Programul pentru şcoli al României în perioada 2017-2023 – modificări (H.G. nr. 52/2019)

14 feb. 2019
Vizualizari: 3134
Art. 18 din H.G. nr. 640/2017 (modificat prin H.G. nr. 52/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 18 prevedea:

„Art. 18

(1) Pentru aplicarea prevederilor prezentei hotărâri se constituie la nivelul județelor și al municipiului București o comisie, denumită în continuare comisie, alcătuită din: prefect, președintele consiliului județean, primarii sectoarelor municipiului București, un reprezentant al inspectoratului școlar județean/al municipiului București, un reprezentant al direcției sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor județene/a municipiului București, un reprezentant al direcției de sănătate publică județene/a municipiului București, un reprezentant al direcției generale regionale a finanțelor publice/administrației județene a finanțelor publice, un reprezentant al comisariatului județean pentru protecția consumatorilor/al municipiului București, un reprezentant al direcției agricole județene/a municipiului București și un reprezentant al oficiului fitosanitar județean.

(2) Coordonatorul comisiei prevăzute la alin. (1) este prefectul, care aprobă prin ordin componența nominală a acesteia, la propunerile instituțiilor din care este constituită.

(3) Comisia prevăzută la alin. (1) și instituțiile care o constituie au următoarele responsabilități:

a) în funcție de specificul local și posibilitățile organizatorice și cu încadrarea în sumele alocate județului sau sectoarelor municipiului București, după caz, consiliul județean/consiliile locale ale sectoarelor municipiului București decide/decid anual asupra listei produselor, în baza art. 23 alin. (11) din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului, care vor fi distribuite conform prevederilor art. 3 alin. (3), și a măsurilor educative aferente conform prevederilor art. 4 alin. (1), cu respectarea prevederilor legale în vigoare pentru anul școlar în cauză și în urma consultării comisiei;

b) comisia informează publicul larg, lunar, prin mijloacele de informare în masă adecvate, despre implementarea Programului pentru școli al României în județul și sectorul municipiului București respectiv;

c) inspectoratul școlar județean/al municipiului București asistă consiliul județean și consiliul local al sectorului municipiului București, după caz, în punerea în aplicare a măsurilor educative prevăzute la art. 4 alin. (1), având responsabilitatea ca preșcolarii/elevii care nu participă la activități educative practice să beneficieze de activități curriculare, extracurriculare și extrașcolare, având ca tematică beneficiile consumului de fructe și legume proaspete și de lapte și produse lactate.

(4) Consiliile județene și consiliile locale ale sectoarelor municipiului București adoptă deciziile prevăzute la alin. (3) lit. a) în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. 3 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 13/2017 și le aduc la cunoștința Comisiei, în termen de 3 zile lucrătoare de la adoptare.

(5) Consiliul județean, respectiv consiliile locale ale sectoarelor municipiului București informează comisia cu privire la câștigătorii desemnați în urma organizării procedurilor de achiziție publică prevăzute la art. 7 alin. (2), în termen de 5 zile lucrătoare de la desemnarea acestora”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 18 se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 18

(1) Pentru aplicarea prevederilor prezentei hotărâri se constituie la nivelul județelor și al municipiului București o comisie, denumită în continuare comisie, alcătuită din: prefect, președintele consiliului județean, primarii municipiilor, orașelor, comunelor/sectoarelor municipiului București, după caz, un reprezentant al inspectoratului școlar județean/al municipiului București, un reprezentant al direcției sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor județene/a municipiului București, un reprezentant din cadrul departamentului de supraveghere în sănătate publică din cadrul direcției de sănătate publică județene/a municipiului București, un reprezentant din cadrul structurii de supraveghere a factorilor de mediu al direcției generale regionale a finanțelor publice/administrației județene a finanțelor publice, un reprezentant al comisariatului județean pentru protecția consumatorilor/al municipiului București, un reprezentant al direcției agricole județene/al municipiului București și un reprezentant al oficiului fitosanitar județean/al municipiului București.

