Protecția consumatorilor în mediul online

23 feb. 2022
Vizualizari: 609

La finalul anului 2021, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a intensificat controalele vizând societățile care activează pe piața din România, punând accent pe identificarea și sancționarea problemelor din mediul online.

O atenție particulară din partea autorităților a fost oferită vânzărilor la preț redus afișate pe platformele online. Dovadă a preocupării sporite asupra acestui segment de piață îl reprezintă constituirea Comandamentului Special Black Friday, înființat cu ocazia ofertelor din perioada evenimentului cu același nume, o noutate față de anii anteriori.

Comisarii ANPC din cadrul Comandamentului au sancționat unele dintre cele mai cunoscute societăți care își desfășoară activitatea în mediul online pentru diverse încălcări. Printre problemele semnalate se numără lipsa indicării prețului de referință la care se aplica reducerea, afișarea unui preț de referință care nu era cel mai mic preț practicat în ultimele 30 de zile, lipsa indicării datei la care înceta oferta sau a mențiunii că oferta se referă la stocul de bunuri disponibil.

Este de notorietate intenția comisarilor ANPC de suspendare a activității unuia dintre cele mai circulate site-uri de comerț online de produse electronice și electrocasnice din România, măsură cu un impact major atât pentru compania în cauză, cât și pentru producătorii ale căror produse erau vândute pe platforma respectivă.

Respectarea prevederilor din domeniul protecției consumatorilor în mediul online și în sfera e-commerce a făcut și obiectul controalelor desfășurate la nivelul Uniunii Europene, în diverse sectoare, inclusiv prin Acțiunea Sweep Internet derulată de Comisia Europeană la finalul anului 2021. Această acțiune, la care a luat parte și ANPC, a vizat practicile înșelătoare în colectarea și prezentarea recenziilor consumatorilor. Rezultatele verificării Comisiei Europene, publicate în 20 ianuarie 2022, arată că aproape 55% dintre website-urile verificate încalcă legislația UE.

Companiile care își desfășoară activitatea în mediul online ar trebui să fie atente în mod particular la:

− informațiile afișate pe website-uri;

− afirmațiile privind calificarea și caracteristicile esențiale ale produselor și serviciilor și materialele care le susțin (e.g., studii, analize, cercetări);

− garanțiile aferente produselor și serviciilor;

− contractele încheiate cu consumatorii;

− posibilitatea retragerii din contract;

− comunicările de vânzări și marketing;

− ofertele promoționale;

− cuvintele-cheie folosite în motoarele de căutare;

− recenziile publicate pe website;

− alte practici comerciale care ar putea fi considerate înșelătoare sau agresive.

Atunci când lansează produse sau servicii noi pe piața din România, campaniile de promovare, publicitate și de vânzări sunt concepute ținând cont de specificul local, inclusiv de practica existentă la nivelul pieței. Cu toate acestea, faptul că o anumită practică este des întâlnită în piață nu înseamnă întotdeauna că aceasta respectă legislația în vigoare sau că este acceptată de autorități. ANPC a lansat în numeroase ocazii operațiuni ample de control în cadrul cărora a sancționat un procent important din societățile acționând pe aceeași piață pentru anumite practici generalizate care nu respectau legislația în domeniul protecției consumatorilor.

Materialul integral este disponibil aici.

Protecția consumatorilor în mediul online was last modified: februarie 23rd, 2022 by Mateea Predescu

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autori:

Mateea Predescu

Mateea Predescu

Este Managing Associate în cadrul Mușat & Asociații.
A mai scris:
Carmen Turcu

Carmen Turcu

Este Senior Associate în cadrul Mușat & Asociații.