Aplicarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România – modificări (O.G. nr. 15/2002 modificată prin O.U.G. nr. 8/2015)

5 mai 2015
Vizualizari: 7920

Despre

  • M. Of. nr. 285 din 28 aprilie 2015
  • O.U.G. nr. 8/2015
  • Aplicarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (1) dispune: „Sunt exceptate de la plata tarifului de utilizare vehiculele:

a) deținute în proprietate sau, după caz, folosite în baza unui drept legal, conform datelor înscrise în certificatul de înmatriculare, de:

(i) unitățile Ministerului Apărării Naționale;

(ii) unitățile Ministerului Afacerilor Interne;

(iii) unitățile Serviciului Român de Informații;

(iv) unitățile Serviciului de Informații Externe;

(v) unitățile Serviciului de Protecție și Pază;

(vi) unitățile Serviciului de Telecomunicații Speciale;

(vii) Administrația Națională a Penitenciarelor și unitățile subordonate acesteia;

(viii) serviciile publice comunitare pentru situații de urgență, reglementate prin O.G. nr. 88/2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea serviciilor publice comunitare pentru situații de urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 363/2002, cu modificările și completările ulterioare;

(ix) Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România – S.A. și subunitățile acesteia;

(x) Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier;

(xi) Societatea Națională de Cruce Roșie din România;

(xii) serviciile de ambulanță;

b) istorice, conform celor înscrise în certificatul de înmatriculare sau în cartea de identitate a vehiculului;
c) prevăzute ca fiind exceptate prin acordurile și tratatele internaționale la care România este parte;
d) folosite exclusiv în transportul public local de persoane prin servicii regulate pe raza teritorial-administrativă a unei localități.

 
Art. 3 alin. (11) O.G. nr. 15/2002 (modificată prin O.U.G. nr. 8/2015)

Noua reglementare

La art. 3, după alin. (1) se introduce un nou alineat, alin. (11).

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (11) prevede: „Sunt exceptate de la plata tarifului de trecere vehiculele prevăzute la alin. (1) lit. a)-c), precum și:

a) vehiculele care desfășoară activități pentru asigurarea pazei patrimoniului drumurilor publice, întreținerea curentă pe timp de vară și iarnă, lucrări de siguranță rutieră pe distanța aflată pe un sector de drum, pod, tunel sau trecătoare de munte pe care se aplică tariful de trecere
b) autoturismele deținute în proprietate sau, după caz, folosite în baza unui drept legal, conform datelor înscrise în certificatul de înmatriculare, de persoanele fizice care au domiciliul situat de o parte a podului, tunelului sau trecătoarei de munte pe care se aplică tariful de trecere și locul de muncă sau teren agricol deținut în baza unui titlu de proprietate, de cealaltă parte a podului, tunelului sau trecătoarei de munte pe care se aplică tariful de trecere, și care utilizează podul, tunelul sau trecătoarea de munte pentru a se deplasa la/de la serviciu/teren agricol – de la/la domiciliu
”.

 
Art. 3 alin. (2) O.G. nr. 15/2002 (modificată prin O.U.G. nr. 8/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 3 alin. (2) prevedea faptul că începând cu data de 1 octombrie 2010, vehiculele prevăzute la alin. (1) erau exceptate de la plata tarifului de utilizare numai dacă sunt înregistrate ca vehicule exceptate în baza de date.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (2) dispune: „Vehiculele prevăzute la alin. (1) lit. a) pct. (viii)-(xii), lit. b)-d) sunt exceptate de la plata tarifului de utilizare numai dacă sunt înregistrate, ca vehicule exceptate, în baza de date a SIEGMCR”.

 
Art. 3 alin. (21) și (22) O.G. nr. 15/2002 (modificată prin O.U.G. nr. 8/2015)

Noua reglementare

La art. 3, după alin. (2) se introduc două noi alineate, alin. (21) și (22), cu următorul cuprins:

Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (21) și (22) prevăd: „(21) Vehiculele prevăzute la alin. (1) lit. a) pct. (i)-(vii) sunt exceptate de la plata tarifului de utilizare numai dacă sunt marcate, de către Direcția regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, în Registrul național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate, ca exceptate de la plata tarifului de utilizare.

(22) Începând cu data de la care înregistrarea tarifului de trecere se realizează prin SIEGMCR, vehiculele prevăzute la alin. (11) sunt exceptate de la plata tarifului de trecere numai dacă sunt înregistrate, ca vehicule exceptate, în baza de date a SIEGMCR”.

