Statutul privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în insolvenţă din 29.09.2007

8 nov. 2017
Vizualizari: 6509

Cap. X („Înregistrarea în Registrul formelor de organizare”)

Conform capitolului al X-lea, SPRL se constituie, în baza unui contract de societate, prin asocierea a cel puțin 2 practicieni în insolvență compatibili, în condițiile art. 7 din O.U.G. Contractul de societate, în formă scrisă, se înregistrează la Uniune în Registrul formelor de organizare, la data aprobării cererii de înscriere în Tabloul UNPIR de către Consiliul național de conducere al Uniunii. Contractul de societate poate dobândi dată certă și în condițiile dreptului comun.

Contractul de societate al SPRL va cuprinde în mod obligatoriu elementele prevăzute la art. 10 alin. (2) din O.U.G.

Lipsa din contract a oricărei clauze obligatorii atrage refuzul înregistrării la Uniune în Registrul formelor de organizare. Asociații, împreună sau oricare dintre ei, precum și persoana desemnată de aceștia să reprezinte societatea în raporturile cu terții pot complini lipsa clauzei obligatorii din contract.

Filialele societăților profesionale cu răspundere limitată au regimul juridic al societății-mamă. Acestea sunt obligate să achite taxa anuală și să se asigure profesional pentru plafonul minim de asigurare profesională. Contribuția anuală pe tranșe de venituri se plătește la filiala Uniunii pe raza căreia funcționează. Veniturile societății profesionale constitutive care provin din excedentul de numerar al filialei sau filialelor pe care le-a constituit nu se vor supune contribuției pe tranșe de venituri la filiala Uniunii în care cea dintâi este înscrisă.

Filiala constituită cu aportul integral al unei societăți profesionale poate fi înființată prin hotărâre a adunării generale. Înființarea filialei se va face printr-un contract, semnat în numele societății profesionale de către asociatul coordonator al acesteia, împuternicit prin hotărârea adunării generale a societății prin care s-a decis constituirea filialei.

Filiala va putea fi constituită și prin asocierea unei societăți profesionale cu răspundere limitată cu unul sau mai mulți practicieni în insolvență, persoane fizice. Asociații persoane fizice trebuie să fie practicieni în insolvență compatibili. Pentru a exista filiala, o societate profesională cu răspundere limitată trebuie să dețină cel puțin 50% + 1 din capitalul social necesar constituirii filialei.

Este interzisă înscrierea în Registrul formelor de organizare a societăților profesionale constituite prin asocierea cu practicienii în insolvență incompatibili sau persoane care nu au calitatea de practician în insolvență.

O întreprindere profesională unipersonală se constituie fie prin actul de voință al unui singur practician în insolvență compatibil, fie ca urmare a decesului, incompatibilității, retragerii sau excluderii unuia ori mai multor asociați dintr-o SPRL, care are ca efect reducerea asociaților la unul singur, dacă acest din urmă asociat optează pentru organizarea activității sale sub forma IPURL.

În măsura compatibilității lor, contractul IPURL va cuprinde aceleași elemente cu cele menționate pentru SPRL la art. 99 alin. (2).

Radierea din Registrul formelor de organizare se realizează prin hotărâre a Consiliului național de conducere al UNPIR în următoarele situații:

a) la cererea practicianului în insolvență, în cazul cabinetului individual și IPURL sau la cererea formulată în baza hotărârii Adunării generale a asociaților conform contractului de societate, în cazul SPRL;
b) în cazul suspendării la cererea practicianului în insolvență, prevăzut la art. 13 alin. (5);
c) în cazul sancțiunii disciplinare de excludere definitivă din UNPIR, prevăzută la art. 74 alin. (1) lit. d) din O.U.G.;
d) în cazul în care, din orice motive, în societate rămâne un singur asociat pe o perioadă mai mare de 3 luni, fără transformarea în cabinet individual sau întreprindere profesională unipersonală cu răspundere limitată, prevăzut la art. 20 din O.U.G.;
e) în cazul fuziunii, divizării sau dizolvării (ce are ca efect încetarea existenței unei forme de exercitare a profesiei).

Radierea din Registrul formelor de organizare nu duce automat la radierea cabinetului individual, IPURL sau SPRL de la organele fiscale, reprezentanții formelor de organizare având obligația de a realiza demersurile în vederea radierii acestora din evidențele Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

În cazul prevăzut de alin. (1) lit. b) operațiunea de radiere din Registrul formelor de organizare a cabinetului sau IPURL în care își desfășura activitatea practicianul în insolvență suspendat la cerere survine de drept.

