Obligaţiile de raportare şi transparenţă în sistemul pensiilor administrate privat – modificări (Norma ASF nr. 31/2017)
Raport privind plățile eșalonate pentru luna . . . . . . . . . . anul . . . . . . . . . .
Codul de comandă | Codul administratorului | Codul fondului de pensii | Anul | Luna | Codul de operațiune | CNP | |
Col. 1 | Col. 2 | Col. 3 | Col. 4 | Col. 5 | Col. 6 | Col. 7 |
Valoarea rată lunară brută | Contribuția la asigurările sociale de sănătate (CASS) | Impozit pe venit | Comisioane bancare | Taxe aferente mandatului poștal | Valoarea totală a taxelor, impozitelor și comisioanelor bancare/taxelor poștale suportate de participant (TO) | Valoarea rată lunară netă | |
Col. 8 | Col. 9 | Col. 10 | Col. 11 | Col. 12 | Col. 13 = 9 + 10 + 11 + 12 | Col. 14 = 8-13 |
Numărul ratei actuale | Număr total rate de plată | Suma totală de plată | Total plăți efectuate | Sold de plată | Modalitatea de plată a ratei (cont bancar sau mandat poștal) | Data virării în contul bancar al participantului sau în contul bancar al poștei | Data mandatului poștal | Data cererii | Valoare rată reziduală | |
Col. 15 | Col. 16 | Col. 17 | Col. 18 | Col. 19 | Col. 20 | Col. 21 | Col. 22 | Col. 23 | Col. 24 |
Instrucțiuni de completare a anexei nr. 1F
1. Anexa nr. 1F se completează de către administratorii de fonduri de pensii administrate privat.
2. Instrucțiunile prezentate în continuare au ca scop standardizarea procesului de raportare pentru plata eșalonată a activului personal.
3. Câmpurile anexei 1F se completează după cum urmează:
Nr. crt. | Denumire câmp | Descriere câmp | |
1 | Codul de comandă | Codul comenzii va avea una dintre următoarele valori: 1 = raportare inițială; 5 = raportare rectificativă. | |
2 | Codul administratorului (OUT) | Codul administratorului așa cum este înregistrat în Registrul A.S.F. | |
3 | Codul fondului de unde se efectuează plata eșalonată | Codul fondului, așa cum este înregistrat în Registrul A.S.F. | |
4 | Anul | Anul de raportare | |
5 | Luna | Luna pentru care se întocmește raportarea | |
6 | Codul de operațiune | Codul operațiunii se completează cu: 601 – pentru plata unei rate lunare egale 602 – pentru plata ratei reziduale 603 – pentru plata unică efectuată la cererea participantului/beneficiarului 611 – pentru înregistrarea unei diferențe pozitive la soldul datorat participantului/beneficiarului cauzat de o regularizare a unei case de pensii 612 – pentru înregistrarea unei diferențe pozitive la soldul datorat participantului/beneficiarului cauzat de o returnare a mandatului poștal sau a viramentului bancar 613 – pentru operațiuni determinate de nerevendicarea în termenul general de prescripție a drepturilor cuvenite în calitate de beneficiar 614 – pentru operațiuni determinate de transferul administrativ al participantului / beneficiarului la fondul de pensii private absorbant ca efect al fuziunii a două fonduri de pensii private 615 – pentru operațiuni determinate de corecția de CNP-uri 699 – pentru orice alte operațiuni. | |
7 | CNP | Codul numeric personal al participantului/beneficiarului se completează pentru toate operațiunile. | |
8 | Valoarea rată lunară brută | Valoarea în lei a sumei brute transferate. Se utilizează 2 poziții zecimale, iar ca separator se folosește punctul. | |
9 | Contribuția la asigurările sociale de sănătate (CASS) | Se completează conform prevederilor legale în vigoare. Se utilizează 2 poziții zecimale, iar ca separator se folosește punctul. | |
10 | Impozit pe venit | Se completează conform prevederilor legale în vigoare. Se utilizează 2 poziții zecimale, iar ca separator se folosește punctul. | |
11 | Comisioane bancare | Se completează în situațiile de plată prin virament bancar, după caz. Se utilizează 2 poziții zecimale, iar ca separator se folosește punctul. | |
12 | Taxe aferente mandatului poștal | Se completează în situațiile de plată prin mandat poștal, după caz. Se utilizează 2 poziții zecimale, iar ca separator se folosește punctul. | |
13 | Valoarea totală a taxelor, impozitelor și comisioanelor bancare/taxelor poștale suportate de participant (TO) | Valoarea totală a taxelor, impozitelor și comisioanelor bancare/taxelor poștale. Se utilizează 2 poziții zecimale, iar ca separator se folosește punctul. | |
14 | Valoarea rată lunară netă | Valoarea în lei a sumei brute transferate, diminuată cu valoarea totală a taxelor, impozitelor și comisioanelor bancare/taxelor poștale suportate de participant. Se utilizează 2 poziții zecimale, iar ca separator se folosește punctul. | |
