ADR. Proiect: Regulament de stabilire a unor norme armonizate privind Inteligența Artificială (Legea privind Inteligența Artificială)

17 sept. 2021
Vizualizari: 398

Pe site-ul oficial (www.adr.gov.ro), Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) a supus dezbaterii publice noile reguli care vor guverna modul în care cetățenii și companiile din Uniunea Europeană utilizează tehnologiile AI (inteligența artificială).

Având în vedere că poziția României trebuie să fie corelată nevoilor concrete și specifice ale actorilor naționali, propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate pot fi transmise, pe adresa: sriae@adr.gov.ro.

De asemenea, pentru a asigura funcționarea adecvată și transparentă a sistemelor de inteligență artificială utilizate în Uniunea Europeană, Comisia Europeană a propus o abordare bazată pe riscuri, clasificând sistemele în funcție de utilizările specifice în activitatea companiilor, instituțiilor publice și cetățenilor. Scopul este acela de a stabili reguli armonizate și de a oferi dezvoltatorilor, utilizatorilor și celor care implementează tehnologii de inteligență artificială un anumit nivel de predictibilitate legislativă, în contextul dinamismului evoluției tehnologice.

Redăm, în continuare, principalele prevederi ale proiectului:

TITLUL I

DISPOZIȚII GENERALE

Articolul 1
Obiectul

Prezentul regulament stabilește:

(a)norme armonizate pentru introducerea pe piață, punerea în funcțiune și utilizarea sistemelor de inteligență artificială («sisteme de IA») în Uniune;

(a)interzicerea anumitor practici în domeniul inteligenței artificiale;

(b)cerințe specifice pentru sistemele de IA cu grad ridicat de risc și obligații pentru operatorii unor astfel de sisteme;

(c)norme armonizate de transparență pentru sistemele de IA destinate să interacționeze cu persoane fizice, pentru sistemele de recunoaștere a emoțiilor, pentru sistemele biometrice de clasificare și pentru sistemele de IA utilizate pentru a genera sau a manipula imagini, conținuturi audio sau video;

(d)norme privind monitorizarea și supravegherea pieței.

(…)

TITLUL II

PRACTICI INTERZISE ÎN DOMENIUL INTELIGENȚEI ARTIFICIALE

Articolul 5

1. Sunt interzise următoarele practici în domeniul inteligenței artificiale:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(a) introducerea pe piață, punerea în funcțiune sau utilizarea unui sistem de IA care utilizează tehnici subliminale fără ca persoanele să fie conștiente de acest lucru, pentru a denatura în mod semnificativ comportamentul unei persoane într-un mod care aduce sau poate aduce prejudicii fizice sau psihologice persoanei respective sau altei persoane;

(b) introducerea pe piață, punerea în funcțiune sau utilizarea unui sistem de IA care exploatează oricare dintre vulnerabilitățile unui anumit grup de persoane din cauza vârstei, a unui handicap fizic sau mental, pentru a denatura în mod semnificativ comportamentul unei persoane care aparține grupului respectiv într-un mod care aduce sau poate aduce prejudicii fizice sau psihologice persoanei respective sau altei persoane;

(c) introducerea pe piață, punerea în funcțiune sau utilizarea sistemelor de IA de către autoritățile publice sau în numele acestora pentru evaluarea sau clasificarea credibilității persoanelor fizice într-o anumită perioadă de timp, pe baza comportamentului lor social sau a caracteristicilor personale sau de personalitate cunoscute sau preconizate, cu un punctaj privind comportamentul social care conduce la una dintre următoarele situații sau la ambele:

(i) tratamentul prejudiciabil sau nefavorabil al anumitor persoane fizice sau al unor grupuri întregi de persoane în contexte sociale care nu au legătură cu contextele în care datele au fost generate sau colectate inițial;

(ii) tratamentul prejudiciabil sau nefavorabil al anumitor persoane fizice sau al unor grupuri întregi de persoane care este nejustificat sau disproporționat în raport cu comportamentul social al acestora sau cu gravitatea acestuia;

(d) utilizarea sistemelor de identificare biometrică la distanță «în timp real» în spații accesibile publicului în scopul asigurării respectării legii, cu excepția cazului și în măsura în care o astfel de utilizare este strict necesară pentru unul dintre următoarele obiective:

(i) căutarea specifică a potențialelor victime ale infracționalității, inclusiv a copiilor dispăruți;

(ii) prevenirea unei amenințări specifice, substanțiale și iminente la adresa vieții sau a siguranței fizice a persoanelor fizice sau a unui atac terorist;

(iii) detectarea, localizarea, identificarea sau urmărirea penală a autorului unei infracțiuni sau a unei persoane suspectate de o infracțiune menționată la articolul 2 alineatul (2) din Decizia-cadru 2002/584/JAI a Consiliului 62 și pedepsită în statul membru în cauză cu o pedeapsă sau o măsură de siguranță privativă de libertate pentru o perioadă maximă de cel puțin trei ani, astfel cum este stabilit de legislația statului membru respectiv.

2. Utilizarea sistemelor de identificare biometrică la distanță «în timp real» în spațiile accesibile publicului în scopul asigurării respectării legii pentru oricare dintre obiectivele menționate la alineatul (1) litera (d) ține seama de următoarele elemente:

(a) natura situației care determină posibila utilizare, în special gravitatea, probabilitatea și amploarea prejudiciului cauzat în absența utilizării sistemului;

(b) consecințele utilizării sistemului asupra drepturilor și libertăților tuturor persoanelor vizate, în special gravitatea, probabilitatea și amploarea acestor consecințe.

În plus, utilizarea sistemelor de identificare biometrică la distanță «în timp real» în spațiile accesibile publicului în scopul asigurării respectării legii pentru oricare dintre obiectivele menționate la alineatul (1) litera (d) respectă garanțiile și condițiile necesare și proporționale în ceea ce privește utilizarea, în special în ceea ce privește limitările temporale, geografice și personale.

3. În ceea ce privește alineatul (1) litera (d) și alineatul (2), fiecare utilizare individuală în scopul asigurării respectării legii a unui sistem de identificare biometrică la distanță «în timp real» în spațiile accesibile publicului face obiectul unei autorizări prealabile acordate de o autoritate judiciară sau de o autoritate administrativă independentă a statului membru în care urmează să aibă loc utilizarea, emisă pe baza unei cereri motivate și în conformitate cu normele detaliate de drept intern menționate la alineatul (4). Cu toate acestea, într-o situație de urgență justificată în mod corespunzător, utilizarea sistemului poate începe fără autorizație, iar autorizația poate fi solicitată numai în timpul utilizării sau ulterior.

Autoritatea judiciară sau administrativă competentă acordă autorizația numai dacă este convinsă, pe baza unor dovezi obiective sau a unor indicii clare care i-au fost prezentate, că utilizarea sistemului de identificare biometrică la distanță «în timp real» în cauză este necesară și proporțională pentru realizarea unuia dintre obiectivele menționate la alineatul (1) litera (d), astfel cum au fost identificate în cerere. Atunci când ia o decizie cu privire la cerere, autoritatea judiciară sau administrativă competentă ia în considerare elementele menționate la alineatul (2).

4. Un stat membru poate decide să prevadă posibilitatea de a autoriza, integral sau parțial, utilizarea sistemelor de identificare biometrică la distanță «în timp real» în spațiile accesibile publicului în scopul asigurării respectării legii, în limitele și condițiile enumerate la alineatul (1) litera (d) și la alineatele (2) și (3). Statul membru respectiv stabilește în dreptul său intern normele detaliate necesare pentru solicitarea, eliberarea și exercitarea, precum și pentru supravegherea autorizațiilor menționate la alineatul (3). Normele respective specifică, de asemenea, pentru care dintre obiectivele enumerate la alineatul (1) litera (d), inclusiv pentru care dintre infracțiunile menționate la punctul (iii) din alineatul respectiv, pot fi autorizate autoritățile competente să utilizeze respectivele sisteme în scopul asigurării respectării legii(…)”.

Propunerea de regulament  poate fi consultată aici.

Pentru mai multe detalii suplimentare, vă rugăm să accesați sursa informației.

Sursa informației

🔔Vezi și ADR. Proiect: Norme privind reglementarea, recunoașterea, aprobarea sau acceptarea procedurii de identificare a persoanei la distanță utilizând mijloace video

ADR. Proiect: Regulament de stabilire a unor norme armonizate privind Inteligența Artificială (Legea privind Inteligența Artificială) was last modified: septembrie 17th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.