Solicitarea amânării predării persoanei solicitate până la soluţionarea definitivă a dosarului penal (L. nr. 302/2004)

6 ian. 2021
Vizualizari: 369
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Dec. ÎCCJ (SP) nr. 448/2020

L. nr. 302/2004: art. 58 alin. (1), art. 84 alin. (1), art. 103 alin. (5) și (6), art. 107, art. 112,

Potrivit art. 84 alin. (1) din Legea nr. 302/2004, mandatul european de arestare este o decizie judiciară prin care o autoritate judiciară competentă a unui stat membru al UE solicită arestarea și predarea de către un alt stat membru a unei persoane, în scopul efectuării urmăririi penale, a judecății sau executării unei pedepse ori a unei măsuri de siguranță privative de libertate.

Potrivit art. 84 alin. (2) din aceeași lege, mandatul european de arestare se execută pe baza principiului recunoașterii și încrederii reciproce, în conformitate cu dispozițiile Deciziei – cadru a Consiliului nr. 2002/584/JAI din 13 iunie 2002, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităților Europene nr. L 190/1 din 18 iulie 2002.

În cauză, predarea și arestarea persoanei solicitate se întemeiază pe existența unui mandat european de arestare emis de autoritățile judiciare din Marea-Britanie -Judecătorul Districtului Curtea Magistraților din Leeds.

Prin sentința penală nr. 54/12.05.2017 pronunțată de Curtea de Apel Alba Iulia în dosarul nr. x/2017, în temeiul art. 103 alin. (5) și (6), art. 107 din Legea nr. 302/2004 republicată, s-a dispus punerea în executare a mandatului european de arestare emis la data de 16.02.2017 de către autoritățile judiciare din Marea Britanie – Judecătorul Districtului, Curtea Magistraților din Leeds – Leeds Magistrates Court, pe numele persoanei solicitate A., iar în baza art. 112 rap. la art. 58 alin. (1) din Legea nr. 302/2004 republicată, s-a dispus amânarea predării persoanei solicitate până la soluționarea definitivă a dosarului penal nr. x/2017 al Parchetului de pe lângă Judecătoria Hunedoara, iar în caz de condamnare la pedeapsa închisorii cu executare, până la data punerii în libertate, ca urmare a liberării condiționate sau până la executarea pedepsei la termen.

Prin sentința penală nr. 112/02.10.2019 pronunțată de Tribunalul Hunedoara în dosarul nr. x/2019, definitivă la data de 20.01.2019 prin decizia penală nr. 15/2020 pronunțată de Curtea de Apel Alba Iulia, inculpatul A. recidivist, a fost condamnat în final la pedeapsa rezultantă de 3 ani și 866 zile închisoare, în regim de detenție.

La data de 24 martie 2020, condamnatul A. a fost liberat condiționat, ca urmare a rămânerii definitive a sentinței penale nr. 275/19.03.2020 a Judecătoriei Aiud.

La momentul punerii în libertate, persoana condamnată a fost arestată în vederea reluării mandatului european de arestare în vederea predării nr. 24/2017 emis de Curtea de Apel Alba Iulia în dosarul nr. x/2017, până la împlinirea duratei de 30 de zile.

Prin sesizarea formulată de autoritățile britanice și române competente cu efectuarea predării persoanei solicitate, au fost invocate prevederile art. 23 alin. (4) din Decizia-Cadru nr. 584/2002 privind mandatul european de arestare și procedurile de predare între statele membre (2002/584/JAI), a arătat faptul că preluarea persoanei solicitate din România ar putea duce la expunerea nejustificată la virusul COVID-19 atât a ofițerilor care realizează călătoria, a ofițerilor români de escortă, cât și a persoanei solicitate.

Prin încheierea nr. 31/2020 pronunțată la 30.03.2020 în dosarul nr. x/2017.1 al Curții de Apel alba Iulia, definitivă prin decizia nr. 233 din 10.04.2020 a Înaltei Curți de Casație și Justiție, a fost menținută măsura arestării în vederea predării luată față de persoana solicitată, apreciindu-se că se impune solicitarea unor lămuriri de la autoritățile britanice, cu privire la convenirea de către părți asupra unei date ulterioare pentru predarea efectivă a persoanei solicitate.

Prin adresa primită prin mail de la Biroul Sirene – UK, înregistrată la dosar la data de 02.04.2020, autoritățile britanice au informat instanța cu privire la faptul că solicită o amânare a predării persoanei solicitate cu circa 3 luni, data pentru predare urmând a fi reevaluată la data de 27.06.2020.

Prin încheierea penală nr. 37/2020, pronunțată la 22.04.2020 în dosarul nr. x/2017.2 al Curții de Apel Alba Iulia, în baza art. 104 alin. (11) din Legea nr. 302/204, republicată, raportat art. 214 C. proc. pen., s-a dispus înlocuirea măsurii arestării în vederea predării persoanei solicitate A., cu măsura preventivă a controlului judiciar,

În urma examinării succesiunii hotărârilor judecătorești, precum și în raport de adresa depusă de IGPR – Centrul de Cooperare Polițienească Internațională – Biroul SIRENE formularul M primit de la Biroul SIRENE – Marea Britanie, prin care autoritățile britanice au informat autoritățile române că intenționează să preia persoana solicitată la data de 05.08.2020, Înalta Curte apreciază că sentința penală nr. 54/12.05.2017 prin care s-a dispus punerea în executare a mandatului european de arestare, a devenit executabilă și nu mai există nici un impediment pentru predarea persoanei solicitate.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Așadar, Înalta Curte constată că în raport de faza în care se află cooperarea judiciară, pentru punerea în executare a mandatului european de arestare nu se impune luarea unei măsuri preventive neprivative de libertate, aceasta nefiind în măsură a oferi o garanție fermă a desfășurării în condiții optime a procesului penal.

De asemenea, Înalta Curte reține că dispozițiile art. 104 alin. (6) din Legea nr. 302/2004 rep. prevăd că, în cazul prevăzut la alin. (5) (respectiv acela în care persoana solicitată declară că este de acord cu predarea sa), dacă nu este incident vreunul dintre motivele de refuz al executării prev. la art. 99, judecătorul se poate pronunța prin sentință, potrivit art. 109, deopotrivă asupra arestării și predării persoanei solicitate. Tot astfel, conform prevederilor art. 104 alin. (11) din Legea nr. 302/2004 rep, în situația în care, ulterior, instanța dispune executarea mandatului european de arestare, prin hotărârea de predare, se dispune și arestarea persoanei solicitate în vederea predării către autoritatea judiciară emitentă, textul de lege neacordând instanței posibilitatea de a aprecia cu privire la aplicarea unei alte măsuri preventive prevăzute de C. proc. pen.. Predarea, ca o consecință directă a admiterii sesizării privind punerea în executare a mandatului european de arestare, presupune implicit privarea de libertate a persoanei solicitate, căci numai astfel organele de poliție însărcinate cu executarea hotărârii definitive de extrădare pot proceda la reținerea și remiterea acesteia către autoritățile judiciare ale statului solicitant.

Pentru aceste considerente, va respinge contestația formulată de persoana solicitată A. împotriva încheierii penale nr. 77 din data de 20 iulie 2020 a Curții de Apel Alba Iulia, secția Penală pronunțată în dosarul nr. x/2017.

Va obliga contestatorul persoană solicitată la plata sumei de 200 RON, cu titlu de cheltuieli judiciare către stat.

Sursa informației: www.scj.ro.

Solicitarea amânării predării persoanei solicitate până la soluționarea definitivă a dosarului penal (L. nr. 302/2004) was last modified: ianuarie 3rd, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.