Normele metodologice privind condiţiile de acordare a majorării prevăzute la art. 4 alin. (3) din O.U.G. nr. 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru părinţi în vederea supravegherii copiilor – (OMAI nr. 20/2021)

12 feb. 2021
Vizualizari: 477

Actul normativ

Sumar
Ordinul ministrului afacerilor interne (OMAI) nr. 20/2021 pentru aprobarea Normelor metodologice privind condițiile de acordare a majorării prevăzute la art. 4 alin. (3) din O.U.G. nr. 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru părinți în vederea supravegherii copiilor, în situația limitării sau suspendării activităților didactice care presupun prezența efectivă a copiilor în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară, ca urmare a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2

(M. Of. nr. 142 din 11 februarie 2021)

Se aprobă Normele metodologice privind condițiile de acordare a majorării prevăzute la art. 4 alin. (3) din O.U.G. nr. 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru părinți în vederea supravegherii copiilor, în situația limitării sau suspendării activităților didactice care presupun prezența efectivă a copiilor în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară, ca urmare a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2.

 

În M. Of. nr. 142 din 11 februarie 2021 s-a publicat Ordinul ministrului afacerilor interne (OMAI) nr. 20/2021 pentru aprobarea Normelor metodologice privind condițiile de acordare a majorării prevăzute la art. 4 alin. (3) din O.U.G. nr. 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru părinți în vederea supravegherii copiilor, în situația limitării sau suspendării activităților didactice care presupun prezența efectivă a copiilor în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară, ca urmare a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2.

Prin respectivul act normativ se aprobă Normele metodologice privind condițiile de acordare a majorării prevăzute la art. 4 alin. (3) din O.U.G. nr. 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru părinți în vederea supravegherii copiilor, în situația limitării sau suspendării activităților didactice care presupun prezența efectivă a copiilor în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară, ca urmare a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2.

Vă prezentăm, în continuare, cele mai importante dispoziții ale OMAI nr. 20/2021 pentru aprobarea Normelor metodologice privind condițiile de acordare a majorării prevăzute la art. 4 alin. (3) din O.U.G. nr. 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru părinți în vederea supravegherii copiilor.

 

Structura

 

Anexa nr. 1;

Anexa nr. 2 („Declarație pe propria răspundere – a părintelui care formulează cererea de acordare a majorării salariale”);

Anexa nr. 3 („Declarație pe propria răspundere – a celuilalt părinte”).

 

Prezentare generală

 

Conform art. 1, în situațiile prevăzute de O.U.G. nr. 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru părinți în vederea supravegherii copiilor, în situația limitării sau suspendării activităților didactice care presupun prezența efectivă a copiilor în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară, ca urmare a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, denumită în continuare ordonanța de urgență, în care a intervenit limitarea sau suspendarea activităților didactice care presupun prezența efectivă a copiilor în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară, personalul îndreptățit din cadrul MAI are dreptul la o majorare acordată suplimentar drepturilor salariale cuvenite, în cuantum de 75% din salariul de bază/salariul de funcție/solda de funcție corespunzător/corespunzătoare unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, corespunzător numărului de zile lucrătoare din perioada respectivă.

Totuțși, majorarea nu se acordă:

– în cazul în care celălalt părinte beneficiază de zile libere în condițiile ordonanței de urgență și/sau desfășoară activități prin telemuncă sau muncă la domiciliu;

– în cazul în care unul dintre părinți se află în una dintre situațiile menționate la art. 1 alin. (6) din ordonanța de urgență;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

– în cazul vacanțelor acordate pe timpul anului școlar, potrivit legii;

– în perioada în care persoana îndreptățită a desfășurat muncă la domiciliu.

Astfel, personalul nominalizat înaintează până cel târziu la data de 3 a lunii curente pentru luna anterioară, spre aprobare, șefului (comandantului) unității în care este încadrat cererea de acordare a majorării salariale prevăzută în anexa nr. 1, însoțită de următoarele documente:

– actul de identitate al solicitantului, în copie;

– certificatul/certificatele de naștere al/ale copilului/copiilor, în copie;

– după caz, certificatul de încadrare în grad de handicap a copilului ori adultului în vârstă de până la 26 de ani, în copie;

– declarație pe propria răspundere a solicitantului, întocmită potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul ordin;

– declarație pe propria răspundere a celuilalt părinte, întocmită potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 3 la prezentul ordin;

– angajamentul solicitantului de a restitui sumele încasate cu titlu necuvenit.

Vă prezentăm, în continuare, modelul cererii de acordare a majorării salariale, așa cum este aceasta prevăzută în anexa nr. 1:

„ANEXA nr. 1:

UNITATEA ………………………..

Serviciul/Compartimentul ……………………….

Gradul, numele și prenumele solicitantului ………………………………….

Aprob.

……………………………

(gradul, numele și prenumele conducătorului/șefului unității)

RAPORT

privind acordarea majorării salariale prevăzute la art. 4 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru părinți în vederea supravegherii copiilor, în situația limitării sau suspendării activităților didactice care presupun prezența efectivă a copiilor în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară, ca urmare a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2

Am onoarea să raportez:

Subsemnatul/Subsemnata, ……………………, domiciliat(ă) în ……………………………., vă adresez rugămintea de a-mi aproba prezenta cerere în vederea acordării majorării salariale în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 147/2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 278/2020, cu modificările ulterioare.

