Legea nr. 56/2018 privind cooperarea autorităților publice române cu Agenția Uniunii Europene pentru Cooperare în Materie de Aplicare a Legii (Europol)

14 mart. 2018
Vizualizari: 2771
Cap. VI („Protecția datelor cu caracter personal în cadrul cooperării cu Europol”) din Legea nr. 56/2018

 

Secț. 1 („Drepturile persoanei vizate”)

Art. 23 dispune faptul că drepturile persoanei vizate în contextul prelucrării datelor cu caracter personal efectuate de către autoritățile române competente prin intermediul sistemelor de evidență proprii în cadrul cooperării cu Europol se exercită potrivit reglementărilor aplicabile în domeniul protecției persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date.

În cazul în care prelucrările de date cu caracter personal în cadrul cooperării cu Europol se realizează de către Unitatea Națională Europol sau de către autoritățile române competente în scopul prevenirii, depistării, investigării sau urmăririi penale a infracțiunilor sau al executării pedepselor prin intermediul sistemelor de evidență proprii, drepturile persoanei vizate se exercită în condițiile prevăzute de legea specială.

Art. 24 stabilește faptul că orice persoană vizată poate depune o cerere adresată Europol în temeiul art. 36 alin. (1) din Regulamentul Europol, denumită în continuare cerere de acces, sau o cerere adresată Europol în temeiul art. 37 alin. (1) sau (2) din Regulamentul Europol, denumită în continuare cerere de intervenție, la orice unitate din cadrul Poliției Române. Unitatea care primește cererea o înregistrează la data depunerii și o transmite, în termen de maximum 5 zile lucrătoare, Centrului de cooperare polițienească internațională din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române, denumit în continuare CCPI.

CCPI transmite cererea către Europol, fără întârziere și, în orice situație, în termen de maximum o lună de la înregistrarea acesteia la unitatea din cadrul Poliției Române la care a fost depusă.

Art. 25 prevede că solicitările Europol transmise în temeiul art. 36 alin. (5) din Regulamentul Europol se soluționează:

a) de către Unitatea Națională Europol, în cazul în care datele sau informațiile care ar putea să facă obiectul răspunsului Europol la cererea de acces a persoanei vizate au fost furnizate Europol potrivit art. 12 lit. a) sau b);

b) de către autoritățile române competente care au solicitat furnizarea potrivit art. 12 lit. c) a datelor sau informațiilor ce ar putea să facă obiectul răspunsului Europol la cererea de acces a persoanei vizate ori care au furnizat Europol respectivele date sau informații potrivit art. 12, al doilea paragraf.

Entitățile competente, potrivit primului paragraf al acestui articol, evaluează cererea de acces a persoanei vizate în raport cu dispozițiile art. 36 alin. (2) și (6) din Regulamentul Europol și comunică Europol un punct de vedere cu privire la răspunsul ce ar trebui să fie transmis persoanei vizate, în termenul stabilit de Europol. În cazul în care Europol nu a stabilit un termen de răspuns, punctul de vedere se comunică în termen de maximum 30 de zile de la data primirii consultării din partea Europol.

În situația în care se constată că sunt incidente dispozițiile art. 36 alin. (6) din Regulamentul Europol, punctul de vedere ce se comunică Europol potrivit celui de-al doilea paragraf al cestui articol conține obiecții cu privire la furnizarea de informații către persoana vizată, precum și motivarea respectivelor obiecții.

Autoritățile române competente comunică Europol punctele de vedere prevăzute în al doilea paragraf al acestui articol prin intermediul Unității Naționale Europol sau direct, cu informarea concomitentă a Unității Naționale Europol.

Conform art. 26, Unitatea Națională Europol șterge sau rectifică, în colaborare cu Europol, datele sau informațiile stocate de Europol, pe care le-a furnizat potrivit art. 12 lit. a) sau b), atunci când stabilește că cererea de intervenție a persoanei vizate este întemeiată.

Unitatea Națională Europol stabilește dacă cererea de intervenție a persoanei vizate este întemeiată sau nu pe baza consultării autorităților naționale de la care provin datele și informațiile stocate de Europol și a oricăror altor informații ce pot fi obținute din sursele aflate la dispoziția sa.

În cazul în care decide să șteargă sau să rectifice datele sau informațiile stocate de Europol, ca urmare a cererii de intervenție a persoanei vizate, Unitatea Națională Europol informează autoritățile naționale de la care provin datele sau informațiile cu privire la decizia luată, comunicându-le, atunci când este cazul, motivele pentru care nu a ținut seama de informațiile obținute în baza consultării prevăzute anterior.

