Noi măsuri de sprijin guvernamental pentru angajați și angajatori în contextul COVID-19. Ordonanța de urgență nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaţilor şi angajatorilor în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum şi pentru stimularea creşterii ocupării forţei de muncă

17 aug. 2020
Vizualizari: 459
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Kurzarbeit și măsuri pentru ucenici și zilieri

Ordonanța de urgență nr. 132/2020 („O.U.G. nr. 132/2020”) reglementează pentru prima dată în legislația națională regimul de muncă Kurzarbeit („short-time work”), model folosit în Germania în contextul pandemiei de COVID-19, constând în reducerea timpului de lucru pentru a evita necesitatea concedierii salariaților afectați. O.U.G. 132/2020 mai include măsuri pentru ucenici, muncitori sezonieri și sprijin financiar pentru angajatorii ai căror angajați lucrează în regim de telemuncă.

Astfel, printre măsurile adoptate se numără:

– posibilitatea angajatorului de a reduce timpul de muncă a salariaților cu cel mult 50% din durata prevăzută în contractul individual de muncă;

– indemnizarea salariaților afectați de măsura reducerii timpului de muncă;

– decontarea unei părți din salariul acordat de către angajator salariaților având contracte individuale de muncă pe perioadă determinată de până la 3 luni;

– acordarea unui sprijin financiar angajatorilor în scopul achiziționării de pachete de bunuri și servicii tehnologice necesare desfășurării activității în regim de telemuncă.

Prevederile O.U.G. nr. 132/2020 nu se aplică următoarelor categorii de angajatori:

– instituții publice, astfel cum sunt acestea definite prin Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, precum și prin Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale;

– angajatorii care se află în faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitățile suspendate, potrivit legii;

– angajatorii care sunt înregistrați în jurisdicții necooperante în scopuri fiscale.

Reducerea timpului de muncă a salariaților de către angajatori

Angajatorii, în cazul reducerii temporare a activității, au posibilitatea reducerii timpului de muncă a salariaților cu cel mult 50% din durata prevăzută în contractul individual de muncă, astfel:

– reducerea timpului de muncă se realizează cu informarea și consultarea sindicatului, a reprezentanților salariaților ori a salariaților, după caz;

– reducerea timpului de muncă se stabilește de către angajator, prin decizie, pentru o perioadă de cel puțin 5 zile lucrătoare consecutive, angajatorul având obligația de stabilire a programului de lucru pentru întreaga lună. Decizia se comunică salariatului cu cel puțin 5 zile înainte de aplicarea efectivă a măsurii și se transmite în registrul general de evidență a salariaților cel târziu în ziua anterioară producerii acesteia;

– pe perioada aplicării măsurii reducerii timpului de muncă se interzic (i) angajarea de personal pentru prestarea unor activități identice ori similare cu cele prestate de către salariații al căror timp de muncă a fost redus, precum și subcontractarea de activități desfășurate de salariații al căror timp de muncă a fost redus, (ii) efectuarea muncii suplimentare la același angajator de către salariații al căror timp de muncă a fost redus, (iii) inițierea de concedieri colective în lunile în care se aplică măsura reducerii timpului de muncă.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Pentru a dispune măsura reducerii timpului de muncă și pentru a solicita decontarea indemnizației, angajatorul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:

– măsura afectează cel puțin 10% din numărul de salariați ai unității;

– reducerea activității este justificată de o diminuare a cifrei de afaceri din luna anterioară aplicării măsurii sau, cel mult, din luna dinaintea lunii anterioare acesteia cu cel puțin 10% față de luna similară din anul anterior.

Primirea la muncă sau prestarea oricărui alt tip de muncă, inclusiv în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu în interesul angajatorului, a unuia sau a mai multor salariați, în afara programului de lucru stabilit în umra aplicării măsurii reducerii timpului de muncă constituie contravenție, angajatorul fiind sancționat cu amendă de 20.000 lei pentru fiecare persoană astfel identificată, fără a depăși valoarea cumulată de 200.000 lei.

Indemnizația aferentă măsurii reducerii timpului de muncă

Salariații afectați de măsura reducerii timpului de muncă beneficiază de o indemnizație de 75% din diferența dintre salariul de bază brut prevăzut în contractul individual de muncă și salariul de bază brut aferent orelor de muncă efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de muncă, în completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat.

Indemnizația va fi suportată de angajator și se va achita la data plății salariului aferent lunii respective, urmând a se deconta din bugetul asigurărilor pentru șomaj. Procedura de decontare a sumelor, precum și perioada de aplicare a măsurii reducerii timpului de muncă se vor stabili prin hotărâre a Guvernului în termen de maximum 30 de zile de la intrarea în vigoare a O.U.G. nr. 132/2020.

Angajatorii datorează contribuția asiguratorie pentru muncă pentru perioada în care se aplică măsura reducerii timpului de muncă atât pentru drepturile salariale aferente timpului de muncă lucrat, cât și pentru indemnizație care constituie stagiu asimilat în sistemul asigurărilor pentru șomaj.

Decontarea unei părți din salariul acordat salariaților având contracte individuale de muncă pe perioadă determinată de până la 3 luni

La alegerea angajatorului, pentru angajații care încheie contracte individuale de muncă pe perioadă determinată de până la 3 luni, se asigură decontarea unei părți din salariul acordat acestora, reprezentând 41,5% din salariul aferent zilelor lucrate în aceste locuri de muncă, pentru o perioadă de lucru de 8 ore/zi, dar nu mai mult de 41,5% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat. Măsura se aplică până la 31 decembrie 2020, dar nu mai mult de o perioadă de 3 luni.

Astfel, angajatorul va plăti integral contravaloarea muncii salariatului, urmând a solicita Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă („ANOFM”) decontarea sumei reprezentând procentul de 41,5%. Decontarea din bugetul asigurărilor pentru șomaj se va efectua în termen de cel mult 10 zile de la data depunerii cererii în acest sens, în baza unei proceduri ce va fi aprobată prin hotărâre de Guvern.

Sprijin financiar în contextul telemuncii

Pentru desfășurarea activității în regim de telemuncă, se acordă, o singură dată, angajatorilor pentru fiecare telesalariat un sprijin financiar în valoare de 2.500 lei în scopul achiziționării de pachete de bunuri și servicii tehnologice necesare desfășurării activității în regim de telemuncă.

Sprijinul financiar se acordă, în ordinea depunerii solicitărilor, până la 31 decembrie 2020, din bugetul asigurărilor de șomaj, prin ANOFM, în limita fondurilor alocate cu această destinație, angajatorilor, pentru angajații care au lucrat în regim de telemuncă în perioada stării de urgență pentru cel puțin 15 zile lucrătoare. Angajatorul are obligația ca în termen de 30 de zile de la acordarea sprijinului financiar, să transmită ANOFM documente justificative referitoare la achiziția bunurilor, în caz contrar, acesta va fi obligat la restituirea integrală a sumei acordate.

Categoriile de bunuri ce pot fi achiziționate și modalitatea de acordare a sprijinului financiar vor fi stabilite prin ordin al ministrului muncii și protecției sociale în termen de 10 zile de la publicarea O.U.G. nr. 132/2020.

Publicarea în Monitorul Oficial al României și intrarea în vigoare

Ordonanța de urgență nr. 132/2020 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 720 din data de 10 august 2020, în vigoare de la data publicării.

Noi măsuri de sprijin guvernamental pentru angajați și angajatori în contextul COVID-19. Ordonanța de urgență nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă was last modified: august 17th, 2020 by Beatrice Bălbărau

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice