Legea nr. 202/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în materie electorală

18 sept. 2020
Vizualizari: 1380

Art. 88

Vechea reglementare

„(1) La ora 21,00, președintele biroului electoral al secției de votare declară votarea încheiată și dispune închiderea localului secției de vot.

(2) Persoanelor care la ora 21,00 se află în sala unde se votează li se permite să își exercite dreptul de vot.

(3) La ora 21,00, urna specială trebuie să se afle în localul secției de vot”.

Noua reglementare

Articolul 88 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) La ora 21,00, președintele biroului electoral al secției de votare declară votarea încheiată și dispune închiderea localului de vot.

(2) Alegătorii care la ora 21,00 se află la sediul secției de votare, precum și cei care se află la rând în afara sediului secției de votare pentru a intra în localul de vot pot să își exercite dreptul de vot, în condițiile prezentei legi.

(3) La ora 21,00, urna specială trebuie să se afle în localul secției de vot.

(4) Alegătorii aflați în situațiile prevăzute la alin. (2) pot vota până cel mult la ora 23,59.

(5) 2 membri desemnați de biroul electoral al secției de votare, din cadrul acestuia, verifică la ora 21,00 dacă în afara sediului secției de votare se află alegători care așteaptă să își exercite dreptul de vot și constată și monitorizează ordinea în care aceștia au acces în localul de vot”.

 

Art. 92 ind. 1

Noua reglementare

După articolul 92 se introduce un nou articol, articolul 921, cu următorul cuprins:

„(1) Operatorii de calculator asigură, în condițiile stabilite prin hotărâre a Autorității Electorale Permanente, înregistrarea audiovideo neîntreruptă a operațiunilor efectuate de către membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare pentru numărarea voturilor.

(2) Președintele biroului electoral al secției de votare asigură transmiterea prin mijloace electronice către Biroul Electoral Central a fotografiei procesului-verbal privind consemnarea rezultatelor votării, precum și a informațiilor provenite din verificarea corelării datelor înscrise în procesele-verbale privind consemnarea rezultatelor votării.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(3) Înregistrările prevăzute la alin. (1) și fotografiile proceselor-verbale prevăzute la alin. (2) se realizează în localul de vot prin intermediul terminalelor informatice puse la dispoziție de Serviciul de Telecomunicații Speciale.

(4) Serviciul de Telecomunicații Speciale verifică existența înregistrărilor prevăzute la alin. (1), consemnează aspectele constatate în procesul-verbal de primire a terminalelor informatice, cu ocazia primirii acestora de la operatorii de calculator, și le transferă pe un mediu de stocare. Înregistrările video-audio se păstrează pentru o perioadă de 12 luni de la data încheierii perioadei electorale, în condițiile legii.

(5) Serviciul de Telecomunicații Speciale pune la dispoziția organelor competente să constate contravenții și fraude electorale sau să urmărească infracțiuni, la cererea acestora, copii ale înregistrărilor audiovideo prevăzute la alin. (1)”.

 

Art. 101 alin. (11 ind. 1)

Noua reglementare

La articolul 101, după alineatul (11) se introduce un nou alineat, alineatul (111), cu următorul cuprins:

„(111) Autoritatea Electorală Permanentă poate avea 2 secretari generali adjuncți, numiți de președintele Autorității Electorale Permanente, în condițiile prezentei legi”.

 

Art. 102 alin. (1)

Vechea reglementare

„(1) Autoritatea Electorală Permanentă are un aparat propriu de specialitate”.

Noua reglementare

La articolul 102, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Autoritatea Electorală Permanentă are un aparat propriu de specialitate, în cadrul căruia funcționează o structură centrală și structuri teritoriale. În cadrul structurii centrale a aparatului de specialitate al Autorității Electorale Permanente funcționează departamente împărțite pe următoarele domenii principale de activitate:

a) legislație, contencios electoral, relația cu Parlamentul și Uniunea Europeană;

b) informatizarea proceselor electorale;

c) controlul finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale;

d) logistică electorală;

e) coordonarea și monitorizarea activităților în teritoriu;

f) suportul organismelor electorale;

g) cooperare internațională”.

 

Art. 102 alin. (1 ind. 1)-(1 ind. 3)

Noua reglementare

La articolul 102, după alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alineatele (11)-(13), cu următorul cuprins:

„(11) În afara departamentelor prevăzute la alin. (1), în cadrul structurii centrale a aparatului de specialitate al Autorității Electorale Permanente sunt organizate compartimente funcționale cu rol de suport în domeniile financiar, juridic, administrativ, registratură, audit intern și protecția informațiilor clasificate, la nivel de direcție generală, direcție, serviciu, birou sau compartiment, după caz.

(12) În cadrul structurilor prevăzute la alin. (1) și (11) pot fi organizate direcții, servicii, birouri sau compartimente cu atribuții conexe.

(13) În cadrul structurii centrale a aparatului de specialitate al Autorității Electorale Permanente pot fi înființate, prin regulamentul de organizare și funcționare, cel mult 3 funcții de reprezentant permanent pe lângă organizații internaționale, ce activează în domeniul de competență al Autorității Electorale Permanente, salarizate la nivelul funcției publice parlamentare de director general”.

 

Art. 102 alin. (10)-(16)

Noua reglementare

La articolul 102, după alineatul (9) se introduc șapte noi alineate, alineatele (10)-(16), cu următorul cuprins:

„(10) Personalul aparatului de specialitate al Autorității Electorale Permanente este format din funcționari publici asimilați funcționarilor publici parlamentari și din personal contractual, care se încadrează prin examen sau concurs, în condițiile legii. Condițiile de studii și vechime în specialitatea studiilor, precum și condițiile specifice pentru ocuparea posturilor din cadrul aparatului de specialitate al Autorității Electorale Permanente sunt stabilite, în condițiile legii, prin regulamentul de organizare și funcționare a Autorității Electorale Permanente.

(11) Pot ocupa funcții de conducere în cadrul aparatului de specialitate al Autorității Electorale Permanente persoanele care îndeplinesc condițiile stabilite conform alin. (10) și au o vechime de cel puțin 5 ani în funcția publică parlamentară sau în funcția publică asimilată funcției publice parlamentare.

(12) Pot ocupa funcții de șef departament sau director general în cadrul aparatului de specialitate al Autorității Electorale Permanente persoanele care îndeplinesc condițiile stabilite conform alin. (10) și au o vechime de cel puțin 10 ani în funcția publică parlamentară sau în funcția publică asimilată funcției publice parlamentare.

(13) Pot ocupa funcția de secretar general sau de secretar general adjunct în cadrul aparatului de specialitate al Autorității Electorale Permanente persoanele care îndeplinesc condițiile stabilite conform alin. (10) și au o vechime de cel puțin 15 ani în funcția publică parlamentară sau în funcția publică asimilată funcției publice parlamentare.

(14) Atribuțiile compartimentelor Autorității Electorale Permanente sunt stabilite prin ordin al președintelui Autorității Electorale Permanente, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Atribuțiile, sarcinile și răspunderile individuale ale personalului Autorității Electorale Permanente se stabilesc prin fișele posturilor, pe baza regulamentului de organizare și funcționare.

(15) Activitatea desfășurată de personalul cu studii juridice în cadrul Autorității Electorale Permanente constituie vechime în specialitate juridică. Personalul de conducere și execuție de altă specialitate decât cea juridică din cadrul Autorității Electorale Permanente beneficiază de vechime în specialitatea studiilor absolvite. Perioada de exercitare a mandatului de președinte și de vicepreședinte al Autorității Electorale Permanente constituie vechime în muncă și în specialitate, cu toate drepturile prevăzute de lege.

(16) Avizul prevăzut la alin. (8) este consultativ, acesta trebuind să fie solicitat în cel mult 5 zile de la data finalizării examenului sau concursului, după caz. Avizul prevăzut la alin. (8) se emite în cel mult 15 zile de la data primirii solicitării Autorității Electorale Permanente”.

 

Art. 102 ind. 1 alin. (4)

Vechea reglementare

„Din Rețeaua electorală națională fac parte înalți funcționari publici din cadrul Autorității Electorale Permanente, respectiv șefi de departamente și funcționarii asimilați acestora, precum și reprezentanți ai Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale și ai unităților care funcționează în subordinea sau în coordonarea acestuia, ai Serviciului de Telecomunicații Speciale, ai Institutului Național de Statistică, ai Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, ai Ministerului Afacerilor Interne, ai Ministerului Afacerilor Externe, ai Ministerului Educației Naționale, experți din societatea civilă, reprezentanți ai partidelor politice parlamentare, precum și ai altor instituții cu atribuții în domeniul electoral”.

Noua reglementare

La articolul 1021, alineatul (4) se abrogă.