Unitatea Națională Europol colaborează cu Europol în vederea ștergerii sau rectificării datelor sau informațiilor stocate de Europol, furnizate potrivit art. 12 lit. a) sau b), atunci când, ca urmare a analizării cererii de intervenție a persoanei vizate, stabilește că erorile conținute de acestea sunt cauzate de un transfer defectuos sau de un transfer care încalcă dispozițiile Regulamentului Europol.

Art. 27 dispune că autoritățile române competente șterg sau rectifică, în colaborare cu Europol, datele sau informațiile stocate de Europol, pe care au cerut Unității Naționale Europol să le furnizeze potrivit art. 12 lit. c) sau pe care le-au furnizat potrivit art. 12, al doilea paragraf, atunci când stabilesc faptul că cererea de intervenție a persoanei vizate este întemeiată.

Autoritățile române competente colaborează cu Europol în vederea ștergerii sau rectificării datelor sau informațiilor stocate de Europol, furnizate potrivit art. 12 lit. c) sau potrivit prevederilor expuse în al doilea paragraf al art. 12, atunci când, ca urmare a analizării cererii de intervenție a persoanei vizate, stabilesc faptul că erorile conținute de acestea sunt cauzate de un transfer defectuos sau de un transfer care încalcă dispozițiile Regulamentului Europol.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Colaborarea dintre autoritățile române competente și Europol în vederea soluționării unei cereri de intervenție se realizează prin intermediul Unității Naționale Europol sau direct, cu informarea concomitentă a Unității Naționale Europol.

Art. 28 dispune că în cadrul colaborării cu Europol pentru soluționarea cererilor de intervenție, Unitatea Națională Europol și autoritățile române competente respectă termenele stabilite de Europol.

În cazul în care Europol nu stabilește termene, decizia privind modul de soluționare a unei cereri de intervenție se comunică Europol cel mai târziu cu 20 de zile înainte de împlinirea termenelor prevăzute la art. 37 alin. (8) sau (9) din Regulamentul Europol.

Secț. a 2-a („Securitatea și calitatea datelor cu caracter personal”)

Art. 29 prevede că Unitatea Națională Europol și autoritățile române competente, în cooperare cu Europol atunci când este cazul, pun în aplicare măsurile prevăzute la art. 32 alin. (2) din Regulamentul Europol pentru prelucrările automatizate ale datelor cu caracter personal în cadrul cooperării cu Europol.

Inspectoratul General al Poliției Române elaborează planul de securitate, cu sprijinul celorlalte autorități române competente, astfel încât să se asigure că necesitățile în materie de securitate a datelor cu caracter personal sunt identificate și luate în considerare în cadrul tuturor mecanismelor de cooperare dintre Unitatea Națională Europol sau autoritățile române competente și Europol.

Conform art. 30, ca urmare a solicitării Europol transmise în temeiul art. 35 alin. (3) din Regulamentul Europol, Unitatea Națională Europol realizează măsurile necesare pentru comunicarea către persoanele în cauză a încălcării securității datelor cu caracter personal, inclusiv prin utilizarea canalelor de cooperare aflate la dispoziția CCPI, numai dacă măsura este proporțională și dacă nu se încalcă drepturile fundamentale ale persoanei vizate.

În cazul în care constată că pentru realizarea comunicării către persoanele în cauză a încălcării securității datelor cu caracter personal sunt necesare eforturi disproporționate, Unitatea Națională Europol comunică motivele care fundamentează această concluzie către Europol.

Art. 31 prevede că Unitatea Națională Europol și autoritățile române competente răspund pentru exactitatea și actualitatea datelor și informațiilor pe care le furnizează către Europol, precum și pentru legalitatea transferurilor de date și informații către Europol pe care le realizează.

În cazul în care constată că datele și informațiile pe care le-au furnizat către Europol sunt inexacte sau au fost furnizate fără respectarea condițiilor prevăzute la art. 12-16 și art. 19, ținând cont de scopul sau scopurile în care au fost furnizate, Unitatea Națională Europol și autoritățile române competente comunică acest lucru Europol în termen de maximum 5 zile lucrătoare și apoi colaborează cu Europol în vederea ștergerii sau rectificării datelor sau informațiilor respective.

Comunicarea dintre autoritățile române competente și Europol în cazurile prevăzute anterior se realizează prin intermediul Unității Naționale Europol sau direct, cu informarea concomitentă a Unității Naționale Europol.

Secț. a 3-a („Prelucrarea categoriilor speciale de date cu caracter personal”)

Art. 32 prevede că este permisă furnizarea către Europol de către Unitatea Națională Europol și autoritățile române competente a datelor și informațiilor care vizează victimele unei infracțiuni, martorii sau alte persoane care pot furniza informații privind infracțiunile sau care vizează persoanele care nu au împlinit vârsta de 18 ani, numai în cazul în care acest lucru este strict necesar și proporțional pentru prevenirea sau combaterea infracțiunilor de competența Europol.