 
Art. 3 alin. (3) și (4) O.G. nr. 15/2002 (modificată prin O.U.G. nr. 8/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 3 alin. (3) prevedea faptul că obligația de a solicita înscrierea/eliminarea vehiculelor prevăzute la alin. (1) în/din baza de date revenea utilizatorilor acestora.

De asemenea, art. 3 alin. (4) dispunea faptul că documentele necesare și condițiile de înscriere a vehiculelor prevăzute la alin. (1) în/din baza de date se stabileau prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (3) și (4) prevăd: „(3) Obligația de a solicita înscrierea/eliminarea vehiculelor prevăzute la alin. (1) lit. a) pct. (viii)-(xii), lit. b)-d) și alin. (11) în/din baza de date a SIEGMCR și marcarea vehiculelor prevăzute la alin. (1) lit. a) pct. (i)-(vii) în Registrul național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate revine utilizatorilor acestora.

(4) Documentele necesare și condițiile de înscriere/eliminare a vehiculelor prevăzute la alin. (1) lit. a) pct. (viii)-(xii), lit. b)-d) și alin. (11) în/din baza de date a SIEGMCR și de marcare a vehiculelor prevăzute la alin. (1) lit. a) pct. (i)-(vii) în Registrul național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate se stabilesc prin normele metodologice pentru aplicarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere care se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor”.

Art. 3 alin. (5) și (6) O.G. nr. 15/2002 (modificată prin O.U.G. nr. 8/2015)

Noua reglementare

La art. 3, după alin. (4) se introduc două noi alineate, alin. (5) și (6).

Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (5) și (6) prevăd următoarele: „(5) Începând cu data de la care înregistrarea tarifului de trecere se realizează prin SIEGMCR, vehiculele prevăzute la alin. (1) lit. a) pct. (viii)-(xii), lit. b)-c), înscrise în baza dedate ca exceptate de la plata tarifului de utilizare, sunt exceptate și de la obligația de plată a tarifului de trecere, fără a mai fi necesară solicitarea înscrierii acestora în baza de date a SIEGMCR.

(6) Începând cu data de la care înregistrarea tarifului de trecere se realizează prin SIEGMCR, vehiculele prevăzute la alin. (1) lit. a) pct. (i)-(vii), marcate ca exceptate de la plata tarifului de utilizare de către Direcția regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor în Registrul național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate, sunt exceptate și de la obligația de plată a tarifului de trecere, fără a mai fi necesară solicitarea marcării de către Direcția regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, în Registrul național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate, ca exceptate de la plata tarifului de trecere”.

 
Art. 6 alin. (4) O.G. nr. 15/2002 (modificată prin O.U.G. nr. 8/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 6 alin. (4) prevedea faptul că tarifele stabilite în lei se puteau achita în valute liber convertibile cotate pe piața valutară, la cursul de schimb valabil pentru prima zi a lunii octombrie, comunicat de Banca Centrală Europeană și publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, curs aplicat începând cu data de 1 ianuarie a anului calendaristic următor.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 6 alin. (4) dispune: „Tarifele de trecere pot fi stabilite în lei sau în euro”.

Art. 6 alin. (5)-(8) O.G. nr. 15/2002 (modificată prin O.U.G. nr. 8/2015)

Noua reglementare

La art. 6, după alin. (4) se introduc patru noi alineate, alin. (5)-(8).

Potrivit noii reglementări, art. 6 alin. (5)-(8) prevăd următoarele: „(5) Tarifele de trecere stabilite în lei se achită de către utilizatorii români în lei și de către utilizatorii străini în lei sau în valute liber convertibile cotate pe piața valutară, la cursul de schimb valabil pentru prima zi a lunii octombrie, comunicat de Banca Centrală Europeană și publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, curs aplicat începând cu data de 1 ianuarie a anului calendaristic următor.

(6) Tarifele de trecere stabilite în euro se achită de către utilizatorii români în lei și de către utilizatorii străini în lei sau în valute liber convertibile cotate pe piața valutară, în conformitate cu prevederile ordinului ministrului transporturilor prevăzut la art. 11 alin. (3).

(7) Nivelul în lei sau în alte valute al tarifelor de trecere stabilite în euro se actualizează anual, în funcție de cursul monedei europene euro, valabil pentru prima zi a lunii octombrie, comunicat de Banca Centrală Europeană și publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, curs aplicat începând cu data de 1 ianuarie a anului calendaristic următor.