În cazul prevăzut de alin. (1) lit. c) operațiunea de radiere din registrul formelor de organizare a cabinetului sau IPURL în care își desfășura activitatea practicianul în insolvență sancționat disciplinar survine de drept la momentul rămânerii definitivă a hotărârii disciplinare, constatat prin decizie disciplinară sau, după caz, prin decizie definitivă și irevocabilă pronunțată de instanțele judecătorești (Derogare în Statut din 29/09/2007 la 07/11/2017).

Se exceptează de la prevederile alin. (4) situația în care s-a pronunțat o hotărâre de suspendare a efectelor deciziei disciplinare de excludere din profesie sau situația în care nu a fost pronunțată o sentință judecătorească definitivă și irevocabilă ce are ca obiect anularea sancțiunii disciplinare.

În cazul prevăzut de alin. (1) lit. d) operațiunea de radiere din Registrul formelor de organizare survine de drept, după trecerea termenului de 3 luni.

În cazul în care o societate-mamă își radiază propriile filiale din Registrul formelor de organizare, aceasta din urmă are obligația achitării cotizației anuale și a contribuției pe tranșe de venituri pentru propriile filiale. În caz de neplată, asociatul coordonator al societății-mamă va fi sancționat potrivit dispozițiilor art. 122.

Orice cauză care poate duce la constatarea nulității operațiunilor efectuate cu privire la formele de organizare va beneficia de un termen de remediere de cel mult 2 luni de la data constatării, pe orice cale. Operațiunile și actele de procedură efectuate în exercițiul profesiei nu vor fi afectate, cu condiția ca înlăturarea cauzei de nulitate să se producă înainte ca instanța de judecată să se pronunțe asupra valabilității lor.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Cap. XI („Tabloul Uniunii Naționale a Practicienilor în Insolvență din România”)

Capitolul al XI-lea dispune faptul că activitatea de practician în insolvență poate fi desfășurată, pe întregul teritoriu al României, numai de persoanele care au această calitate dobândită în condițiile legii și care sunt înscrise în Tabloul UNPIR în secțiunile membrilor compatibili.

Tabloul UNPIR are 7 secțiuni, definite în anexa nr. 8.

La înscrierea în Tabloul UNPIR fiecare practician în insolvență va primi un cod numeric netransmisibil acordat de Secretariatul general al Uniunii, prin înregistrarea cererilor de înscriere în ordine alfabetică, pe filiale. În cazul reînscrierii unei persoane fizice sau juridice, se atribuie același cod numeric deținut anterior radierii.

Înscrierea în Tabloul UNPIR a practicienilor în insolvență se face, la cererea solicitanților care îndeplinesc condițiile necesare și achită taxa de înscriere, astfel:

a) persoanele fizice române compatibile depun cererea de înscriere la filiala Uniunii pe a cărei rază teritorială își vor desfășura activitatea;
b) persoanele fizice române incompatibile depun cererea de înscriere la filiala Uniunii pe a cărei rază teritorială își au domiciliul stabil;
c) persoanele fizice și juridice străine depun la Secretariatul general al Uniunii cererile și documentele necesare, cu respectarea condițiilor stabilite prin O.U.G. și prin respectivul statut.

Cererea de înscriere se supune aprobării Consiliului național de conducere al Uniunii. Secretariatul general al Uniunii eliberează decizia de înscriere, care va conține principalele date de identificare ale practicianului în insolvență, precum și codul numeric din Tabloul UNPIR și, respectiv, numărul de înregistrare din Registrul formelor de organizare.

Codul numeric al practicianului în insolvență este personalizat și are două componente, una formată dintr-o cifră sau o cifră și o literă, reprezentând apartenența la una dintre secțiunile ori subsecțiunile Tabloului Uniunii (1A, 1B, 1C, 1D, 2A, 2B, 3, 4, 5 și 6), iar cea de-a doua formată din 4 cifre care reprezintă numărul alocat persoanei înregistrate.

Formele asociative permise de O.U.G. vor fi înscrise la rubrica „Mențiuni” din subsecțiunea corespunzătoare fiecărei forme de organizare profesională parte a contractului de asociere.

Respingerea cererii de înscriere în Tabloul UNPIR poate fi contestată în termen de 30 de zile de la data primirii comunicării. Comunicarea se face de către Secretariatul general al Uniunii prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire.

