Solicitare privind obligarea pârâților la emiterea unui nou ordin de salarizare, restituirea pentru fiecare lună a diferenţei dintre venitul obţinut şi venitul efectiv plătit actualizată cu indicele de inflaţie și aplicarea dobânzii legale penalizatoare calculată de la data exigibilităţii fiecărei obligaţii lunare de plată şi până la data plăţii efective

30 iun. 2023
Vizualizari: 189
  • Legea nr. 153/2017: art. 38 alin. (6) NCPC: art. 29
  • Legea nr. 304/2004: art. 93
  • Legea nr. 500/2002: art. 21 alin. (3)
  • NCPC: art. 32
  • NCPC: art. 496

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată la data de 12.07.2019 pe rolul Curții de Apel Ploiești, secția contencios administrativ și fiscal, reclamanta A. a solicitat, în contradictoriu cu pârâții Ministerul Public-Parchetul de pe lângă Curtea de Apel București și Ministerul Public-Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, anularea Ordinului nr. 1433 din data de 17.05.2019, emis de Procurorul General al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție; obligarea pârâtului Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție să emită un nou ordin de salarizare, respectiv: pentru perioada 9.04.2015 – 30.11.2015 prin raportare la o valoare de referință sectorială în cuantum de 440,16 RON (405 RON + 8,5 % majorare prevăzută de O.G. nr. 13/2008), pentru perioada 1.12.2015 – 31.12.2017 prin raportare la o valoare de referință sectorială în cuantum de 440,16 RON, la care se adaugă creșterea de 10% prevăzută de Legea nr. 293/2010 (405 RON + 8,5 % + 10%), începând cu data de 1.01.2018 și în continuare, stabilirea salariului pentru luna decembrie 2017 prin raportare la o valoare de referință sectorială în cuantum de 484,18 RON (conform pct. 1.2), la care se va aplica majorarea de 25 % prevăzută de Legea nr. 153/2017 și obligarea pârâților la repararea prejudiciului creat prin neaplicarea Legii nr. 71/2015 și O.U.G. nr. 20/2016, respectiv restituirea pentru fiecare lună, începând cu data 9.04.2015 până la emiterea ordinelor de la pct. I, a diferenței dintre venitul obținut potrivit Legii nr. 71/2015 și O.U.G. nr. 20/2016 și venitul efectiv plătit actualizată cu indicele de inflație, la care se va aplica dobânda legală penalizatoare, calculată de la data exigibilității fiecărei obligații lunare de plată și până la data plății efective.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 1595 din 17 martie 2022)


 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Analizând actele și lucrările dosarului, sentința recurată în raport cu criticile formulate prin cererile de recurs, Înalta Curte constată că recursurile sunt fondate.

2.1. Argumentele de fapt și de drept relevante.

Reclamanta A. a învestit instanța de contencios administrativ și fiscal cu o acțiune prin care a solicitat, în contradictoriu cu pârâții Ministerul Public-Parchetul de pe lângă Curtea de Apel București și Ministerul Public-Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, anularea Ordinului nr. 1433 din data de 17.05.2019, emis de Procurorul General al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție; obligarea pârâtului Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție să emită un nou ordin de salarizare, respectiv: pentru perioada 9.04.2015 – 30.11.2015 prin raportare la o valoare de referință sectorială în cuantum de 440,16 RON (405 RON + 8,5 % majorare prevăzută de O.G. nr. 13/2008), pentru perioada 1.12.2015 – 31.12.2017 prin raportare la o valoare de referință sectorială în cuantum de 440,16 RON, la care se adaugă creșterea de 10% prevăzută de Legea nr. 293/2010 (405 RON + 8,5 % + 10%), începând cu data de 1.01.2018 și în continuare, stabilirea salariului pentru luna decembrie 2017 prin raportare la o valoare de referință sectorială în cuantum de 484,18 RON (conform pct. 1.2), la care se va aplica majorarea de 25 % prevăzută de Legea nr. 153/2017 și obligarea pârâților la repararea prejudiciului creat prin neaplicarea Legii nr. 71/2015 și O.U.G. nr. 20/2016, respectiv restituirea pentru fiecare lună, începând cu data 9.04.2015 până la emiterea ordinelor de la pct. I, a diferenței dintre venitul obținut potrivit Legii nr. 71/2015 și O.U.G. nr. 20/2016 și venitul efectiv plătit actualizată cu indicele de inflație, la care se va aplica dobânda legală penalizatoare, calculată de la data exigibilității fiecărei obligații lunare de plată și până la data plății efective.

În ceea ce privește critica recurentului-pârât Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Curtea de Apel București cu privire la respingerea de către instanța de fond a excepției lipsei calității procesuale pasive a acestui pârât, Înalta Curte că aceasta este nefondată.

Astfel, în acord cu cele reținute de către instanța de fond, Înalta Curte apreciază că Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Curtea de Apel București are calitate procesuală pasivă, în condițiile în care prin cererea de chemare în judecată s-a solicitat și obligarea la plata diferențelor salariale.