(2) Coordonatorul comisiei prevăzute la alin. (1) este prefectul, care aprobă prin ordin componența nominală a acesteia, la propunerile instituțiilor din care este constituită.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(3) Comisia prevăzută la alin. (1) constituită pentru implementarea Programului pentru școli al României are următoarele responsabilități pentru distribuție produse și pentru realizarea măsurilor educative:

a) în funcție de specificul local și posibilitățile organizatorice și cu încadrarea în sumele alocate județului sau sectoarelor municipiului București, după caz, autoritățile competente la nivel local prevăzute la art. 1 alin. (4) din Ordonanța Guvernului nr. 13/2017, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu completările ulterioare, decid asupra listei produselor, în baza art. 23 alin. (11) din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1.037/2001 și (CE) nr. 1.234/2007 ale Consiliului, care vor fi distribuite conform prevederilor art. 3 alin. (3) și a măsurilor educative aferente conform prevederilor art. 4 alin. (1), cu respectarea prevederilor legale în vigoare pentru anul școlar în cauză și în urma consultării comisiei;

b) comisia informează publicul larg, lunar, prin mijloacele de informare în masă adecvate, despre implementarea Programului pentru școli al României în județul și sectorul municipiului București respectiv;

c) inspectoratul școlar județean/al municipiului București asistă autoritățile competente la nivel local prevăzute la art. 1 alin. (4) din O.G. nr. 13/2017, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu completările ulterioare, după caz, în punerea în aplicare a măsurilor educative prevăzute la art. 4 alin. (1), având responsabilitatea ca preșcolarii/elevii care nu participă la activități educative practice să beneficieze de activități curriculare, extracurriculare și extrașcolare, având ca tematică beneficiile consumului de fructe și legume proaspete și de lapte și produse lactate.

 (4) Autoritățile competente la nivel local prevăzute la art. 1 alin. (4) din O.G. nr. 13/2017, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu completările ulterioare, adoptă deciziile prevăzute la alin. (3) lit. a) înainte de demararea Programului pentru școli al României și le aduc la cunoștința comisiei, în termen de 3 zile lucrătoare de la adoptare.

(5) Autoritățile competente la nivel local prevăzute la art. 1 alin. (4) din O.G. nr. 13/2017, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu completările ulterioare, informează comisia cu privire la câștigătorii desemnați în urma organizării procedurilor de achiziție publică prevăzute la art. 7 alin. (2), în termen de 5 zile lucrătoare de la desemnarea acestora.

(6) Consiliile județene și consiliile locale colaborează și își distribuie responsabilitățile înainte de demararea Programului conform procedurii privind colaborarea și distribuirea de responsabilități între consiliile județene și consiliile locale, prevăzută în anexa nr. 6”.

 

Art. 21 din H.G. nr. 640/2017 (modificat prin H.G. nr. 52/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 21 prevedea:

„Art. 21

Consiliile județene și consiliile locale ale sectoarelor municipiului București au obligația transmiterii tuturor datelor solicitate referitoare la Programul pentru școli al României către Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Ministerul Educației Naționale, Ministerul Sănătății și către Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, după caz”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 21 se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 21

(1) Autoritățile competente la nivel local prevăzute la art. 1 alin. (4) din O.G. nr. 13/2017, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu completările ulterioare, au obligația transmiterii tuturor datelor solicitate referitoare la Programul pentru școli al României Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Ministerului Educației Naționale, Ministerului Sănătății și Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, după caz.

(2) Dacă o autoritate competentă la nivel local prevăzută la art. 1 alin. (4) din O.G. nr. 13/2017, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu completările ulterioare, nu respectă obligațiile prevăzute în cadrul Programului pentru școli al României, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură poate aplica prevederile art. 7 și 8 din Regulamentul delegat (UE) 2017/40 al Comisiei”.