Contestația se depune în termenul menționat mai sus la Secretariatul general al Uniunii și se soluționează de Consiliul național de conducere al Uniunii, în condițiile art. 69 alin. (3) din O.U.G.

Tabloul Uniunii se reactualizează lunar pe site-ul oficial al Uniunii și se publică periodic în Monitorul Oficial al României, Partea I bis, prin grija Secretariatului general al Uniunii.

Legitimația de practician în insolvență și, respectiv, atestatul pentru persoanele juridice și cabinetele individuale vor fi emise anual de Secretariatul general al Uniunii, vor avea înscris codul numeric din Tabloul UNPIR și se vor elibera numai după achitarea cotizației pe anul respectiv. Forma și conținutul legitimației și ale atestatului vor fi aprobate de Consiliul național de conducere al Uniunii.

Cap. XII („Patrimoniul și veniturile Uniunii”)

Conform capitolului al XII-lea, patrimoniul Uniunii și al filialelor acesteia este constituit din totalitatea bunurilor mobile și imobile dobândite de Uniune și este gestionat de Consiliul național de conducere al Uniunii și, respectiv, de comitetele de conducere ale filialelor.

Veniturile Uniunii se constituie din taxe, cotizații, penalități pecuniare, donații, sponsorizări și din alte venituri, potrivit legii.

Nivelul taxelor, cotizațiilor și contribuțiilor anuale ale membrilor Uniunii se aprobă pentru anul calendaristic următor de către Congresul Uniunii, la propunerea Consiliului național de conducere al Uniunii.

Taxele, cotizațiile și contribuțiile sunt următoarele:

a) taxa de înscriere la examenul de dobândire a calității de practician în insolvență;
b) taxa de susținere a examenului de definitivat în profesie;
c) taxele de operare a înscrierilor în Tabloul UNPIR;
d) taxa de verificare a cererii și a documentelor privind dobândirea calității de practician în insolvență, fără examen și cu scutire de stagiu;
e) taxele percepute pentru operațiuni legate de Registrul formelor de organizare, în cuantumul prevăzut în anexa nr. 5;
f) cotizația anuală;
g) contribuția anuală pe cote de venituri, reprezentând cota- parte din venitul brut realizat din activitatea membrilor, conform art. 1 din O.U.G., exclusiv TVA, este de 0,8%;
h) taxa de analizare și verificare a îndeplinirii condițiilor privind scutirea de stagiu în baza art. 33 din O.U.G.;
i) taxa de eliberare privind istoricul membrilor UNPIR sau al formelor de exercitare a profesiei.

Taxele, cotizațiile și contribuțiile menționate la alin. (3) sunt scutite de TVA, conform art. 292 alin. (1) lit. k) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.

Contribuția anuală pe tranșe de venituri se determină de fiecare cotizant, pe baza unei declarații scrise, transmisă Secretariatului general al Uniunii până la data de 15 martie a anului în curs pentru anul anterior. Realitatea declarației este supusă verificării, prin sondaj, de către cenzorii filialelor. Cenzorul delegat cu verificarea poate solicita orice document de la practician, inclusiv declarația de venituri depusă de acesta la organul fiscal.

În cazul în care societățile profesionale sau cabinetele individuale își schimbă sediul social, plata cotizației variabile datorate Uniunii va fi împărțită pe 4 trimestre și se va achita filialelor în funcție de durata cât a activat pe raza respectivei filiale.

Nivelul taxelor, cotizațiilor, precum și plafonul minim de asigurare profesională sunt prevăzute în anexa nr. 6.

Prin venit brut realizat se înțelege totalitatea sumelor încasate de practician ca onorarii fixe, onorarii de succes sau o combinație a acestora.

Neplata cotizațiilor și a contribuțiilor anuale până la data de 30 aprilie atrage sancționarea conform art. 44 alin. (2) din O.U.G. Eliberarea atestatelor și legitimațiilor pentru anul în curs de către filialele Uniunii este condiționată de plata cotizației și a contribuției.

