Programul pentru şcoli al României în perioada 2017-2023 – modificări (H.G. nr. 52/2019)

14 feb. 2019
Vizualizari: 3132
Actul modificatActul modificatorSumar

H.G. nr. 640/2017 pentru aprobarea Programului pentru școli al României în perioada 2017 – 2023 și pentru stabilirea bugetului pentru implementarea acestuia în anul școlar 2017 – 2018

(M. Of. nr. 736 din 13 septembrie 2017; cu modif. ult.)

 

H.G. nr. 52/2019 privind modificarea și completarea H.G. nr. 640/2017 pentru aprobarea Programului pentru școli al României în perioada 2017 – 2023 și pentru stabilirea bugetului pentru implementarea acestuia în anul școlar 2017 – 2018

(M. Of. nr.  101 din 8 februarie 2019)

– modifică: art. 3 alin. (3), art. 4 alin. (3)-(5), art. 6 alin. (2), art. 7 alin. (1)-(2), alin. (7) și alin. (9), art. 8 alin. (1), art. 9 partea introductivă a alin. (1) și alin. (4), art. 10 alin. (1), art. 11 alin. (2), art. 18, art. 21, anexa nr. 1 cap. II lit. A pct. 8, anexa nr. 1 cap. II lit. B pct. 5, anexa nr. 1 cap. II lit. C, anexa nr. 1 cap. III lit. f) și lit. k);

– introduce: art. 8 alin. (4)-(5), art. 11 alin. (3), art. 15 alin. (4), anexa nr. 6.

 

În M. Of. nr. 101 din 8 februarie 2019 s-a publicat H.G. nr. 52/2019 privind modificarea și completarea H.G. nr. 640/2017 pentru aprobarea Programului pentru școli al României în perioada 2017 – 2023 și pentru stabilirea bugetului pentru implementarea acestuia în anul școlar 2017 – 2018.

Astfel, respectiva hotărâre aduce unele modificări, dar și completări H.G. nr. 640/2017 pentru aprobarea Programului pentru școli al României în perioada 2017 – 2023 și pentru stabilirea bugetului pentru implementarea acestuia în anul școlar 2017 – 2018 (M. Of. nr. 736 din 13 septembrie 2017; cu modif. ult.).

Una dintre cele mai importante completări aduse H.G. nr. 640/2017 vizează introducerea unei anexe noi, anexa nr. 6, conținând Procedura privind colaborarea și distribuirea de responsabilități între consiliile județene și consiliile locale.

 

Vă prezentăm, în continuare, modificările, dar și completările aduse H.G. nr. 640/2017 pentru aprobarea Programului pentru școli al României în perioada 2017 – 2023 și pentru stabilirea bugetului pentru implementarea acestuia în anul școlar 2017 – 2018.

 

Art. 3 alin. (3) din H.G. nr. 640/2017 (modificat prin H.G. nr. 52/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 3, alin. (3) prevedea:

„(3) Pe parcursul săptămânii, unui preșcolar/elev i se acordă gratuit 2 porții de fructe și/sau legume, 2 porții de lapte, o porție de produse lactate și 5 porții de produse de panificație, cu încadrarea în sumele alocate cu aceste destinații conform prevederilor art. 17 alin. (3) și (4)”.

 

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 3, alin. (3) se modifică și va avea următorul conținut:

„(3) Pe parcursul săptămânii, unui preșcolar/elev i se acordă gratuit 2 porții de fructe și/sau legume, 2 porții de lapte, o porție de produse lactate și 5 porții de produse de panificație, cu încadrarea în sumele alocate cu aceste destinații”.

 

Art. 4 alin. (3)-(5) din H.G. nr. 640/2017 (modificat prin H.G. nr. 52/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 4, alin. (3)-(5) prevedeau:

„(3) Consiliile județene și consiliile locale ale sectoarelor municipiului București optează, în funcție de preferințe și buget, pentru măsurile educative pe care le vor implementa pe perioada cursurilor anului școlar 2017-2018 și vor pune în aplicare în mod obligatoriu cel puțin o măsură educativă care însoțește distribuția de fructe și legume și cel puțin o măsură educativă care însoțește distribuția de lapte și produse lactate.

