MMSS. Proiect: H.G. pentru aprobarea instrucțiunilor de aplicare a Legii nr. 367/2022 privind dialogul social

18 mart. 2024
Vizualizari: 107

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS) a supus dezbaterii publice Hotărârea Guvernului (H.G.) pentru aprobarea instrucțiunilor de aplicare a Legii nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările și completările ulterioare, precum și pentru stabilirea procedurii și a condițiilor de finanțare a proiectelor finanțate de la bugetul de stat, prin Fondul anual pentru dezvoltarea capacității administrative a patronatelor și sindicatelor.

Propunerile, sugestiile și opiniile cu privire la acest proiect pot fi transmise la adresa de e-mail dezbateri@mmuncii.gov.ro, în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării pe site (15 martie 2024).

Art. 1

Se aprobă instrucțiunile de aplicare a Legii nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare lege, prevăzute în Anexa nr.1.

Art. 2

Se aprobă procedura și condițiile privind constituirea, gestionarea, utilizarea și controlul Fondului anual pentru dezvoltarea capacitații administrative a patronatelor si sindicatelor, finanțat de la bugetul de stat, în scopul finanțării proiectelor depuse de organizațiile patronale și sindicale, denumit în continuare Fond, prevăzută în Anexa nr. 2 (…).

Instrucțiuni de aplicare a prevederilor Legii nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările și
completările ulterioare, denumită în continuare lege,

Art. 1

Prezentele Instrucțiuni de aplicare au ca obiect stabilirea procedurilor în vederea negocierii, încheierii și înregistrării acordurilor colective de muncă încheiate în cadrul autorităților și instituțiilor publice.

(…)

Art. 5

(1) Negocierea clauzelor și încheierea acordurilor colective se fac în mod liber de către părți, acestea aflându-se pe poziție de egalitate juridică.

(2) Acordul colectiv se poate încheia la nivelul unei autorități sau instituții publice, clauzele acestuia producându-și efectele numai pentru personalul din cadrul autorității sau instituției publice respective.

(3) Acordul colectiv se poate încheia și la nivel de grup de instituții sau autorități publice, clauzele acestuia producându-și efectele numai pentru funcționarii publici din cadrul autorităților și instituțiilor publice care formează grupul de instituții sau autorități publice.

(4) Instituțiile și autoritățile publice pot constitui grupul de unități, în condițiile prevăzute de art. 96 alin. (3) din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările și completările ulterioare, exclusiv din instituții și autorități publice din același sector de negociere colectivă.

(5) Acordul colectiv se poate încheia și la nivel de sector de negociere colectivă, clauzele acestuia producându-și efectele pentru funcționarii publici din cadrul autorităților și instituțiilor publice a/ale ordonatorului/ordonatorilor principali de credite semnatar/semnatari ai acordului colectiv, respectiv pentru funcționarii publici din instituțiile și autoritățile aflate în subordinea sau în coordonarea ordonatorului/ordonatorilor principali de credite semnatar/semnatari.

Art.6

Acordurile colective se încheie după aprobarea bugetului autorității sau instituției publice, bugetelor autorităților sau instituțiilor publice care formează grupul de autorități sau instituții publice, respectiv a bugetelor ordonatorului/ordonatorilor principali de credite al/ai autorității/autorităților publice competente pe o perioadă determinată, de regulă corespunzătoare exercițiului bugetar, și își prelungesc valabilitatea până la aprobarea bugetului autorității sau instituției publice, a bugetelor autorităților sau instituțiilor publice care formează grupul de autorități sau instituții, respectiv a bugetelor ordonatorului/ordonatorilor principali de credite al/ai autorității/autorităților publice competente din anul următor semnării acordurilor colective.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(…)

Procedura și condițiile de finanțare a proiectelor depuse pentru dezvoltarea capacitații administrative a patronatelor și sindicatelor

ART. 1

(1) Prin Fond se asigură plata sumelor necesare cofinanțării proiectelor depuse de către organizațiile patronale și sindicale reprezentative pentru dezvoltarea capacitații administrative a patronatelor și sindicatelor, și implicarea acestora în realizarea și implementarea politicilor publice promovate de către ministerul muncii și solidarității sociale/ministerul responsabil cu dialogul social;

(2) Sunt eligibile pentru cofinanțare, numai proiectele depuse de către organizațiile sindicale și patronale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă și la nivel național.

(3) Pot beneficia de sprijin pentru cofinanțare doar proiectele finanțate de la Fondul social european Plus (FSE+) sau apeluri finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență.

(4) Valoarea maximă a sprijinului financiar pe proiect acordat de ministerul responsabil cu dialogul social este de 200.000 lei.

(5) Anual un solicitant poate depune maxim două solicitări de cofinanțare.

(6) Criteriile de selecție sunt cuprinse în Grila de evaluare a proiectelor pentru care se solicită alocarea sumelor necesare cofinanțării prevăzută la Anexa la Procedură ;

(7) Resursele financiare ale Fondului se constituie de la bugetul de stat, prin bugetului ministerului responsabil cu dialogul social;

(8)Fondul se constituie cu o sumă inițial de 1.000.000 lei, din sumele alocate de la bugetul de stat ministerului responsabil cu dialogul social, cu această destinație;

(9) Fondul nu poate funcționa decât după alimentarea contului aferent, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;

(10) Fondul poate fi suplimentat:

a) în limita creditelor bugetare existente sau care pot fi disponibilizate de la alte categorii de cheltuieli;
b) în limita și în termenul prevăzut în actele normative în vigoare care cuprind dispoziții referitoare la modalitatea de modificare și rectificare a bugetului aprobat;
c) în ordinea înregistrării solicitărilor de cofinanțare;

(11) Aportul bugetului de stat va fi majorat, anual, prin indexare cu inflația;

(12) Sumele rămase neutilizate la finele anului se reportează în anul următor;

(13) Fondul nu poate face obiectul măsurilor asiguratorii sau al executării silite.

(…)

Art. 3

(1) Participarea la finanțarea proiectelor se realizează prin încheierea unui contract de cofinanțare între ministerul responsabil cu dialogul social și solicitant, în cadrul căruia se prevăd cel puțin următoarele:
a) sumele și calendarul de plată a cofinanțării/contribuției la cofinanțare;
b) calendarul de realizare a proiectului;
c) contul deschis în acest sens;
d) obligația solicitantului de a recalcula contribuțiile la cofinanțarea proiectului, în raport cu valoarea totală realizată, precum și a sumei de restituit;
e) modalitatea și termenul-limită de plată a sumei de restituit, care nu poate depăși 90 de zile de la aprobarea Cererii de rambursare finale;
f) obligațiile părților privind plata majorărilor de întârziere pentru fiecare zi care depășește termenul prevăzut la lit. d), care sunt egale cu nivelul dobânzilor de întârziere datorate pentru neplata la termen a obligațiilor bugetare.

Art. 4

(1) În vederea alocării cofinanțării se depune o solicitare la adresa cds@mmuncii.gov.ro. Solicitarea va fi însoțită de o scrisoare de motivare a întăririi capacității administrative a organizației beneficiare.

(2) Dosarul solicitării de cofinanțare va include toate documentele specificate în ghidul solicitantului, opisate, cu indicarea numărului paginii la care se găsește documentul și specificarea numărului de pagini al fiecărui
document în parte, incluzând, fără a se limita la acestea:

a) cererea de finanțare nerambursabilă aferentă Programului;
b) hotărârea judecătorească de acordare a personalității juridice, definitivă, unde este cazul;
c) hotărârea judecătorească de dobândire a reprezentativității sectoriale sau naționale, după caz;
c) actul constitutiv și, după caz, statutul solicitantului, precum și actele de modificare, unde este cazul.
d) certificatul de înscriere în Registrul organizațiilor sindicale sau organizațiilor patronale, , după caz,
e) certificatul constatator emis de Oficiul Național al Registrului Comerțului – aflat în termenul de valabilitate;
f) certificatul de înregistrare fiscală;
g) certificatul de atestare fiscală eliberat de ANAF, aflat în termenul de valabilitate;
h) certificatul de atestare fiscală eliberat de administrația publică locală, aflat în termenul de valabilitate;
i) actele doveditoare ale spațiului în care solicitantul își desfășoară activitatea (contract de comodat sau, după caz, de proprietate/închiriere, aflate în termenul de valabilitate);

(3) Documentele din dosarul cererii de finanțare trebuie semnate și/sau certificate privind conformitatea copiilor cu originalul de către reprezentantul legal al solicitantului, prin semnătura electronică calificată, potrivit dispozițiilor art. 5 din Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică sau, după caz, prin semnătură olografă.

(…)

Pentru informații suplimentare privind Proiectul și Nota de fundamentare, vă invităm să consultați sursa informației.

Sursa informației

🔔Vezi și MMSS. Proiect: H.G. pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii

MMSS. Proiect: H.G. pentru aprobarea instrucțiunilor de aplicare a Legii nr. 367/2022 privind dialogul social was last modified: martie 18th, 2024 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.