Directiva Europeană privind protecția temporară. Măsuri naționale de sprijin și asistență umanitară în contextul situației din Ucraina. Cum se pot implica și cum pot beneficia angajatorii globali sau locali?

10 mart. 2022
Vizualizari: 508

Evoluția rapidă a evenimentelor din Ucraina, faptul că tot mai mulți cetățeni ucraineni trec granițele Ucrainei în căutarea siguranței și a unui sprijin nu au rămas fără impact asupra vieții sociale și economice în țările vecine sau în Uniunea Europeană, în general.

La data de 4.03.2022 a fost activat pentru prima oară de către Uniunea Europeană mecanismul de protecție temporară în cazul unui aflux masiv de persoane strămutate, în baza Directivei 2001/55/CE („Directiva”). Directiva, având ca obiect standardele minime pentru acordarea protecției temporare, în cazul unui aflux masiv de persoane strămutate, și măsurile de promovare a unui echilibru între eforturile statelor membre pentru primirea acestor persoane și suportarea consecințelor acestei primiri, stabilește un sistem pentru a aborda sosirile în masă în UE ale resortisanților străini care nu se pot întoarce în țările lor – în special din cauza războiului, a violenței sau a încălcărilor drepturilor omului. Durata protecției temporare instituite prin Directiva este de un an, cu posibilitatea de a fi extinsă până la maximum doi ani.

La nivel național, măsurile luate de Guvernul României în temeiul Directivei fac obiectul Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 20/2022 privind modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri de sprijin și asistență umanitară („O.U.G. nr. 20/2022”), publicată în Monitorul Oficial al României nr. 231/08.03.2022 și intrată în vigoare la aceeași dată. În cele ce urmează vom menționa doar o parte dintre acestea.

Măsuri privind asigurarea drepturilor la educație, sănătate, muncă, protecția copilului pentru cetățenii ucraineni

1. Dreptul la muncă

Cetățenii ucraineni se vor putea încadra în muncă pe teritoriul României în baza declarației pe propria răspundere, dată angajatorului român. Prin această declarație, ei își asumă că îndeplinesc condițiile de pregătire profesională și experiență în activitate necesare ocupării postului pe care urmează să fie încadrați și că nu au antecedente penale incompatibile cu activitatea pe care urmează să o desfășoare pe teritoriul României. De asemenea, cetățenii proveniți din Ucraina vor avea posibilitatea să se încadreze în muncă fără a fi necesară obținerea (i) avizului de muncă prevăzut la art. 3 alin. (1) din O.G. nr. 25/2014 și (ii) a vizei de lungă ședere în scop de muncă.

Această măsură se aplică pentru o perioadă de un an și poate fi prelungită cu perioade de câte 6 luni pentru maximum un an.

Măsura poate fi relevantă pentru companiile globale ce au subsidiare și angajați în Ucraina, mai ales în contextul în care companii multinaționale importante au decis suspendarea sau chiar închiderea operațiunilor lor în Ucraina, angajații respectivi putând fi cu ușurință integrați pe piața muncii în Romania.

Materialul integral este disponibil aici.

Directiva Europeană privind protecția temporară. Măsuri naționale de sprijin și asistență umanitară în contextul situației din Ucraina. Cum se pot implica și cum pot beneficia angajatorii globali sau locali? was last modified: martie 10th, 2022 by Beatrice Bălbărau

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice