MIPE. Proiect: O.U.G. privind stabilirea unor măsuri pentru finanțarea unor proiecte de regenerare urbană

3 nov. 2022
Vizualizari: 658

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (mfe.gov.ro) a supus dezbaterii publice Proiectul de O.U.G. privind stabilirea unor măsuri pentru finanțarea unor proiecte de regenerare urbană.

Redăm, în continuare, principalele prevederi ale Proiectului:

Art. 1 − (1) Prezenta ordonanță de urgență stabilește unele măsuri pentru unitățile administrativ-teritoriale cu privire la intervențiile specifice proiectelor de regenerare urbană, finanțabile din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programelor Operaționale Regionale pentru perioada de programare 2021-2027, precum și din cofinanțarea publică.

(…)

Art. 3 − (1) Pentru implementarea proiectelor de regenerare urbană, beneficiarii elaborează un Plan integrat de regenerare urbană, denumit în continuare PIRU, care cuprinde întreaga zonă supusă regenerării ca un ansamblu funcțional, cu obiectivul de a aborda într-un mod coerent dezvoltarea urbană la nivelul localității, cu accent pe valorizarea dimensiunii socio-economice alături de accesibilitate, mobilitate, inovare și mediu.

(2) PIRU este elaborat în concordanță cu următoarele documente și planuri strategice relevante existente la nivelul unității administrativ-teritoriale: Planul Urbanistic General (PUG), Planul Urbanistic Zonal (PUZ), Strategia Integrată pentru Dezvoltare Durabilă (SIDU), Planul de Acțiune pentru Energie Durabilă (PAED), strategii de reducere a emisiilor de CO2, Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) în funcție de tipul de intervenție, putând integra măsuri propuse prin alte programe finanțate din fonduri europene sau naționale.

(3) PIRU corelează măsurile, acțiunile și soluțiile identificate, investițiile propuse, sursele de finanțare ale acestora, etapizarea realizării investițiilor și entitățile responsabile de implementare.

(4) În PIRU sunt incluse măsuri complementare de mediu, guvernanță locală, expropriere pentru cauză de utilitate publică, operațiuni funciare, economice, sociale, culturale, educaționale finanțate de la bugetul de stat sau local sau prin alte programe europene, cu menționarea surselor de finanțare, precum și prezentarea caracterului integrat, a succesiunii și coerenței implementării acestora.

(5) Pentru a se asigura caracterul inovativ, prietenos cu mediu și inteligent, selectarea soluțiilor tehnice, arhitecturale și urbanistice privind proiectele de regenerare urbană se poate realiza prin organizarea unor concursuri de soluții, definite de art. 3 alin.(1) lit. j) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare.

(6) La propunerea primarului/Primarului General, PIRU se aprobă de către Consiliul Local / Consiliul General al Municipiului București, sau, în cazul parteneriatelor menționate la art. 1 alin. (2) lit. d) și e), de către Consiliile Locale partenere / Consiliul General al Municipiului București, în condițiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare.

(7) După aprobarea PIRU, proiectele de regenerare urbană se realizează cu respectarea legislației în vigoare privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, a prevederilor documentațiilor de urbanism, avizate și aprobate potrivit legii, și a legislației privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, județean și local.

(…)

Art. 8 − (1) Pentru zonele de regenerare urbană aferente zonelor industriale și / sau militare dezafectate sau zonelor cu infrastructuri majore dezafectate sau haldelor de steril/zgură sau alte materiale similare și depozitele de deșeuri închise, respectiv parcelele construite și zonele cuprinzând terenuri foste agricole ce necesită reconfigurări în vederea dezvoltării urbanistice durabile, suplimentar prevederilor art. 5 alin. (1), se pot derula și următoarele categorii de intervenții specifice:

a) reconfigurarea sistemului parcelar și al tramei stradale, cu rezervarea de terenuri pentru parcuri, instituții publice, centru de cartier, de educație sau medicale, locuințe sociale;

b) lucrări tehnice de decontaminare a zonei;

c) reutilizarea, inclusiv demolarea infrastructurilor majore dezafectate de tipul căilor ferate, funicularelor sau altor infrastructuri dezafectate, curățarea și amenajarea terenurilor, asigurarea utilităților;

d) lucrări tehnice de stabilizare și remediere a siturilor, de tasare și amenajare a zonelor de acces și vecinătate;

e) reutilizarea spațiilor prin implementarea de soluții urbanistice și tehnice, integrate și adecvate, prin lucrări de modelare și acoperire în vederea amenajării lor;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

f) amenajarea de parcuri tematice, amenajări peisagistice, spații verzi și aliniamente plantate, amenajarea de terenuri de sport;

g) construirea/amenajarea/extinderea/reabilitarea unei zone de promenadă pietonală, puncte de belvedere, dar și dezvoltarea infrastructurii necesare pentru atragerea în zonă a activităților economice;

h) amenajarea de centuri verzi și plantații cu rol de protecție eoliană, împotriva alunecărilor de teren sau de reducere a eroziunii și alte amenajări.

(2) Inițierea proiectelor de regenerare urbană care vizează amplasamente care cuprind și zone militare dezafectate necesită acordul prealabil al Ministerului Apărării Naționale.

Art. 9 − Pentru zonele de regenerare urbană aferente zonele locuite de comunități defavorizate, inclusiv așezări informale, prevăzute de art. 4 alin. (1) lit. g), suplimentar prevederilor art. 5 alin. (1), se pot derula și lucrări pentru reconfigurarea sistemului parcelar și al tramei stradale, cu rezervarea de terenuri pentru parcuri, instituții publice, centre de cartier, centre de educație, instituții de învățământ, centre medicale, locuințe sociale.

(…)

Art. 12 (1) Tipurile de intervenții vor fi detaliate prin PIRU aferent zonei de intervenție a proiectului de regenerare, în funcție de nevoile identificate și specificitatea zonei.

(2) Beneficiarii pot propune în cadrul proiectelor de regenerare urbană, într-o manieră integrată una sau mai multe tipuri de activități de natura celor prevăzute în prezenta ordonanță de urgență.

(3) Proiectele de regenerare urbană propuse de beneficiari, conform prevederilor alin. (2), care conțin intervenții care pot avea impact semnificativ asupra mediului, fac obiectul procedurii de reglementare prevăzută de Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului.

Art. 13 − Prevederile referitoare la delimitarea zonelor de regenerare urbană și a operațiunilor de regenerare prevăzute de prezentul act normativ se pot aplica și de autoritățile publice locale pentru elaborarea de proiecte de regenerare urbană cu finanțări de la bugetul local sau din alte surse atrase.

Proiectul și la Nota de fundamentare pot fi consultate aici.

Pentru detalii suplimentare, vă invităm să accesați sursa informației.

Sursa informației

Vezi și Aprobarea prospectelor de emisiune a certificatelor de trezorerie cu discont și a obligațiunilor de stat de tip benchmark aferente lunii noiembrie 2022 (OMF nr. 3958/2022)

 

MIPE. Proiect: O.U.G. privind stabilirea unor măsuri pentru finanțarea unor proiecte de regenerare urbană was last modified: noiembrie 3rd, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.