Or, conform art. 93 din Legea nr. 304/2004, procurorii generali ai parchetelor de pe lângă curțile de apel au calitatea de ordonatori secundari de credite, iar prim-procurorii parchetelor de pe lângă tribunale au calitatea de ordonatori terțiari de credite, iar potrivit art. 21 alin. (3) din Legea nr. 500/2002, ordonatorii secundari de credite repartizează creditele de angajament și bugetare aprobate pentru bugetul propriu și pentru bugetele instituțiilor publice subordonate, ai căror conducători sunt ordonatori terțiari de credite, în raport cu sarcinile acestora.

Pe fond, se reține că intimata-reclamantă este procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel București.

În raport cu susținerile părților și cu probele administrate la dosar, Înalta Curte reține că prin Ordinul procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție nr. 897/22.05.2018 s-a stabilit modul de calcul al indemnizațiilor reclamanților pentru perioada 09.04.2015 – 31.12.2017 și în continuare.

Potrivit actului administrativ în discuție – Ordinul Procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție nr. 897/22.05.2018, începând cu data de 09.04.2015, categoriile de personal din care face parte și reclamanta beneficiază de indemnizații de încadrare, stabilite în raport cu o valoare de referință sectorială de 421,36 RON, iar în perioada 01.12.2015 – 31.12.2017 în raport cu o valoare de referință sectorială de 463,5 RON, stabilindu-se că plata drepturilor salariale rezultate prin aplicarea valorilor de referință sectoriale amintite se va realiza în continuare în raport cu o valoare de referință sectorială de 463,5 RON, iar pentru perioadele anterioare plata drepturilor salariale urma a se face după asigurarea fondurilor necesare de către ordonatorul principal de credite.

Mai mult, prin Ordinul Procurorului General al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție nr. 3206/29.11.2019 s-a dispus că, în perioada 01.12.2016 – 31.12.2017, procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, parchetelor de pe lângă curțile de apel, parchetelor de pe lângă tribunale și parchetelor de pe lângă judecătorii, personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor și specialiștii din cadrul Ministerului Public se salarizează având în vedere valoarea de referință sectorială de 484,18 RON.

De asemenea, prin același ordin s-a stabilit că, începând cu 01.01.2018, drepturile salariale se stabilesc potrivit art. 1 din ordin, în măsura în care nu devin incidente prevederile art. 38 alin. (6) din Legea nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare.

Prin Ordinul nr. 2295 din 07.12.2021, emis de Procurorul General al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, s-a stabilit, la art. 1, că „Începând cu data de 1 august 2016, procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, parchetelor de pe lângă curțile de apel, parchetelor de pe lângă tribunale și parchetelor de pe lângă judecătorii, personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor și procurorilor, precum și specialiștii din cadrul Ministerului Public se salarizează având în vedere valoarea de referință sectorială de 605,225 RON”.

Înalta Curte constată că prin ordinul de mai sus s-a dispus recalcularea indemnizației intimatei-reclamante în raport cu o valoare de referință sectorială mai mare decât cea solicitată prin cererea de chemare în judecată.

În consecință, dată fiind emiterea de către pârâtul Ministerul Public – Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a Ordinelor nr. 897/2018, nr. 3206/2019 și nr. 2295/2021, Înalta Curte reține că, în prezent, acțiunea reclamantei a rămas fără obiect.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Înalta Curte are în vedere și prevederile art. 29 și art. 32 din C. proc. civ., reținând că unul dintre elementele acțiunii civile este, alături de părți și cauză, obiectul cererii, respectiv pretenția concretă a reclamanților, condiție generală care vizează orice cerere în justiție și care se impune a fi îndeplinită în cadrul oricărui proces civil, pe tot parcursul soluționării cauzei, atât la momentul introducerii cererii de chemare în judecată, cât și la momentul exercitării și soluționării căilor de atac.

2.2. Temeiul legal al soluției adoptate în recurs.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 496 din C. proc. civ., Înalta Curte va admite recursurile formulate de Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Curtea de Apel București și Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție împotriva sentinței nr. 238 din 23 decembrie 2019, pronunțate de Curtea de Apel Ploiești, secția contencios administrativ și fiscal; va casa sentința recurată și, rejudecând: va respinge acțiunea formulată de reclamanta A., ca rămasă fără obiect.

De asemenea, va menține celelalte dispoziții ale sentinței privind soluționarea excepțiilor.

Sursa informației: www.scj.ro.

Solicitare privind obligarea pârâților la emiterea unui nou ordin de salarizare, restituirea pentru fiecare lună a diferenței dintre venitul obținut și venitul efectiv plătit actualizată cu indicele de inflație și aplicarea dobânzii legale penalizatoare calculată de la data exigibilității fiecărei obligații lunare de plată și până la data plății efective was last modified: iunie 30th, 2023 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.