Normele pentru punerea în aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 28/2013 pentru aprobarea Programului naţional de dezvoltare locală – modificări (OMDRAP nr. 465/2015)

17 aug. 2015
Vizualizari: 12503

Despre

  • M. Of. nr. 613 din 13 august 2015
  • OMDRAP nr. 465/2015

Actul modificatActul modificatorSumar
OMDRAP nr. 1.851/2013
(M. Of. nr. 282 din 20 mai 2013; cu modif. ult.)
OMDRAP nr. 465/2015
(M. Of. nr. 613 din 13 august 2015)
modifică: art. 1, art. 13, art. 14 alin. (2), art. 15, art. 16, art. 18, art. 21, anexele nr. 2, 5 și 6
abrogă: art. 10, art. 11 alin. (1)-(13), art. 12, art. 19 alin. (4), anexele A, B și anexele nr. 3 și nr. 4a)
introduce: art. 101 și 102, art. 121, art. 19 alin. (11), anexa nr. 7

 

În M. Of. nr. 613 din 13 august 2015, s-a publicat Ordinul ministrului dezvoltării regionale și administrației publice (OMDRAP) nr. 465/2015 privind modificarea și completarea Normelor metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 28/2013 pentru aprobarea Programului național de dezvoltare locală, aprobate prin OMDRAP nr. 1.851/2013 (M. Of. nr. 282 din 20 mai 2013; cu modif. ult.).

 

Art. 1 din Norme (modificate prin OMDRAP nr. 465/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 1 prevedea faptul că Programul național de dezvoltare locală, denumit în continuare Program, coordonat de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, stabilește cadrul legal pentru implementarea unor proiecte de importanță națională, care susțin dezvoltarea regională prin realizarea unor lucrări de infrastructură rutieră, tehnico-edilitară și socio-educativă.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 1 prevede: „Programul național de dezvoltare locală, denumit în continuare Program, este un program multianual, coordonat de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, și are ca obiectiv general echiparea unităților administrativ-teritoriale cu toate dotările tehnico-edilitare, de infrastructură educațională, de sănătate și de mediu, sportivă, social-culturală și turistică, administrativă și de acces la căile de comunicație, în conformitate cu reglementările cuprinse în Planul de amenajare a teritoriului național – Secțiunea a IV-a – Rețeaua de localități, aprobat prin Legea nr. 351/2001, cu modificările și completările ulterioare, pentru creșterea accesabilității la resurse și a calității vieții pentru toți locuitorii României”.

 

Art. 10 din Norme (modificate prin OMDRAP nr. 465/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 10 la primul alineat prevedea faptul că în sensul art. 2 alin. (1) lit. a) din O.U.G. nr. 28/2013 pentru aprobarea Programului național de dezvoltare locală, cu modificările și completările ulterioare, obiectivele de investiții noi sunt obiectivele de investiții care nu au beneficiat de nicio sursă de finanțare în baza unor contracte/convenții de finanțare.

De asemenea, la alineatul următor stabilea faptul că, în sensul art. 2 alin. (1) lit. b) din O.U.G. nr. 28/2013, cu modificările și completările ulterioare, obiectivele de investiții în continuare se definesc după cum urmează:

a) obiective de investiții preluate în Program, conform art. 14 alin. (1) din O.U.G. nr. 28/2013, cu modificările și completările ulterioare;

b) obiective de investiții care au fost finanțate de la bugetul de stat, bugetul local sau din alte surse legal constituite, prin alte programe derulate de instituții ale administrației publice centrale/locale, și/sau au fost încheiate contracte/convenții de finanțare, contracte de lucrări, cu condiția încadrării în cel puțin unul dintre domeniile specifice prevăzute la art. 7 din O.U.G. nr. 28/2013, cu modificările și completările ulterioare.

În continuarea, stabilea faptul că toate contractele de bunuri/servicii/lucrări pentru obiectivele de investiții prevăzute la alin. (2) lit. a) încheiate până la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice se derulează în continuare în conformitate cu prevederile Programului.

Potrivit alineatului următor, obiectivele de investiții care cuprind categorii de lucrări aferente mai multor domenii specifice, preluate din programele prevăzute la art. 14 alin. (1) din O.U.G. nr. 28/2013, se finanțează în funcție de investiția majoritară sau de categoriile de lucrări aferente restului de executat.

La alineatul al cincilea dispunea faptul că valoarea restului cheltuielilor necesare pentru finalizarea obiectivului de investiții se poate actualiza în condițiile legii, în funcție de evoluția indicilor de prețuri, în conformitate cu prevederile contractelor de servicii/lucrări încheiate.

Conform alin. (6), obiectivele de investiții care au fost finanțate de la bugetul de stat prin alte programe derulate de instituții ale administrației publice centrale/locale pot fi incluse în cadrul Programului ca obiective de investiții noi, cu condiția încadrării în domeniile specifice prevăzute la art. 7 din O.U.G. nr. 28/2013.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

În sfârșit, la ultimul alineat prevedea faptul că actualizarea prevăzută la alin. (5) se realizează în condițiile art. 10 din anexa la Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și locuințelor nr. 863/2008 pentru aprobarea „Instrucțiunilor de aplicare a unor prevederi din H.G. nr. 28/2008 privind aprobarea conținutului-cadru al documentației tehnico-economice aferente investițiilor publice, precum și a structurii și metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiții și lucrări de intervenții”, cu modificările și completările ulterioare.

Noua reglementare

Art. 10 – Abrogat.

 

Art. 101 și 102 din Norme (modificate prin OMDRAP nr. 465/2015)
Noua reglementare

După art. 10 se introduc două noi articole, art. 101 și 102.

