JURISPRUDENȚĂ PRELUCRATĂ Recurs contencios administrativ. Indemnizaţie aferentă funcţiei de consilier local

26 sept. 2018
Vizualizari: 36
  • Cod civil: art. 2517
  • Legea nr. 115/2015: art. 12 alin. (3)
  • Legea nr. 215/2001: art. 51 alin. (5)
  • Legea nr. 393/2004: art. 12 alin. (1) şi (2)
  • Legea nr. 393/2004: art. 9 alin. (2) lit. H^1) şi alin. (3)

Reclamanții (R2) și (R1) au deținut calitatea de consilieri locali în cadrul Consiliului Local al Comunei, aferent mandatului 2012 – 2016, ca urmare a alegerilor pentru autoritățile administrație publice locale desfășurate în anul 2012, fiind înscriși pe listele Partidului (…).
Din cuprinsul adresei nr. (…) din 31.01.2013 (fila 28), emisă de Partidul (…) – Filiala Județeană (…), rezultă că, Biroul Executiv Județean (…) a hotărât retragerea sprijinului politic și excluderea din Partidul (…) a numiților (R2) și (R1) în conformitate cu prevederile Statutului Partidului (…), Hotărârea Biroului Executiv Județean (…) nr.(…)/22.01.2013, precum și a art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004.
Potrivit art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004 (forma în vigoare la data de 31.01.2013, data retragerii sprijinului politic), calitatea de consilier local sau de consilier județean încetează de drept, înainte de expirarea duratei normale a mandatului, în următoarele cazuri: lit. h1) pierderea calității de membru al partidului politic sau al organizației minorităților naționale pe a cărei listă a fost ales.
Totodată, potrivit alin. (3) al aceluiași articol, încetarea de drept a mandatului de consilier se constată de către consiliul local, respectiv consiliul județean, prin hotărâre, la propunerea primarului, ori, după caz, a președintelui consiliului județean sau a oricărui consilier, iar alin. (4) arată că în cazurile prevăzute la alin. (2) lit. c) e) și h1), hotărârea consiliului poate fi atacată de consilier, la instanța de contencios administrativ, în termen de 10 zile de la comunicare (…).
De asemenea, conform art. 12 alin. (1) și (2) din Legea nr. 393/2004, în toate situațiile de încetare a mandatului înainte de expirarea duratei normale a acestuia consiliul local sau consiliul județean, după caz, adoptă în prima ședință ordinară, la propunerea primarului, respectiv a președintelui consiliului județean, o hotărâre prin care se ia act de situația apărută și se declară vacant locul consilierului în cauză. (2) Hotărârea va avea la bază, în toate cazurile, un referat constatator semnat de primar și de secretarul comunei sau orașului, respectiv de președintele consiliului județean și de secretarul general al județului. Referatul va fi însoțit de actele justificative”.
Din coroborarea textelor de lege menționate mai sus, rezultă că, în toate situațiile de încetare a mandatului înainte de expirarea duratei normale a acestuia, inclusiv cea reglementată de art. 9 alin. (2) lit. h1) incident în speță, legea reglementează o procedură specială de adoptare la propunerea primarului a unei hotărâri, în prima ședință ordinară, pe baza unui referat constatator semnat de primar și de secretarul comunei sau orașului, prin care se ia act de situația apărută și se declară vacant locul consilierului în cauză.
În speță, nu există acte administrative de natura celor prevăzute de lege prin care să se constate încetarea de drept a calității de consilieri locali a reclamanților, înainte de expirarea duratei normale a mandatelor deținute de către intimați. Prin urmare, în absența hotărârii consiliului local, simpla declarație de retragere a sprijinului politic din partea partidului politic pe lista căruia consilierul local a fost ales nu are ca efect juridic încetarea de drept a mandatului acestuia.
Ulterior, la data de 19.05.2015, prin adoptarea Legii nr. 115/2015, de modificare a Legii nr. 393/2004, a fost introdus alin. (3) la art. 12, care prevede că în cazul prevăzut la art. 9 alin. (2) lit. h1), în termen de 30 de zile de la data sesizării partidului politic sau a organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale pe a cărei listă consilierul local sau consilierul județean a fost ales, prefectul constată, prin ordin, încetarea mandatului consilierului local sau județean înainte de expirarea duratei normale a acestuia și declară vacant locul consilierului local sau județean, astfel că, prin Ordinul nr. 168/ 12.05.2016 (fila 29), Prefectul Județului (…) a constatat încetate de drept mandatele consilierilor locali (R2) și (R1), fapt care însă nu prezintă relevanță pentru perioada avută în vedere, respectiv februarie 2013 – mai 2016, respectivul ordin neputând produce efecte retroactive.
Prin acțiunea formulată în prezenta cauză, reclamanții (R2) și (R1) au solicitat obligarea pârâților în solidar la plata către fiecare dintre ei a unei despăgubiri egale cu indemnizațiile de ședință la care au participat în calitate de consilieri locali pentru perioada martie 2013 – mai 2016, actualizată cu indicele de inflație de la data plății și cu dobânda legală aferentă de la scadență și până la îndeplinirea obligațiilor de plată.
În speță, sunt incidente prevederile art. 51 alin. (5) din Legea nr. 215/2001, potrivit cărora, pentru participarea la ședințele consiliului local și ale comisiilor de specialitate, consilierul local primește o indemnizație stabilită în condițiile legii, precum și prevederile art. 34 alin. (2) din Legea nr. 393/2004 în conformitate cu care indemnizația de ședință pentru membrii consiliului care participă la ședințele ordinare ale consiliului și ale comisiilor de specialitate va fi în cuantum de până la 5% din indemnizația lunară a primarului, președintelui consiliului județean sau primarului general al municipiului București, după caz.
Ca atare, în mod corect a apreciat instanța de fond că solicitările reclamanților privind acordarea sumelor de bani aferente perioadei aprilie iunie 2013 sunt prescrise, fiind formulate cu nerespectarea termenului de prescripție de 3 ani prevăzut de art. 2517 C. civ., admițând, totodată, capătul de cerere privind obligarea pârâților la plata despăgubirilor egale cu indemnizațiile de ședință la care au participat în calitate de consilieri locali pentru restul perioadei.
Față de cele învederate de pârâtă la filele 155 și 31, în conformitate cu care reclamanții (R2) și (R1) au participat la 30, respectiv 31 ședințe de comisii și 31, respectiv 30 ședințe de plen, prin raportare la indemnizația primarului, astfel cum aceasta a fost precizată la filele 152 153 de Casa Județeană de Pensii prin Adeverința nr. (…)/16.10.2017 și însușindu și calculul matematic făcut de reclamanți, cu excluderea perioadei constatate a fi prescrisă, reclamantul (R2) este îndreptățit la suma de 7.369 lei, reprezentând indemnizație aferentă funcției de consilier local, actualizată cu indicele de inflație de la data plății, precum și dobânda legală aferentă, de la scadență și până la data plății, iar reclamantului (R1) este îndreptățit la suma de 7.672 lei, reprezentând indemnizație aferentă funcției de consilier local, actualizată cu indicele de inflație de la data plății, precum și dobânda legală aferentă, de la scadență și până la data plății.

(Curtea de Apel Oradea, Secția a II a civilă și de contencios administrativ și fiscal, decizia nr. 3426 din 26 septembrie 2018)


 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Nu aveți acces la acest articol!!!

JURISPRUDENȚĂ PRELUCRATĂ Recurs contencios administrativ. Indemnizație aferentă funcției de consilier local was last modified: decembrie 29th, 2023 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.