OVMM nr. 1362/2018 de aprobare a Procedurii de autorizare, avizare anuală şi de retragere a dreptului de operare a organizaţiilor care implementează obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului – modificări (OMM nr. 1555/2020)

28 aug. 2020
Vizualizari: 1086

Actul modificat

Actul modificatorSumar
OVMM nr. 1362/2018 rivind aprobarea Procedurii de autorizare, avizare anuală și de retragere a dreptului de operare a organizațiilor care implementează obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului, aprobată prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul mediului

 

(M. Of. nr. 39 din 15 ianuarie 2019)

OMM nr. 1555/2020 pentru modificarea și completarea Procedurii de autorizare, avizare anuală și de retragere a dreptului de operare a organizațiilor care implementează obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului, aprobată prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 1362/2018

 

(M. Of. nr. 778 din 26 august 2020)

 

 

 

– modifică: pct. 17 lit. b), c), m), q), pct. 21 lit. d), e), f), pct. 23, pct. 26 lit. c), f)-n), pct. 28, pct. 29 lit. a)-b), pct. 32, pct 33;

– introduce: pct. 2 ind. 1, pct. 17 lit. j ind. 1), pct. 21 lit. a ind. 1), c ind. 1), pct. 28 ind. 1, pct. 32 ind. 1;

– abrogă: pct. 13, pct.29 lit. c)-d).

În M. Of. nr. 778 din 26 august 2020 s-a publicat Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 1555/2020 pentru modificarea și completarea Procedurii de autorizare, avizare anuală și de retragere a dreptului de operare a organizațiilor care implementează obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului, aprobată prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 1362/2018.

Vă prezentăm,în continuare, modificările aduse respectivului ordin.

Pct. 2 ind. 1

Noua reglementare

La capitolul I, după punctul 2 se introduce un nou punct, punctul 21, cu următorul cuprins:

„21. Organizația autorizată, conform prezentei proceduri, în activitatea pe care o desfășoară, în cadrul schemei de răspundere extinsă a producătorului, trebuie să aibă în vedere faptul că operatorii economici prevăzuți la art. 16 alin. (1) din Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje, cu modificările și completările ulterioare, poartă responsabilitatea financiară sau financiară și organizatorică, după caz, pentru stadiul de deșeu din ciclul de viață al unui produs”.

 

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

 Pct. 13

Vechea reglementare

„13. Autorizarea organizațiilor care implementează obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului intră sub incidența prevederilor art. 12 alin. (11) din Legea nr. 211/2011 privind regimul deșeurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, iar absența unei solicitări din partea Comisiei nu se interpretează ca acceptare pentru emiterea licenței de operare”.

Noua reglementare

La capitolul IV, punctul 13 se abrogă.

Pct. 17 lit. b)

Vechea reglementare

„17. Organizația care a obținut licența de operare are următoarele obligații (…)b)să respecte condițiile prevăzute la art. 16 alin. (9) din Legea nr. 249/2015, cu modificările și completările ulterioare”.

Noua reglementare 

La capitolul V punctul 17, litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:

„b) să respecte prevederile art. 16 alin. (9) din Legea nr. 249/2015, cu modificările și completările ulterioare”.

 

Pct. 17 lit. c)

Vechea reglementare

„17. Organizația care a obținut licența de operare are următoarele obligații c)să implementeze obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului pentru oricare dintre operatorii economici prevăzuți la art. 16 alin. (1) din Legea nr. 249/2015, cu modificările și completările ulterioare, care acceptă condițiile contractuale, pentru toate cantitățile de ambalaje și materiale de ambalaje pe care aceștia le introduc pe piață, în limita cantităților de deșeuri de ambalaje generate în zona geografică în care își desfășoară activitatea, distinct pentru ambalaje primare, respectiv pentru ambalaje secundare și pentru transport”.

Noua reglementare

La capitolul V punctul 17, litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:

„c) să implementeze obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului pentru oricare dintre operatorii economici prevăzuți la art. 16 alin. (1) din Legea nr. 249/2015, cu modificările și completările ulterioare, care acceptă condițiile contractuale, pentru toate cantitățile de ambalaje și materiale de ambalaje pe care aceștia le introduc pe piață, în limita cantităților de deșeuri de ambalaje generate în zona geografică în care își desfășoară activitatea, distinct pentru deșeurile de ambalaje din deșeurile municipale și pentru deșeurile de ambalaje din comerț și industrie”.