15 | Numărul ratei actuale | Numărul tranșei actuale plătite în luna pentru care se face raportarea. | |
16 | Număr total rate de plată | Număr total tranșe de plată, conform cererii de plată | |
17 | Suma totală de plată | Suma totală de plată către participant/beneficiar, actualizată inclusiv cu eventualele rectificări pozitive | |
18 | Total plăți efectuate | Suma ratelor lunare brute plătite până în luna curentă, inclusiv. Se utilizează 2 poziții zecimale, iar ca separator se folosește punctul. | |
19 | Sold de plată | Diferența dintre valoarea totală de plată și soldul plăților efectuate | |
20 | Modalitatea de plată a ratei (cont bancar sau mandat poștal) | Modalitatea de plată a ratei (cont bancar sau mandat poștal). Pentru cont bancar se folosește „C”, iar pentru mandat poștal se folosește „M”. | |
21 | Data virării în contul bancar al participantului sau în contul bancar al poștei | Data virării activului personal în contul bancar al participantului sau în contul bancar al poștei, conform extrasului de cont | |
22 | Data mandatului poștal | Data mandatului poștal este data emiterii facturii de către operatorul de servicii poștale, care certifică data operării mandatului poștal către participant/beneficiar. | |
23 | Data cererii | Data primirii documentației complete pentru cererea de plată cea mai recentă, inclusiv pentru cererea de plată unică a ratelor lunare rămase de plătit | |
24 | Valoare rată reziduală | Valoarea ratei reziduale de plată, actualizată inclusiv cu eventualele rectificări pozitive |
Raportare inițială (cod 1)
4. Metodologia de transmitere electronică a anexei nr. 1F
a) Fișierul obținut este denumit după următoarea sintaxă:
YYYYMM_PLATI_ESALONATE_1_FFF_EEE.xml.p7s,
unde:
– YYYYMM reprezintă anul, respectiv luna pentru care a fost întocmit raportul;
– FFF reprezintă codul fondului de pensii administrat privat înregistrat în Registrul A.S.F.;
– EEE reprezintă codul entității raportoare înregistrat în Registrul A.S.F.
b) Fișierul definit conform pct. 4 lit. a) se semnează electronic, cu semnătură electronică extinsă a persoanelor responsabile prevăzute la 5;
c) Fișierul definit conform pct. 4 lit. a), semnat electronic, se încarcă în sistemul informatic de raportare, în folderul dedicat „PLATI_ESALONATE”.
5. Anexa nr. 1F se întocmește lunar și se transmite A.S.F. în termen de 7 zile lucrătoare ale lunii următoare celei pentru care se face raportarea. Perioada pentru care se face raportarea este o lună calendaristică anterioară.
6. SIR procesează automat datele prevăzute în anexa nr. 1F.
7. SIR transmite automat mesaje persoanelor responsabile prevăzute la art. 5, acestea având obligația de a analiza aceste mesaje în scopul soluționării eventualelor erori sau avertismente.
Raportare rectificativă (cod 5)
8. Orice modificare a unei raportări inițiale sau orice raport transmis după termenul stabilit de depunere se consideră raportare rectificativă.
9. Raportarea rectificativă pentru anexa nr. 1F conține, în mod obligatoriu, două fișiere semnate electronic cu semnătură electronică extinsă a persoanelor responsabile prevăzute la art. 5, astfel:
a) un fișier în format XML cu valorile corecte (rectificate), denumit conform sintaxei:
YYYYMM_PLATI_ESALONATE_5_FFF_EEE.xml.p7s;
b) un fișier în format RTF care conține o notă explicativă detaliată cu privire la valorile corectate și motivele care au generat raportarea eronată, respectiv motivele care au generat transmiterea raportului după expirarea termenului-limită pentru depunere, denumit conform sintaxei: YYYYMM_ PLATI_ESALONATE _5_FFF_EEE.rtf.p7s.
10. Lipsa oricărui fișier menționat la pct. 9 determină respingerea raportării rectificative.
11. Raportarea rectificativă pentru anexa nr. 1F se încarcă în SIR, în folderul dedicat „PLATI_ESALONATE”.
Anexa nr. 7 la Norma ASF nr. 31/2017
Administrator fond . . . . . . . . . .
Cod administrator . . . . . . . . . . . . .
Fond de pensii . . . . . . . . . .
Cod fond . . . . . . . . . . . .
Raport actuarial pentru anul . . . . . . . . . .
1. Certificat actuarial, care va cuprinde:
a) valoarea calculată a provizionului tehnic;
b) opinia actuarului cu privire la adecvarea valorii calculate a provizionului tehnic;
c) opinia actuarului cu privire la respectarea prevederilor legale, în vigoare, în calculul provizionului tehnic.
2. Prezentarea datelor statistice utilizate în calcul, și a surselor emitente, care va cuprinde:
a) tabelele biometrice:
(i) mortalitate;
(ii) invaliditate;
b) alte date statistice utilizate în calcul.
