Legitimaţii eliberate executorilor fiscali care duc la îndeplinire măsurile asigurătorii şi efectuează procedura de executare silită, în conformitate cu prevederile Codului de procedură fiscală (OPANAF nr. 1099/2016)

6 apr. 2016
Vizualizari: 1989

Despre

  • M. Of. nr. 239 din 31 martie 2016: OPANAF nr. 1099/2016
Actul publicat în Monitorul OficialSumar
OPANAF nr. 1099/2016
(M. Of. nr. 239 din 31 martie 2016)
Legitimațiile eliberate executorilor fiscali care duc la îndeplinire măsurile asigurătorii și efectuează procedura de executare silită, în conformitate cu prevederile Codului de procedură fiscală

 

În M. Of. nr. 239 din 31 martie 2016, a fost publicat Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 1099/2016 privind legitimațiile eliberate executorilor fiscali care duc la îndeplinire măsurile asigurătorii și efectuează procedura de executare silită, în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

Vom prezenta, în continuare, câteva dintre dispozițiile Ordinului nr. 1099/2016.

Art. 1 din OPANAF nr. 1099/2016

Art. 1 stabilește faptul că pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor cap. VI („Măsuri asigurătorii”) și cap. VIII („Stingerea creanțelor fiscale prin executare silită”) din titlul VII („Colectarea creanțelor fiscale”) din Codul de procedură fiscală; cu modif. și compl. ult., se vor elibera legitimații executorilor fiscali din cadrul organelor de executare silită, din cadrul structurilor abilitate cu ducerea la îndeplinire a măsurilor asigurătorii și efectuarea procedurii de executare silită în cazurile speciale, precum și din cadrul Direcției executări silite cazuri speciale.

 Art. 2 din OPANAF nr. 1099/2016

Art. 2 prevede faptul că executorii fiscali sunt persoane angajate în cadrul organului de executare silită, din cadrul structurilor abilitate cu ducerea la îndeplinire a măsurilor asigurătorii și efectuarea procedurii de executare silită în cazurile speciale, precum și în cadrul Direcției executări silite cazuri speciale, desemnate de conducătorul acestora să ducă la îndeplinire măsurile asigurătorii și să efectueze procedura de executare silită.

Art. 3 din OPANAF nr. 1099/2016

Art. 3 dispune faptul că legitimațiile prevăzute la art. 1 și 6, denumite în continuare legitimații, atestă o împuternicire a executorului fiscal în fața debitorului sau a terților, ce implică exercițiul autorității de stat, acordată acestuia pentru ducerea la îndeplinire a atribuțiilor ce îi revin potrivit legii.

De asemenea, legitimația este valabilă numai însoțită de delegația emisă de organul de executare silită, de structura abilitată cu ducerea la îndeplinire a măsurilor asigurătorii și efectuarea procedurii de executare silită în cazurile speciale, precum și de Direcția executări silite cazuri speciale.

 Art. 4 din OPANAF nr. 1099/2016

Art. 4 stabilește faptul că în baza legitimației și a delegației, executorul fiscal poate:

a) să intre în orice incintă de afaceri a debitorului, persoană juridică, sau în alte incinte unde acesta își păstrează bunurile, în scopul identificării bunurilor sau valorilor care pot fi executate silit, precum și să analizeze evidența contabilă a debitorului în scopul identificării terților care datorează sau dețin în păstrare venituri ori bunuri ale debitorului;

b) să intre în toate încăperile în care se găsesc bunuri sau valori ale debitorului, persoană fizică, precum și să cerceteze toate locurile în care acesta își păstrează bunurile;

c) să solicite și să cerceteze orice document sau element material care poate constitui o probă în determinarea bunurilor proprietate a debitorului;

d) să aplice sigilii asupra bunurilor, întocmind în acest sens proces-verbal;

e) să constate contravenții și să aplice sancțiuni potrivit legii.

