De la stare de urgenţă la stare de alertă

5 mai 2020
Vizualizari: 1240

Luni, 04.05.2020, Președintele Klaus Iohannis a anunțat în mod oficial, în urma ședinței privind măsurile de gestionare a epidemiei COVID-19, faptul că starea de urgență nu va fi prelugită, iar din data de 15.05.2020 România va intra în stare de alertă.

Ce înseamnă starea de alertă?

Starea de alertă este reglementată de art. 53 din Constituția României și de Ordonanța de Urgență nr. 21/2004, fiind o măsură de prevenție instituită la nivel local sau național care se referă la punerea de îndată în aplicare a planurilor de acțiuni și măsuri de prevenire, avertizare a populației, limitare și înlăturare a consecințelor situației de urgență. Aceasta va permite autorităților să mențină anumite restricții pentru a limita efectele negative provocate de epidemia de COVID-19.

În România, situația de urgență este definită de O.U.G. nr. 1/2014 privind măsuri în domeniul managementului situațiilor de urgență, precum și de completare a O.U.G. nr. 21/2004, privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență, ca fiind un eveniment excepțional, cu caracter nonmilitar, care prin amploare și intensitate amenință viața și sănătatea populației, mediului înconjurător, valorile materiale și culturale importante iar pentru restabilirea stării de normalitate sunt necesare adoptarea de măsuri și acțiuni urgente, alocarea de resurse suplimentare și managementul unitar al forțelor și mijloacelor implicate.

În aceste condiții, după ce se va ridica starea de urgență, în România se va păstra, totuși, o stare de natură excepțională, dar mai puțin restrictivă decât cea actuală.

Potrivit actului normativ amintit, la nivel național, starea de alertă este instituită de Comitetul Național (organism interministerial ce funcționează sub conducerea ministrului de Interne și sub coordonarea primului-ministru), prin ordin al ministrului de Interne, cu acordul primului-ministru. Tot Comitetul Național este cel care declară și încetarea stării de alertă. Comitetul Național poate declara starea de alertă și la nivelul mai multor județe.

La nivel județean, starea de alertă poate fi de instituită de către comitetele județene pentru situații de urgență, prin ordin al prefectului, iar la nivel local, de către comitetele locale, prin dispoziție a primarului, cu avizul prefectului.

Acestea fiind spuse, nu pot fi emise ordonanțe militare, iar cele care sunt acum în vigoare expiră odată cu starea de urgență. În schimb, pot fi emise ordine sau hotărâri, în baza cărora nu vor putea fi aplicate amenzi.

Pe perioada stării de alertă se poate dispune, cu respectarea art. 53 din Constituția României, măsuri pentru restrângerea unor drepturi sau liberalități fundamentale referitoare, după caz, la libera circulație, inviolabilitatea domiciliului, interzicerea muncii forțate, dreptul de proprietate privată ori la protecția socială a muncii, care au legătură de cauzalitate cu situația produsă și modalitățile specifice de gestionare a acesteia. Toate acestea trebuie să fie proporționale cu situațiile care le-au determinat și se aplică cu respectarea condițiilor și limitelor prevăzute de lege.

Acțiuni și măsuri specifice

Potrivit articolului 4 din OUG nr. 21/2004, pe durata situațiilor de urgență sau a stărilor potențial generatoare de situații de urgență se întreprind, în condițiile legii, după caz, acțiuni și măsuri pentru:

a) avertizarea populației, instituțiilor și agenților economici din zonele de pericol;

b) declararea stării de alertă în cazul iminenței amenințării sau producerii situației de urgență;

c) punerea în aplicare a măsurilor de prevenire și de protecție specifice tipurilor de risc și, după caz, hotărârea evacuării din zona afectată sau parțial afectată;

d) intervenția operativă cu forțe și mijloace special constituite, în funcție de situație, pentru limitarea și înlăturarea efectelor negative;

e) acordarea de ajutoare de urgență;

f) instituirea regimului stării de urgență, în condițiile prevăzute de art. 93 din Constituția României, republicată

g) solicitarea sau acordarea de asistență internațională;

h) acordarea de despăgubiri persoanelor juridice și fizice;

i) alte măsuri prevăzute de lege.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Până la acest moment, măsurile care au fost anunțate de către Președintele Klaus Iohannis pentru perioada stării de alertă sunt:

– Deschiderea saloanelor de îngrijire personală, cabinetele stomatologice, muzeele;

– Rămâne în vigoare interdicția adunărilor de mai mult de trei persoane;

– Deplasările în esență vor fi restricționate pentru plecările din localități cu excepția situațiilor de serviciu, medicale, sporturi individuale;

– Este obligatoriu să purtăm măști de protecție în spațiile publice închise și în transportul în comun.

Rămâne de văzut în perioada următoare care vor fi măsurile concrete ce se vor aplica începând cu data de 15.05.2020, motiv pentru care vom reveni ulterior cu informații suplimentare.


* Articol preluat de pe site-ul http://www.chirita-law.com/stiri/.

De la stare de urgență la stare de alertă was last modified: mai 5th, 2020 by Armida Albani-Rocchetti

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice