Aprobarea O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice (II) (Legea nr. 111/2016)

6 iun. 2016
Vizualizari: 7026

Despre

  • M. Of. nr. 415 din 01 iunie 2016
  • Legea nr. 111/2016
  • O.U.G. nr. 109/2011
Art. 53 din O.U.G. nr. 109/2011 (modificată prin Legea nr. 111/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 53 stabilea faptul că este anulabil actul juridic încheiat în frauda intereselor întreprinderii publice de un membru al consiliului de administrație, de un director sau, după caz, de un membru al directoratului cu:

a) soțul, ascendenții sau descendenții săi, cu rudele în linie colaterală sau cu afinii săi până la gradul IV inclusiv;
b) administratorii ori directorii sau, după caz, cu membrii consiliului de supraveghere ori ai directoratului, cu angajații, cu acționarii care dețin controlul asupra societății sau cu o societate controlată;
c) soțul persoanelor prevăzute la lit. b), cu ascendenții sau descendenții acestora, cu rudele în linie colaterală sau cu afinii până la gradul IV inclusiv ai acestora.

De asemenea, acțiunea în anulare poate fi introdusă de orice acționar sau de persoana desemnată de adunarea generală a acționarilor în termen de 6 luni de la data la care a cunoscut faptul încheierii tranzacției, dar nu mai mult de 6 luni de la data informării adunării generale asupra tranzacției, potrivit art. 52 alin. (1) și (2).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 53 prevede următoarele:

(1) Este anulabil actul juridic încheiat în frauda intereselor întreprinderii publice de un membru al consiliului de administrație sau al consiliului de supraveghere, de un director sau, după caz, de un membru al directoratului cu:

a) soțul, ascendenții sau descendenții săi, cu rudele în linie colaterală sau cu afinii săi până la gradul IV inclusiv;
b) administratorii ori directorii sau, după caz, cu membrii consiliului de supraveghere ori ai directoratului, cu angajații, cu acționarii care dețin controlul asupra societății sau cu o societate controlată;
c) soțul persoanelor prevăzute la lit. b), cu ascendenții sau descendenții acestora, cu rudele în linie colaterală sau cu afinii până la gradul IV inclusiv ai acestora.

(2) Acțiunea în anulare poate fi introdusă de orice acționar sau de persoana desemnată de adunarea generală a acționarilor în termen de 6 luni de la data la care a cunoscut faptul încheierii tranzacției, dar nu mai mult de 6 luni de la data aprobării de către adunarea generală a tranzacției, potrivit art. 52 alin. (1) și (2)”.

 

Art. 55 partea introductivă a alin. (3) din O.U.G. nr. 109/2011 (modificată prin Legea nr. 111/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 55 partea introductivă a alin. (3) prevedea faptul că raportul prevăzut la alin. (2) este prezentat adunării generale a acționarilor care aprobă situațiile financiare anuale. Raportul este pus la dispoziția acționarilor potrivit art. 40 alin. (1) și cuprinde cel puțin informații privind: […]

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 55 partea introductivă a alin. (3) dispune următoarele:

(3) Raportul prevăzut la alin. (2) este prezentat adunării generale a acționarilor care aprobă situațiile financiare anuale. Raportul este pus la dispoziția acționarilor potrivit art. 39 alin. (1) și cuprinde cel puțin informații privind:”.

 

Art. 56 din O.U.G. nr. 109/2011 (modificată prin Legea nr. 111/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 56 stabilea faptul că consiliul de administrație sau, după caz, consiliul de supraveghere elaborează un raport anual privind activitatea întreprinderii publice, în luna mai a anului următor celui cu privire la care se raportează. Raportul se publică pe pagina de internet a întreprinderii publice.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 56 stabilește următoarele:

Consiliul de administrație sau, după caz, consiliul de supraveghere elaborează un raport anual privind activitatea întreprinderii publice, nu mai târziu de data de 31 mai a anului următor celui cu privire la care se raportează. Raportul se publică pe pagina de internet a întreprinderii publice”.

 

Art. 57 din O.U.G. nr. 109/2011 (modificată prin Legea nr. 111/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 57 stabilea faptul că  consiliul de administrație sau directorul general, în cazul în care conducerea executivă este exercitată de directori, ori, după caz, directoratul are obligația să transmită Ministerului Finanțelor Publice trimestrial și ori de câte ori i se solicită fundamentări, analize, situații, raportări și orice alte informații referitoare la indicatorii economico-financiari din bugetele de venituri și cheltuieli, în formatul și la termenele stabilite prin ordin al ministrului finanțelor publice sau prin circulare.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 57 dispune următoarele:

(1) Consiliul de administrație sau directorul general, în cazul în care conducerea executivă este exercitată de directori, ori, după caz, directoratul are obligația să transmită Ministerului Finanțelor Publice și, după caz, autorității publice tutelare sau acționarilor care dețin mai mult de 5% din capitalul social, trimestrial și ori de câte ori se solicită, fundamentări, analize, situații, raportări și orice alte informații referitoare la activitatea întreprinderii publice, în formatul și la termenele stabilite prin ordine sau circulare ale beneficiarilor.

(2) Structurile de guvernanță corporativă din cadrul autorității publice tutelare raportează indicatorii de performanță monitorizați la întreprinderile publice de către Ministerul Finanțelor Publice, trimestrial, până la sfârșitul lunii următoare trimestrului precedent.

(3) Indicatorii de performanță monitorizați la întreprinderile publice se stabilesc de către autoritatea publică tutelară prin contractul de mandat al administratorilor.

(4) Structurile de guvernanță corporativă de la nivelul întreprinderii publice raportează indicatorii de monitorizare din contractul de mandat, trimestrial, până la data de 20 a lunii următoare trimestrului precedent”.

 

Art. 58 din O.U.G. nr. 109/2011 (modificată prin Legea nr. 111/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 58 dispunea faptul că autoritatea publică tutelară elaborează în fiecare an un raport privitor la activitatea regiilor autonome și societăților comerciale aflate sub tutela sa. Raportul este publicat pe pagina de internet a autorității publice tutelare.

În continuare, era prevăzut faptul că raportul prevăzut la alin. (1) va cuprinde cel puțin informații privind:

a) politica de acționariat a autorității publice tutelare;
b) modificări strategice în funcționarea întreprinderilor publice: fuziuni, divizări, transformări, modificări ale structurii de capital;
c) evoluția performanței economice a întreprinderilor publice aflate sub coordonarea autorității publice tutelare: reducerea arieratelor, profit ș.a.;
d) politicile economice și sociale implementate de întreprinderile publice aflate sub coordonarea autorității publice tutelare și costurile/avantajele acestora;
e) alte elemente stabilite prin decizie/ordin a/al autorității publice tutelare.

(3) Informațiile referitoare la politica de acționariat a autorității publice tutelare vizează cel puțin:

a) obiectivele politicii de acționariat;
b) indicatorii economici de realizare a obiectivelor politicii de acționariat;
c) evoluția participației statului la întreprinderi publice (privatizare, dobândirea de noi acțiuni);
d) valoarea dividendelor repartizate statului – acționar;
e) selecția administratorilor și a directorilor, execuția mandatului acestora.

De asemenea, în luna mai a anului ulterior celui cu privire la care se face raportarea, Ministerul Finanțelor Publice elaborează și prezintă Guvernului un raport anual privind regiile autonome și societățile comerciale la care statul deține o participație majoritară sau integrală. Acest raport este publicat pe pagina proprie de internet a Ministerului Finanțelor Publice.

În fine, în luna mai a anului ulterior celui cu privire la care se face raportarea, Ministerul Administrației și Internelor prezintă Guvernului un raport anual privind regiile autonome și societățile comerciale la care unitățile administrativ-teritoriale dețin participație majoritară sau integrală. Acest raport este publicat pe pagina proprie de internet a Ministerului Administrației și Internelor.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 58 stabilește următoarele:

(1) Autoritatea publică tutelară elaborează în fiecare an un raport privitor la întreprinderile publice aflate în subordine, în coordonare, sub autoritate ori în portofoliu. Raportul este publicat pe pagina de internet a autorității publice tutelare până la sfârșitul lunii iunie a anului în curs.

(2) Raportul prevăzut la alin. (1) va cuprinde cel puțin informații privind:

a) politica de acționariat a autorității publice tutelare;
b) modificări strategice în funcționarea întreprinderilor publice: fuziuni, divizări, transformări, modificări ale structurii de capital ș.a.;
c) evoluția performanței financiare și nefinanciare a întreprinderilor publice aflate în subordine, în coordonare, sub autoritate ori în portofoliul autorității publice tutelare: reducerea plăților restante, profit ș.a.;
d) politicile economice și sociale implementate de întreprinderile publice aflate în subordine, în coordonare, sub autoritate ori în portofoliul autorității publice tutelare și costurile sau avantajele acestora;
e) date privind opiniile cu rezerve ale auditorilor externi și preocupările de înlăturare și prevenire a acestora;
f) alte elemente stabilite prin decizie sau ordin a/al autorității publice tutelare.