Repartizarea veniturilor între Uniune și filialele sale se efectuează astfel:

a) taxele de înscriere la examen și de verificare a cererii și a documentelor privind dobândirea calității de practician în insolvență fără examen și cu scutire de stagiu se constituie venit la bugetul Uniunii;
b) taxele de înscriere în Tabloul UNPIR se repartizează astfel: 50% se constituie venit la bugetul filialei, iar 50% se virează către Uniune până la data de 10 a lunii în curs pentru luna anterioară, când a fost efectuată plata;
c) veniturile realizate din încasarea cotizațiilor și contribuțiilor se repartizează astfel: 50% se constituie venit la bugetul filialei, iar 50% se virează către Uniune, până la data de 10 a lunii în curs pentru luna anterioară, când a fost efectuată plata;
d) veniturile realizate din încasarea taxelor pentru operațiunile legate de Registrul formelor de organizare se constituie venit la bugetul Uniunii;
e) sumele rezultate din vânzarea publicațiilor proprii, editate de Consiliul național de conducere al Uniunii, se constituie venit la bugetul Uniunii;
f) sumele provenite din penalitățile pecuniare se constituie venit la bugetul Uniunii sau al filialei, după caz;
g) filialele Uniunii își vor deschide un cont la o sucursală sau o filială a băncii la care este deschis și contul Uniunii;
h) liberalitățile, donațiile, sponsorizările etc. vor fi acceptate de Uniune sau de filialele sale cu acordul Consiliului național de conducere al Uniunii.

Filialele au obligația să depună un exemplar din situațiile financiare, certificate și aprobate, la Secretariatul general al Uniunii, până la data de 30 aprilie a anului în curs pentru exercițiul contabil al anului anterior.

În baza bugetului de venituri și cheltuieli aprobat, Consiliul național de conducere al Uniunii efectuează cheltuieli pentru:

a) inițierea, organizarea și desfășurarea acțiunilor prevăzute în planul de activitate al Uniunii;
b) organizarea și funcționarea structurilor Uniunii pentru îndeplinirea obiectivelor Uniunii;
c) extinderea bazei materiale a Uniunii;
d) promovarea cunoștințelor tehnice și a punctelor de vedere ale Uniunii;
e) sprijinirea funcționării comisiilor permanente și temporare ale Uniunii;
f) asigurarea relațiilor cu celelalte organizații similare din țară și din străinătate, plata cotizațiilor, în cazul afilierii la organizații interne sau internaționale, și a cheltuielilor de reprezentare și de participare a delegațiilor Uniunii;
g) recompensarea, pentru activități permanente, a unor persoane care îndeplinesc funcții eligibile;
h) întreținerea patrimoniului Uniunii și alte cheltuieli administrative, gospodărești sau de reprezentare;
i) asigurarea unui abonament permanent la periodicul de informare al Uniunii și participarea la manifestările organizate de Uniune pentru toți membrii acesteia.

Soldul bugetar la sfârșitul anului calendaristic se reportează în anul următor.

Contabilitatea patrimoniului și a activităților desfășurate de Uniune și de filiale se organizează și se conduce potrivit reglementărilor legale în vigoare.

Uniunea, având statut de persoană juridică autonomă și fără scop lucrativ, își constituie veniturile din sursele stabilite conform art. 66 din O.U.G., completate cu prevederile art. 109. Din aceste venituri își acoperă în întregime cheltuielile.

Contabilitatea sintetică și analitică a veniturilor și cheltuielilor se organizează distinct, potrivit bugetului de venituri și cheltuieli. Prin bugetul de venituri și cheltuieli se vor asigura fondurile necesare desfășurării în bune condiții a activității Uniunii, fiind determinate resursele de acoperire pe categorii de cheltuieli. Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli se întocmește și se supune aprobării Congresului Uniunii.

Normativele de cheltuieli pentru protocol, deplasări în țară și în străinătate, organizări de evenimente, dotări cu inventar gospodăresc și cu mijloace de transport se aprobă de președintele Uniunii. Sumele lunare reprezentând cheltuieli curente ale Uniunii se aprobă de secretarul general al Uniunii pe bază de referat.

Filialele Uniunii, având personalitate juridică conform art. 47 alin. (2) din O.U.G., au obligația organizării și conducerii contabilității proprii la sediile declarate de pe teritoriul României, în conformitate cu prevederile reglementărilor legale în vigoare.

Uniunea și filialele au obligația de a întocmi situațiile financiare anuale și în cazul încetării activității, potrivit legii. Situațiile financiare ale Uniunii, certificate de cenzori, se supun aprobării Adunării reprezentanților permanenți ai Uniunii, urmând a fi ratificate de Congres. Situațiile financiare ale filialelor UNPIR, certificate de cenzori, se supun aprobării adunărilor generale ale filialelor.

Statutul privind organizarea și exercitarea profesiei de practician în insolvență din 29.09.2007 was last modified: decembrie 4th, 2017 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.