Menționez că dețin calitatea de:

|_| părinte firesc, potrivit Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare;

|_| adoptator;

|_| persoană care are copilul/copiii în încredințare în vederea adopției;

|_| persoană care are copilul în plasament sau sub tutelă;

|_| persoană desemnată conform art. 104 alin. (2) din Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

|_| părinte sau reprezentant legal al persoanei adulte cu handicap înscrise într-o unitate de învățământ;

|_| părintele sau reprezentantul legal al copilului, cu vârsta de până la 12 ani, înscris în cadrul unei unități de învățământ sau de educație timpurie antepreșcolară, care suferă de o boală cronică;

|_| părinte sau reprezentant legal al copilului cu handicap grav neșcolarizat, care a optat pentru acordarea indemnizației prevăzute la art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare – doar în situațiile în care activitatea serviciului de zi este limitată sau suspendată, prin dispoziție/decizie a autorității care are în administrare serviciul de zi, ca urmare a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2;

|_| părinte sau reprezentant legal care are în îngrijire, supraveghere și întreținere persoana adultă încadrată în grad de handicap grav sau în grad de handicap grav cu asistent personal pentru care s-a optat pentru acordarea indemnizației prevăzute la art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare – doar dacă beneficiază de servicii de zi, a căror activitate este limitată sau suspendată, prin dispoziție/decizie a autorității care are în administrare serviciul de zi, ca urmare a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2;

|_| părintele sau reprezentantul legal care are în îngrijire, supraveghere și întreținere unul sau mai mulți copii școlarizați, cu boli cronice pentru care medicul de familie sau medicul specialist a emis adeverințe pentru realizarea educației în condițiile prevăzute în anexa nr. 1 – Ghidul privind măsurile sanitare și de protecție în unitățile de învățământ preuniversitar în perioada pandemiei de COVID-19 la anexa la Ordinul ministrului educației și cercetării și al ministrului sănătății nr. 5.487/1.494/2020 pentru aprobarea măsurilor de organizare a activității în cadrul unităților/instituțiilor de învățământ în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2, cu modificările ulterioare.

*)Se va completa în mod corespunzător, pentru fiecare persoană în parte, după cum urmează:

„1” – preșcolar; „2” – școlar de până la 12 ani; „3” – copil cu handicap înscris în unitate de învățământ special; „4” – copiii înscriși în unitățile de educație timpurie antepreșcolară; „5” – persoană cu handicap prevăzută la art. 1 alin. (4) sau (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 147/2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 278/2020, cu modificările ulterioare, care beneficiază de serviciul de zi aflat în administrarea primăriei; „6” – persoană cu handicap prevăzută la art. 1 alin. (4) sau (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 147/2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 278/2020, cu modificările ulterioare, care beneficiază de serviciul de zi aflat în administrarea direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului; „7” – copilul cu vârsta de până la 12 ani, înscris în cadrul unei unități de învățământ sau de educație timpurie antepreșcolară, care suferă de o boală cronică.”

– I. Referitor la soțul/soția sau, după caz, celălalt părinte, precizez următoarele:

– este încadrat/încadrată în muncă sau, după caz, realizează venituri din salarii și asimilate salariilor, venituri din activități independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură, supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, și nu beneficiază de zile libere sau de majorarea salarială în condițiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 147/2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 278/2020, cu modificările ulterioare;

– nu desfășoară activități prin telemuncă sau munca la domiciliu;

– nu se află în una sau mai multe dintre situațiile prevăzute la art. 1 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 147/2020, cu modificările și completările ulterioare.

Prin excepție de la cele precizate anterior, menționez că în perioada/perioadele ………….. soțul/soția sau, după caz, celălalt părinte s-a aflat/se află în una dintre situațiile prevăzute mai sus, astfel:

*……………………………………………………………………………….

* (Exemplu: în perioada 2.12-15.12.2020 celălalt părinte s-a aflat în concediu de odihnă/nu este încadrat în muncă etc.; în situația în care nu există cazuri care impun completarea spațiilor libere, la depunerea raportului solicitantul va menționa că „Nu este cazul.”)

– II. Declar că am luat cunoștință de dispozițiile legale privind acordarea majorării salariale prevăzute la art. 4 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 147/2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 278/2020, cu modificările ulterioare, datele prezentate în raport sunt reale și mă oblig să aduc la cunoștință, în termen de 5 zile lucrătoare, orice modificare a condițiilor care au stat la baza acordării acestui drept salarial.

Anexez următoarele documente:

– actul de identitate, în copie;

– certificatul de naștere al copilului, în copie;

– certificatul de încadrare în grad de handicap al copilului/copiilor, în copie, (după caz);

– declarația pe propria răspundere;

– declarația pe propria răspundere a soțului/soției/celuilalt părinte;

– alte documente relevante privind obligațiile de întreținere stabilite prin hotărâri/titluri executorii definitive în sarcina întreținătorilor legali ai copilului.

Față de cele solicitate, rog dispuneți”.

Normele metodologice privind condițiile de acordare a majorării prevăzute la art. 4 alin. (3) din O.U.G. nr. 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru părinți în vederea supravegherii copiilor – (OMAI nr. 20/2021) was last modified: februarie 12th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.