 

Pct. 17 lit. j ind. 1)

Noua reglementare

La capitolul V punctul 17, după litera j) se introduce o nouă literă, litera j1), cu următorul cuprins:

„j1) să afișeze pe pagina de început a site-ului propriu, direct sau prin intermediul unui link, pentru trimestrul care tocmai s-a încheiat, până la data de 25 a lunii următoare a trimestrului respectiv, cantitatea contractată de ambalaje pe tip de material, pentru care implementează obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului și care devin deșeuri în fluxul municipal, și să actualizeze trimestrial informațiile”.

 

Pct. 17 lit. m)

Vechea reglementare

„17. Organizația care a obținut licența de operare are următoarele obligații: (…) m) să declare acționarilor și operatorilor economici pentru care implementează obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului valoarea sumelor care nu au ca obiect finanțarea costurilor de gestionare a deșeurilor de ambalaje plătite către terți, distinct pentru fiecare în parte”.

Noua reglementare

La capitolul V punctul 17, litera m) se modifică și va avea următorul cuprins:

„m) să declare acționarilor și operatorilor economici pentru care implementează obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului, semestrial, valoarea sumelor care nu au ca obiect finanțarea costurilor de gestionare a deșeurilor de ambalaje plătite către terți, prin intermediul unui link securizat, la care să aibă acces Comisia, la cerere”.

 

Pct. 17 lit. q)

Vechea reglementare

„17. Organizația care a obținut licența de operare are următoarele obligații: (…) q) să desfășoare numai următoarele activități:

(i) încheie contracte sau alte forme de colaborare cu autoritățile publice locale sau, după caz, cu asociațiile de dezvoltare intercomunitară mandatate pentru acoperirea costurilor nete pentru deșeurile de ambalaje gestionate prin serviciul de salubrizare, în limita cantităților de ambalaje primare preluate prin contract de la operatorii economici responsabili;

(ii) încheie contracte sau alte forme de colaborare cu asociațiile de dezvoltare intercomunitară sau, după caz, cu autoritățile publice locale pentru promovarea de campanii de informare și educare a publicului;

(iii) încheie contracte cu operatori economici autorizați pentru preluarea de la operatorii economici generatori a deșeurilor de ambalaje din comerț și industrie, prin care să asigure posibilitatea îndeplinirii responsabilităților care le revin acestora potrivit art. 20 alin. (4) lit. b) din Legea nr. 249/2015, cu modificările și completările ulterioare, în limita cantităților și tipurilor de materiale de ambalaje secundare și pentru transport preluate de la operatorii economici responsabili;

(iv) încheie contracte cu operatori economici reciclatori/valorificatori pentru confirmarea cantităților de deșeuri de ambalaje care fac obiectul contractelor prevăzute la pct. (iii) și, după caz, la pct. (i), destinate a fi reciclate sau, în cazul în care aceasta nu este posibilă, valorificate;

(v) desfășoară activitățile legate de raportarea informațiilor referitoare la gestionarea ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje pentru care implementează obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului;

(vi) desfășoară activități de comerț doar cu deșeurile de ambalaje din deșeurile municipale pentru care a acoperit costurile de gestionare potrivit Legii nr. 249/2015, cu modificările și completările ulterioare;

(vii) efectuează campanii de informare și educare a publicului și a operatorilor economici privind activitatea de gestionare a deșeurilor de ambalaje în parteneriat/la solicitarea autorității publice centrale pentru protecția mediului”.

Noua reglementare

La capitolul V punctul 17, litera q) se modifică și va avea următorul cuprins:

„q) să desfășoare numai următoarele activități:

(i) acoperă, cu prioritate, prin contractele, parteneriatele sau alte forme de colaborare încheiate cu autoritățile publice locale sau, după caz, cu asociațiile de dezvoltare intercomunitară mandatate, costurile nete pentru deșeurile de ambalaje gestionate prin serviciul de salubrizare, în limita cantităților de ambalaje devenite deșeuri în fluxul municipal preluate prin contract de la operatorii economici responsabili, pe baza ponderii, așa cum este definită în anexa nr. 4;

(ii) promovează campanii de informare și educare a publicului în cadrul contractelor, parteneriatelor sau al altor forme de colaborare încheiate cu asociațiile de dezvoltare intercomunitară sau, după caz, cu autoritățile publice locale;

