Ministerul Finanțelor. Proiect: O.U.G. pentru modificarea Codului de procedură fiscală

16 ian. 2023
Vizualizari: 158

Ministerul Finanțelor (MF) a supus dezbaterii publice Proiectul de Ordonanță de urgență (O.U.G.) pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

Propunerile, sugestiile și opiniile cu privire la proiectele de acte normative, pot fi transmise la adresa de e-mail: publicinfo@mfinante.gov.ro, în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării (13 ianuarie 2023) pe site.

Redăm, în continuare, prevederile principale regăsite în Proiect:

Art. I – Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 547 din 23 iulie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1. La articolul 62 alineatele (5), (6) și (12) se modifică și vor avea următorul cuprins:

(5) În vederea verificării respectării de către instituțiile financiare rapoartoare a procedurilor de raportare și de diligență fiscală prevăzute în anexele nr. 1 și 2 și a procedurilor de conformare prevăzute în anexa I la Acordul FATCA, precum și pentru a monitoriza instituțiile financiare raportoare în cazul în care sunt raportate conturi nedocumentate, Agenția Națională de Administrare Fiscală poate efectua verificări și controale în acest sens. Procedurile administrative și de punere în aplicare a prezentului alineat se aprobă prin ordin al președintelui ANAF.

(6) În situația în care sunt identificate instituții financiare nonraportoare sau conturi excluse astfel cum sunt definite în anexele nr. 1 și 2, precum și în Acordul FATCA, care prezintă un risc scăzut de a fi utilizate pentru evaziune fiscală, Agenția Națională de Administrare Fiscală aprobă prin ordin al președintelui ANAF proceduri administrative pentru a se asigura că acestea prezintă, în continuare, un risc scăzut de a fi utilizate pentru evaziune fiscală.

(12) Instituțiile financiare raportoare care intră sub incidența prezentului articol, art. 291 alin. (4) și a Acordului FATCA, furnizează în termen de 15 zile de la cererea ANAF, în cadrul termenului de păstrare, prevăzut la alin. (11), informații și documente referitoare la:

a) măsurile pe care s-au bazat pentru aplicarea procedurilor de diligență fiscală și de raportare, a procedurilor speciale de diligență fiscală, precum și a procedurilor suplimentare de raportare și de diligență fiscală pentru schimburile de informații referitoare la conturile financiare prevăzute în anexele nr. 1 și 2, precum și pentru conformarea cu normele prevăzute de Acordul FATCA;

b) orice dovezi pe care s-au bazat pentru aplicarea procedurilor de diligență și de raportare, a procedurilor speciale de diligență fiscală, precum și a procedurilor suplimentare de raportare și de diligență fiscală pentru schimburile de informații referitoare la conturile financiare prevăzute în anexele nr. 1 și 2, precum și pentru conformarea cu normele prevăzute de Acordul FATCA.

2. Articolul 282 se modifică și va avea următorul cuprins:

Procedura amiabilă

(1) În baza prevederilor convenției sau acordului de evitare a dublei impuneri încheiat de România cu un alt stat, când un contribuabil consideră că măsurile luate de unul sau de ambele state contractante au sau vor avea ca rezultat o impozitare a acestuia care nu este conformă cu prevederile acelei convenții sau acord, acel contribuabil își poate prezenta cazul autorității competente a oricăruia dintre statele contractante, dacă convenția sau acordul respectiv prevede această posibilitate.

(2) În baza prevederilor convenției sau acordului de evitare a dublei impuneri încheiat de România cu un alt stat care nu stabilesc posibilitatea de adresare către autoritatea competentă a oricăruia dintre statele contractante, contribuabilul rezident în România poate solicita ANAF inițierea procedurii amiabile atunci când consideră că măsurile luate de unul sau de ambele state contractante au sau vor avea ca rezultat o impozitare a acestuia care nu este conformă cu prevederile convenției sau acordului respectiv.

(3) În cazul în care prevederile convenției sau acordului de evitare a dublei impuneri încheiat de România cu un alt stat nu stabilesc posibilitatea de adresare către autoritatea competentă a oricăruia dintre statele contractante și ANAF consideră că obiecția contribuabilului nu poate fi admisă sau este nejustificată, ANAF va notifica autoritatea competentă a statului cu care România are încheiată o convenție sau un acord de evitare a dublei impuneri asupra acestui fapt sau va implementa un proces de consultare bilaterală care va permite autorității competente a celuilalt stat să își prezinte opiniile cu privire la obiectul procedurii amiabile.

(4) Prevederile prezentului articol se completează cu prevederile Convenției privind eliminarea dublei impuneri în legătură cu ajustarea profiturilor întreprinderilor asociate (90/436/EEC), ale Codului de conduită revizuit pentru punerea în aplicare efectivă a Convenției privind eliminarea dublei impuneri în legătură cu ajustarea profiturilor întreprinderilor asociate (2009/C322/01), precum și ale convențiilor sau acordurilor de evitare a dublei impuneri încheiate de România cu alte state.

(5) În România, autoritatea competentă în realizarea procedurii amiabile este ANAF.

(6) ANAF realizează procedura amiabilă și în cazul în care autoritatea competentă a statului cu care România are încheiată o convenție sau un acord de evitare a dublei impuneri îi solicită acest lucru.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(7) Modalitatea de derulare a procedurii amiabile se aprobă prin ordin al președintelui ANAF.

