Legea nr. 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare. Prezentare generală

6 iul. 2018
Vizualizari: 3076
Titlul V („Servicii de raportare a datelor”)

 

Registrul A.S.F. include toți furnizorii de servicii de raportare a datelor, fiind accesibil publicului și conținând toate informațiile cu privire la serviciile pnetru care este autorizat furnizorul de servicii de raportare a datelor. Acest registru se actualizează n mod regulat, furnizorii de servicii de raportare a datelor, odată autorizați de către A.S.F., se comunică ESMA și se consemnează în lista de servicii de raportare a datelor din Uniunea Europeană publicată pe pagina de internet a acestei entități. După obținerea autorizației, furnizorul de serviii de raportare a datelor, care dorește să își extindă activitatea și la alte servicii, trebuie să depunăo cerere de extindere a autorizației sale. Această autorizație este valabilă în orice stat membru al U.E. și îi dă dreptul furnizorului să preseteze serviciile pentru care a fost autorizat, în oricare dintre țările membre.

APA reprezintă un operator de piață și o societate de servicii de investiții financiare, care tratează toate informațiile colectate în mod nediscriminatoriu și implementează și menține măsuri corespunzătoare pentru a separa diferitele funcții aferente activității sale.  Aceasta instituie politici și măsuri adecvate pentru a face publice informațiile necesare în temeiul prevederilor art. 20- 21 din Regulamentul (UE) nr. 600/2014 pe cât posibil, din punct de vedere tehnic, în timp real, în condiții comerciale rezonabile.  De asemenea, ea diseminează în mod eficient și consecvent aceste informații, într-un mod care să asigure accesul rapid și nediscriminatoriu la informații și într-un format care să faciliteze consolidarea informațiilor cu date similare din alte surse.

CTP instituie politici și măsuri adecvate pentru a colecta informațiile făcute publice în conformitate cu prevederile art. 6 și art. 20 din Regulamentul (UE) nr. 600/2014 pentru a le consolida într-un flux de date electronic continuu și pentru a pune informațiile la dispoziția publicului pe cât posibil, din punct de vedere tehnic, în timp real, în condiții comerciale rezonabile. Aceste informații includ următoarele elemente minimale: identificatorul instrumentului financiar; prețul la care a fost încheiată tranzacția; volumul tranzacției; ora tranzacției; ora la care a fost raportată tranzacția; unitatea de preț a tranzacției; codul locului de tranzacționare unde a fost executată tranzacția sau, în cazul în care tranzacția a fost executată printr-un operator independent, codul     „IS” sau, în alte cazuri, codul „OTC” (extrabursier); după caz, faptul că un algoritm computerizat din cadrul S.S.I.F. este responsabil pentru decizia de investiție și executarea tranzacției; dacă este cazul, un indicator care să arate că tranzacția a făcut obiectul unor condiții specifice; precizări în cazul în care s-a acordat derogare de la obligația de a face publice informațiile prevăzute la art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014 în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) lit. (a) sau (b) din același regulament.

ARM-ul reprezintă un operator de piață sau societate de servicii de investiții financiare care tratează toate informațiile colectate în mod nediscriminatoriu și aplică și menține măsuri corespunzătoare pentru a separa diferitele funcții aferente activității sale.  El instituie politici și măsuri adecvate pentru a raporta informațiile necesare în temeiul și în conformitate cu cerințele impuse la art. 26 din Regulamentul (UE) nr. 600/2014 cât mai rapid posibil și nu mai târziu de încheierea zilei lucrătoare următoare zilei în care a avut loc tranzacția.  În sacrcina sa intră instituirea unor mecanisme de securitate solide pentru garantarea securității și autentificării mijloacelor de transmitere a informațiilor, pentru reducerea la minimum a riscului de corupere a datelor și de acces neautorizat și pentru prevenirea scurgerile de informații, menținând în permanență confidențialitatea datelor.

 

Titlul VI („Compensarea și decontarea tranzacțiilor cu instrumente financiare”)

 

În cazul instrumentelor financiare, cu excepția celor derivate, transferul dreptului de proprietate are loc la data decontării, în cadrul sistemului de decontare, iar în situația acelor transferuri care au o componentă pecuniară, decontarea se realizează pe baza mecanismului livrare contra plată. Sunt exceptate de la această regulă transferurile directe de proprietate prevăzute în reglementările secundare. În ceea ce privește înstrăinarea instrumentelor financiare cumpărate, aceasta se poate face chiar de la momentul cumpărării lor. Trebuie aici, făcută și precizarea că toate condițiile generale privind operațiunile de decontare ce se pot desfășura în cadrul sistemului de decontare sunt stabilite de către A.S.F. și alte autorități competente/relevante.

Depozitarul central de instrumente financiare, cu excepția celor derivate, se constituie sub forma unei persoane juridice ca societate pe acțiuni, emitentă de acțiuni nominative, în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990. Acesată societate pe acțiuni trebuie să fie autorizată și supravegheată de către A.S.F., ea administrând un sistem de decontare a instrumentelor financiare, altele decât cele derivate, și furnizează cel puțin un alt serviciu de bază. Mai mult, legea solicită oricărei persoane juridice din România, care se încadrează în definiția depozitarului central, să autorizarea A.S.F. înainte de a-și începe activitatea.  Activitatea depozitarului central se desfășoară cu respectarea prevederilor acestei legi, ale reglementărilor emise de A.S.F., ale Regulamentului (UE) nr. 909/2014, precum și ale actelor delegate și ale actelor de punere în aplicare adoptate de Comisia Europeană prin care sunt reglementate aspecte care fac obiectul regulamentului european menționat. În sarcina depozitarului central intră efectuarea operațiunilor de decontare a tranzacțiilor cu instrumente financiare, cu excepția celor derivate.

În cazul oricărui emitent stabilit în România, care emite sau a emis în trecut instrumente financiare care sunt admise la tranzacționare sau sunt tranzacționate în locuri de tranzacționare din România există obligația de a se asigură că acestea sunt dematerializate, iar depozitarul central furnizează informații autorităților abilitate prin lege să solicite informații cu privire la deținătorii de instrumente financiare. Totoddată, acesta furnizează emitenților pentru care efectuează și operațiunile de înregistrare prin înscriere în cont informațiile necesare pentru exercitarea drepturilor aferente instrumentelor financiare depozitate, cu execpția celor derivate, și are dreptul de a presta servicii în vederea îndeplinirii obligațiilor emitentului față de deținătorii de instrumente financiare, de asemenea, cu excepția celor derivate. Emitenții au obligația să efectueze plata dividendelor și a oricăror alte sume cuvenite deținătorilor de instrumente financiare prin intermediul depozitarului central și al participanților la sistemul de decontare.

În vederea funcționării, depozitarul central trebuie să obțină autorizarea A.S.F., ulterior acesta fiind plasat sub supravegherea sa, pentru a se asigura buna desfășurare a activității sale, precum și protecția investițiilor. Pentru respectarea prevederilor acestei legi, ale reglementărilor emise în aplicarea ei, ale Regulamentului (UE) nr. 909/2014, precum și ale actelor delegate și actelor de punere în aplicare, după caz, adoptate de Comisia Europeană prin care sunt reglementate aspecte care fac obiectul regulamentului european menționat mai sus, A.S.F. poate solicita modificarea reglementărilor emise de depozitarul central.

Toate instrumentele financiare, exceptându-le pe cele derivate, păstrate în conturile deschise la depozitarul central nu vor putea fi considerate ca aparținând patrimoniului acestuia și nu vor putea face obiectul niciunei pretenții din partea creditorilor depozitarului central, nici măcar în ipoteza falimentului sau lichidării administrative a depozitarului central.

 

Titlul VII („Măsuri de administrare specială, lichidarea și insolvența”)

 

Dispozițiile cu privire la administrarea specială și lichidare se aplică următoarelor categorii de entități: societățile de servicii de investiții financiare, operatorii de piață, societățile de administrare a investițiilor, AFIA și FIA autoadministrate. În acest sens, A.S.F. instituie măsuri de administrare specială în situația în care constată că una dintre aceste entități se află în situația de a intra în stare de insolvență, conform prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență. De asemenea, A.S.F. ia aceleași măsuri și în cazul în care oricare dintre membrii consiliului de administrație/consiliului de supraveghere sau auditorii acesteia se fac vinovați fie de  încălcarea prevederilor prezentei legi ori a reglementărilor emise de A.S.F., care a produs sau poate produce prejudicii importante sau care pune în pericol buna funcționare a pieței de capital, fie de încălcarea oricărei condiții sau restricții prevăzute în autorizația de funcționare.

Începând de la data numirii, administratorul special preia integral atribuțiile consiliului de administrație sau pe cele ale consiliului de supraveghere al entității amintite supuse regimului de administrare specială. și stabilește stabilește măsurile necesare pentru conservarea activelor și încasarea creanțelor în interesul investitorilor și al altor creditori.  Pe întreaga perioadă a aplicării administrării speciale se suspendă următoarele drepturi: dreptul de vot al acționarilor, privind numirea și revocarea consiliului de administrație/consiliului de supraveghere, dreptul la dividende al acționarilor, activitatea consiliului de administrație/Consiliului de supraveghere și a auditorilor interni, precum și dreptul la remunerare al acestora.

Dacă A.S.F. dispune dizolvarea urmată de lichidare, acestea se vor realiza conform procedurii prevăzute de legislația aplicabilă dizolvării și lichidării societăților reglementate de Legea nr. 31/1990, dar și de reglementările A.S.F., în cadrul procedurii lichidării, prin derogare de la prevederile art. 63 din Legea nr. 85/2014, lichidatorul fiind numit de A.S.F.