 

Anexa nr. 1 cap. II lit. A pct. 8 din H.G. nr. 640/2017 (modificat prin H.G. nr. 52/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la anexa nr. 1 cap. II lit. A, pct. 8 prevedea:

„A. Fructe și legume

(…)

  1. Data-limită de consum al fructelor și legumelor este după cum urmează:
  • 7 zile de la livrare pentru mere, pere, struguri, în condiții de temperaturi cuprinse între 18° și 20°C, la loc răcoros și întunecat;
  • 2-3 zile de la livrare pentru prune, în condiții de temperaturi cuprinse între 18° și 20°C, la loc răcoros și întunecat;
  • 14-15 zile de la livrare pentru morcovi, țelină rădăcină, păstârnac, în condiții de temperaturi cuprinse între 18° și 20°C, la loc răcoros și întunecat;
  • 3-4 zile de la livrare pentru ardeii grași și castraveți, în condiții de temperaturi cuprinse între 18° și 20°C, la loc răcoros și întunecat;
  • 30 de zile de la livrare pentru sfecla roșie, în condiții de temperaturi cuprinse între 18° și 20°C, la loc răcoros și întunecat;
  • 24 de ore de la livrare pentru amestecurile de legume care conțin și ardei gras și 48 de ore de la livrare pentru amestecurile de legume fără ardei gras, în condiții de temperaturi cuprinse între 18° și 20°C, la loc răcoros și întunecat”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la anexa nr. 1 cap. II lit. A, pct. 8 se modifică și va avea următorul conținut:

„A. Fructe și legume

(…)

  1. Perioada de consum a fructelor și legumelor se stabilește conform legislației UE și naționale în vigoare”.

 

Anexa nr. 1 cap. II lit. B pct. 5 din H.G. nr. 640/2017 (modificat prin H.G. nr. 52/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la anexa nr. 1 cap. II lit. B, pct. 5 prevedea:

„B.Lapte și produse lactate

(…)

  1. Data-limită de consum al produselor este de:

a) 8 zile de la data fabricației, în cazul laptelui pasteurizat, și 6 luni de la data fabricației, în cazul laptelui UHT;

b) 5 zile pentru produsele lactate”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la anexa nr. 1 cap. II lit. B, pct. 5  se modifică și va avea următorul conținut:

B. Lapte și produse lactate

(…)

  1. Perioada de consum a produselor se stabilește conform legislației UE și naționale în vigoare”.

 

Anexa nr. 1 cap. II lit. C din H.G. nr. 640/2017 (modificat prin H.G. nr. 52/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la anexa nr. 1 cap. II, lit. C prevedea:

„C. Produse de panificație

1. Se vor distribui:

– corn sau baton din făină integrală fără adaos de zahăr sau îndulcitori și alți aditivi alimentari;

– covrigi simpli sau biscuiți uscați din făină integrală fără adaos de zahăr, îndulcitori și alți aditivi alimentari.

2. Porția produselor de panificație, indiferent de tipul produsului, va avea 80 grame.

3. Pentru diversificare, făina integrală folosită la prepararea produselor de panificație poate conține amestecuri de semințe (floarea-soarelui, dovleac, susan, in și/sau mac).

4. Data-limită de consum al produselor este de 48 de ore”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la anexa nr. 1 cap. II, lit. C se modifică și va avea următorul conținut:

„C. Produse de panificație

 1. Se vor distribui:

– corn sau baton ambalat, din făină integrală/dietetică, care pot conține adaos de zaharuri și grăsimi, cu încadrarea în limitele prevăzute în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului sănătății publice nr. 1.563/2008 pentru aprobarea Listei alimentelor nerecomandate preșcolarilor și școlarilor și a principiilor care stau la baza unei alimentații sănătoase pentru copii și adolescenți;

– covrigi simpli sau biscuiți uscați, ambalați, din făină integrală/dietetică, care pot conține adaos de zaharuri și grăsimi, cu încadrarea în limitele prevăzute în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului sănătății publice nr. 1.563/2008.

 2. Porția produselor de panificație, în funcție de tipul produsului, va avea 80 grame pentru corn și baton sau echivalentul valorii energetice a acestora pentru covrigi simpli sau biscuiți uscați.

 3. Pentru diversificare, făina integrală/dietetică folosită la prepararea produselor de panificație poate conține amestecuri de semințe de floarea-soarelui, dovleac, susan, in și/sau mac.

 4. Perioada de consum pentru corn sau baton ambalat se stabilește de producător, fără a depăși 7 zile de la data fabricației. Pentru celelalte produse de panificație se vor respecta prevederile legislației în vigoare referitoare la informarea consumatorilor”.