(iii) asigură îndeplinirea responsabilităților care revin operatorilor economici deținători de deșeuri de ambalaje din comerț și industrie, potrivit art. 20 alin. (4) lit. b) din Legea nr. 249/2015, cu modificările și completările ulterioare, în limita cantităților și tipurilor de materiale de ambalaje primare, ambalaje secundare și pentru transport preluate de la operatorii economici responsabili, prin contracte încheiate cu operatori economici colectori autorizați;

(iv) asigură reciclarea sau, după caz, valorificarea cantităților de deșeuri de ambalaje care fac obiectul contractelor prevăzute la pct. (iii), (ix) și a celor preluate în cadrul contractelor prevăzute la pct. (vi), prin contracte încheiate cu operatori economici reciclatori/valorificatori;

(v) legate de raportarea informațiilor referitoare la gestionarea ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje pentru care implementează obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului;

(vi) de preluare prin terți a deșeurilor de ambalaje din deșeurile municipale, prevăzute la art. 16 alin. (9) lit. h) din Legea nr. 249/2015, cu modificările și completările ulterioare, pentru care a acoperit costurile de gestionare potrivit Legii nr. 249/2015, cu modificările și completările ulterioare, în vederea valorificării de către operatorii economici autorizați;

(vii)promovează campanii de informare și educare a publicului și a operatorilor economici privind activitatea de gestionare a deșeurilor de ambalaje în parteneriat/la solicitarea autorității publice centrale pentru protecția mediului;

(viii) colaborează cu operatorii economici notificați și/sau înregistrați, prevăzuți la art. 20 alin. (8) și (9) din Legea nr. 249/2015, cu modificările și completările ulterioare, prin încheierea de contracte pentru includerea cantităților de deșeuri de ambalaje gestionate de către aceștia la îndeplinirea obiectivelor de reciclare și valorificare;

(ix) colaborează cu operatorii economici colectori autorizați, potrivit art. 20 alin. (71) lit. b) din Legea nr. 249/2015, cu modificările și completările ulterioare, prin încheierea de contracte pentru includerea cantităților de deșeuri de ambalaje gestionate de către aceștia la îndeplinirea obiectivelor de reciclare și valorificare”.

 

Pct. 21 lit. a ind. 1)

Noua reglementare

La capitolul V punctul 21, după litera a) se introduce o nouă literă, litera a1), cu următorul cuprins:

„a1) costurile de raportare și colectare ale operatorilor economici autorizați notificați/înregistrați care fac dovada raportării cantităților în localitatea unde sunt notificați/înregistrați, cu trasabilitate dovedită cu documente financiar-contabile și justificative de la colector până la operatorul economic reciclator/valorificator. Limitele cantităților admise ca vândute de o persoană fizică sunt cele prevăzute în tabelul III – 13, coloana corespunzătoare anilor 2020-2025, din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 942/2017 privind aprobarea Planului național de gestionare a deșeurilor. Costurile de raportare pentru fiecare tip de material de ambalaj se pot plăti etapizat, astfel:

(i) în anul 2020, maximum de 30 ori indicatorul;

(ii) în anul 2021, maximum de 20 ori indicatorul;

(iii) în anul 2022, maximum de 10 ori indicatorul;

(iv) începând cu anul 2023, limita o reprezintă indicatorul aferent tipului de material”.

 

Pct. 21 lit. c ind. 1)

Noua reglementare

La capitolul V punctul 21, după litera c) se introduce o nouă literă, litera c1), cu următorul cuprins:

„c1) costurile de raportare și colectare ale operatorilor economici colectori autorizați pentru includerea la îndeplinirea obiectivelor de reciclare și valorificare a cantităților de deșeuri de ambalaje provenite de la persoanele juridice din industria hotelieră, a serviciilor alimentare, în special unitățile care organizează evenimente, pregătesc și servesc alimente și băuturi, potrivit art. 20 alin. (71) lit. b) din Legea nr. 249/2015, cu modificările și completările ulterioare”.

 

Pct. 21 lit. d)

Vechea reglementare

„21. Organizația care a obținut licența de operare are dreptul să includă în contribuțiile financiare percepute operatorilor economici pentru care îndeplinește obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului numai următoarele categorii de costuri: (…) d) costurile aferente contractelor prevăzute la pct. 17 lit. q) subpct. (iv) pentru confirmarea cantităților de deșeuri de ambalaje destinate a fi reciclate, respectiv valorificate”.