(3) Informațiile referitoare la politica de acționariat a autorității publice tutelare vizează cel puțin:

a) obiectivele politicii de acționariat exprimate prin scrisoarea de așteptări și prevăzute în contractul de mandat;
b) indicatorii economico-financiari și nefinanciari, raportați la ținte asumate public prin scrisoarea de așteptări, sau bugetele de venituri și cheltuieli ale întreprinderilor publice;
c) evoluția participației statului la întreprinderi publice (privatizare, dobândirea de noi acțiuni);
d) valoarea dividendelor repartizate statului – acționar;
e) selecția administratorilor și a directorilor, execuția mandatului acestora.

(4) În luna august a anului ulterior celui cu privire la care se face raportarea, Ministerul Finanțelor Publice elaborează și prezintă Guvernului un raport anual privind întreprinderile publice. Acest raport este publicat pe pagina proprie de internet a Ministerului Finanțelor Publice”.

 

Art. 59 din O.U.G. nr. 109/2011 (modificată prin Legea nr. 111/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 59 stabilea faptul nerespectarea de către membrii consiliului de administrație sau, după caz, de către membrii consiliului de supraveghere ai întreprinderii publice a prevederilor art. 18 alin. (4) și (5), art. 29 alin. (7) și (8), art. 35 alin. (6) și (7), art. 39 alin. (2), art. 51 și 56 constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei.

De asemenea, constatarea contravenției prevăzute la alin. (1) și aplicarea sancțiunii contravenționale se realizează de către persoanele împuternicite din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, din oficiu sau la sesizarea asociaților/acționarilor.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 59 prevede următoarele:

Neîndeplinirea obligațiilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență atrage, în condițiile legii, răspunderea disciplinară, civilă, contravențională sau penală, după caz, a persoanelor cu atribuții în aplicarea prezentei ordonanțe de urgență”.

 

Art. 591 din O.U.G. nr. 109/2011 (modificată prin Legea nr. 111/2016)

 

Noua reglementare

După art. 59 se introduce un nou articol, art. 591.

Potrivit noii reglementări, art. 591 dispune următoarele: „(1) Neîndeplinirea de către autoritatea publică tutelară a obligațiilor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a) și alin. (2) lit. c), art. 5 alin. (8), art. 29 alin. (7), art. 57 alin. (2) și art. 58 alin. (1) teza a doua constituie contravenție și se sancționează cu avertisment sau amendă de la 3.000 la 5.000 lei.

(2) Neîndeplinirea de către președintele consiliului de administrație sau supraveghere a obligațiilor prevăzute la art. 5 alin. (8), art. 18 alin. (7), art. 29 alin. (7), art. 35 alin. (6) și art. 39 alin. (3) constituie contravenție și se sancționează cu avertisment sau amendă de la 2.000 la 4.000 lei.

(3) Neîndeplinirea de către președintele consiliului de administrație sau supraveghere a obligațiilor prevăzute la art. 51 alin. (1) se sancționează cu avertisment sau amendă de la 1.000 la 3.000 lei.

(4) Dacă prin actul de constatare a contravenției sunt prevăzute măsuri de remediere a situației, stabilindu-se și un termen în acest scop, neîndeplinirea măsurilor dispuse, în termenul stabilit, cu vinovăție, constituie contravenție și se sancționează cu amendă a cărei limită minimă și, respectiv, a cărei limită maximă sunt dublul limitelor amenzii prevăzute de lege pentru contravenția în legătură cu care s-au dispus măsuri de îndreptare.

(5) Constatarea contravenției și aplicarea sancțiunii contravenționale se realizează de către persoanele împuternicite din cadrul Ministerului Finanțelor Publice”.

 

Art. 60 din O.U.G. nr. 109/2011 (modificată prin Legea nr. 111/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 60 prevedea faptul că după intrarea în vigoare a respectivei ordonanțe de urgență, numirea administratorilor sau, după caz, a membrilor consiliului de supraveghere ai întreprinderilor publice pentru pozițiile devenite vacante pentru orice cauză de încetare a mandatului administratorului se va face potrivit procedurii prevăzute la art. 5, respectiv la art. 29.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 60 dispune următoarele:

(1) După intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, numirea administratorilor sau, după caz, a membrilor consiliului de supraveghere al întreprinderilor publice pentru pozițiile devenite vacante pentru orice cauză de încetare a mandatului administratorului se va face potrivit procedurii prevăzute la art. 5, respectiv la art. 29.

(2) Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. (1), art. 29 și art. 34, în cazul societăților înființate conform Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care nu sunt organizate ca societăți pe acțiuni, numărul administratorilor și procedura de selecție a acestora, precum și constituirea unor comitete ale administratorilor sunt stabilite de autoritatea publică tutelară prin actul constitutiv al societăților respective”.

 

Aprobarea O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice (II) (Legea nr. 111/2016) was last modified: iunie 3rd, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.