În înțelesul acestei legi, insolvența reprezintă acea stare a entităților menționate, aflate fie în stare de insolvență, fie în imposibilitatea redresării din punct de vedere financiar a entității aflate în administrare specială, iar instanța competentă să soluționeze cererea A.S.F. de inițiere a procedurii reorganizării și a falimentului entității prevăzute la art. 200 este tribunalul în circumscripția căruia se află sediul respectivei entități.  Totodată, desemnarea lichidatorului de către tribunal se va face cu acordul A.S.F., tribunalul, judecătorul-sindic și lichidatorul putând solicita opinia A.S.F., în calitatea sa de autoritate de reglementare și supraveghere a pieței de capital.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Procedura falimentului va fi închisă atunci când judecătorul-sindic a aprobat raportul final, când toate fondurile sau bunurile din averea entității prevăzute la art. 200 aflate în faliment au fost distribuite și fondurile nereclamate au fost depuse la Trezoreria Statului. În urma unei cereri a judecătorului-sindic, tribunalul va pronunța o hotărâre de închidere a procedurii reorganizării judiciare și a falimentului. Hotărârea va fi comunicată, în scris și/sau prin presă, în cel puțin două cotidiane de circulație națională, tuturor creditorilor debitorului, Oficiului Național al Registrului Comerțului, A.S.F. și lichidatorului. Eventualele sume rămase vor fi virate la bugetul de stat, după o perioadă de 5 ani.

 

Titlul VIII („Competențe A.S.F.”)

 

A.S.F. deține toate competențele de supraveghere, inclusiv competențe de investigare administrative și competențe de a impune măsuri corective, necesare pentru a-și îndeplini atribuțiile prevăzute de această lege de reglementările europene în materie, acestea fiind exercitate astfel:   direct; în colaborare cu alte autorități sau entități ale pieței; sub responsabilitatea sa, prin delegare către alte autorități sau alte entități ale pieței; prin sesizarea autorităților judiciare competente.

Aceasta cooperează cu autoritățile competente din alte state membre pentru îndeplinirea atribuțiilor ce îi revin și este desemnată autoritate competentă unică, pentru a servi ca punct de contact în sensul Directivei 2014/65/UE și al Regulamentului (UE) nr. 600/2014.  De asemena, ea acordă asistență autorităților competente din alte state membre, cooperează cu autoritățile competente din alte state membre în special pentru a face schimb de informații și în cadrul investigațiilor sau al activităților de supraveghere și poate coopera cu autoritățile competente din alte state membre în scopul facilitării procesului de recuperare a amenzilor.

În situația în care activitățile unui loc de tranzacționare din România care a instituit măsuri într-un alt stat membru au dobândit o importanță considerabilă pentru funcționarea piețelor de instrumente financiare și protecția investitorilor în statul membru gazdă respectiv, ținând seama de situația piețelor instrumentelor financiare în statul membru gazdă, A.S.F. și autoritățile competente din statul membru gazdă adoptă măsuri de cooperare proporționale.

Dacă activitățile unui loc de tranzacționare din alt stat membru care a instituit măsuri în România au dobândit o importanță considerabilă pentru funcționarea piețelor de instrumente financiare și protecția investitorilor din România, ținând seama de situația piețelor de instrumente financiare din România, A.S.F. și autoritățile competente din statul membru de origine al locului de tranzacționare adoptă măsuri de cooperare proporționale.

Ori de câte ori A.S.F. are motive întemeiate să suspecteze că anumite acte care încalcă dispozițiile legii sau ale reglementărilor emise în aplicarea ei sau ale regulamentelor europene de aplicare a Directivei 2014/65/UE sau ale Regulamentului (UE) nr. 600/2014 sunt comise sau au fost comise pe teritoriul unui alt stat membru de către entități care nu sunt supuse supravegherii sale, A.S.F. informează autoritatea competentă a celuilalt stat membru și ESMA într-un mod cât mai detaliat posibil.

 

Titlul IX („Auditul financiar”)

 

A.S.F. stabilește prin reglementări condițiile de avizare ale auditorilor financiari persoane fizice și juridice, membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România care auditează situațiile financiare și operațiunile oricărei entități supuse autorizării, supravegherii și controlului A.S.F. conform prevederilor legii,

Situațiile financiare și cele privind operațiunile oricărei entități supuse autorizării, supravegherii și controlului A.S.F. vor fi elaborate în conformitate cu cerințele specifice stabilite de Ministerul Finanțelor Publice și cu reglementările A.S.F

În acest sens, acestea urmează a fi auditate de persoane fizice sau juridice, persoane active, membre ale Camerei Auditorilor Financiari din România, ulterior fiind transmise A.S.F. în conformitate cu cerințele specifice stabilite de Ministerul Finanțelor Publice și cu reglementările A.S.F.

Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare. Prezentare generală was last modified: iulie 6th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.