Legea educației naționale nr. 1/2011 și O.U.G. nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei – modificări (O.U.G. nr. 22/2021)

2 apr. 2021
Vizualizari: 436

Art. 158 alin. (2), (4), (4 ind. 1), (4 ind. 3), (5)

Vechea reglementare

(2) Programele de studii universitare de doctorat se organizează în școli doctorale acreditate sau autorizate provizoriu. Școlile doctorale se pot organiza de către o universitate sau un consorțiu universitar ori de către consorții sau parteneriate care se stabilesc legal între o universitate sau un consorțiu universitar și unități de cercetare-dezvoltare. Universitățile, respectiv parteneriatele sau consorțiile organizatoare de una sau mai multe școli doctorale acreditate sau autorizate provizoriu constituie o instituție organizatoare de studii universitare de doctorat, denumită în continuare IOSUD, recunoscută ca atare de Ministerul Educației și Cercetării, pe baza autorizării provizorii, a acreditării, respectiv a evaluării periodice. (…)

(4) Procesul de evaluare a studiilor doctorale, în vederea acreditării sau menținerii acreditării, după caz, cuprinde, obligatoriu, parcurgerea următoarelor etape, astfel:

a) evaluarea, în cadrul evaluării externe a IOSUD-ului, prevăzută de art. 13 lit. a)-c) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările și completările ulterioare, a componentei organizatorice, denumită școală doctorală, organizată în condițiile art. 132 alin. (4) în cadrul IOSUD-ului;

b) evaluarea domeniilor de studii universitare de doctorat, în care sunt organizate programele de studii universitare de doctorat. Când un domeniu de studii universitare de doctorat este organizat de mai multe școli doctorale, din cadrul aceluiași IOSUD, evaluarea se realizează, o singură dată, la nivelul IOSUD.

(4^1) Procesul de evaluare prevăzut la alin. (4) se realizează de către ARACIS sau de către o altă agenție de asigurare a calității, din țară sau străinătate, înscrisă în EQAR. În activitatea de evaluare a școlilor doctorale, ARACIS cooptează și experți internaționali. (…)

(4^3) Sistemul de criterii și metodologia de evaluare se stabilesc pe baza propunerilor ARACIS, prin ordin al ministrului educației și cercetării. Fiecare școală doctorală este evaluată, din 5 în 5 ani, în cadrul procesului de evaluare periodică a IOSUD-ului.

(5) Pe baza rezultatelor evaluării școlii doctorale, ARACIS sau agenția prevăzută la alin. (4) propune Ministerului Educației și Cercetării acordarea sau, după caz, retragerea acreditării în vederea organizării de studii universitare de doctorat. Acreditarea în vederea organizării de studii universitare de doctorat se atestă prin ordin al ministrului educației și cercetării.

Noua reglementare

La articolul 158, alineatele (2), (4), (41), (43) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:

(2) Programele de studii universitare de doctorat se organizează în școli doctorale. Școlile doctorale se pot organiza de către o universitate sau un consorțiu universitar ori de către consorții sau parteneriate care se stabilesc legal între o universitate sau un consorțiu universitar și unități de cercetare-dezvoltare. Universitățile, respectiv parteneriatele sau consorțiile organizatoare de una sau mai multe școli doctorale constituie o instituție organizatoare de studii universitare de doctorat, denumită în continuare IOSUD, recunoscută ca atare de Ministerul Educației, pe baza acreditării, respectiv a evaluării periodice. În cazul universităților, evaluarea IOSUD reprezintă un capitol în cadrul evaluării la nivel instituțional, evaluarea desfășurându-se în mod unitar.

(…)

(4) Procesul de evaluare a studiilor doctorale, în vederea acreditării sau menținerii acreditării, după caz, cuprinde, obligatoriu, parcurgerea următoarelor etape, astfel:

a) evaluarea, prevăzută de art. 13 lit. a)-c) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările și completările ulterioare, a IOSUD-ului;

b) evaluarea domeniilor de studii universitare de doctorat în care sunt organizate programele de studii universitare de doctorat. În activitatea de evaluare a domeniilor de studii universitare de doctorat, ARACIS cooptează și experți internaționali. Când un domeniu de studii universitare de doctorat este organizat de mai multe școli doctorale, din cadrul aceluiași IOSUD, evaluarea se realizează, o singură dată, la nivelul IOSUD.

(41) Procesul de evaluare prevăzut la alin. (4) se realizează de către ARACIS sau de către o altă agenție de asigurare a calității, din țară sau străinătate, înscrisă în EQAR. În activitatea de evaluare a IOSUD, ARACIS cooptează și experți internaționali.

(…)

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(43) Sistemul de criterii și metodologia de evaluare se stabilesc pe baza propunerilor ARACIS, prin ordin al ministrului educației. Fiecare IOSUD este evaluat din 5 în 5 ani.

(5) Pe baza rezultatelor evaluării IOSUD, ARACIS sau agenția prevăzută la alin. (4) propune Ministerului Educației acordarea sau, după caz, retragerea acreditării în vederea organizării de studii universitare de doctorat. Acreditarea în vederea organizării de studii universitare de doctorat se atestă prin ordin al ministrului educației”.

 

Art. 192 alin. (1 ind. 2)

Noua reglementare

La articolul 192, după alineatul (11) se introduce un nou alineat, alineatul (12), cu următorul cuprins:

„(12) Instituțiile de învățământ superior au obligația să creeze structuri tehnico-administrative și de suport care să faciliteze managementul activităților de asigurare și evaluare internă și externă a calității, finanțate din veniturile proprii ale acestora”.