Este interzisă furnizarea către Europol de către Unitatea Națională Europol sau autoritățile române competente a datelor cu caracter personal care dezvăluie originea rasială sau etnică, opiniile politice, convingerile religioase sau filosofice sau apartenența sindicală și prelucrarea datelor genetice sau a datelor privind sănătatea sau viața sexuală a unei persoane, cu excepția cazului în care acest lucru este strict necesar și proporțional pentru prevenirea sau combaterea infracțiunilor de competența Europol și dacă datele respective completează alte date cu caracter personal prelucrate de Europol.

Secț. a 4-a („Stocarea și ștergerea datelor cu caracter personal”)

Art. 33 prevede că autoritățile române competente care au furnizat date și informații către Europol solicită Unității Naționale Europol să întreprindă demersuri pentru ștergerea acestora din evidențele automatizate ale Unității Naționale Europol în care acestea au fost prelucrate în cadrul cooperării cu Europol în termen de 30 de zile de la:

a) finalizarea investigației polițienești în urma căreia nu s-a dispus efectuarea urmăririi penale în continuare cu privire la persoana în cauză;

b) dispunerea clasării, renunțării la urmărirea penală, achitării sau încetării procesului penal, cu privire la persoana în cauză;

c) ștergerea datelor și informațiilor cu privire la persoana în cauză din evidențele automatizate proprii.

Unitatea Națională Europol șterge datele și informațiile din evidențele automatizate proprii și notifică Europol în acest sens, potrivit art. 31 alin. (5) din Regulamentul Europol.

Secț. a 5-a („Autoritatea națională de supraveghere”)

Art. 34 dispune că se desemnează Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal ca autoritate națională de supraveghere în sensul art. 42 din Regulamentul Europol.

Președintele Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal desemnează un reprezentant în cadrul Consiliului de cooperare prevăzut la art. 45 din Regulamentul Europol.

Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal cooperează cu Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor, atunci când este necesar, în vederea sporirii coerenței aplicării normelor și procedurilor în materie de prelucrare a datelor cu caracter personal, inclusiv în vederea soluționării căilor de atac prevăzute la art. 47 din Regulamentul Europol.

Secț. a 6-a („Răspunderea”)

Art. 35 stabilește faptul că autoritățile române competente răspund, în condițiile legii, pentru prejudiciul cauzat unei persoane prin accesarea sau utilizarea datelor și informațiilor stocate de Europol fără respectarea dispozițiilor art. 21.

 

Cap. VII („Asigurarea financiară. Dispoziții finale”) din Legea nr. 56/2018

 

Potrivit art. 36, cheltuielile efectuate de către Unitatea Națională Europol în cadrul procesului de comunicare cu Europol se suportă de la bugetul de stat cu încadrare în prevederile bugetare anuale aprobate Ministerului Afacerilor Interne.

Unitatea Națională Europol solicită Europol rambursarea cheltuielilor de conectare.

Conform art. 37, cheltuielile legate de trimiterea în misiune a ofițerilor de legătură la Europol, cu excepția celor suportate de Europol, se suportă de la bugetul de stat cu încadrare în prevederile bugetare anuale aprobate Ministerului Afacerilor Interne.

Art. 38 prevede că sumele necesare pentru realizarea atribuțiilor ce rezultă din aplicarea art. 34 se suportă de la bugetul de stat și sunt prevăzute anual în bugetul Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.

Art. 39 dispune că la data intrării în vigoare a respectivei legi, Legea nr. 55/2012 privind cooperarea României cu Oficiul European de Poliție (Europol) – rep. M. Of. nr. 206 din 24 martie 2014; cu modif. ult – se abrogă.

 

Anexa din Legea nr. 56/2018

 

Autoritățile române competente

 

I. Ministerul Afacerilor Interne, prin:

1. Poliția Română;
2. Poliția de Frontieră Română;
3. Direcția Generală de Protecție Internă;
4. Inspectoratul General pentru Imigrări;
5. Jandarmeria Română;
6. Direcția Generală Anticorupție.

II. Ministerul Finanțelor Publice, prin:

– Agenția Națională de Administrare Fiscală.

III. Serviciul Român de Informații

IV. Ministerul Public

V. Instanțele judecătorești

VI. Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor

VII. Ministerul Mediului, prin:

– Garda Națională de Mediu.

VIII. Ministerul Justiției, prin:

– Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate.

Legea nr. 56/2018 privind cooperarea autorităților publice române cu Agenția Uniunii Europene pentru Cooperare în Materie de Aplicare a Legii (Europol) was last modified: martie 14th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.