Potrivit noii reglementări, art. 101 și 102 prevăd următoarele:

Art. 101

„(1) Finanțarea Programului se asigură din sursele de finanțare prevăzute la art. 8 alin. (1) din O.U.G. nr. 28/2013 pentru aprobarea Programului național de dezvoltare locală, aprobată prin Legea nr. 89/2015, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare ordonanța de urgență.

(2) Pentru obiectivele de investiții prevăzute la art. 2 lit. a) și b) din ordonanța de urgență, solicitările de sume din transferuri de la bugetul de stat trebuie să fie în concordanță cu graficul de finanțare, pe surse și ani, corelat cu graficul de execuție, după caz, prevăzut pentru fiecare obiectiv inclus în programul de investiții aprobat de autoritățile administrației publice locale și prevăzut ca anexă la bugetul local, conform prevederilor Legii nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare”.

Art. 102

„(1) Pentru obiectivele de investiții nou-propuse a fi incluse în Program, precum și pentru cele incluse în program, dar care nu au contracte de finanțare multianuale, în termen de 30 de zile de la aprobarea legii bugetului de stat pentru anul în curs, beneficiarii Programului transmit Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice solicitarea cuprinzând suma totală solicitată de la bugetul de stat în vederea realizării obiectivului de investiții, eșalonată pe ani conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.

(2) Beneficiarii Programului care au încheiate contracte de finanțare multianuale, în termen de 30 de zile de la aprobarea legii bugetului de stat pentru anul în curs, transmit Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice solicitarea cuprinzând eventualele modificări ale sumelor reprezentând restul cheltuielilor necesare pentru finalizarea obiectivului de investiții, pentru anul în curs, precum și creditele bugetare estimate prin contractul de finanțare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.

(3) Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice centralizează propunerile transmise conform alin. (1) și (2). În baza criteriilor aprobate prin hotărâre a Guvernului și a analizei proprii de specialitate, în limita creditelor de angajament și a creditelor bugetare aprobate anual cu această destinație și a estimărilor pentru următorii 3 ani prevăzute în legea bugetară anuală, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice întocmește lista de obiective propuse spre finanțare, listă care se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării regionale și administrației publice. După aprobare, lista cu obiectivele de investiții care se finanțează se publică pe site-ul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.

(4) Criteriile prevăzute la alin. (3) se aplică unitar tuturor obiectivelor de investiții propuse la finanțare prin solicitările prevăzute la alin. (1) și (2).

(5) Pentru obiectivele de investiții noi cuprinse în lista prevăzută la alin. (3), în vederea încheierii contractelor de finanțare multianuale, beneficiarii transmit Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice documentațiile tehnico-economice ale obiectivelor de investiții, aprobate în condițiile legii prin hotărâri ale consiliului local/județean de aprobare a indicatorilor tehnico-economici, hotărâri ale consiliului local/județean de asigurare a finanțării pentru categoriile de cheltuieli care nu se finanțează de la bugetul de stat prin Program prevăzute la art. 8 alin. (3), însoțite de devizul general actualizat, defalcat pe categorii de lucrări și categorii de cheltuieli, certificatul de urbanism însoțit de avizele și acordurile stabilite prin acesta, după caz.

(6) Pentru obiectivele de investiții în continuare cuprinse în lista prevăzută la alin. (3), în vederea încheierii contractelor de finanțare multianuale, beneficiarii transmit Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice autorizația de construire valabilă, documente care să prezinte stadiul fizic realizat, devizul general actualizat conform art. 121 alin. (5) și/sau devizul general pentru lucrările rest de executat defalcat pe categorii de lucrări și categorii de cheltuieli, hotărârea consiliului local/județean de aprobare a indicatorilor tehnico-economici actualizați, hotărârea consiliului local/județean de asigurare a finanțării pentru categoriile de cheltuieli care nu se finanțează de la bugetul de stat prin Program prevăzute la art. 8 alin. (3), după caz, precum și contractele de achiziții publice, inclusiv actele adiționale încheiate.

(7) Pentru obiectivele de investiții incluse în Program, prevăzute la art. 2 lit. c) din ordonanța de urgență, care nu au mai fost finanțate prin Programul național de dezvoltare locală, cuprinse în lista prevăzută la alin. (3), în vederea încheierii contractelor de finanțare multianuale, beneficiarii transmit Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice autorizația de construire valabilă, documente care să prezinte stadiul fizic realizat, devizul general actualizat conform art. 121 alin. (5) și/sau devizul general pentru lucrările rest de executat defalcat pe categorii de lucrări și categorii de cheltuieli, hotărârea consiliului local/județean de aprobare a indicatorilor tehnico-economici, hotărârea consiliului local/județean de asigurare a finanțării pentru categoriile de cheltuieli care nu se finanțează de la bugetul de stat prin Program prevăzute la art. 8 alin. (3), după caz, precum și contractele de achiziții publice, inclusiv actele adiționale încheiate.

(8) Valoarea restului cheltuielilor necesare pentru finalizarea obiectivului de investiții se poate actualiza în condițiile legii, în funcție de evoluția indicilor de prețuri, la data încheierii contractului de finanțare multianual, cu respectarea prevederilor din contractele de achiziție publică încheiate.

(9) Beneficiarii răspund pentru realitatea, exactitatea și legalitatea datelor prezentate”.

 

Normele pentru punerea în aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 28/2013 pentru aprobarea Programului național de dezvoltare locală – modificări (OMDRAP nr. 465/2015) was last modified: august 17th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.