Noua reglementare

La capitolul V punctul 21, litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:

„d) costurile aferente contractelor prevăzute la pct. 17 lit. q) pct. (iv) pentru asigurarea reciclării, luându-se în considerare veniturile dobândite din vânzările de materii prime secundare obținute din produsele lor, sau, după caz, a valorificării cantităților de deșeuri de ambalaje destinate a fi reciclate, respectiv valorificate”.

 

Pct 21 lit. e)

Vechea reglementare

„21. Organizația care a obținut licența de operare are dreptul să includă în contribuțiile financiare percepute operatorilor economici pentru care îndeplinește obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului numai următoarele categorii de costuri: (…) e) costurile pentru derularea, împreună cu autoritățile publice locale sau, după caz, cu asociațiile de dezvoltare intercomunitară, de campanii de informare și educare a publicului, în limita a 40 lei/tonă pentru ambalaje folosite colectate potrivit art. 20 alin. (8) și (9) din Legea nr. 249/2015, cu modificările și completările ulterioare, și alocate organizației de către acestea”.

Noua reglementare

La capitolul V punctul 21, litera e) se modifică și va avea următorul cuprins:

„e) costurile pentru promovarea, împreună cu autoritățile publice locale sau, după caz, cu asociațiile de dezvoltare intercomunitară, de campanii de informare și educare a publicului, inclusiv sub formă de proiecte-pilot pentru stimularea colectării separate, a reutilizării și a reciclării, direct proporțional cu cantitățile de ambalaje pentru care au obligația de a acoperi costurile nete, incluzând saci, pubele, containere, și/sau alte sisteme digitale care generează, măsoară, prelucrează sau stochează informații privind gestionarea și monitorizarea cantităților de deșeuri, precum ambalajele devenite deșeuri în fluxul municipal”.

 

Pct. 21 lit. f)

Vechea reglementare

„21. Organizația care a obținut licența de operare are dreptul să includă în contribuțiile financiare percepute operatorilor economici pentru care îndeplinește obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului numai următoarele categorii de costuri: (…) f) costurile pentru derularea, împreună cu autoritatea publică centrală pentru protecția mediului, de campanii de informare și educare a publicului și a operatorilor economici, în limita a 3 lei/tona de ambalaje pentru care implementează obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului”.

Noua reglementare

La capitolul V punctul 21, litera f) se modifică și va avea următorul cuprins:

„f) costurile pentru promovarea, împreună cu autoritatea publică centrală pentru protecția mediului, de campanii de informare și educare a publicului și a operatorilor economici, în limita cantităților de ambalaje pentru care implementează răspunderea extinsă a producătorului”.

 

Pct. 23

Vechea reglementare

„23. Avizarea anuală certifică conformarea cu prevederile legale în anul precedent și dă dreptul organizației de a funcționa în următoarele 12 luni de la data luării deciziei de avizare anuală”.

Noua reglementare

La capitolul VI, punctul 23 se modifică și va avea următorul cuprins:

„23. Obținerea avizării anuale constituie o obligație pentru organizația care a obținut licența de operare, în cazul în care dorește continuarea activității, iar obținerea acesteia certifică conformarea cu prevederile legale în anul calendaristic precedent și dă dreptul organizației de a funcționa pe parcursul următorului an calendaristic”.

 

Pct. 26 lit. c)

Vechea reglementare

„26. Raportul anual al organizației licențiate privind activitatea desfășurată trebuie să cuprindă cel puțin următoarele informații: (…) c) valoarea totală a contribuțiilor încasate, distinct pentru ambalaje primare, respectiv pentru ambalajele secundare și pentru transport”.

Noua reglementare

La capitolul VI punctul 26, litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:

„c) valoarea totală a contribuțiilor încasate, distinct pentru deșeurile de ambalaje din deșeurile municipale, respectiv pentru deșeurile de ambalaje din comerț și industrie”.

OVMM nr. 1362/2018 de aprobare a Procedurii de autorizare, avizare anuală și de retragere a dreptului de operare a organizațiilor care implementează obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului – modificări (OMM nr. 1555/2020) was last modified: august 28th, 2020 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.