3. Descrierea succintă a garanțiilor schemei de pensii administrate privat pentru care s-a efectuat calculul
4. Prezentarea activelor care constituie provizionului tehnic, care va cuprinde:
a) descrierea succintă a metodei de evaluare;
b) structura-țintă a portofoliului urmărită de administrator, pe tip de instrument și piață (RO, SEE, state terțe);
c) ponderea valorii activelor denominate în altă monedă decât cea națională, în totalul valorii portofoliului:
(i) pe fiecare monedă în parte;
(ii) total monedă străină.
Întocmit . . . . . . . . . . |
Instrucțiuni de completare a anexei nr. 11
Raportare inițială
1. Anexa nr. 11 se întocmește de către administratorii de fonduri de pensii.
2. Instrucțiunile prezentate în continuare au ca scop standardizarea procesului de raportare a activității de actuariat.
3. Fișierul se denumește după următoarea sintaxă:
YYYYMMDD_RAPORT_ACTUARIAL_1_FFF.pdf.p7s,
unde:
– YYYYMMDD reprezintă data transmiterii raportului;
– FFF reprezintă codul fondului de pensii înregistrat în Registrul A.S.F.
4. Fișierul denumit YYYYMMDD_RAPORT_ACTUARIAL_1_FFF.pdf.p7s se întocmește în format editabil și se semnează electronic, cu semnătură electronică extinsă a persoanelor responsabile prevăzute la art. 5.
5. Fișierul YYYYMMDD_RAPORT_ACTUARIAL_1_FFF.pdf.p7s, semnat electronic, se încarcă în sistemul informatic de raportare, în folderul dedicat „RAPORT_ACTUARIAL”.
6. Anexa nr. 11 se întocmește anual și se transmite A.S.F. până la data de 31 ianuarie a anului următor celui pentru care se face raportarea.
Raportare rectificativă
7. Orice modificare a unei raportări inițiale sau orice raport transmis după termenul stabilit de depunere se consideră raportare rectificativă.
8. Raportarea rectificativă pentru anexa nr. 11 conține, în mod obligatoriu, două fișiere semnate electronic cu semnătură electronică extinsă a persoanelor responsabile prevăzute la art. 5, astfel:
a) un fișier în format pdf editabil cu conținutul corect (rectificat), denumit conform sintaxei: YYYYMMDD_RAPORT_ACTUARIAL_5 _FFF.pdf.p7s;
b) un fișier în format RTF care conține o notă explicativă detaliată cu privire la valorile corectate și motivele care au generat raportarea eronată, respectiv motivele care au generat transmiterea raportului după expirarea termenului-limită pentru depunere, denumit conform sintaxei: YYYYMMDD_RAPORT_ACTUARIAL_5 _FFF.rtf.p7s.
9. Lipsa oricărui fișier menționat la pct. 8 determină respingerea raportării rectificative.
10. Raportarea rectificativă pentru anexa nr. 11 se încarcă în SIR, în folderul dedicat RAPORT_ACTUARIAL.
Anexa nr. 8 la Norma ASF nr. 31/2017
Plan de audit intern pentru anul . . . . . . . . . .
Nr. crt. | Tema misiunii de audit | Activitatea de administrare supusă auditării | Obiectivele misiunii de audit | Perioada supusă auditării interne | Departamentul/ Direcția/Serviciul auditat | Perioada desfășurării misiunii de audit | Activități planificate | Resurse umane alocate | |
Col. 1 | Col. 2 | Col. 3 | Col. 4 | Col. 5 | Col. 6 | Col. 7 | Col. 8 | Col. 9 |
Instrucțiuni de completare a anexei nr. 13
1. Anexa nr. 13 se întocmește de către persoana care conduce activitatea de audit intern a administratorului fondului de pensii.
2. Instrucțiunile prezentate în continuare au ca scop standardizarea procesului de raportare a activității de audit intern.
3. Anual, persoana care conduce activitatea de audit intern are obligația de a întocmi un plan de audit intern unic din care să reiasă obiectivele, termenele și frecvența misiunilor de audit intern, precum și activitățile care se desfășoară la nivelul fiecărui fond de pensii.
4. Fișierul se denumește după următoarea sintaxă:
YYYYMMDD_PLAN_AUDIT_EEE.pdf.p7s,
unde:
– YYYYMMDD reprezintă data transmiterii raportului.
– EEE reprezintă codul entității raportoare înregistrat în Registrul A.S.F.
5. Fișierul denumit YYYYMMDD_PLAN_AUDIT_EEE.pdf.p7s se semnează electronic, cu semnătură electronică extinsă a persoanelor responsabile prevăzute la art. 5.
6. Fișierul YYYYMMDD_PLAN_AUDIT_EEE.pdf.p7s, semnat electronic, se încarcă în sistemul informatic de raportare, în folderul dedicat „PLAN_AUDIT”.
7. Anexa nr. 13 se întocmește anual și se transmite A.S.F. până la data de 31 ianuarie a anului pentru care urmează a se efectua misiunile de audit intern.