(4) În funcție de specificul măsurilor educative pe care le vor implementa, consiliile județene și consiliile locale ale sectoarelor municipiului București vor beneficia de asistență din partea inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, a direcțiilor de sănătate publică județene/a municipiului București și din partea direcțiilor județene pentru agricultură/a municipiului București, după caz, conform prevederilor legale în vigoare.

(5) Consiliile județene și consiliile locale ale sectoarelor municipiului București au obligația informării Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură cu privire la măsurile educative realizate pentru care nu solicită rambursarea cheltuielilor efectuate, în special cu privire la desfășurarea orei de educație pentru sănătate ca materie opțională”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 4, alin. (3)-(5) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(3) Autoritățile competente la nivel local prevăzute la art. 1 alin. (4) din Ordonanța Guvernului nr. 13/2017 privind aprobarea participării României la Programul pentru școli al Uniunii Europene, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu completările ulterioare, optează, în funcție de preferințe și buget, pentru măsurile educative pe care le vor implementa pe perioada cursurilor anilor școlari din perioada 2018 – 2023 și vor pune în aplicare în mod obligatoriu cel puțin o măsură educativă care însoțește distribuția de fructe și legume și cel puțin o măsură educativă care însoțește distribuția de lapte și produse lactate.

(4) În funcție de specificul măsurilor educative pe care le vor implementa, autoritățile competente la nivel local prevăzute la art. 1 alin. (4) din O.G. nr. 13/2017, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu completările ulterioare, vor beneficia de asistență din partea inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, a direcțiilor de sănătate publică județene/a municipiului București și din partea direcțiilor județene pentru agricultură/a municipiului București, după caz, conform prevederilor legale în vigoare.

(5) Autoritățile competente la nivel local prevăzute la art. 1 alin. (4) din O.G. nr. 13/2017, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu completările ulterioare, au obligația informării Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură cu privire la măsurile educative realizate pentru care nu solicită rambursarea cheltuielilor efectuate, în special cu privire la desfășurarea orei de educație pentru sănătate ca materie opțională”.

 

Art. 6 alin. (2) din H.G. nr. 640/2017 (modificat prin H.G. nr. 52/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 6, alin. (2) prevedea:

„(2) Ordonatorii principali de credite pentru efectuarea plăților către furnizori și prestatori sunt președinții consiliilor județene și primarii sectoarelor municipiului București”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 6, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:

„(2) Ordonatorii principali de credite pentru efectuarea plăților către furnizori și prestatori sunt președinții consiliilor județene și primarii municipiilor, orașelor, comunelor/sectoarelor municipiului București”.

 

Art. 7 alin. (1)-(2), alin. (7) și alin. (9) din H.G. nr. 640/2017 (modificat prin H.G. nr. 52/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 7, alin. (1)-(2), alin. (7) și alin. (9) prevedeau:

„(1) Procedurile de atribuire a contractelor/ acordurilor-cadru de furnizare a produselor prevăzute la art. 2 lit. a) și a contractelor/acordurilor-cadru de prestare a serviciilor pentru derularea măsurilor educative prevăzute la art. 4 alin. (1) se organizează la nivelul fiecărui județ, respectiv la nivelul fiecărui sector al municipiului București, și se stabilesc potrivit prevederilor legislației în domeniul achizițiilor publice.

(2) Consiliile județene și consiliile locale ale sectoarelor municipiului București sunt responsabile de elaborarea documentațiilor de atribuire și documentelor-suport ale acestora, organizarea procedurilor de achiziție publică, desemnarea câștigătorilor, încheierea contractelor/acordurilor-cadru cu furnizorii sau prestatorii, monitorizarea și controlul distribuției produselor și al desfășurării măsurilor educative.

(…)

(7) Consiliile județene și consiliile locale ale sectoarelor municipiului București nu sunt considerate intermediari.

(…)

(9) Ordonatorii principali de credite au obligația urmăririi respectării contractelor/acordurilor-cadru prevăzute la alin. (1) de către furnizori, inclusiv la momentul furnizării fructelor, legumelor, laptelui și produselor lactate în unitățile de învățământ”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 7, alin. (1)-(2), alin. (7) și alin. (9) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(1) Procedurile de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de furnizare a produselor prevăzute la art. 2 lit. a) și a contractelor/acordurilor-cadru de prestare a serviciilor pentru derularea măsurilor educative prevăzute la art. 4 alin. (1) se organizează la nivel județean și/sau local și se stabilesc potrivit prevederilor legislației în domeniul achizițiilor publice.

