ANPC. Proiect: Lege privind o mai bună asigurare a respectării prevederilor legale în materie de protecție a consumatorilor și modernizarea acestor norme

22 mart. 2021
Vizualizari: 664

Potrivit site-ului oficial (www.anpc.ro), Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a supus dezbaterii publice Proiectul de Lege privind o mai bună asigurare a respectării prevederilor legale în materie de protecție a consumatorilor și modernizarea acestor norme.

Astfel, propunerile, sugestiile și opiniile cu privire la acest proiect pot fi trimis pe adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor sau la adresa de e-mail: cabinet@anpc.ro, în perioada 22 martie-2 aprilie 2021.

Redăm, în continuare, o parte dintre principalele prevederi ale Legii:

Titlu I

Modificarea și completarea Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori

Art. I. – Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori, publicată ȋn Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1. La articolul 13, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(1) Instanța, în cazul în care constată existența clauzelor abuzive în contract, obligă profesionistul să modifice toate contractele de adeziune în curs de executare, să restituie, în totalitate, pentru portofoliul de consumatori, sumele percepute în temeiul clauzelor constatate ca fiind abuzive, precum și să elimine clauzele abuzive din contractele preformulate, destinate a fi utilizate în cadrul activității profesionale, fără a se ține cont de numerotarea clauzei contractuale și fără a mai avea posibilitatea inserării cuprinsului acestora în noile contracte pe care urmează să le utilizeze în cadrul activității profesionale”.
„(2) În cazul prevăzut la alin. (1), instanța va aplica și amenda contravențională prevăzută la art. 16, după caz”.

2. La articolul 13, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alineatele (5) și (6), cu următorul cuprins:

„(5) Hotărârile judecătorești definitive prin care s-a soluționat acțiunea în constatarea clauzelor abuzive constituie titlu executoriu și pentru consumatorii beneficiari în mod direct de efectele acestora.

(6) Clauzele contractuale constatate ca având caracter abuziv, în cadrul litigiilor în care Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor este parte, vor fi publicate pe site-ul oficial al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, după rămânerea definitivă a hotărârilor pronunțate.”

(…)

Titlul II

Modificarea și completarea Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale  comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor

Art. II. – Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor, publicată ȋn Monitorul Oficial, Partea I nr. 899 din 28 decembrie 2007, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1. La articolul 2, litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:

„c) produs – orice bun sau serviciu, inclusiv bunuri imobile, servicii digitale și conținut digital,
precum și drepturi și obligații”.

2. La art. 2, după litera m) se introduc două noi litere, literele n) și o), cu următorul cuprins:

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

„n) ierarhie – vizibilitatea relativă conferită produselor, astfel cum sunt acestea prezentate, organizate sau comunicate de către comerciant, indiferent de mijloacele tehnologice utilizate pentru o astfel de prezentare, organizare sau comunicare;

o) piață online – un serviciu care utilizează software, inclusiv un site de internet sau o parte a unui site de internet sau o aplicație gestionată de către comerciant sau în numele acestuia, care le permite consumatorilor să încheie contracte la distanță cu alți comercianți sau consumatori”.

(…)

Titlul III

Modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative

Art.III. – Ordonanța de urgență nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii precum și pentru modificarea și completarea unor acte normativ, publicată ȋn Monitorul Oficial, Partea I nr. 427 din 11 iunie 2014, cu modificările și completările ulterioare, aprobată prin Legea nr. 157/2015 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, se modifică și se completează după cum urmează:

1. La articolul 2, punctele 3, 5, 6, și 11 se modifică și vor avea următorul cuprins:

„3. bun – bun, așa cum este definit la articolul 2 punctul 5 din Directiva (UE) 2019/771 a Parlamentului European și a Consiliului;
5. contract de vânzare – orice contract în temeiul căruia comerciantul transferă sau se angajează să transfere proprietatea asupra unor bunuri către consumator, inclusiv orice contract care are drept obiect atât bunuri, cât și servicii;
6. contract de servicii – orice contract, altul decât un contract de vânzare, în temeiul căruia comerciantul furnizează sau se angajează să furnizeze un serviciu consumatorului, inclusiv un serviciu digital;
11. conținut digital – conținut digital, așa cum este definit la articolul 2 punctul 1 din Directiva (UE) 2019/770 a Parlamentului European și a Consiliului”.

(…)

11. La articolului 6, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(4) a) Informațiile menționate la alin. (1) lit. h), i) și j) pot fi furnizate utilizând formularul tipizat de informare cu privire la retragere prevăzut la partea A din anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta. Profesionistul respectă cerințele în materie de informare stabilite la alin. (1) lit. h), i) și j) dacă a furnizat consumatorului aceste instrucțiuni corect completate.

b) Trimiterile la perioada de retragere de 14 zile din modelul de instrucțiuni privind retragerea, prevăzut în partea A din anexa, se înlocuiesc cu trimiteri la o perioadă de retragere de 30 de zile, în cazurile prevăzute la art. 9, alin. (1), lit. b)”.

(…)

TITLUL IV

Dispoziții finale

Art. 1. (1) Prezenta lege intră în vigoare la data de 28 noiembrie 2021.

(2) Dispozițiile prezentei legi se aplică ȋncepând cu data de 28 mai 2022.

 

Pentru mai multe detalii cu privire la proiect, vă rugăm să urmați sursa informației.

Sursa informației

🔔Vezi și ANPC. Proiect: Ordin privind stabilirea condițiilor pe care trebuie să le îndeplinească operatorii economici care comercializează, pe piața națională, acoperitoare faciale de utilizat în colectivitate

ANPC. Proiect: Lege privind o mai bună asigurare a respectării prevederilor legale în materie de protecție a consumatorilor și modernizarea acestor norme was last modified: martie 23rd, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.