 

Art. 223 alin. (2 ind. 1)

La articolul 223, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:

„(21) Instituțiile de învățământ superior pot utiliza sumele din finanțarea de bază, într-un procent de maximum 10% din valoarea acesteia, pentru cheltuieli de investiții, în beneficiul comunităților academice”.

 

Art. 223 alin. (6) lit. d). e)

La articolul 223 alineatul (6), după litera d) se introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:

„e) fonduri alocate pentru institutele de cercetare-dezvoltare și pentru stațiunile de cercetare-dezvoltare care funcționează în structura instituțiilor de învățământ superior”.

 

Art. 223 alin. (8) și (14)

Vechea reglementare

„(8) Finanțarea cercetării științifice universitare se face conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea științifică și dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările și completările ulterioare, și legislației specifice domeniului cercetării-dezvoltării.

(…)

(14) Instituțiile de învățământ superior de stat pot aloca fonduri pentru cluburile sportive universitare și pot pune la dispoziția acestora baza materială a universității, în mod gratuit”.

La articolul 223, alineatele (8) și (14) se modifică și vor avea următorul cuprins:

(8) Finanțarea cercetării științifice universitare se face în conformitate cu prevederile metodologiei privind finanțarea cercetării științifice universitare din cadrul instituțiilor de învățământ superior de stat, aprobată prin ordin al ministrului educației, emis anual.

(…)

(14) Instituțiile de învățământ superior de stat pot aloca fonduri pentru cluburile sportive universitare, pentru institutele de cercetare-dezvoltare și pentru stațiunile de cercetare-dezvoltare și pot pune la dispoziția acestora baza materială a universității, în mod gratuit”.

 

Art. 223 alin. (17)

Noua reglementare

La articolul 223, după alineatul (16) se introduce un nou alineat, alineatul (17), cu următorul cuprins:

(17) Instituțiile de învățământ superior de stat, pe baza hotărârii senatului universitar, pot înființa sau prelua institute de cercetare-dezvoltare și stațiuni de cercetare-dezvoltare, după cum urmează:

a) în cadrul acestora, ca structuri fără personalitate juridică;

b) în subordinea acestora, caz în care instituțiile de învățământ superior de stat devin ordonatori secundari de credite”.

 

Art 287 alin. (2) lit. j ind. 1)

Noua reglementare

La articolul 287 alineatul (2), după litera j) se introduce o nouă literă, litera j1), cu următorul cuprins:

j1) activități de elaborare a materialelor didactice”.

 

O.U.G. nr. 75/2005

Art. 11 alin. (5) lit. c)

Vechea reglemenare

(5) Comisia pentru evaluarea și asigurarea calității în cadrul instituțiilor de învățământ superior cuprinde:(…) c) un reprezentant al studenților, desemnat de organizația studențească.

 

Art. 11 alin. (1 ind. 1)

Noua reglementare

La articolul 11, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:

(11) În cazul programelor de studii integrate, oferite de două sau mai multe universități, asigurarea calității se referă la domeniile și criteriile stabilite la nivel european prin Abordarea europeană pentru asigurarea calității programelor de studii integrate, aprobată de către miniștrii educației din țările din Spațiul European al Învățământului Superior, denumită în continuare abordarea europeană”.

 

Art. 17 alin. (1) lit. c)

Noua reglementare

La articolul 17 alineatul (1), după litera b) se introduce o nouă literă, litera c), cu următorul cuprins:

c) evaluează, la cerere, programe de studii integrate în temeiul standardelor și al metodologiilor stabilite la nivel european prin abordarea europeană și propune acreditarea/neacreditarea acestor programe”.

 

Art. 17 alin. (2 ind. 1)

Noua reglementare

La articolul 17, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:

(21) ARACIS poate încheia acorduri de colaborare cu agenții de asigurare a calității înscrise în EQAR în vederea evaluării calității educației”.

 

Art. 19 ind. 1 alin. (6)

Noua reglementare

(6) Membrii Consiliului ARACIS sunt profesori universitari titulari sau care își continuă activitatea didactică cu aprobarea senatului universitar, precum și conferențiari universitari, cu experiență în asigurarea calității educației.

 

Art. 29 alin. (7)

Noua reglementare

La articolul 29, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:

(7) Prin excepție de la prevederile alin. (6), în cazul programelor de studii integrate, standardele specifice fiecărei etape de acreditare, metodologia de acreditare externă, eșalonarea în timp a procesului de acreditare sunt cele stabilite la nivel european prin abordarea europeană”.

 

Art. III

Mecanismul de finanțare pentru elevii din unitățile de învățământ preuniversitar/colegii de nivel postliceal înființate în structura instituțiilor de învățământ superior de stat se stabilește printr-o metodologie aprobată prin ordin al ministrului educației, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

 

Art. IV

(1) Toate IOSUD-urile care funcționează la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență parcurg procesul de evaluare, până la 31 decembrie 2021, separat de evaluarea instituțională.

(2) Universitățile organizatoare de studii universitare de doctorat, care intră în proces de evaluare periodică instituțională în perioada prevăzută la alin. (1), parcurg cele două procese de evaluare concomitent.

 

Art. V

Prin derogare de la prevederile art. 19 alin. (7) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările și completările ulterioare, mandatele membrilor Consiliului Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior se prelungesc până la data de 30 septembrie 2021.

Legea educației naționale nr. 1/2011 și O.U.G. nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației – modificări (O.U.G. nr. 22/2021) was last modified: aprilie 2nd, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.