 

Anexa nr. 1 cap. III lit. f) și lit. k) din H.G. nr. 640/2017 (modificat prin H.G. nr. 52/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la anexa nr. 1 cap. IIi lit. f) și lit. k) prevedeau:

„Produsele distribuite în cadrul programului pentru școli vor avea inscripționate pe ambalaj următoarele elemente obligatorii, după caz:

(…)

f) data-limită de consum, sub forma: „expiră la data de …“ cu înscrierea necodificată a zilei, lunii și anului;

(…)

k) mențiunea „Produs distribuit gratuit în cadrul Programului pentru școli conform Ordonanței Guvernului nr. 13/2017. Interzisă comercializarea!”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la anexa nr. 1 cap. IIi lit. f) și lit. k) se modifică și vor avea următorul conținut:

„Produsele distribuite în cadrul programului pentru școli vor avea inscripționate pe ambalaj următoarele elemente obligatorii, după caz:

(…)

f) data durabilității minimale, definită în Regulamentul (UE) nr. 1.169/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.924/2006 și (CE) nr. 1.925/2006 ale Parlamentului European și ale Consiliului și de abrogare a Directivei 87/250/CEE a Comisiei, a Directivei 90/496/CEE a Consiliului, a Directivei 1999/10/CE a Comisiei, a Directivei 2000/13/CE a Parlamentului European și a Consiliului, a Directivelor 2002/67/CE și 2008/5/CE ale Comisiei și a Regulamentului (CE) nr. 608/2004 al Comisiei, sub forma: «a se consuma, de preferință înainte de data …», urmată de înscrierea necodificată a zilei, lunii și anului sau de indicarea locului unde este înscrisă data. Legumele și fructele care nu au suferit operațiuni de curățare, tăiere sau un tratament similar sunt scutite de indicarea datei durabilității minimale;

(…)

k) mențiunea «Produs distribuit gratuit în cadrul Programului pentru școli conform Ordonanței Guvernului nr. 13/2017. Interzisă comercializarea!» sau mențiunea «Produsele sunt distribuite gratuit conform Hotărârii Guvernului nr. 640/2017. Este interzisă comercializarea!»”.

 

Anexa nr. 6 din H.G. nr. 640/2017 (introdus prin H.G. nr. 52/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după anexa nr. 5 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 6, cu următorul conținut:

„ANEXĂ

 

PROCEDURĂ

privind colaborarea și distribuirea de responsabilități între consiliile județene și consiliile locale

 

CAPITOLUL I

Dispoziții generale și responsabilități

 

1.1. Prezenta procedură privind colaborarea și distribuirea de responsabilități între consiliile județene și consiliile locale, denumită în continuare procedură, stabilește modul de colaborare și distribuire a responsabilităților între consiliile județene și locale înainte de demararea Programului pentru școli al României.

1.2. Autoritățile competente la nivel local pentru aplicarea Programului pentru școli sunt consiliul județean și/sau consiliul local.

1.3. Autoritățile prevăzute la pct. 1.2 trebuie să comunice și să se informeze reciproc asupra tuturor aspectelor referitoare la demararea programului, prin mijloace cum sunt: fax, e-mail sau poștă.

1.4. Pentru o bună aplicare a Programului pentru școli al României, în funcție de specificul local și posibilitățile organizatorice și cu încadrarea în sumele alocate județului sau municipiului București, după caz, consiliul județean sau Consiliul General al Municipiului București, după caz, colaborează cu consiliile locale ale municipiilor, orașelor, comunelor sau subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiului București, după caz, și stabilesc de comun acord un termen de 15 zile lucrătoare de la data aprobării bugetului cu această destinație de adoptare a hotărârilor cu privire la asumarea/neasumarea responsabilității organizării și derulării procedurilor de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru pentru achiziția produselor aferente programului și a contractelor/acordurilor-cadru de prestare a serviciilor pentru derularea măsurilor educative, la nivel județean și/sau local.

