Obligaţiile de raportare şi transparenţă în sistemul pensiilor administrate privat – modificări (Norma ASF nr. 31/2017)

17 ian. 2018
Vizualizari: 3594
Anexa nr. 4 la Norma ASF nr. 31/2017

 

Structura numărului de participanți pentru luna . . . . . . . . . . anul . . . . . . . . . .

Codul categorieiPersoane care au dobândit calitatea de participant în cursul luniiPersoane pentru care calitatea de participant a încetat în cursul luniiSold final de participanți în ultima zi calendaristică a luniiDin care:
Act de aderare validat de instituțiile de evidențăRepartizat aleatoriuTransfer în cadrul fondului de pensii administrat privat de la un alt fond de pensiiAlte situațiiPlată de activ ca urmare a deschiderii dreptului la pensieDeces, conform normei privind aderarea și evidența participanților la fondurile de pensii administrate privatPensionare de invaliditate, conform normei privind aderarea și evidența participanților la fondurile de pensii administrate privatTransfer de la un fond de pensii administrat privat la altulHotărâre judecătorească/Decizie a administratorului de anulare de unități de fondNerevendicarea în termenul de prescripțieAlte situațiiBărbațiFemei
Col. 1Col. 2Col. 3Col. 4Col. 5Col. 6Col. 7Col. 8Col. 9Col. 10Col. 11Col. 12Col. 13Col. 14Col. 15
Număr de participanți
Din care:XXXXXXXXXXXX
Până la 20 de aniXXXXXXXXXXXX
Între 20-24 de aniXXXXXXXXXXXX
Între 25-29 de aniXXXXXXXXXXXX
Între 30-34 de aniXXXXXXXXXXXX
Între 35-39 de aniXXXXXXXXXXXX
Între 40-44 de aniXXXXXXXXXXXX
Între 45-49 de aniXXXXXXXXXXXX
Între 50-54 de aniXXXXXXXXXXXX
Între 55-59 de aniXXXXXXXXXXXX
Între 60-64 de aniXXXXXXXXXXXX
Peste 65 de aniXXXXXXXXXXXX

Instrucțiuni de completare a anexei nr. 1D

1. Anexa nr. 1D se completează de către administratorii de fonduri de pensii administrate privat.

2. Instrucțiunile prezentate în continuare au ca scop standardizarea procesului de raportare a structurii numărului de participanți, în funcție de dobândirea și încetarea calității de participant, precum și împărțirea acestuia în funcție de gen.

