Ministerul Afacerilor Interne. Proiect: O.U.G. pentru modificarea unor acte normative în scopul furnizării de servicii publice electronice aferente înmatriculării vehiculelor în România

25 apr. 2023
Vizualizari: 147

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a supus dezbaterii publice Proiectul de Ordonanță de urgență (O.U.G.) pentru modificarea și completarea unor acte normative în scopul furnizării de servicii publice electronice aferente înmatriculării vehiculelor în România.

Propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate pot fi transmise în termen de 10 zile calendaristice, calculate de la data publicării anunțului (21 aprilie 2023), pe adresa de e-mail dgj_transparenta@mai.gov.ro.

Redăm, în continuare, principalele prevederi ale proiectului:

Art. I – Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 246 din 20 martie 2006, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează, după cum urmează: 1. La articolul 11, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(3) Operațiunile prevăzute la alin. (2) se realizează pe baza datelor de identificare ale vehiculului, ale proprietarului și, după caz, ale deținătorului mandatat și condiționează eliberarea de către autoritățile competente, potrivit legii, a unui certificat de înmatriculare, precum și a plăcuțelor cu numărul de înmatriculare atribuit și transcrierile necesare în certificatul de înmatriculare”.

2. La articolul 111 alineatul (1), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:

„a) tarifele aferente confecționării și valorificării plăcilor cu numere de înmatriculare permanentă, de probă, temporare și provizorii, atribuirii unui număr de înmatriculare preferențial sau păstrării ori rezervării combinației numărului de înmatriculare;”

3. La articolul 11^1, alineatul (8) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(8) Tarifele prevăzute la alin. (1) lit. a), încasate în contul prevăzut la alin. (4) în cursul lunii anterioare, se virează de către instituțiile prefectului, în primele cincisprezece zile ale lunii în curs, în baza facturilor emise de către Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări, în contul de venituri al bugetului activității finanțate integral din venituri proprii «Venituri din prestări servicii» al acestei instituții”.

4. După articolul 11^1, se introduc patru noi articole, art. 11^2-11^5, cu următorul cuprins:

„Art. 11^2 – (1) Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări dezvoltă o platformă informatică în vederea furnizării de servicii publice electronice pentru înmatricularea vehiculelor.

(2) Serviciile publice electronice furnizate prin intermediul platformei prevăzute la alin. (1), vizează:

a) încheierea actelor translative ale dreptului de proprietate asupra vehiculelor, de către persoane a căror identitate poate fi stabilită ca urmare a autentificării în cadrul platformei, în vederea realizării operațiunii de înmatriculare sau transcriere a transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului;

b) încărcarea actelor translative ale dreptului de proprietate asupra vehiculelor și, după caz, a proceselor verbale de predare-primire, de către proprietarii acestora sau deținătorii mandatați, după caz, a căror identitate poate fi stabilită ca urmare a autentificării în cadrul platformei, în vederea realizării operațiunii de înmatriculare sau transcriere a transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului, precum și transmiterea acestora prin mijloace automatizate, către organele fiscale locale în scopul declarării sau radierii vehiculelor din evidențele fiscale;

c) încărcarea documentelor prevăzute de lege, de către proprietarul a cărui identitate poate fi stabilită ca urmare a autentificării în cadrul platformei, în vederea efectuării operațiunilor de înmatriculare, transcriere a transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului, eliberare a unui nou certificat de înmatriculare sau radiere din circulație și, după caz, transmiterea acestora prin mijloace automatizate, către organele fiscale locale;

d) verificarea respectării prevederilor art. 159 alin. (5), respectiv alin. (51) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală cu modificările și completările ulterioare, după caz, în situațiile prevăzute la lit. a) și b);

e) transmiterea de date către organele fiscale locale, prin mijloace automatizate;

f) informarea proprietarului cu privire la efectuarea serviciului public electronic solicitat.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Art. 11^3 – (1) În termen de 5 zile de la data efectuării, în condițiile art. 11^2 alin. (2), a operațiunilor de înmatriculare, de transcriere a transmiterii dreptului de proprietate, de emitere a unui nou certificat de înmatriculare ca urmare a modificării datelor din acesta sau de radiere din circulație a unui vehicul, autoritatea competentă de înmatriculare transmite în format electronic, organelor fiscale locale competente, următoarele informații și documente:

a) datele de identificare ale persoanelor care au dobândit dreptul de proprietate asupra vehiculului care face obiectul respectivei operațiuni, precum și ale deținătorului mandatat, după caz;

b) caracteristicile tehnice ale vehiculului;

c) confirmarea efectuării operațiunii de înmatriculare, de radiere din circulație, sau de emitere a unui nou certificat de înmatriculare, după caz, precum și confirmarea declarării în scop fiscal și de radiere din evidențele fiscale;

d) actele translative ale dreptului de proprietate asupra vehiculelor și, după caz, a proceselor verbale de predare-primire pentru contractele de leasing. (2) Schimbul de date și documente prevăzut la alin. (1) și la art. 112 alin.

(2) se efectuează prin intermediul:

a) sistemului informatic PatrimVen al Ministerului Finanțelor/Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în condițiile stabilite prin protocol încheiat între Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Finanțelor; sau

b) protocoalelor încheiate în temeiul art. 3 din Ordinul comun ministrului dezvoltării regionale și administrației publice, ministrului finanțelor publice și al ministrului afacerilor interne nr. 1069/1578/144/2016 pentru aplicarea pct. 101 al Titlului IX «Impozite și taxe locale» la Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 659 din 29 august 2016 (…)”.

Art. II – Ordonanța Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 412 din 30 august 2000, cu modificările și completările ulterioare se modifică și se completează, după cum urmează:

1. La articolul 10, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Cartea de identitate a vehiculului conține datele de identificare și caracteristicile tehnice ale vehiculului rutier”.

2. La articolul 10, alineatele (2)-(4) se abrogă.

3. La articolul 10, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(6) Autoritatea competentă de înmatriculare care a efectuat radierea are obligația de a comunica R.A.R., în interval de 30 de zile, radierea unui vehicul rutier, în vederea anulării cărții de identitate a vehiculului”.

4. La articolul 15 alineatul (1), după litera y) se introduce o nouă literă, lit. z), cu următorul cuprins:

„z) pune la dispoziția autorității de înmatriculare, pe bază de protocol încheiat cu Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări, datele de identificare și caracteristicile tehnice ale vehiculelor, necesare îndeplinirii atribuțiilor specifice ale acestei autorități”.

5. La articolul 16, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) La epuizarea spațiului destinat înscrierii datelor de identificare și a caracteristicilor tehnice ale vehiculului rutier, R.A.R. este obligat să elibereze o nouă carte de identitate a vehiculului, după identificarea vehiculului rutier”.

Art. III – În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență:

a) ministrul afacerilor interne emite ordinul prevăzut la art. 11^5 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost modificată și completată prin prezenta ordonanță de urgență;

b) președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală modifică sau, după caz, completează protocoalele încheiate în temeiul art. 68 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în sensul aplicării art. 11^3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost modificată și completată prin prezenta ordonanță de urgență.

Pentru detalii suplimentare cu privire la Proiect, Tabelul comparativ și Nota de fundamentare, vă invităm să accesați sursa informației.

Ministerul Afacerilor Interne. Proiect: O.U.G. pentru modificarea unor acte normative în scopul furnizării de servicii publice electronice aferente înmatriculării vehiculelor în România was last modified: aprilie 25th, 2023 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.