(8) Prevederile alin. (1) și (3) se aplică cererilor introduse începând cu data de la care sunt aplicabile prevederile Convenției multilaterale pentru implementarea în cadrul tratatelor fiscale a măsurilor legate de prevenirea erodării bazei impozabile și a transferului profiturilor, deschisă spre semnare și semnată de România la Paris la 7 iunie 2017, ratificată prin Legea nr. 5/2022 sau ulterior acelei date pentru convențiile sau acordurile de evitare a dublei impuneri încheiate de România cu alte state care prevăd posibilitatea ca un contribuabil să își poată prezenta cazul autorității competente a oricăruia dintre statele contractante.

(…)

29. La articolul 336 alineatul (2), după litera o) se introduc cinci noi litere, literele p), q), r), s), ș), cu următorul cuprins:

„p) cu amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei în cazul săvârșirii faptelor prevăzute la alin. (1) lit. y), aa), bb), dd), ee), ff), gg) și hh);

q) cu amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei și revocarea înregistrării Operatorului de platformă care are obligația de raportare în cazul săvârșirii faptelor prevăzute la alin. (1) lit z);

r) cu amendă de la 20.000 lei la 50.000 lei în cazul săvârșirii faptei prevăzute la alin. (1) lit. cc);

s) în situația în care, în termen de 30 de zile de la ultima sancționare a faptei prevăzute la alin. (1) lit. cc), operatorul de platformă care are obligația de raportare nu se înregistrează potrivit art. 291^5 alin.(10), cu amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei și oprirea accesului la site-ul sau aplicația acestuia;

ș) cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei pentru fiecare cont raportat, în cazul săvârșirii faptei prevăzute la alin. (1) lit. jj)”.

30. După anexa nr. 4 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 5, al cărei conținut este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanță.

Art. II – Pentru cererile de inițiere a procedurii amiabile depuse până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe se aplică prevederile în vigoare la data depunerii cererii pentru inițierea procedurii amiabile.

Art. III – Ordinele președintelui ANAF prevăzute la art. 291^5 alin. (8), (9) și (11) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, se aprobă în termen de 90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României a prezentei ordonanțe.

Art. IV – În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe Operatorii de platformă care au obligația de raportare în sensul lit. b) de la punctul 4, subsecțiunea A, secțiunea I din anexa 5 trebuie să se înregistrezeze potrivit art. 291^5 alin. (10).

* Prezenta ordonanță transpune prevederile Directivei (UE) 2021/514 A CONSILIULUI din 22 martie 2021 de modificare a Directivei 2011/16/UE privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 104/1 din 25 martie 2021.

Anexa nr. 5 la Legea nr. 207/2015 PROCEDURA DE DILIGENȚĂ FISCALĂ, PROCEDURA DE RAPORTARE ȘI ALTE NORME PENTRU OPERATORII DE PLATFORME

Structură

SECȚIUNEA I DEFINIȚIILE TERMENILOR

SECȚIUNEA II PROCEDURA DE DILIGENȚĂ FISCALĂ

SECȚIUNEA III PROCEDURI DE RAPORTARE

SECȚIUNEA IV PUNEREA ÎN APLICARE EFECTIVĂ

B. Informațiile care urmează a fi raportate Fiecare Operator de Platformă care are Obligația de Raportare raportează autorității competente din România următoarele informații:

1. Numele, adresa sediului social, NIF-ul și, dacă este cazul, numărul individual de identificare alocat în temeiul art. 291^5 alin. (10) , ale Operatorului de Platformă care are Obligația de Raportare, precum și denumirea comercială/denumirile comerciale a/ale Platformei/Platformelor pentru care Operatorul de Platformă care are Obligația de Raportare raportează informațiile.

2. Pentru fiecare Vânzător Raportabil care a realizat Activitatea Relevantă, alta decât închirierea de bunuri imobile:

a) informațiile care trebuie colectate în temeiul subsecțiunii B, secțiunea II;

b) Numărul de identificare a Contului Financiar, în măsura în care Operatorul de Platformă care are Obligația de Raportare dispune de această informație și dacă autoritatea competentă din România sau din statul membru în care Vânzătorul Raportabil este rezident în sensul subsecțiunii D, secțiunea II nu a notificat în mod public faptul că nu intenționează să utilizeze Numărul de Identificare a Contului Financiar în acest scop;

c) în cazul în care este diferit de numele Vânzătorului Raportabil, pe lângă Numărul de Identificare a Contului Financiar, numele titularului contului financiar în care se plătește sau se creditează Contraprestația, în măsura în care Operatorul de Platformă care are Obligația de Raportare cunoaște acest nume, precum și orice alte informații de identificare financiară a titularului contului respectiv disponibile pentru Operatorul de Platformă care are Obligația de Raportare;

d) fiecare stat membru în care Vânzătorul Raportabil are rezidență, inclusiv rezidența fiscala din România, dacă este cazul, în scopul prevăzut de art. 291^5 și al prezentei anexe, astfel cum este determinat în temeiul subsecțiunii D, secțiunea II;

e) Contraprestația totală plătită sau creditată în fiecare trimestru al Perioadei de Raportare și numărul de Activități Relevante pentru care aceasta a fost plătită sau creditată;

f) orice onorarii, comisioane sau taxe reținute sau percepute de Operatorul de Platformă care are Obligația de Raportare în fiecare trimestru al Perioadei de Raportare.

Pentru informații suplimentare privind Proiectul, Tabelul de concordanță și Nota de fundamentare, vă invităm să consultați sursa informației.

Sursa informației

Vezi și Ministerul Finanțelor. Proiect: Legea pentru aprobarea Contractului de finanțare – Investiții prioritare în domeniul siguranței rutiere în România

 

Ministerul Finanțelor. Proiect: O.U.G. pentru modificarea Codului de procedură fiscală was last modified: ianuarie 16th, 2023 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.