În continuare, este prevăzut faptul că executorul fiscal poate intra în încăperile ce reprezintă domiciliul sau reședința unei persoane fizice, cu consimțământul acesteia, iar, în caz de refuz, organul de executare silită cere autorizarea instanței judecătorești competente potrivit dispozițiilor Codului de procedură civilă; rep., cu modif. ult.

De asemenea, accesul executorului fiscal în locuință, în incinta de afaceri sau în orice altă încăpere a debitorului, persoană fizică sau juridică, se poate efectua între orele 6:00 – 20:00, în orice zi lucrătoare, iar, în cazuri temeinic justificate de pericolul înstrăinării unor bunuri, accesul în încăperile debitorului poate avea loc și la alte ore decât cele menționate, precum și în zilele nelucrătoare, în baza autorizației prevăzute la alin. (2). Executarea începută poate continua în aceeași zi sau în zilele următoare.

În fine, în absența debitorului sau dacă acesta refuză accesul în oricare dintre încăperile prevăzute la alin. (1), executorul fiscal poate să pătrundă în acestea în prezența unui reprezentant al poliției ori al jandarmeriei sau a altui agent al forței publice și a doi martori majori, fiind aplicabile prevederile alin. (2) și (3).

Art. 5 din OPANAF nr. 1099/2016

Art. 5 dispune, printre altele, faptul că solicitarea de achiziții de legitimații se transmite direcției cu atribuții în achiziții publice din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, de către direcțiile generale regionale ale finanțelor publice, la propunerea organelor de executare silită și a structurilor abilitate cu ducerea la îndeplinire a măsurilor asigurătorii și efectuarea procedurii de executare silită în cazurile speciale, în cadrul cărora își desfășoară activitatea executorii fiscali, de către Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, precum și de către Direcția executări silite cazuri speciale.

De asemenea, legitimațiile sunt valabile 5 ani de la data eliberării lor, iar pierderea sau furtul legitimației se publică în presă și se anunță direcției emitente, în termen de 15 zile, în vederea consemnării în evidența prevăzută la alin. (6) și eliberării unei noi legitimații. De asemenea, la data încetării calității de executor fiscal a titularului legitimației, acesta o va depune la organul care a eliberat-o, în vederea anulării, care va fi consemnată în evidența prevăzută la alin. (6).

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale
Art. 6 din OPANAF nr. 1099/2016

Art. 6 stabilește faptul că de la data intrării în vigoare a respectivului ordin și până la tipărirea legitimației, pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor cap. VI („Măsuri asigurătorii”) și cap. VIII („Stingerea creanțelor fiscale prin executare silită”) din titlul VII („Colectarea creanțelor fiscale”) din Codul de procedură fiscală; cu modif. și compl. ul., de către executorii fiscali, sunt valabile actualele legitimații și vor fi utilizate de către aceștia până la emiterea noilor legitimații de executor fiscal, conform dispozițiilor respectivului ordin.

Art. 7 din OPANAF nr. 1099/2016

Art. 7 prevede faptul că forma, conținutul și descrierea legitimației sunt cele prevăzute în modelul prezentat în anexa nr. 1.

Art. 8 din OPANAF nr. 1099/2016

Art. 8 dispune faptul că la data intrării în vigoare a respectivului ordin se abrogă Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.694/2014 privind legitimațiile eliberate executorilor fiscali care duc la îndeplinire măsurile asigurătorii și efectuează procedura de executare silită a creanțelor fiscale (M. Of. nr. 479 din 28 iunie 2014).

Art. 9 din OPANAF nr. 1099/2016

Art. 9 stabilește faptul că anexele nr. 1 – 3 fac parte integrantă din respectivul ordin.

Art. 10 din OPANAF nr. 1099/2016

Art. 10 dispune faptul că Direcția executări silite cazuri speciale, Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, direcțiile generale regionale ale finanțelor publice și unitățile subordonate vor duce la îndeplinire prevederile respectivului ordin.

Legitimații eliberate executorilor fiscali care duc la îndeplinire măsurile asigurătorii și efectuează procedura de executare silită, în conformitate cu prevederile Codului de procedură fiscală (OPANAF nr. 1099/2016) was last modified: aprilie 5th, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.