(8) Tarifele menționate la alin. (7) se aplică la valoarea întreagă, fără monedă divizionară”.

 
Art. 7 O.G. nr. 15/2002 (modificată prin O.U.G. nr. 8/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 7 prevedea faptul că responsabilitatea achitării tarifului de utilizare și a deținerii rovinietei valabile, precum și a achitării tarifului de trecere sau a tarifului de concesiune revenea în exclusivitate utilizatorilor români, iar în cazul utilizatorilor străini, aceasta revenea în exclusivitate conducătorului auto al vehiculului.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 7 prevede: „(1) Responsabilitatea achitării corespunzătoare a tarifului de utilizare și a tarifului de concesiune revine în exclusivitate utilizatorilor români, iar în cazul utilizatorilor străini, aceasta revine în exclusivitate conducătorului auto al vehiculului.

(2) Responsabilitatea achitării corespunzătoare a tarifului de trecere revine în exclusivitate utilizatorilor”.

Art. 8 alin. (1) O.G. nr. 15/2002 (modificată prin O.U.G. nr. 8/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 8 alin. (1) dispunea faptul că fapta de a circula fără a deține rovinieta valabilă constituia contravenție continuă și se sancționa cu amendă.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 8 alin. (1) dispune: „Fapta de a circula fără rovinietă valabilă constituie contravenție continuă și se sancționează cu amendă”.

Art. 8 alin. (11) O.G. nr. 15/2002 (modificată prin O.U.G. nr. 8/2015)

Noua reglementare

La art. 8, după alin. (1) se introduce un nou alineat, alin. (11), ale cărui dispoziții, potrivit art. VIII O.U.G. nr. 8/2015, intră în vigoare la 10 zile de la data publicării respectivei ordonanțe de urgență.

Potrivit noii reglementări, art. 8 alin. (11) prevede: „Fapta de a circula fără peaj valabil constituie contravenție și se sancționează cu amendă”.

Art. 8 alin. (2) O.G. nr. 15/2002 (modificată prin O.U.G. nr. 8/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 8 alin. (2) dispunea: Cuantumul amenzilor contravenționale prevăzute la alin. (1) era prevăzut în anexa nr. 2.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 8 alin. (2) prevede: „Contravenția prevăzută la alin. (11) [Fapta de a circula fără peaj valabil constituie contravenție și se sancționează cu amendă], se consideră săvârșită după expirarea termenului prevăzut la art. 1 alin. (73) [până cel târziu la ora 24,00 a următoarei zile în care a fost efectuată trecerea]”.

 
Art. 8 alin. (32) O.G. nr. 15/2002 (modificată prin O.U.G. nr. 8/2015)

Noua reglementare

La art. 8, după alin. (31) se introduce un nou alineat, alin. (32), cu următorul cuprins:

Potrivit noii reglementări, art. 8 alin. (32) dispune: „Cuantumul amenzilor contravenționale prevăzute la alin. (1) și (11) este prevăzut în anexa nr. 2, respectiv anexa nr. 4, care poate fi actualizat prin hotărâre a Guvernului”.

 
Art. 8 alin. (5) O.G. nr. 15/2002 (modificată prin O.U.G. nr. 8/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 8 alin. (5) prevedea faptul că utilizatorilor li se puteau aplica amenzi contravenționale atât pe rețeaua de drumuri naționale din România, cât și în punctele de control pentru trecerea frontierei de stat, la ieșirea din România.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 8 alin. (5) prevede: „Amenzile contravenționale se pot aplica atât pe rețeaua de drumuri naționale din România, cât și în punctele de trecere a frontierei de stat, la ieșirea din România”.

 
Art. 8 alin. (7) O.G. nr. 15/2002 (modificată prin O.U.G. nr. 8/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 8 alin. (7) dispunea faptul că prevederile alin. (6) se aplicau în mod corespunzător și conducătorilor vehiculelor înmatriculate în alte state.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 8 alin. (7) se abrogă.

 
Art. 9 O.G. nr. 15/2002 (modificată prin O.U.G. nr. 8/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 9 alin. (1) prevedea: Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. 8 se făceau de către:

a) personalul împuternicit din cadrul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România – S.A.;
b) personalul împuternicit de Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului, în numele Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România – S.A.;
c) poliția rutieră, în situația când efectuează controlul existenței rovinietei valabile, fără personalul menționat la lit. a) și b);
d) personalul poliției de frontieră care își desfășoară activitatea în punctele de control pentru trecerea frontierei de stat a României, împreună cu personalul prevăzut la lit. a).