3. Câmpurile anexei nr. 1D se completează după cum urmează:

Nr. crt.Denumire câmpDescriere câmp
Cod comandăCodul comenzii va avea una dintre următoarele valori: 1 = raportare inițială; 5 = raportare rectificativă.
1Codul categorieiCategorii de participanți pe grupe de vârstă
2Persoane care au dobândit calitatea de participant în cursul lunii – Act de aderare validat de instituțiile de evidențăPersoane care au dobândit calitatea de participant în cursul lunii, ca urmare a semnării unui act de aderare individual de aderare la un fond de pensii administrat privat, validat de instituțiile de evidență
3Persoane care au dobândit calitatea de participant în cursul lunii – Repartizat aleatoriuPersoane care au dobândit calitatea de participant în cursul lunii, ca urmare a procesului de repartizare aleatorie, validat de instituțiile de evidență
4Persoane care au dobândit calitatea de participant în cursul lunii – Transfer în cadrul fondului de pensii administrat privat de la un alt fond de pensiiPersoane care au dobândit calitatea de participant în cursul lunii, ca urmare a solicitării transferului în cadrul fondului de pensii administrat privat, de la un alt de fond de pensii. Se iau în considerare persoanele ale căror cereri de transfer au fost validate de instituțiile de evidență în cursul lunii de raportare.
5Persoane care au dobândit calitatea de participant în cursul lunii – Alte situațiiPersoane care au dobândit calitatea de participant în cursul lunii, prin alte situații excepționale ce nu sunt prevăzute anterior.
6Persoane pentru care calitatea de participant a încetat în cursul lunii – Plată de activ ca urmare a deschiderii dreptului la pensiePersoane pentru care calitatea de participant a încetat în cursul lunii – Plată de activ ca urmare a deschiderii dreptului la pensie, conform normei privind aderarea și evidența participanților la fondurile de pensii administrate privat
7Persoane pentru care calitatea de participant a încetat în cursul lunii – Deces, conform normei privind aderarea și evidența participanților la fondurile de pensii administrate privatPersoane pentru care calitatea de participant a încetat în cursul lunii – Deces, conform normei privind aderarea și evidența participanților la fondurile de pensii administrate privat
8Persoane pentru care calitatea de participant a încetat în cursul lunii – Pensionare de invaliditate, conform normei privind aderarea și evidența participanților la fondurile de pensii administrate privatPersoane pentru care calitatea de participant a încetat în cursul lunii – Pensionare de invaliditate, conform normei privind aderarea și evidența participanților la fondurile de pensii administrate privat
9Persoane pentru care calitatea de participant a încetat în cursul lunii – Transfer de la un fond de pensii administrat privat la altulPersoane pentru care calitatea de participant a încetat în cursul lunii, ca urmare a transferului la un alt fond de pensii administrat privat. Se iau în considerare persoanele ale căror cereri de transfer au fost validate de instituțiile de evidență în cursul lunii de raportare.
10Persoane pentru care calitatea de participant a încetat în cursul lunii – Hotărâre judecătorească/Decizie a administratorului de anulare de unități de fondPersoane pentru care calitatea de participant a încetat în cursul lunii, ca urmare a unei hotărâri judecătorești sau ca urmare a deciziei administratorului de pensii de anulare de unități de fond
11Persoane pentru care calitatea de participant a încetat în cursul lunii Nerevendicarea în termenul de prescripțiePersoane pentru care calitatea de participant a încetat în cursul lunii ca urmare a tranzacției de anulare a unităților de fond determinată de nerevendicarea în termenul general de prescripție a drepturilor cuvenite beneficiarilor
12Persoane pentru care calitatea de participant a încetat în cursul lunii – Alte situațiiPersoane pentru care calitatea de participant a încetat în cursul lunii, prin alte situații excepționale ce nu sunt prevăzute anterior
13Sold final de participanți în ultima zi calendaristică a luniiSold final de participanți în ultima zi calendaristică a lunii = Sold inițial + Persoane care au dobândit calitatea de participant în cursul lunii – Persoane pentru care calitatea de participant a încetat în cursul lunii.
14BărbațiNumăr de persoane de sex masculin care intră în compoziția soldului final de participanți în ultima zi calendaristică a lunii. Încadrarea pe grupele de vârstă se face luând în considerare vârsta împlinită la data pentru care se întocmește raportul.
15FemeiNumăr de persoane de sex feminin care intră în compoziția soldului final de participanți în ultima zi calendaristică a lunii. Încadrarea pe grupele de vârstă se face luând în considerare vârsta împlinită la data pentru care se întocmește raportul.

Raportare inițială (cod 1)

4. Metodologia de transmitere electronică a anexei nr. 1D

a) Fișierul obținut este denumit după următoarea sintaxă:

YYYYMM_STRUCTURA_PARTICIPANTI_1_FFF_EEE.xml. p7s, unde:

– YYYYMM reprezintă anul, respectiv luna pentru care a fost întocmit raportul;

– FFF reprezintă codul fondului de pensii administrat privat înregistrat în Registrul A.S.F.;

– EEE reprezintă codul entității raportoare înregistrat în Registrul A.S.F.;

b) Fișierul definit conform pct. 4 lit. a) se semnează electronic, cu semnătură electronică extinsă a persoanelor responsabile prevăzute la 5;

c) Fișierul definit conform pct. 4 lit. a), semnat electronic, se încarcă în sistemul informatic de raportare, în folderul dedicat „STRUCTURA_PARTICIPANTI”.

5. Anexa nr. 1D se întocmește lunar și se transmite către A.S.F., în termen de 2 zile lucrătoare ale lunii următoare celei pentru care se face raportarea. Perioada pentru care se face raportarea este o lună calendaristică anterioară.

6. SIR procesează automat datele prevăzute în anexa nr. 1D.

7. SIR transmite automat mesaje persoanelor responsabile prevăzute la art. 5, acestea având obligația de a analiza aceste mesaje în scopul soluționării eventualelor erori sau avertismente.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Raportare rectificativă (cod 5)

8. Orice modificare a unei raportări inițiale sau orice raport transmis după termenul stabilit de depunere se consideră raportare rectificativă.