 

Art. 103 alin. (1) lit. b)-e) și q)-u)

Vechea reglementare

„(1) Autoritatea Electorală Permanentă exercită următoarele atribuții principale: (…)

b) urmărește modul de delimitare a secțiilor de votare, de stabilire a localurilor secțiilor de vot și a sediilor birourilor electorale;

c) urmărește realizarea din timp a dotărilor specifice secțiilor de votare: urne și cabine tipizate, ștampile, tușiere, recipiente pentru transportul buletinelor de vot și altele asemenea; controlează modul de păstrare a acestora între perioadele electorale;

d) urmărește modul de asigurare a fondurilor necesare realizării eșalonate, din timp, a logisticii necesare desfășurării procesului electoral;

e) monitorizează securitatea secțiilor de votare, a buletinelor de vot și a celorlalte documente și materiale specifice perioadei electorale; (…)

q) coordonează sistemul informațional electoral național;

r) achiziționează, în condițiile legii, aplicațiile și/sau serviciile informatice utilizate de Biroul Electoral Central pentru centralizarea rezultatelor votării;

s) elaborează și supune Guvernului spre aprobare, împreună cu Ministerul Afacerilor Interne, data alegerilor și calendarul acțiunilor din cuprinsul perioadei electorale;

ș) elaborează și supune Guvernului spre aprobare, împreună cu Ministerul Afacerilor Interne, proiectele de hotărâri specifice bunei organizări și desfășurări a alegerilor;

t) elaborează proiecte de acte normative pentru îmbunătățirea și perfecționarea sistemului electoral românesc, pe care le supune Guvernului spre analiză și exercitare a dreptului de inițiativă legislativă;

ț) prezintă Guvernului spre aprobare, împreună cu Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Afacerilor Interne, proiectul hotărârii Guvernului privind aprobarea cheltuielilor necesare pentru organizarea și desfășurarea alegerilor;

u) certifică spre neschimbare, cu 10 zile înainte de data alegerilor, aplicațiile informatice utilizate de Biroul Electoral Central pentru centralizarea rezultatelor votării și le pune la dispoziția partidelor politice și organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale înscrise în competiția electorală, la cererea scrisă a acestora”.

Noua reglementare

La articolul 103 alineatul (1), literele b)-e) și q)-u) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„b) urmărește modul de delimitare a secțiilor de votare, de stabilire a localurilor secțiilor de vot și a sediilor birourilor electorale; propune înființarea secțiilor de votare noi sau schimbarea sediilor secțiilor de votare în cazurile în care nu se asigură respectarea prevederilor art. 20-221;

c) urmărește realizarea din timp de o manieră unitară a dotărilor specifice secțiilor de votare: urne și cabine tipizate, ștampile, tușiere, recipiente pentru transportul buletinelor de vot și altele asemenea; controlează modul de păstrare a acestora între perioadele electorale și poate dispune măsuri pentru înlocuirea logisticii electorale care nu respectă standardele stabilite potrivit prezentei legi;

d) urmărește modul de asigurare a fondurilor necesare realizării eșalonate, din timp, a logisticii necesare desfășurării procesului electoral, pe baza informărilor furnizate de autoritățile publice competente;

e) monitorizează securitatea secțiilor de votare, a buletinelor de vot și a celorlalte documente și materiale specifice perioadei electorale, pe baza informărilor furnizate de autoritățile publice competente;

(…)

q) coordonează Sistemul informatic de centralizare a datelor din procesele-verbale privind consemnarea rezultatelor votării și Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal;

r) organizează și implementează un sistem de colectare de date și de informare periodică a opiniei publice privind prezența populației la vot;

s) propune și avizează, prin președintele său, proiectele de legi, ordonanțe și hotărâri ale Guvernului în domeniile sale de competență; pentru elaborarea proiectelor de acte normative în domeniile sale de competență poate folosi colaboratori externi în condițiile legii;

ș) elaborează și supune Guvernului spre aprobare proiectele de hotărâri specifice bunei organizări și desfășurări a alegerilor și a referendumurilor;

t) elaborează propuneri și proiecte de acte normative pentru îmbunătățirea și perfecționarea sistemului electoral românesc, pe care le supune Guvernului și/sau membrilor comisiilor parlamentare competente spre analiză și exercitare a dreptului de inițiativă legislativă;

ț) elaborează strategii și planuri de acțiune pentru consolidarea integrității și a rezilienței sistemului electoral românesc, pe care le supune spre aprobare Parlamentului sau Guvernului, după caz;

u) certifică aplicațiile informatice ce vor fi utilizate de Biroul Electoral Central pentru centralizarea rezultatelor votării și le pune la dispoziția partidelor politice și organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale care participă la alegeri, la cererea scrisă a acestora”.

 

Art. 103 ind. 1

Noua reglementare

După articolul 103 se introduce un nou articol, articolul 1031, cu următorul cuprins:

„(1) Autoritatea Electorală Permanentă, cu sprijinul Serviciului de Telecomunicații Speciale, asigură funcționarea în sediul Biroului Electoral Central a unei infrastructuri informatice care îndeplinește următoarele obiective:

a) asigură funcționarea Sistemului informatic de centralizare a datelor din procesele-verbale privind consemnarea rezultatelor votării;

b) asigură stocarea în timp real a duplicatelor bazelor de date generate de Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal, precum și a jurnalelor mașinilor pe care rulează acesta, pentru facilitarea analizei și transparenței acestora.

(2) Infrastructura informatică prevăzută la alin. (1) este unică și cuprinde servere, sisteme de stocare a datelor, echipamente de comunicații și de securitate, precum și licențe și aplicații informatice, asigurate, instalate și configurate de Serviciul de Telecomunicații Speciale, conform cerințelor operaționale ale Autorității Electorale Permanente, fiind destinată exclusiv aplicării dispozițiilor prezentei legi.

(3) Sistemul informatic de centralizare a datelor din procesele-verbale privind consemnarea rezultatelor votării și Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal pot fi accesate pentru vizualizarea în timp real a datelor, din sediul Biroului Electoral Central, de către reprezentanții Biroului Electoral Central și cei ai Autorității Electorale Permanente, pe baza drepturilor de acces stabilite prin decizie a Autorității Electorale Permanente.

(4) Autoritatea Electorală Permanentă împreună cu Serviciul de Telecomunicații Speciale asigură asistența și suportul tehnic pentru funcționarea echipamentelor și aplicațiilor informatice prevăzute la alin. (2).

(5) Autoritatea Electorală Permanentă, cu sprijinul Serviciului de Telecomunicații Speciale, asigură aplicațiile și/sau serviciile informatice ce vor fi utilizate de Biroul Electoral Central pentru centralizarea datelor din procesele-verbale privind consemnarea rezultatelor votării, precum și echipamentele informatice necesare centralizării rezultatelor votării de către Biroul Electoral Central. Acestea vor funcționa în cadrul infrastructurii informatice prevăzute la alin. (1), cu asigurarea redundanței în centrul de date al Serviciului de Telecomunicații Speciale.

(6) Aplicațiile informatice prevăzute la alin. (5) sunt certificate de Autoritatea Electorală Permanentă și puse de către aceasta la dispoziția partidelor politice și organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale care participă la alegeri, la cererea scrisă a acestora.

(7) Autoritatea Electorală Permanentă asigură, pe tot parcursul zilei votării și al zilei următoare, publicitatea datelor privind numărul alegătorilor prezenți la vot, respectiv a informațiilor rezultate în urma verificării corelațiilor din procesele-verbale privind consemnarea rezultatelor votării, obținute prin Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal”.

 

Art. 109 alin. (1 ind. 1)

Noua reglementare

La articolul 109, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:

„(11) Primarii pot asigura personal tehnic auxiliar necesar pentru sprijinirea activității birourilor electorale ale secțiilor de votare”.

 

Art. 109 ind. 1

Noua reglementare

După articolul 109 se introduce un nou articol, articolul 1091, cu următorul cuprins:

„(1) Pe durata funcționării birourilor și a oficiilor electorale, autoritățile și instituțiile publice la care sunt angajate persoanele prevăzute la art. 109 le asigură acestora plata drepturilor salariale, a indemnizațiilor de detașare, precum și a oricăror alte diurne și drepturi bănești cuvenite potrivit legii.

(2) Primirea indemnizației stabilite conform art. 109 alin. (2) nu afectează dreptul de a primi alte diurne, indemnizații, pensii sau alte drepturi bănești cuvenite în baza unor legi speciale.

(3) Membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară și operatorii de calculator ai acestora au dreptul să primească, la cerere, o zi liberă plătită de la locul de muncă, în ziua următoare zilei votării, pe baza adeverinței eliberate în acest sens de către biroul electoral județean, biroul electoral al sectorului municipiului București sau Autoritatea Electorală Permanentă, după caz.

(4) La cerere, membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate primesc adeverințe de la președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate care atestă activitatea desfășurată în secția de votare.

(5) Fondurile necesare pentru acoperirea cheltuielilor de deplasare în vederea participării la procesul electoral ale președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate, ale locțiitorilor acestora, precum și ale membrilor birourilor electorale pentru secțiile de votare din străinătate propuși de către șefii misiunilor diplomatice și ai oficiilor consulare se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Externe, în limitele prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 518/1995 privind unele drepturi și obligații ale personalului român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, cu modificările și completările ulterioare”.

Legea nr. 202/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative în materie electorală was last modified: septembrie 18th, 2020 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.