De asemenea, art. 9 alin. (2) prevedea faptul că începând cu data de 1 octombrie 2010, constatarea contravențiilor se putea face și cu ajutorul unor mijloace tehnice omologate amplasate pe rețeaua de drumuri naționale din România, consemnându-se aceasta în procesul-verbal de constatare a contravenției.

În sfârșit, art. 9 alin. (3) dispunea faptul că în cazurile prevăzute la alin. (2), procesul-verbal de constatare a contravenției se putea încheia și în lipsa contravenientului, după identificarea acestuia pe baza datelor furnizate de Ministerul Administrației și Internelor – Direcția Regim Permise de Conducere și înmatriculare a Vehiculelor sau a conducătorului auto, în cazul utilizatorilor străini. Procesul-verbal se întocmea și se comunica contravenientului în termen de 30 de zile de la data constatării contravenției, interval în care nu se puteau încheia alte procese-verbale de constatare a contravenției pentru încălcarea prevederilor art. 8 alin. (1).

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 9 prevede: „(1) Constatarea contravențiilor se face cu ajutorul mijloacelor tehnice, consemnându-se aceasta în procesul – verbal de constatare a contravenției.

(2) Constatarea contravențiilor prevăzute la art. 8 se face de către:

a) inspectorii din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, prin intermediul terminalelor de interogare;
b) poliția rutieră, prin intermediul terminalelor de interogare;
c) personalul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România – S.A. care efectuează controlul:

(i) în punctele de trecere a frontierei de stat, prin intermediul terminalelor de interogare;
(ii) pe rețeaua de drumuri naționale din România, prin intermediul sistemelor de camere video;

d) personalul poliției de frontieră care își desfășoară activitatea în punctele de control pentru trecerea frontierei de stat a României, prin intermediul terminalelor de interogare.

(3) Aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. 8 se face de către personalul prevăzut la alin. (2).

(4) În cazul utilizatorilor români, dacă se constată prin intermediul sistemelor de camere video lipsa rovinietei valabile sau a peajului valabil, în baza datelor privind utilizatorul vehiculului, furnizate de Ministerul Afacerilor Interne – Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor, personalul care efectuează controlul conform alin. (2) lit. c) pct. (ii) aplică sancțiunea și încheie procesul-verbal de constatare a contravenției.

(5) Procesul-verbal de constatare a contravenției întocmit conform alin. (4) se încheie în lipsa contravenientului.

(6) În cazul utilizatorilor români sau străini, dacă se constată prin intermediul terminalelor de interogare lipsa rovinietei valabile, personalul abilitat aplică sancțiunea și încheie procesul-verbal de constatare a contravenției după identificarea contravenientului utilizator român sau a conducătorului auto, în cazul utilizatorilor străini, proces-verbal de constatare a contravenției care poate fi încheiat și în lipsa contravenientului.

(7) În cazul utilizatorilor români sau străini, dacă se constată prin intermediul terminalelor de interogare lipsa peajului valabil, personalul abilitat aplică sancțiunea și încheie procesul-verbal de constatare a contravenției după expirarea termenului prevăzut la art. 1 alin. (73) și după identificarea contravenientului, utilizator român sau străin, proces-verbal de constatare a contravenției care poate fi încheiat și în lipsa contravenientului.

(8) Pentru lipsa rovinietei valabile, procesul-verbal se comunică contravenientului în termen de cel mult două luni de la data constatării contravenției, interval pentru care nu se pot încheia alte procese-verbale de constatare a contravenției pentru lipsa rovinietei valabile pentru același vehicul.

(9) Terminalele de interogare necesare constatării contravențiilor prevăzute la alin. (2) lit. a) și b) vor fi puse la dispoziția agenților constatatori și întreținute, în mod gratuit, de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România – S.A”.

Art. 101 O.G. nr. 15/2002 (modificată prin O.U.G. nr. 8/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 101 prevedea faptul că prin derogare de la dispozițiile O.G. nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, plângerea, însoțită de copia procesului-verbal de constatare a contravenției, se introduce la judecătoria în a cărei circumscripție domiciliază sau își are sediul contravenientul.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 101 prevede: „Prin derogare de la dispozițiile O.G. nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, în cazul contravenienților cu domiciliul sau sediul în România, plângerea împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției se introduce la judecătoria pe rază teritorială a căreia contravenientul domiciliază sau își are sediul”.

Aplicarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România – modificări (O.G. nr. 15/2002 modificată prin O.U.G. nr. 8/2015) was last modified: mai 5th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.