținut: „Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) din O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, săvârșirea contravențiilor prevăzute la art. 51 și art. 511 alin. (2) și (4) se sancționează după cum urmează:”.

 

Art. 52 alin. (41) și (42) Legea nr. 74/2015 (modificată prin Legea nr. 268/2015)

Noua reglementare

La art. 52, după alin. (4) se introduc două noi alineate, alin. (41) și (42).

Potrivit noii reglementări, art. 52 alin. (41) și (42) prevăd: „(41) În cazul contravențiilor prevăzute la art. 511 alin. (2), odată cu sancțiunea contravențională principală, ASF poate aplica și sancțiunea complementară de radiere din Registrul ASF pentru săvârșirea faptelor prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. b) și lit. e)-i) din Regulamentul (UE) nr. 345/2013.

(42) În cazul contravențiilor prevăzute la art. 511 alin. (4), odată cu sancțiunea contravențională principală, ASF poate aplica și sancțiunea complementară de radiere din Registrul ASF pentru săvârșirea faptelor prevăzute la art. 22 alin. (1) lit. b) și lit. e)-i) din Regulamentul (UE) nr. 346/2013”.

 

Alte prevederi ale Legii nr. 268/2015

Art. II prevede următoarele:

„(1) Operatorii de piață și S.I.F. iau măsuri de modificare a statutelor sau actelor constitutive, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, în vederea alinierii la prevederile art. 129, 2863 și 2864 din Legea nr. 297/2004 privind piața de capital, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Prin derogare de la prevederile art. 113 din Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, modificările ce vor fi efectuate la actele constitutive ale operatorilor de piață, exclusiv pentru încadrarea acestora în prevederile art. 129 și 2864 din Legea nr. 297/2004, cu modificările și completările ulterioare, se înregistrează la Oficiul Național al Registrului Comerțului, în baza hotărârii Consiliului de administrație al operatorului de piață, ulterior obținerii autorizației din partea Autorității de Supraveghere Financiară.

(3) Nerespectarea de către membrii Consiliului de administrație/de supraveghere al unui operator de piață, respectiv al unui S.I.F., sau, după caz, al unui S.A.I. care administrează un S.I.F., a obligațiilor de modificare a statutelor sau a actelor constitutive proprii, conform prevederilor alin. (1), constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 10.000 lei la 100.000 lei.

(4) Ulterior îndeplinirii obligațiilor prevăzute la art. 2863 și 2864 din Legea nr. 297/2004, cu modificările și completările ulterioare, potrivit prevederilor alin. (1), operatorii de piață și S.I.F. pot stipula în actele constitutive cerințe de cvorum și de majoritate mai mari”.

 

ISTORIC

Acte modificateActe modificatoare
Legea nr. 297/2004
(M. Of. nr. 571 din 29 iunie 2004; cu modif. ult.)
Legea nr. 208/2005 (M. Of. nr. 578 din 5 iulie 2005)
O.G. nr. 41/2005 (M. Of. nr. 677 din 28 iulie 2005)
Legea nr. 97/2006 (M. Of. nr. 375 din 2 mai 2006)
Legea nr. 11/2012 (M. Of. nr. 20 din 10 ianuarie 2012)
O.U.G. nr. 32/2012 (M. Of. nr. 435 din 30 iunie 2012)
Legea nr. 167/2012 (M. Of. nr. 704 din 15 octombrie 2012)
Legea nr. 187/2012 (M. Of. nr. 757 din 12 noiembrie 2012)
O.U.G. nr. 90/2014 (M. Of. nr. 964 din 30 decembrie 2014)
Legea nr. 10/2015 (M. Of. nr. 22 din 12 ianuarie 2015)
Legea nr. 268/2015 (M. Of. nr. 857 din 18 noiembrie 2015)
O.U.G. nr. 32/2012
(M. Of. nr. 435 din 30 iunie 2012; cu modif. ult.)
Legea nr. 10/2015 (M. Of. nr. 22 din 12 ianuarie 2015)
Legea nr. 268/2015 (M. Of. nr. 857 din 18 noiembrie 2015)

 

Legea nr. 297/2004 privind piața de capital și alte acte normative – modificări (Legea nr. 268/2015) was last modified: noiembrie 19th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.