9. Raportarea rectificativă pentru anexa nr. 1D conține, în mod obligatoriu, două fișiere semnate electronic cu semnătură electronică extinsă a persoanelor responsabile prevăzute la art. 5, astfel:

a) un fișier în format XML cu valorile corecte (rectificate), denumit conform sintaxei: YYYYMM_STRUCTURA_ PARTICIPANTI_5_FFF_EEE.xml.p7s.

b) un fișier în format RTF care conține o notă explicativă detaliată cu privire la valorile corectate și motivele care au generat raportarea eronată, respectiv motivele care au generat transmiterea raportului după expirarea termenului-limită pentru depunere, denumit conform sintaxei: YYYYMM_STRUCTURA_ PARTICIPANTI_5_FFF_EEE.rtf.p7s.

10. Lipsa oricărui fișier menționat la pct. 9 determină respingerea raportării rectificative.

11. Raportarea rectificativă pentru anexa nr. 1D se încarcă în SIR, în folderul dedicat „STRUCTURA_PARTICIPANTI”.

 

Anexa nr. 5 la Norma ASF nr. 31/2017

 

Situația contului colector al fondului de pensii administrat privat pentru luna . . . . . . . . . . anul . . . . . . . . . .

Codul de comandăCodul administrator uluiCodul fonduluiAnulLunaSold inițial la începutul perioadeiValoarea disponibilului încasat în luna de raportareValoarea disponibilului convertit în unități de fond în luna de raportare
Col. 1Col. 2Col. 3Col. 4Col. 5Col. 6Col. 7Col. 8

 

Valoarea comisioanelor reținute din contribuțiile brute ale participanțilorValoarea disponibilului neconvertit și restituitSold final la sfârșitul perioadeiDin care:Sume prescrise
Sume aflate în termenul legal de convertireSume cu vechime mai mare de 2 zile de la data încasării lor
Col. 9Col. 10Col. 11 = 6 + 7 – 8 – 9 -10Col. 12Col. 13Col. 14

Instrucțiuni de completare a anexei nr. 1E

1. Anexa nr. 1E se completează de către administratorii de fonduri de pensii administrate privat.

2. Instrucțiunile prezentate în continuare au ca scop standardizarea procesului de raportare al contului colector.

3. Câmpurile anexei nr. 1E se completează după cum urmează:

Nr. crt.Denumire câmpDescriere câmp
1Codul de comandăCodul comenzii va avea una dintre următoarele valori: 1 = raportare inițială; 5 = raportare rectificativă.
2Codul administratoruluiCodul administratorului așa cum este înregistrat în Registrul A.S.F.
3Codul fonduluiCodul fondului de pensii așa cum este înregistrat în Registrul A.S.F.
4AnulAnul de raportare
5LunaLuna pentru care se întocmește raportarea.
6Sold inițial la începutul perioadeiSoldul inițial al contului colector, la începutul perioadei, conform documentelor justificative. Se utilizează 2 poziții zecimale, iar ca separator se folosește punctul.
7Valoarea disponibilului încasat în luna de raportareValoarea disponibilului încasat în luna de raportare, conform documentelor justificative. Se utilizează 2 poziții zecimale, iar ca separator se folosește punctul.
8Valoarea disponibilului convertit în unități de fond în luna de raportareValoarea disponibilului convertit în unități de fond în luna de raportare, conform documentelor justificative. Se utilizează 2 poziții zecimale, iar ca separator se folosește punctul.
9Valoarea comisioanelor reținute din contribuțiile brute ale participanțilorValoarea comisioanelor reținute din contribuțiile brute ale participanților, conform documentelor justificative. Se utilizează 2 poziții zecimale, iar ca separator se folosește punctul.
10Valoarea disponibilului neconvertit și restituitValoarea disponibilului virat eronat și necuvenit fondului de pensii administrat privat, conform documentelor justificative. Se utilizează 2 poziții zecimale, iar ca separator se folosește punctul.
11Sold final la sfârșitul perioadeiSold final al contului colector, la sfârșitul perioadei, conform documentelor justificative. Se utilizează 2 poziții zecimale, iar ca separator se folosește punctul.
12Sume aflate în termenul legal de convertireSume aflate în termenul legal de convertire. Conform art. 49 din Legea nr. 411/2004, contribuțiile și transferul de lichidități bănești la un fond de pensii se convertesc în unități de fond în maximum două zile lucrătoare de la data încasării acestora. Se utilizează 2 poziții zecimale, iar ca separator se folosește punctul.
13Sume cu vechime mai mare de 2 zile de la data încasării lorSume cu vechime mai mare de două zile de la data încasării lor, conform documentelor justificative. Se utilizează 2 poziții zecimale, iar ca separator se folosește punctul.
În cazul în care există sume rămase de convertit, cu vechime mai mare de 2 zile de la data încasării lor, administratorul este obligat să întocmească și să transmită A.S.F. o notă explicativă care să detalieze cel puțin informații cu privire la:
a) vechimea acestor sume;
b) demersurile realizate de administrator cu privire la identificarea plătitorului/plătitorilor;
c) motivele care au determinat nerestituirea sumelor.
Nota explicativă se transmite electronic, în format pdf, semnată cu semnătură electronică extinsă.
14Sume prescriseSume prescrise pentru care administratorul poate face dovada că a informat participanții/beneficiarii al căror activ personal a fost prescris, și că în prealabil aceștia nu au solicitat plata sumelor timp de trei ani de la data informării.

Raportare inițială (cod 1)

4. Metodologia de transmitere electronică a anexei nr. 1E

a) Fișierul obținut este denumit după următoarea sintaxă:

YYYYMM_CONT_COLECTOR_1_FFF_EEE.xml.p7s,

unde:

– YYYYMM reprezintă anul, respectiv luna pentru care a fost întocmit raportul;

– FFF reprezintă codul fondului de pensii înregistrat în Registrul A.S.F.;

– EEE reprezintă codul entității raportoare înregistrat în Registrul A.S.F.;

b) Fișierul definit conform pct. 4 lit. a) se semnează electronic, cu semnătură electronică extinsă a persoanelor responsabile prevăzute la 5;

c) Fișierul definit conform pct. 4 lit. a), semnat electronic, se încarcă în sistemul informatic de raportare, în folderul dedicat „CONT_COLECTOR”.

5. Metodologia de transmitere electronică a notei explicative:

a) Fișierul obținut este denumit după următoarea sintaxă:

YYYYMM_CONT_COLECTOR_1_FFF_EEE.xml.p7s,

unde:

– YYYYMM reprezintă anul, respectiv luna pentru care a fost întocmită nota;

– FFF reprezintă codul fondului de pensii înregistrat în Registrul A.S.F.;

– EEE reprezintă codul entității raportoare înregistrat în Registrul A.S.F.;

b) Fișierul definit conform lit. a) se semnează electronic, cu semnătura electronică extinsă a persoanelor responsabile prevăzute la 5;

c) Fișierul definit conform lit. a), semnat electronic, se încarcă în sistemul informatic de raportare, în folderul dedicat „CONT_COLECTOR”;

d) Fișierele definite conform pct. 4 și lit. a)-c) ale prezentului punct se transmit concomitent.

6. Anexa nr. 1E se întocmește lunar și se transmite A.S.F. în termen de 7 zile lucrătoare ale lunii următoare celei pentru care se face raportarea. Perioada pentru care se face raportarea este o lună calendaristică anterioară.

7. SIR procesează automat datele prevăzute în anexa nr. 1E.

8. SIR transmite automat mesaje persoanelor responsabile prevăzute la art. 5, acestea având obligația de a analiza aceste mesaje în scopul soluționării eventualelor erori sau avertismente.

Raportare rectificativă (cod 5)

9. Orice modificare a unei raportări inițiale sau orice raport transmis după termenul stabilit de depunere se consideră raportare rectificativă.

10. Raportarea rectificativă pentru anexa nr. 1E conține, în mod obligatoriu, două fișiere semnate electronic cu semnătură electronică extinsă a persoanelor responsabile prevăzute la art. 5, astfel:

a) un fișier în format XML cu valorile corecte (rectificate), denumit conform sintaxei: YYYYMM_CONT_COLECTOR_ 5_FFF_EEE.xml.p7s;

b) un fișier în format RTF care conține o notă explicativă detaliată cu privire la valorile corectate și motivele care au generat raportarea eronată, respectiv motivele care au generat transmiterea raportului după expirarea termenului-limită pentru depunere, denumit conform sintaxei: YYYYMM_CONT_ COLECTOR_5_FFF_EEE.rtf.p7s;

10. Lipsa oricărui fișier menționat la pct. 10 determină respingerea raportării rectificative.

11. Raportarea rectificativă pentru anexa nr. 1E se încarcă în SIR, în folderul dedicat „CONT_COLECTOR”.

Obligațiile de raportare și transparență în sistemul pensiilor administrate privat – modificări (Norma ASF nr. 31/2017) was last modified: ianuarie 17th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.