1.5. În situația adoptării unei hotărâri privind asumarea/neasumarea responsabilității organizării și derulării procedurilor de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru pentru achiziția produselor și a contractelor/acordurilor-cadru de prestare a serviciilor pentru derularea măsurilor educative, aferente programului de către consiliile locale ale municipiilor, orașelor, comunelor sau subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiului București, acestea informează consiliul județean sau Consiliul General al Municipiului București, după caz, despre hotărârea adoptată, în termen de 5 zile.

1.6. În situația în care unele consilii locale au hotărât neasumarea responsabilității organizării și derulării procedurilor de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru pentru achiziția produselor și a contractelor/acordurilor-cadru de prestare a serviciilor pentru derularea măsurilor educative, aferente programului, consiliile județene și Consiliul General al Municipiului București organizează și derulează procedurile de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru pentru achiziția produselor și prestarea serviciilor pentru derularea măsurilor educative aferente programului pentru școli al României, doar în respectivele unități administrativ-teritoriale.

CAPITOLUL II

Implementarea Programului pentru școli

 

2.1. În situația în care consiliile locale ale municipiilor, orașelor, comunelor sau sectoarelor municipiului București adoptă hotărâri privind asumarea responsabilității organizării și derulării procedurilor de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru pentru achiziția produselor și a contractelor/acordurilor-cadru de prestare a serviciilor pentru derularea măsurilor educative, aferente programului, acestea organizează și derulează aceste proceduri.

2.2. În situația prevăzută la pct. 1.6, consiliile județene organizează și derulează procedurile de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru pentru achiziția produselor și a contractelor/acordurilor-cadru de prestare a serviciilor pentru derularea măsurilor educative, aferente programului, conform deciziei adoptate de Comisia prevăzută la art. 18 alin. (1) din hotărâre și în baza hotărârii emise de autoritățile deliberative, conform art. 40 din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare.

2.3. În situația prevăzută la pct. 2.1, sumele alocate pentru finanțarea Programului pentru școli se reflectă în bugetele locale ale municipiilor, orașelor sau comunelor, la partea de venituri cu ajutorul indicatorului 11.02.01 „Sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul județelor”, iar în bugetele sectoarelor municipiului București cu ajutorul indicatorului 11.02.02 „Sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor și municipiului București”.

Operațiunea de alocare a sumelor din bugetul județelor în bugetele locale ale comunelor, orașelor și municipiilor se face prin diminuarea indicatorului 11.02.01 „Sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul județelor” de la nivelul bugetului județului și majorarea corespunzătoare a aceluiași indicator la nivelul comunelor, orașelor și municipiilor.

La partea de cheltuieli a bugetelor locale, din punctul de vedere al clasificației funcționale a indicatorilor bugetelor locale, creditele bugetare destinate finanțării Programului pentru școli se vor reflecta la capitolul 65.02 „Învățământ”, subcapitolul 65.02.50 „Alte cheltuieli în domeniul învățământului”, în bugetul propriu al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale, pe codul de identificare fiscală al acesteia. Din punctul de vedere al clasificației economice a indicatorilor, creditele bugetare destinate finanțării cheltuielilor determinate de implementarea Programului pentru școli se vor reflecta la titlul 57 „Asistență socială”, articolul 57.02 „Ajutoare sociale”, alineatul 57.02.02 „Ajutoare sociale în natură”.

CAPITOLUL III

Dispoziții finale

 

3.1. Pe parcursul derulării Programului pentru școli al României, precum și după finalizarea procedurilor de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru pentru achiziția produselor și a contractelor/acordurilor-cadru de prestare a serviciilor pentru derularea măsurilor educative aferente, monitorizarea este asigurată de consiliile județene și Consiliul General al Municipiului București, în colaborare cu consiliile locale ale municipiilor, orașelor, comunelor sau subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiului București.

3.2. Centralizarea și transmiterea datelor referitoare la implementarea Programului pentru școli al României, către autoritățile competente naționale, se realizează de către consiliile județene și Consiliul General al Municipiului București”.

Programul pentru școli al României în perioada 2017-2023 – modificări (H.G. nr. 52/2019) was last modified: februarie 14th, 2019 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.