(2) Autoritățile competente la nivel local prevăzute la art. 1 alin. (4) din O.G. nr. 13/2017, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu completările ulterioare, sunt responsabile de elaborarea documentațiilor de atribuire și a documentelor-suport ale acestora, organizarea procedurilor de achiziție publică, desemnarea câștigătorilor, încheierea contractelor/acordurilor-cadru cu furnizorii sau prestatorii, monitorizarea și controlul distribuției produselor și al desfășurării măsurilor educative.

(…)

(7) Autoritățile competente la nivel local prevăzute la art. 1 alin. (4) din O.G. nr. 13/2017, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu completările ulterioare, nu sunt considerate intermediari.

(…)

(9) Autoritățile competente la nivel local prevăzute la art. 1 alin. (4) din O.G. nr. 13/2017, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu completările ulterioare, au obligația urmăririi respectării contractelor/acordurilor-cadru încheiate cu furnizorii, inclusiv la momentul furnizării fructelor, legumelor, laptelui și a produselor lactate și produselor de panificație în unitățile de învățământ”.

 

Art. 8 alin. (1) din H.G. nr. 640/2017 (modificat prin H.G. nr. 52/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 8, alin. (1) prevedea:

„(1) Produsele, transportul și distribuția acestora la unitățile de învățământ se contractează de consiliile județene și de consiliile locale ale sectoarelor municipiului București, în limita sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată acordate cu această destinație de la bugetul de stat, avându-se în vedere numărul de preșcolari și elevi beneficiari comunicat de inspectoratele școlare județene/al municipiului București, cu respectarea dispozițiilor legale în vigoare”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 8, alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:

„(1) Produsele, transportul și distribuția acestora la unitățile de învățământ se contractează de autoritățile competente la nivel local prevăzute la art. 1 alin. (4) din O.G. nr. 13/2017, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu completările ulterioare, în limita sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată acordate cu această destinație de la bugetul de stat, avându-se în vedere numărul de preșcolari și elevi beneficiari comunicat de inspectoratele școlare județene/al municipiului București, cu respectarea dispozițiilor legale în vigoare”.

 

Art. 8 alin. (4)-(5) din H.G. nr. 640/2017 (introdus prin H.G. nr. 52/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 8, după alin. (3) se introduc două noi alineate, alin. (4)-(5), cu următorul conținut:

„(4) Preșcolarul/Elevul prezent la cursuri poate consuma mai mult de o porție de produs în aceeași zi, ca urmare a redistribuirii produselor neconsumate din motive obiective, dar ajutorul financiar al Uniunii Europene se va solicita potrivit prevederilor art. 3 alin. (3).

(5) Pentru săptămâna «Școala altfel», preșcolarii/elevii prezenți care efectuează excursii sau tabere pot consuma o porție de produs în ziua/zilele respective, dar ajutorul financiar al Uniunii Europene nu se va solicita pentru cantitățile aferente”.

 

Art. 9 partea introductivă a alin. (1) și alin. (4) din H.G. nr. 640/2017 (modificat prin H.G. nr. 52/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 9, partea introductivă a alin. (1) și alin. (4) prevedeau:

„(1) Ordonatorii principali de credite și directorii unităților de învățământ răspund în mod direct de buna desfășurare a Programului pentru școli al României, având următoarele obligații:

(…)

(4) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1) și (2), consiliile județene și consiliile locale ale sectoarelor municipiului București primesc din partea inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în termen de maximum 14 zile de la finalizarea fiecărui semestru școlar, centralizarea cantității de produse distribuite per categorie de produs, în funcție de numărul preșcolarilor și elevilor prezenți în semestrul precedent, pe care o vor corela cu situația existentă la furnizor, cu asigurarea respectării regulilor specificate în ghidul solicitantului elaborat de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 9, partea introductivă a alin. (1) și alin. (4) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(1) Autoritățile competente la nivel local prevăzute la art. 1 alin. (4) din O.G. nr. 13/2017, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu completările ulterioare, și directorii unităților de învățământ răspund în mod direct de buna desfășurare a Programului pentru școli al României, având următoarele obligații:

(…)

(4) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1) și (2), autoritățile competente la nivel local prevăzute la art. 1 alin. (4) din O.G. nr. 13/2017, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu completările ulterioare, primesc din partea inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în termen de 14 zile de la finalizarea fiecărui semestru școlar, centralizarea cantității de produse distribuite per categorie de produs, în funcție de numărul preșcolarilor și elevilor prezenți în semestrul precedent, pe care o vor corela cu situația existentă la furnizor, cu asigurarea respectării regulilor specificate în ghidul solicitantului elaborat de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură”.

 

Art. 10 alin. (1) din H.G. nr. 640/2017 (modificat prin H.G. nr. 52/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 10, alin. (1) prevedea:

„(1) Pentru participarea la Programul pentru școli al României, consiliile județene și consiliile locale ale sectoarelor municipiului București se constituie ca solicitanți de ajutor financiar din „Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA)“ pentru furnizarea fructelor, legumelor, laptelui și produselor lactate în unitățile de învățământ și depun în acest sens la centrele județene/al municipiului București ale Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură angajamentele scrise prevăzute la art. 6 alin. (1)-(3) din Regulamentul delegat (UE) 2017/40 al Comisiei de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește ajutoarele din partea Uniunii pentru furnizarea de fructe și legume, de banane și de lapte în instituțiile de învățământ și de modificare a Regulamentului delegat (UE) nr. 907/2014 al Comisiei”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 10, alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:

„(1) Pentru participarea la Programul pentru școli al României, autoritățile competente la nivel local prevăzute la art. 1 alin. (4) din O.G. nr. 13/2017, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu completările ulterioare, se constituie ca solicitanți de ajutor financiar din «Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA)» pentru furnizarea fructelor, legumelor, laptelui și produselor lactate și pentru implementarea măsurilor educative aferente în unitățile de învățământ și depun în acest sens la centrele județene/al municipiului București ale Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură angajamentele scrise prevăzute la art. 6 alin. (1)-(3) din Regulamentul delegat (UE) 2017/40 al Comisiei din 3 noiembrie 2016 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește ajutoarele din partea Uniunii pentru furnizarea de fructe și legume, de banane și de lapte în instituțiile de învățământ și de modificare a Regulamentului delegat (UE) nr. 907/2014 al Comisiei”.

 

Art. 11 alin. (2) din H.G. nr. 640/2017 (modificat prin H.G. nr. 52/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 11, alin. (2) prevedea:

„(2) În cazul utilizării sumelor prevăzute la art. 6 alin. (1), consiliile județene și primăriile sectoarelor municipiului București au obligația depunerii cererilor de plată la centrele județene/al municipiului București ale Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură pentru solicitarea ajutorului financiar din FEGA”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 11, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:

„(2) În cazul utilizării sumelor prevăzute la art. 6 alin. (1), autoritățile competente la nivel local prevăzute la art. 1 alin. (4) din O.G. nr. 13/2017, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu completările ulterioare, au obligația depunerii cererilor de plată la centrele județene/al municipiului București ale Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură pentru solicitarea ajutorului financiar din FEGA”.

 

Art. 11 alin. (3) din H.G. nr. 640/2017 (introdus prin H.G. nr. 52/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 11, după alin. (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul conținut:

„(3) Solicitanții de ajutor, aprobați conform prevederilor art. 6 alin. (1)-(3) din Regulamentul delegat (UE) 2017/40 al Comisiei, își actualizează angajamentele asumate pentru implementarea măsurilor educative aferente, prevăzute la art. 10 alin. (1), în funcție de situația impusă”.

 

Art. 15 alin. (4) din H.G. nr. 640/2017 (introdus prin H.G. nr. 52/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 15, după alin. (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul conținut:

„(4) Pentru anul școlar din perioada 2018 – 2019, Programul pentru școli al României nu prevede acordarea de ajutor financiar din FEGA pentru costurile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. c), d) și e) din Regulamentul delegat (UE) 2017/40 al Comisiei”.

Programul pentru școli al României în perioada 2017-2023 – modificări (H.G. nr. 52/2019) was last modified: februarie 14th, 2019 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.